ריבוי לימוד מפרשים בתלמודי תורה

יעקב שלם

משתמש ותיק
האם גם אצלכם הילד בכיתה ח מצטייד עם קובץ מפרשים (ולא לא אכפת לי על ה135 ש"ח שזה עולה..)
האם זה נראה לכם נורמלי ותועלתי
במידה ואתם מבינים (כמוני) שזה לא הגיוני ולא מקדם את הילד לשום כיוון
האם  יש דרך לשנות זאת
או שזה בבחינת כל גל וגל נענעתי לו בראשי
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
נגעת בנקודה רגישה. לדעתי העניין התחיל מהרצון להכניס מתלמידים ’גדלות’ וגישמאק’. דא עקא שיש מלמדים שמנצלים את העניין לפרוק את כל מה שיש להם בראש ובבטן בסוגיא, מה שגורם שהתלמידים מבולבלים ולעיתים לא מבינים כדבעי את פשט הסוגיא, השקלא וטריא.
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
האם  יש דרך לשנות זאת
או שזה בבחינת כל גל וגל נענעתי לו בראשי
לענ"ד האפשרות השניה נכונה. 
הדרך לשנות זאת היא רק ע"י העברת הילד ל'זכרו'...
ההקצנה של הסתפקות בעיון בתורה במקום ידיעת התורה מקצינה מדור לדור. 
 
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
שמעתי מאחד המקורב לראש ישיבה קטנה חשובה ביותר, שאמר לו שבגלל מה שקורה בחדרים שמלעיטים את הילדים מפרשים, כמעט לא יוצא ילד אחד היודע ללמוד גמרא רש"י תוס' כמו שצריך, ולא נותר להם ברירה אלא ללמוד עם הבחורים בישיבה קטנה כמה שפחות מפרשים, ולמקד את העבודה בעיקר בהנחלת לימוד הגפ"ת. ובזה לא רק שנמצינו עושים את העבודה של ישיבה קטנה בחיידר ושל החיידר בישיבה קטנה, אלא שלעבודה של הישיבה קטנה בחיידר אין לה כל משמעות, משום שאי אפשר לדעת רק מפרשים, מפרשים צריך לראותם אחרי לימוד הגמרא.
חבל מאוד!
האמת היא שמידי פעם נפתחים להם מוסדות כמו מכינה לישיבה קטנה שבהם שמקיעים בגפ"ת היטב, אולם לדאבוננו, המסגרות הללו נהפכות מהר מאוד למסגרות עבור בחורים חלשים, ולטובים אין מה לעשות...
 

בן בינה

משתמש רשום
הנושא הוא כאוב וידוע, והוא נובע מכמה סיבות שונות,
או בגלל שיש דחף להרבה תלמודי תורה להכניס לכיתה ח' כל מיני אנשים שהם לא 'מלמדים' ח"ו אלא רמי"ם ולכן הם מכניסים אנשים מבוגרים או חשובים או שניהם שאין להם הבנה איך מלמדים ללמוד אלא הם יודעים בעצמם ללמוד גפ"ת עם מפרשים בשפע, אז התוצאה היא שזה נראה מאוד טוב, ובתמונת מחזור בסוף שנה יש מישהו עם זקן אפור/לבן עם מראה של ר"מ וכו' וכדו' אבל הבחורים לא יודעים ללמוד.
סיבה נוספת אפשרית היא שזה לא קשור דווקא לכיתה ח' אלא זו בעיה מוקדמת של תלמודי תורה שההנהלה או שזה מגיע מהרבע'ס בעצמם רוצים להעלות את הרמה ולכן בכיתה ה' כבר לומדים ברמה גבוהה מאוד ובכיתה ו' כבר לומדים את רוב התוס' ובכיתה ז' את כל התוס' וגם לומדים מפרשים, ואז ממילא המג"ש בכיתה ח' מקבל בחורים צעירים מבולבלים עם סלט בראש כי תמיד לימדו אותם מעל לרמה, ובשביל להראות שהוא מעלה את הרמה יותר מכיתה ז' לא נותר לו אלא להעמיס ים של מפרשים מיותרים תופעה זו קיימת בת"תים רבים.
או סיבה נוספת ועצובה היא שבבינינו.... להגיד לומדע'ס יותר קל ויותר כיף מאשר לפרק תוס' ארוך ו/או קשה לגורמים, והרבה מלמדים אין להם יכולת ללמד תוס' כמו שצריך כי הם מבינים מה התוס' בא לומר באופן כללי אבל לא כשירים להסביר כל שאלה נסתרת וכל משפט עמום ולכן הם מתמקדים על הלומדע'ס שבסוגיא שמחפה על חסרון ההסברה של הגפ"ת.
הבעיה בהחלט ניתנת לתיקון רק תלוי כמה הורים אכפת להם מעניין זה ומלוננים וכן תלוי גם איזה ת"ת מדובר וכו' ואכמ"ל
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
בן בינה אמר:
הנושא הוא כאוב וידוע, והוא נובע מכמה סיבות שונות,
או בגלל שיש דחף להרבה תלמודי תורה להכניס לכיתה ח' כל מיני אנשים שהם לא 'מלמדים' ח"ו אלא רמי"ם ולכן הם מכניסים אנשים מבוגרים או חשובים או שניהם שאין להם הבנה איך מלמדים ללמוד אלא הם יודעים בעצמם ללמוד גפ"ת עם מפרשים בשפע, אז התוצאה היא שזה נראה מאוד טוב, ובתמונת מחזור בסוף שנה יש מישהו עם זקן אפור/לבן עם מראה של ר"מ וכו' וכדו' אבל הבחורים לא יודעים ללמוד.
סיבה נוספת אפשרית היא שזה לא קשור דווקא לכיתה ח' אלא זו בעיה מוקדמת של תלמודי תורה שההנהלה או שזה מגיע מהרבע'ס בעצמם רוצים להעלות את הרמה ולכן בכיתה ה' כבר לומדים ברמה גבוהה מאוד ובכיתה ו' כבר לומדים את רוב התוס' ובכיתה ז' את כל התוס' וגם לומדים מפרשים, ואז ממילא המג"ש בכיתה ח' מקבל בחורים צעירים מבולבלים עם סלט בראש כי תמיד לימדו אותם מעל לרמה, ובשביל להראות שהוא מעלה את הרמה יותר מכיתה ז' לא נותר לו אלא להעמיס ים של מפרשים מיותרים תופעה זו קיימת בת"תים רבים.
או סיבה נוספת ועצובה היא שבבינינו.... להגיד לומדע'ס יותר קל ויותר כיף מאשר לפרק תוס' ארוך ו/או קשה לגורמים, והרבה מלמדים אין להם יכולת ללמד תוס' כמו שצריך כי הם מבינים מה התוס' בא לומר באופן כללי אבל לא כשירים להסביר כל שאלה נסתרת וכל משפט עמום ולכן הם מתמקדים על הלומדע'ס שבסוגיא שמחפה על חסרון ההסברה של הגפ"ת.
הבעיה בהחלט ניתנת לתיקון רק תלוי כמה הורים אכפת להם מעניין זה ומלוננים וכן תלוי גם איזה ת"ת מדובר וכו' ואכמ"ל
מהנסיון שלי תפוס לשון אחרון.
 
 
חלק עליון תַחתִית