מה דעתך על התכלת?

מה דעתך על התכלת

  • לא נכון ואסור לשים תכלת על הציצית

    קולות: 15 9.8%
  • לא נכון אבל מי שחושב שזה נכון אינו עובר על איסור

    קולות: 35 22.9%
  • לא יודע/מסתפק - למעשה אין לי תכלת

    קולות: 38 24.8%
  • כנראה/ברור שזה נכון אך אין לי תכלת מסיבה אחרת (נא לפרט)

    קולות: 24 15.7%
  • אני מסתפק ומחמיר מספק

    קולות: 5 3.3%
  • ברור שזה נכון אני לובש תכלת

    קולות: 36 23.5%

  • סה"כ בוחרים
    153
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

נחלי מים

משתמש ותיק
אשכול בנושא התכלת נפתח בערך כל שבועיים - עד שמישהו הציע שנשנה את שם הפורום לפורום לתכלת.

רציתי לבדוק למעשה מה דעת חו"ר בעניין.

הסקר הינה על תכלת המורקס.
 

נחלי מים

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבהל להשיב אמר:
אפשרות 4
מפני משנ''ב רצ''ג ס''ק ט' בריש דבריו....
(ט) יכול וכו' - ומ"מ כתבו האחרונים דאין לעשות כן דדבר תמוה הוא לרבים גם שמא יבואו להקל במלאכה ובפרט בימינו דנוהגין לעשות תמיד כרבנן שמתפללין מנחה עד הערב בודאי מדינא אסור להקדים מעריב במו"ש ואף דבע"ש יש שמקילין היינו משום דמצוה להוסיף מחול על הקודש משא"כ במו"ש:

לא הבנתי דבריך רבינו @נבהל להשיב לפי"ז תוכל ללבוש בצנעא לא?

וע"ע הגהת הרמ"א בסימן א "ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת הש"י גם בהצנע לכת ובשכבו על משכבו ידע לפני מי הוא שוכב ומיד כשיעור משנתו יקום בזריזות לעבודת בוראו יתברך ויתעלה (טור)"

ודברי מ"ב עליו שם.

אגב אוסיף היתר מרב פאלק מגייטסהד לבחור לא ללבוש תכלת - שאולי יפסיד שידוך בגלל זה וא"כ נחשב כשליש ממונו ופטור...


 
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
לפי"ז תוכל ללבוש בצנעא לא?
נחלי מים אמר:
אגב אוסיף היתר מרב פאלק מגייטסהד לבחור לא ללבוש תכלת - שאולי יפסיד שידוך בגלל זה וא"כ נחשב כשליש ממונו ופטור...
חוששני מפני שליש ממון בניי ובנותי
 

נחלי מים

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבהל להשיב אמר:
נחלי מים אמר:
לפי"ז תוכל ללבוש בצנעא לא?
נחלי מים אמר:
אגב אוסיף היתר מרב פאלק מגייטסהד לבחור לא ללבוש תכלת - שאולי יפסיד שידוך בגלל זה וא"כ נחשב כשליש ממונו ופטור...
חוששני מפני שליש ממון בניי ובנותי
ובצנעא יש לחשוש לשידוכין?
 
 

עלי עשב

משתמש רגיל
הצבעתי אפשרות 4 וזה מפני שמבחינה מחקרית לא נראה לי סיבה כל שהיא בעולם שזה לא יהא התכלת. אך בגלל שכל הפוסקים נקטו שזה לא תכלת אני לא שם והתורה לא נתונה לכל אחד לעשות כרצונו.
כנראה שבהלכה יש כללים על פי מה ניתן להכריע וצורות המחקר הנ"ל לא נכללות בהם(כל זה בדעת הפוסקים אך לו"ד היו ראיות אלו נראות לי ג"כ כדאיות לפסיקת הלכה).
 

אני הגבר

משתמש ותיק
והתורה לא נתונה לכל אחד לעשות כרצונו.
נכון ולכן אני בחרתי באפשרות האחרונה!
כנראה שבהלכה יש כללים על פי מה ניתן להכריע וצורות המחקר הנ"ל לא נכללות בהם(כל זה בדעת הפוסקים
מי השיב כזאת לשאלה?
כל אחד נתלה בקודמיו (בחזו"א שבימיו לא הצליחו להפיק מהמורקס צבע תכול או מאחרים).
 

עלי עשב

משתמש רגיל
מי השיב כזאת לשאלה?
כל אחד נתלה בקודמיו (בחזו"א שבימיו לא הצליחו להפיק מהמורקס צבע תכול או מאחרים).
אפשר לומר הרבה דברים, וגם אני חושב שההוכחות לתכלת ראויות להכריע בהלכה, אבל מה אעשה שכל הפוסקים נקטו שאין חיוב כזה ולא אכפת לי מה טעמם, הם פוסקים לי הלכה בכל דבר והם פוסקים גם בנושא זה.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
אפשר לומר הרבה דברים, וגם אני חושב שההוכחות לתכלת ראויות להכריע בהלכה, אבל מה אעשה שכל הפוסקים נקטו שאין חיוב כזה ולא אכפת לי מה טעמם, הם פוסקים לי הלכה בכל דבר והם פוסקים גם בנושא זה.
תלמוד בבלי - הוריות ב:
אלא היכי משכחת לה כגון דידע דאסור וקא טעי במצוה לשמוע דברי חכמי' לדידי נמי דטעו במצוה לשמוע דברי חכמי':
 

אני הגבר

משתמש ותיק
כנראה זה תכלת אבל אני ממתין בעניין הזה לגדולי הת"ח שבדור שיכריעו בזה, לבינתים יש לי עניינים אחרים להתחזק בהם
ואני חלש בלשה"ר ונופל בזה הרבה פעמים. והיות ובזה עובר אני על כמה וכמה לאווין ועשין
אי לכך איני מניח תפילין עד שאהיה מושלם בהנ"ל!!
 

עמנואל

משתמש ותיק
ואני חלש בלשה"ר ונופל בזה הרבה פעמים. והיות ובזה עובר אני על כמה וכמה לאווין ועשין
אי לכך איני מניח תפילין עד שאהיה מושלם בהנ"ל!!
אם היית בדור שגדולי ישראל לא היו מניחים תפילין משום שאינם כאלישע בעל כנפיים ייתכן והיה בכך טפשות ויהירות, אבל בדורנו שכמעט שאפשר לומר שכל גדולי ישראל מכל החוגים לא חששו ללבוש תכלת הלובש תכלת במקרים מסוימים הוא בבחינת טיפש ויהיר.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
אם היית בדור שגדולי ישראל לא היו מניחים תפילין משום שאינם כאלישע בעל כנפיים ייתכן והיה בכך טפשות ויהירות, אבל בדורנו שכמעט שאפשר לומר שכל גדולי ישראל מכל החוגים לא חששו ללבוש תכלת הלובש תכלת במקרים מסוימים הוא בבחינת טיפש ויהיר.
תשובות הגאונים עמנואל-קסא
וששאלתם, אמרי' בגמר' ראש השנה יז, א פושעי ישראל בגופן אמ' רב קרקפתא דלא מנח תפילי, והאידנא מאי טעמ' זלזלי ביה רוביה דעלמ', אי משום מעשה דאלישע בעל כנפים שבת מט, א כבר פרשו גאונים הראשונים ההוא בשעת השמד. ויש מקצת התלמידים שמניחין תפילין, מי מחזי כיוהרא או לא או דילמ' קיומי מצוה עדיף, היאך מנהג אדונינו ומנהג הישיבה, ואם לא נהגו בכך, מאיזה טעם, ילמדנו אדונינו.

הכין חזינא ........ אבל תפילין דכל אדם חייבין בהם ומשום דאחריני פשעין מאן דלא פשע לא מחזי כיוהרא.
אבל ודאי אי אניש פריצא הוא ולא ידע בשמור מצות והדא מילת' דרבים פושעים [בה הוא] דקא מזדהר ביה אבל מילי אחרנייתא דרבים זהירין בהו קא פשע, אית למיחש ליוהרא. ולמימנעיה לא איפשר, דה[י]כין מימנע אדם ממצוה, משום דקא פשע מן חדא מימנע מן חדא, אלא אי הכי הוא מיבעי ליה לאחותיה בביתיה ושלא בפני רבים
[דאמרין] מאי טעמ' זהיר האי בהדא מצוה מכל מצות אלא לאחויי יוהרא.
אבל אי גברא דלא פריץ דלא ידע דפשע במצות, אף על גב דלא ידיע בגוף נקי ובזהירות וחסידות לא מיחזי כיוהרא,
ואיכא למימ' דאחרין נמי כד חזיין ליה עבדין כוותיה.
וביותר מאן דאיתיה גברא רבה קשישא מעליא דאי לא קבע קאי בעון דחילול השם.
 

עמנואל

משתמש ותיק
תשובות הגאונים עמנואל-קסא
וששאלתם, אמרי' בגמר' ראש השנה יז, א פושעי ישראל בגופן אמ' רב קרקפתא דלא מנח תפילי, והאידנא מאי טעמ' זלזלי ביה רוביה דעלמ', אי משום מעשה דאלישע בעל כנפים שבת מט, א כבר פרשו גאונים הראשונים ההוא בשעת השמד. ויש מקצת התלמידים שמניחין תפילין, מי מחזי כיוהרא או לא או דילמ' קיומי מצוה עדיף, היאך מנהג אדונינו ומנהג הישיבה, ואם לא נהגו בכך, מאיזה טעם, ילמדנו אדונינו.

הכין חזינא ........ אבל תפילין דכל אדם חייבין בהם ומשום דאחריני פשעין מאן דלא פשע לא מחזי כיוהרא.
אבל ודאי אי אניש פריצא הוא ולא ידע בשמור מצות והדא מילת' דרבים פושעים [בה הוא] דקא מזדהר ביה אבל מילי אחרנייתא דרבים זהירין בהו קא פשע, אית למיחש ליוהרא. ולמימנעיה לא איפשר, דה[י]כין מימנע אדם ממצוה, משום דקא פשע מן חדא מימנע מן חדא, אלא אי הכי הוא מיבעי ליה לאחותיה בביתיה ושלא בפני רבים
[דאמרין] מאי טעמ' זהיר האי בהדא מצוה מכל מצות אלא לאחויי יוהרא.
אבל אי גברא דלא פריץ דלא ידע דפשע במצות, אף על גב דלא ידיע בגוף נקי ובזהירות וחסידות לא מיחזי כיוהרא,
ואיכא למימ' דאחרין נמי כד חזיין ליה עבדין כוותיה.
וביותר מאן דאיתיה גברא רבה קשישא מעליא דאי לא קבע קאי בעון דחילול השם.
יישר כוח. ומאחר ולא מיירי בגברא רבה וקשישא ופשע בדברים מסוימים ייתכן ויש בכך יוהרא
ומ"מ כתבתי כן רק כנגד הטיעון העולה מההשוואה אבל ההשוואה לא מתחילה כמובן
 

אני הגבר

משתמש ותיק
יישר כוח. ומאחר ולא מיירי בגברא רבה וקשישא ופשע בדברים מסוימים ייתכן ויש בכך יוהרא
ומ"מ כתבתי כן רק כנגד הטיעון העולה מההשוואה אבל ההשוואה לא מתחילה כמובן
לפחות
ולמימנעיה לא איפשר, דה[י]כין מימנע אדם ממצוה, משום דקא פשע מן חדא מימנע מן חדא,
אלא אי הכי הוא מיבעי ליה לאחותיה בביתיה ושלא בפני רבים
 

עמנואל

משתמש ותיק
לפחות
ולמימנעיה לא איפשר, דה[י]כין מימנע אדם ממצוה, משום דקא פשע מן חדא מימנע מן חדא,
אלא אי הכי הוא מיבעי ליה לאחותיה בביתיה ושלא בפני רבים
לא באתי למנוע אף אדם כתבתי מה דעתי לגבי עצמי. אני בהחלט מבין ומקבל את התופעה של אלה שלובשים.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
לא באתי למנוע אף אדם כתבתי מה דעתי לגבי עצמי. אני בהחלט מבין ומקבל את התופעה של אלה שלובשים.
אתה עצמך יותר גרוע מהמדובר בתשובה הנ"ל
ולמה לגבי עצמך לא תחשוש. שהרי כתבת.
כנראה זה תכלת אבל אני ממתין בעניין הזה לגדולי הת"ח שבדור שיכריעו בזה, לבינתים יש לי עניינים אחרים להתחזק בהם

ואולי כ"ש ש"וראיתם אותו וזכרתם"??
וזה יגרום לך חיזוק בשאר
 

עמנואל

משתמש ותיק
אשכול בנושא התכלת נפתח בערך כל שבועיים - עד שמישהו הציע שנשנה את שם הפורום לפורום לתכלת.

ופתיחת אשכול בנושא התכלת בקטגוריית 'הפורום שלנו', זה כבר צעד חסר תקדים...

אכן צדקת בהגדרתך - פורום לתכלת.... :)
 

פעקל

משתמש ותיק
אך בגלל שכל הפוסקים נקטו שזה לא תכלת
הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך כבר חזרו בהם, והשאר או שלא היה להם דעה בעניין ולא חקרו אותו, או שאחזו ממנו, היחיד שעדיין מתנגד זה רבי אשר ווייס שליט"א.
 

על כל פנים

משתמש ותיק
אפשר לומר הרבה דברים, וגם אני חושב שההוכחות לתכלת ראויות להכריע בהלכה, אבל מה אעשה שכל הפוסקים נקטו שאין חיוב כזה ולא אכפת לי מה טעמם, הם פוסקים לי הלכה בכל דבר והם פוסקים גם בנושא זה.
כנראה זה תכלת אבל אני ממתין בעניין הזה לגדולי הת"ח שבדור שיכריעו בזה, לבינתים יש לי עניינים אחרים להתחזק בהם
האם ראיתם את הקונטרס "חותם של אמת"?
קישור לקונטרס ולאשכול עליו (ואם יש מה להעיר שם מקומו):
 

עמנואל

משתמש ותיק
האם לדעתך ללכת עם תפילין כל היום זה גם לא טוב כי גדולי ישראל לא הולכים או שזה כן בסדר ?
עיין תשובות הגאונים דלעיל ויש בזה כמה חילוקים
ובכל אופן אם בעל התכלת הולך עם תפילין בעיבוד עפצים זה מסתדר יותר...
אלא א"כ הוא הולך עם התכלת מסיבות חסידיות - לאו דווקא חסידות המשתייכת לתנועת החסידות
 
נערך לאחרונה:

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך כבר חזרו בהם, והשאר או שלא היה להם דעה בעניין ולא חקרו אותו, או שאחזו ממנו, היחיד שעדיין מתנגד זה רבי אשר ווייס שליט"א.
בדיוק השבוע הייתי אצל הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך, וראיתי את שניהם עם תכלת בציצית...
 

עמנואל

משתמש ותיק
בדיוק השבוע הייתי אצל הרב קנייבסקי והרב שטרנבוך, וראיתי את שניהם עם תכלת בציצית...
לפי מה שהביאו כאן קונטרס תכלתא דפזלון אפשר ששני ר"ח קנייבסקי הוו, אחד נפטר וחי בישיבה של מעלה ואחד חי וקיים בעולם הזה, האחד עדיין לא לובש תכלת והאחד לובשו. והכל בא על מקומו בשלום.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית