אתם מחנכים את הילדים להחזיר למי שמציק להם, או להבליג?

כמדומה שהרוב מחנכים להבליג
כי זה לא יפה, כי זה לא יעזור... אלף ואחד תירוצים

אבל לכאו' זה נסיון לדרוש מהם משהו שהוא לא שייך
לפי החינוך שלח
ואולם לפי הדומה, אין במשמע שאם בא ישראל אחד והתחיל והרשיע לצער חבירו בדברים הרעים שלא יענהו השומע, שאי אפשר להיות האדם כאבן שאין לה הופכים, ועוד שיהיה בשתיקתו כמודה על החירופין, ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו כמו למברכיו, אבל תצוה אותנו שנתרחק מן המדה הזאת, ושלא נתחיל להתקוטט ולחרף בני אדם
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
כמדומה שהרוב מחנכים להבליג
כי זה לא יפה, כי זה לא יעזור... אלף ואחד תירוצים

אבל לכאו' זה נסיון לדרוש מהם משהו שהוא לא שייך
לפי החינוך שלח
ואולם לפי הדומה, אין במשמע שאם בא ישראל אחד והתחיל והרשיע לצער חבירו בדברים הרעים שלא יענהו השומע, שאי אפשר להיות האדם כאבן שאין לה הופכים, ועוד שיהיה בשתיקתו כמודה על החירופין, ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו כמו למברכיו, אבל תצוה אותנו שנתרחק מן המדה הזאת, ושלא נתחיל להתקוטט ולחרף בני אדם
צריך לחנך את הילדים 
א. לא להתייחס לכל דבר
ב. לעשות מה שחכם ולא מה שצודק
ג. לא להיות פרייארים לא במובן הילדותי של המילה
ומעל הכול לזכור שלא כל הילדים שווים
 
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שירת הלווים אמר:
מידות ושיעורי תורה אמר:
כמדומה שהרוב מחנכים להבליג
כי זה לא יפה, כי זה לא יעזור... אלף ואחד תירוצים

אבל לכאו' זה נסיון לדרוש מהם משהו שהוא לא שייך
לפי החינוך שלח
ואולם לפי הדומה, אין במשמע שאם בא ישראל אחד והתחיל והרשיע לצער חבירו בדברים הרעים שלא יענהו השומע, שאי אפשר להיות האדם כאבן שאין לה הופכים, ועוד שיהיה בשתיקתו כמודה על החירופין, ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו כמו למברכיו, אבל תצוה אותנו שנתרחק מן המדה הזאת, ושלא נתחיל להתקוטט ולחרף בני אדם
צריך לחנך את הילדים 
א. לא להתייחס לכל דבר
ב. לעשות מה שחכם ולא מה שצודק
ג. לא להיות פרייארים לא במובן הילדותי של המילה
ומעל הכול לזכור שלא כל הילדים שווים
שכויייח
תכל'ס אתה דורש מהילד משהו שהחינוך אומר שהוא בלתי אפשרי?
 
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
זו בעיה
אגב לדעתי זו בעיה לא רק בעניין הזה ספציפית ולא רק אצל ילדים ישנה מחשבה בעניין המידות שהמטרה היא לעקר כל רגש אנושי כמו שלי, מגיע לי, ומה פתאום, והוא חוצפן, ולא רוצה וכו' וזו לדעתי טעות ועיקר עניין המידות הוא לנווט אותם בצורה נכונה. 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
אני אומר לילדי, שיגיד לחבר שאבא אמר שאם עוד פעם אחת הוא יציק לו אוי ואבוי מה שאבא שלי יעשה לך.

להחזיר זה לא פתרון כי בדרך כלל כשמציקים לילד זה חזק לחלש זה לא לעניין להגיד לחלש להחזיר לחזק.

לא תמיד קל למצוא את המידה כנגד מידה... ואז הוא מחזיר יותר חזק ואז ההוא מחזיר עוד יותר חזק ושניהם יוצאים חבולים ומסוכסכים.

כשאתה שולח אזהרה. המציק מבין שגם הוא יותר חזק, יש מישהו יותר חזק והעסק לא משתלם. בינתיים זה עבד.
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסיח לפי תומו אמר:
אני אומר לילדי, שיגיד לחבר שאבא אמר שאם עוד פעם אחת הוא יציק לו אוי ואבוי מה שאבא שלי יעשה לך.

להחזיר זה לא פתרון כי בדרך כלל כשמציקים לילד זה חזק לחלש זה לא לעניין להגיד לחלש להחזיר לחזק.

לא תמיד קל למצוא את המידה כנגד מידה... ואז הוא מחזיר יותר חזק ואז ההוא מחזיר עוד יותר חזק ושניהם יוצאים חבולים ומסוכסכים.

כשאתה שולח אזהרה. המציק מבין שגם הוא יותר חזק, יש מישהו יותר חזק והעסק לא משתלם. בינתיים זה עבד.
הכל נכון הכל חכם
אני שואל: איך אתה מצפה שהילד לא יגיב בחזרה, כשהחינוך כותב ש'אי אפשר להיות האדם כאבן שאין לה הופכים'?
 
 

ישראליק

משתמש ותיק
אני אומר לילדי שמי שמציק הוא הרחמנות, והוא צריך להתבייש שמבייש ילד אחר... (לאחרונה אמר אחד מילדי הצעירים, בן שש, "מישהו בייש אותי שאתה ..., וצחקתי ממנו, הוא צריך להתבייש שהוא רוצה לבייש אותי, כמו שלמדת איתי...)
בנתיים אני מכניס בהם פעם אחר פעם לרחם על ילדים אחרים ולא להבליג או לצער בשום פעם אף ילד אחר.

מה שגם מאוד נחוץ, שאני לומד מפעם לפעם את ילדיי איך להגן כשמישהו רוצה להכות בהם, ואם ההגנה לא עוזר, ליתן להם מכות עם כל הכח... זה כשבא למעשה ידיי"ם, משא"כ בפה...
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
כמדומה שהרוב מחנכים להבליג
כי זה לא יפה, כי זה לא יעזור... אלף ואחד תירוצים

אבל לכאו' זה נסיון לדרוש מהם משהו שהוא לא שייך
לפי החינוך שלח
חכמה גדולה נדרש לכגון דא
מצד אחד לא להוליד מידות מושחתות
ומצד שני לתת עוצמה לילד שלא יהיה נדרס, שזה חורבן לנפשו,
וכל ערום יעשה בדעת
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
הכל נכון הכל חכם
אני שואל: איך אתה מצפה שהילד לא יגיב בחזרה, כשהחינוך כותב ש'אי אפשר להיות האדם כאבן שאין לה הופכים'?
א. אני לא מצפה ממנו שלא יחזיר. יש מריבות קטנות שאחד מתחיל והשני מחזיר והכל נגמר אחרי חצי דקה.
אני דיברתי על מקרה חמור שמישהו מציק לו. ואז הוא בא להתלונן. וכשיש מישהו שמציק זה תמיד חזק על חלש. ובדיוק בגלל שאני לא רוצה שיהיה כאבן שאין לה הופכין, אני נותן לילד הרגשה שיש מי שמגן עליו. והמציק כעת מאויים. הוא לא צריך יותר מזה.
ב. למה אתה שואל על ילדים? תשאל על מבוגרים. מבוגר סופג עלבון וכל הסביבה מצפה ממנו שיבליג. אם הוא מעלה על דעתו לנקום, הוא יוצא קטנוני ופגיע. וזה באמת סותר את דברי החינוך.
 

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
כמדומה שהרוב מחנכים להבליג
כי זה לא יפה, כי זה לא יעזור... אלף ואחד תירוצים

אבל לכאו' זה נסיון לדרוש מהם משהו שהוא לא שייך
לפי החינוך שלח

הטענה יפה מאוד, אך כמדומה שאצל כל האנשים יש דבר שהם מחכנים אליו בלי להשים לב, ממש כמו החינוך, וכל ילד מבין את זה לבד,

תמיד השאלה הגדולה במריבות הוא "מי התחיל"? -
וברור שהעומק של השאלה הזאת הוא כדברי החינוך


שלהחזיר זה מובן טבעי ובסדר
[אולי לא הכי אידיאלי אבל בהחלט נורמלי]
 

Ben Levi

משתמש ותיק
דברי החינוך נאמרו על שעת המריבה, ואכן בזה לא צריך לצפות מהילד לשתוק ולסבול בשקט. אך לענ''ד לא צריך לחנך לזה, להחזיר, שאז נשמע כאילו זה אידיאלי ודרך נכונה.
אם הוא מחזיר, לא צריך למחות בו. אבל לא לחנך שצריך להחזיר.
איך כן להתמודד? אינני יודע.
 
חלק עליון תַחתִית