(ט) יכול וכו' - ומ"מ כתבו האחרונים דאין לעשות כן דדבר תמוה הוא לרבים גם שמא יבואו להקל במלאכה ובפרט בימינו דנוהגין לעשות תמיד כרבנן שמתפללין מנחה עד הערב בודאי מדינא אסור להקדים מעריב במו"ש ואף דבע"ש יש שמקילין היינו משום דמצוה להוסיף מחול על הקודש משא"כ במו"ש:נבהל להשיב אמר:אפשרות 4
מפני משנ''ב רצ''ג ס''ק ט' בריש דבריו....
נחלי מים אמר:לפי"ז תוכל ללבוש בצנעא לא?
חוששני מפני שליש ממון בניי ובנותינחלי מים אמר:אגב אוסיף היתר מרב פאלק מגייטסהד לבחור לא ללבוש תכלת - שאולי יפסיד שידוך בגלל זה וא"כ נחשב כשליש ממונו ופטור...
ובצנעא יש לחשוש לשידוכין?נבהל להשיב אמר:נחלי מים אמר:לפי"ז תוכל ללבוש בצנעא לא?חוששני מפני שליש ממון בניי ובנותינחלי מים אמר:אגב אוסיף היתר מרב פאלק מגייטסהד לבחור לא ללבוש תכלת - שאולי יפסיד שידוך בגלל זה וא"כ נחשב כשליש ממונו ופטור...
נכון ולכן אני בחרתי באפשרות האחרונה!והתורה לא נתונה לכל אחד לעשות כרצונו.
מי השיב כזאת לשאלה?כנראה שבהלכה יש כללים על פי מה ניתן להכריע וצורות המחקר הנ"ל לא נכללות בהם(כל זה בדעת הפוסקים
אפשר לומר הרבה דברים, וגם אני חושב שההוכחות לתכלת ראויות להכריע בהלכה, אבל מה אעשה שכל הפוסקים נקטו שאין חיוב כזה ולא אכפת לי מה טעמם, הם פוסקים לי הלכה בכל דבר והם פוסקים גם בנושא זה.מי השיב כזאת לשאלה?
כל אחד נתלה בקודמיו (בחזו"א שבימיו לא הצליחו להפיק מהמורקס צבע תכול או מאחרים).
תלמוד בבלי - הוריות ב:אפשר לומר הרבה דברים, וגם אני חושב שההוכחות לתכלת ראויות להכריע בהלכה, אבל מה אעשה שכל הפוסקים נקטו שאין חיוב כזה ולא אכפת לי מה טעמם, הם פוסקים לי הלכה בכל דבר והם פוסקים גם בנושא זה.
ואני חלש בלשה"ר ונופל בזה הרבה פעמים. והיות ובזה עובר אני על כמה וכמה לאווין ועשיןכנראה זה תכלת אבל אני ממתין בעניין הזה לגדולי הת"ח שבדור שיכריעו בזה, לבינתים יש לי עניינים אחרים להתחזק בהם
אם היית בדור שגדולי ישראל לא היו מניחים תפילין משום שאינם כאלישע בעל כנפיים ייתכן והיה בכך טפשות ויהירות, אבל בדורנו שכמעט שאפשר לומר שכל גדולי ישראל מכל החוגים לא חששו ללבוש תכלת הלובש תכלת במקרים מסוימים הוא בבחינת טיפש ויהיר.ואני חלש בלשה"ר ונופל בזה הרבה פעמים. והיות ובזה עובר אני על כמה וכמה לאווין ועשין
אי לכך איני מניח תפילין עד שאהיה מושלם בהנ"ל!!
תשובות הגאונים עמנואל-קסאאם היית בדור שגדולי ישראל לא היו מניחים תפילין משום שאינם כאלישע בעל כנפיים ייתכן והיה בכך טפשות ויהירות, אבל בדורנו שכמעט שאפשר לומר שכל גדולי ישראל מכל החוגים לא חששו ללבוש תכלת הלובש תכלת במקרים מסוימים הוא בבחינת טיפש ויהיר.
יישר כוח. ומאחר ולא מיירי בגברא רבה וקשישא ופשע בדברים מסוימים ייתכן ויש בכך יוהראתשובות הגאונים עמנואל-קסא
וששאלתם, אמרי' בגמר' ראש השנה יז, א פושעי ישראל בגופן אמ' רב קרקפתא דלא מנח תפילי, והאידנא מאי טעמ' זלזלי ביה רוביה דעלמ', אי משום מעשה דאלישע בעל כנפים שבת מט, א כבר פרשו גאונים הראשונים ההוא בשעת השמד. ויש מקצת התלמידים שמניחין תפילין, מי מחזי כיוהרא או לא או דילמ' קיומי מצוה עדיף, היאך מנהג אדונינו ומנהג הישיבה, ואם לא נהגו בכך, מאיזה טעם, ילמדנו אדונינו.
הכין חזינא ........ אבל תפילין דכל אדם חייבין בהם ומשום דאחריני פשעין מאן דלא פשע לא מחזי כיוהרא.
אבל ודאי אי אניש פריצא הוא ולא ידע בשמור מצות והדא מילת' דרבים פושעים [בה הוא] דקא מזדהר ביה אבל מילי אחרנייתא דרבים זהירין בהו קא פשע, אית למיחש ליוהרא. ולמימנעיה לא איפשר, דה[י]כין מימנע אדם ממצוה, משום דקא פשע מן חדא מימנע מן חדא, אלא אי הכי הוא מיבעי ליה לאחותיה בביתיה ושלא בפני רבים
[דאמרין] מאי טעמ' זהיר האי בהדא מצוה מכל מצות אלא לאחויי יוהרא.
אבל אי גברא דלא פריץ דלא ידע דפשע במצות, אף על גב דלא ידיע בגוף נקי ובזהירות וחסידות לא מיחזי כיוהרא,
ואיכא למימ' דאחרין נמי כד חזיין ליה עבדין כוותיה.
וביותר מאן דאיתיה גברא רבה קשישא מעליא דאי לא קבע קאי בעון דחילול השם.
לפחותיישר כוח. ומאחר ולא מיירי בגברא רבה וקשישא ופשע בדברים מסוימים ייתכן ויש בכך יוהרא
ומ"מ כתבתי כן רק כנגד הטיעון העולה מההשוואה אבל ההשוואה לא מתחילה כמובן
לא באתי למנוע אף אדם כתבתי מה דעתי לגבי עצמי. אני בהחלט מבין ומקבל את התופעה של אלה שלובשים.לפחות
ולמימנעיה לא איפשר, דה[י]כין מימנע אדם ממצוה, משום דקא פשע מן חדא מימנע מן חדא,
אלא אי הכי הוא מיבעי ליה לאחותיה בביתיה ושלא בפני רבים
אתה עצמך יותר גרוע מהמדובר בתשובה הנ"ללא באתי למנוע אף אדם כתבתי מה דעתי לגבי עצמי. אני בהחלט מבין ומקבל את התופעה של אלה שלובשים.
כנראה זה תכלת אבל אני ממתין בעניין הזה לגדולי הת"ח שבדור שיכריעו בזה, לבינתים יש לי עניינים אחרים להתחזק בהם
אני לא יודע כמה אני גרוע. אין קשר בין תפילין לתכלתאתה עצמך יותר גרוע מהמדובר בתשובה הנ"ל
ולמה לגבי עצמך לא תחשוש. שהרי כתבת.
זה כנראה לא כל כך עובד בדורנו...ואולי כ"ש ש"וראיתם אותו וזכרתם"??
וזה יגרום לך חיזוק בשאר
אשכול בנושא התכלת נפתח בערך כל שבועיים - עד שמישהו הציע שנשנה את שם הפורום לפורום לתכלת.
הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך כבר חזרו בהם, והשאר או שלא היה להם דעה בעניין ולא חקרו אותו, או שאחזו ממנו, היחיד שעדיין מתנגד זה רבי אשר ווייס שליט"א.אך בגלל שכל הפוסקים נקטו שזה לא תכלת
"""כידוע"""הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך כבר חזרו בהם
אפשר לומר הרבה דברים, וגם אני חושב שההוכחות לתכלת ראויות להכריע בהלכה, אבל מה אעשה שכל הפוסקים נקטו שאין חיוב כזה ולא אכפת לי מה טעמם, הם פוסקים לי הלכה בכל דבר והם פוסקים גם בנושא זה.
האם ראיתם את הקונטרס "חותם של אמת"?כנראה זה תכלת אבל אני ממתין בעניין הזה לגדולי הת"ח שבדור שיכריעו בזה, לבינתים יש לי עניינים אחרים להתחזק בהם
האם לדעתך ללכת עם תפילין כל היום זה גם לא טוב כי גדולי ישראל לא הולכים או שזה כן בסדר ?זה כנראה לא כל כך עובד בדורנו...
עיין תשובות הגאונים דלעיל ויש בזה כמה חילוקיםהאם לדעתך ללכת עם תפילין כל היום זה גם לא טוב כי גדולי ישראל לא הולכים או שזה כן בסדר ?
בדיוק השבוע הייתי אצל הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך, וראיתי את שניהם עם תכלת בציצית...הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך כבר חזרו בהם, והשאר או שלא היה להם דעה בעניין ולא חקרו אותו, או שאחזו ממנו, היחיד שעדיין מתנגד זה רבי אשר ווייס שליט"א.
לפי מה שהביאו כאן קונטרס תכלתא דפזלון אפשר ששני ר"ח קנייבסקי הוו, אחד נפטר וחי בישיבה של מעלה ואחד חי וקיים בעולם הזה, האחד עדיין לא לובש תכלת והאחד לובשו. והכל בא על מקומו בשלום.בדיוק השבוע הייתי אצל הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך, וראיתי את שניהם עם תכלת בציצית...