לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
על אברהם אבינו נאמר ביהושע יד טו: "האדם הגדול בענקים", ויל"ע מאי גדול ומאי ענק? כמו"כ יל"ע מה הפירוש הגדול בענקים?
שאלה יפה. אבל איננה קשורה לעניין. אגב שאלתך היא שאלה אמיתית בתארים של הקב"ה שנקרא 'גדול' ונקרא 'אדיר', ומאי גדול ומאי אדיר?ישראל הכהן אמר:מה ההבדל בין הגאון הגדול לגאון האדיר?
לפי"ז גדול בענקים, היינו שהיה 'ענק' והיה 'גדול' ביחס לשאר הענקיםhuo yuc יום טוב אמר:לכאורה, גדול זה יותר גדול מהדומים לו
ענק זה לא ביחס של הדומים לו אלא הרבה יותר גדול
רש"י במדבר י"ג ל"גחזק וברוך אמר:שאלה נוספת: האם יש קשר בין ענק במשמעות של גודל (הָאָדָ֧ם הַגָּד֛וֹל בָּעֲנָקִ֖ים ה֑וּא), לבין 'ענק' במשמעות של תכשיט (בְּאַחַ֥ד עֲנָ֖ק מִצַּוְּרֹנָֽיִךְ)?
ושם ראינו את הנפילים בני ענק, פרש"י: "ענק" - שמעניקים חמה בקומתןסנגורן של ישראל אמר:רש"י במדבר י"ג ל"גחזק וברוך אמר:שאלה נוספת: האם יש קשר בין ענק במשמעות של גודל (הָאָדָ֧ם הַגָּד֛וֹל בָּעֲנָקִ֖ים ה֑וּא), לבין 'ענק' במשמעות של תכשיט (בְּאַחַ֥ד עֲנָ֖ק מִצַּוְּרֹנָֽיִךְ)?
huo yuc יום טוב אמר:לכאורה, גדול זה יותר גדול מהדומים לו
ענק זה לא ביחס של הדומים לו אלא הרבה יותר גדול
במבי אמר:........
וכן כהשמרגלים חוזרים הם אומרים "וכל העם אשר ראינו בתוכה אנשי מידות" וכותב רש"י - גדולים וגבוהים וצריך לתת להם מידה. מה כוונתו?
ויתבאר ע"פ הפסוק וְהֽוּא־הִכָּה֩ אֶת־הָאִ֨ישׁ הַמִּצְרִ֜י אִ֥ישׁ מִדָּ֣ה ׀ חָמֵ֣שׁ בָּאַמָּ֗ה וּבְיַ֨ד הַמִּצְרִ֤י חֲנִית֙ כִּמְנ֣וֹר אֹרְגִ֔ים וגו' (דה"א יא'-כג')
וכותב רש"י: איש מדה . שאר בני אדם אין צריך למדוד כי אם מאומד יכול לידע ודוגמא אשר ראינו בתוכה אנשי מדות ( במדבר יג ) :
כי את מה שמכירים כבר יודעים בערך להעריך את הגובה לפי ההשוואה אך הענקים הם אנשי מידות שכבר צריך לנקוב בגבהם.
רשב"ם בראשית (פרשת חיי שרה) פרק כג פסוק בבשלמא אמר:ענק' הוא גם שמו הפרטי של אבי הנפילים, שנקראו בני 'ענק'
אפשר לומר שכל תקופה החליף לעצמו את השםhuo yuc יום טוב אמר:רשב"ם בראשית (פרשת חיי שרה) פרק כג פסוק בבשלמא אמר:ענק' הוא גם שמו הפרטי של אבי הנפילים, שנקראו בני 'ענק'
(ב) בקרית ארבע - שם האיש ארבע כדכת' ביהושע קרית ארבע אבי הענק, כמו קרית סיחון:
ענק הוא גדול בקנה מידה אחר, דרך משל כמו שאומרים שהרמב''ם הוא מגדולי הראשונים (ראשונים במקביל של ענק במשל זה).לישועתך קויתי השם אמר:על אברהם אבינו נאמר ביהושע יד טו: "האדם הגדול בענקים", ויל"ע מאי גדול ומאי ענק? כמו"כ יל"ע מה הפירוש הגדול בענקים?
מסכתות קטנות מסכת סופרים הוספה א פרק א אמר:הלכה א
האדם הגדול בענקים, הגדול, היה אברהם אבינו גבוה יותר מענקים, בענקים, זה אברהם אבינו שהיה גבוה קומתו כנגד שבעים וארבעה אנשים, ואכילתו ושתייתו כך היה, כנגד שבעים וארבעה אנשים, וכוחו כן.
רדק יהושע פרק כא אמר:(יא) אבי הענוק - שם כלל לענקים ופי' אבי גדול הענקים כמו שאמר עליו האדם הגדול בענקים ואבי שם גדולה כמו אבי קרית יערים אבי דבר גדול דבר אליך הנביא והדומים להם:
מצודת דוד יהושע פרק יד אמר:(טו) קרית ארבע - קרית איש שהיה שמו ארבע והוא היה אדם הגדול בענקים ור"ל גם למול ענקים היה נחשב לגדול וגובה הקומה:
החלק הראשון לא ידעתי ונפלא,פלוני אמר:משמיה דהגאון ידוע שכ' ש'הקב"ה בציון גדול ורם הוא על כל העמים'
והפי' שעל עמ"י היושב בציון הוא גדול דהיינו שיש איזה שהיא השגה או קשר, אבל על הגויים הוא 'רם' דהיינו ללא
קירבה כלל, ולכן ה' אצל עמ"י זה המלוכה, אבל ומושל בגויים (שממשלה היא בניגוד לרצון וכו')
פלוני אמר:משמיה דהגאון ידוע שכ' ש'הקב"ה בציון גדול ורם הוא על כל העמים'
והפי' שעל עמ"י היושב בציון הוא גדול דהיינו שיש איזה שהיא השגה או קשר, אבל על הגויים הוא 'רם' דהיינו ללא
קירבה כלל, ולכן ה' אצל עמ"י זה המלוכה, אבל ומושל בגויים (שממשלה היא בניגוד לרצון וכו')
כמעיין המתגבר אמר:ענק הוא גדול בקנה מידה אחר, דרך משל כמו שאומרים שהרמב''ם הוא מגדולי הראשונים (ראשונים במקביל של ענק במשל זה).לישועתך קויתי השם אמר:על אברהם אבינו נאמר ביהושע יד טו: "האדם הגדול בענקים", ויל"ע מאי גדול ומאי ענק? כמו"כ יל"ע מה הפירוש הגדול בענקים?
חז''ל אמרו ענק על שם שמעניקים חמה בקומתם, דהיינו מלשון ענק שעל הצואר כדכתיב וענקים לגרגרותיך, וא''כ צריך להבין על שם מה קרוי הענקט שבצואר בשם זה, ועל כל פנים אינו כפי מה שאמרת, ושמא הוא רק דרש.שש אנוכי אמר:כמעיין המתגבר אמר:ענק הוא גדול בקנה מידה אחר, דרך משל כמו שאומרים שהרמב''ם הוא מגדולי הראשונים (ראשונים במקביל של ענק במשל זה).לישועתך קויתי השם אמר:על אברהם אבינו נאמר ביהושע יד טו: "האדם הגדול בענקים", ויל"ע מאי גדול ומאי ענק? כמו"כ יל"ע מה הפירוש הגדול בענקים?
ניסיתי לאחרונה [בעת לימוד פ' דברים]
למצוא סימוכין בחז"ל למילה 'ענק' במובן של הביטוי הידוע ככוונתך,
אך לא מצאתי כ"כ.
ונראה שהשימוש הרווח הוא מהעברית של העת החדשה והוא קצת 'עגה' ולשון מושאל.
על בסיס המושג המקורי שענק הוא תואר [ולא שם עצם] לגבה קומה.
לא הבנתי דבריך מבחינה תחביריתכמעיין המתגבר אמר:חז''ל אמרו ענק על שם שמעניקים חמה בקומתם, דהיינו מלשון ענק שעל הצואר כדכתיב וענקים לגרגרותיך, וא''כ צריך להבין על שם מה קרוי הענקט שבצואר בשם זה, ועל כל פנים אינו כפי מה שאמרת, ושמא הוא רק דרש.שש אנוכי אמר:כמעיין המתגבר אמר:ענק הוא גדול בקנה מידה אחר, דרך משל כמו שאומרים שהרמב''ם הוא מגדולי הראשונים (ראשונים במקביל של ענק במשל זה).
ניסיתי לאחרונה [בעת לימוד פ' דברים]
למצוא סימוכין בחז"ל למילה 'ענק' במובן של הביטוי הידוע ככוונתך,
אך לא מצאתי כ"כ.
ונראה שהשימוש הרווח הוא מהעברית של העת החדשה והוא קצת 'עגה' ולשון מושאל.
על בסיס המושג המקורי שענק הוא תואר [ולא שם עצם] לגבה קומה.
אבל הם דרשו את זה מלשון ענק, ופירשו כן מחמת דמיקרי ענק, ולא אמרו שהוא כתכשיט אלא באו לומר דהוא מלשון זה. (דהא למה דוקא בחרו תכשיט זה).שש אנוכי אמר:כמעיין המתגבר אמר:שש אנוכי אמר:ענק שבצוואר לכאו' אינו מבטא גודל כלל [אמנם בחז"ל שרף על הצוואר ואיני יודע אם שייך לזהוברמב"ן במדבר י"ג כתוב מפורש שזה לשון מושאל שאינו מצד גודל אלא מצד יופי ואברבנאל כתב שענק הוא צוואר בל' ערבי.
בעניי לא הבנתי כלל מה התכוונת בדבריך הקצרים.כמעיין המתגבר אמר:אבל הם דרשו את זה מלשון ענק, ופירשו כן מחמת דמיקרי ענק, ולא אמרו שהוא כתכשיט אלא באו לומר דהוא מלשון זה. (דהא למה דוקא בחרו תכשיט זה).שש אנוכי אמר:כמעיין המתגבר אמר:
אתה כתבת שענק הוא אדם גבוה.שש אנוכי אמר:דוגמא לזה שקוראים לרזה וגבוה שרוך ואינו עדות לארכו של השרוך אלא ליחס בין הגובה לרוחב המזכיר שרוך.