שיעורים של שעתיים וחצי לבחורים בני 13 נשמע לכם הגיוני?

רואים שקוף

משתמש ותיק
מגנא ומצלא אמר:
האם אתם אנשים מבוגרים הייתם מסוגלים לשבת כל יום ולשמוע שיעור שעתיים וחצי ברציפות?
הי' לי את זה בישי"ק, ובעוד ישי"ק מקובל כך, וזה כהנחה, כשאבי למד בישי"ק היו השיעורים של ארבע שעות.
הושע נא שלוש שעות הושע נא
 
 

4568734

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
מגנא ומצלא אמר:
האם אתם אנשים מבוגרים הייתם מסוגלים לשבת כל יום ולשמוע שיעור שעתיים וחצי ברציפות?
הי' לי את זה בישי"ק, ובעוד ישי"ק מקובל כך, וזה כהנחה, כשאבי למד בישי"ק היו השיעורים של ארבע שעות.
הושע נא שלוש שעות הושע נא
זה באמת קשה מאד. בחורים רבים משועממים בשיעור, וזה לא מחמת שאינם מחוברים ללימוד או לסוגיא, אלא מחמת אריכות הזמן. לעולם ישנה אדם לתלמידיו דרך קצרה - לכאורה שייך גם על הזמן. מה יקרה עם יעשו שיעור קצת יותר קצר?! זה באמת יהיה לתועלת הבחורים.
 
 

מתון מתון

משתמש ותיק
מהגה"צ רא"מ רוטנער שליט"א שמעתי כי למד אצל מהרי"ץ דושינסקיא והיה שיעור יומי שבע שעות ברציפות! ללא אפשרות יציאה!, ומה למדו? מס' תענית בעיון!
הדרשות של הנוב"י בדורש לציון על שבה"ג ושבת שובה כפה"נ ארך ג"כ שעות ע"ג שעות,
אך על כגון דא י"ל מה שאמר הבני יששכר על מה שהחת"ס שלח לו שגידל אווזות פטומות משך י"ב חודש בביתו לראי' שאינן טריפה, ואמר ע"ז הבנ"י, מה ראי' מאווזות שמסתובבות בבית החת"ס..  
ולענינינו: בישיב"ק מסוימת חילקו השיעור בקיאות לגרש"י וגתוס' כשחזרה ביניהם. והענין כשלעצמו קובע ברכה לעצמו.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
4568734 אמר:
רואים שקוף אמר:
מגנא ומצלא אמר:
האם אתם אנשים מבוגרים הייתם מסוגלים לשבת כל יום ולשמוע שיעור שעתיים וחצי ברציפות?
הי' לי את זה בישי"ק, ובעוד ישי"ק מקובל כך, וזה כהנחה, כשאבי למד בישי"ק היו השיעורים של ארבע שעות.
הושע נא שלוש שעות הושע נא
זה באמת קשה מאד. בחורים רבים משועממים בשיעור, וזה לא מחמת שאינם מחוברים ללימוד או לסוגיא, אלא מחמת אריכות הזמן. לעולם ישנה אדם לתלמידיו דרך קצרה - לכאורה שייך גם על הזמן. מה יקרה עם יעשו שיעור קצת יותר קצר?! זה באמת יהיה לתועלת הבחורים.
יש לי בזה תיאוריה פשוטה.
אנחנו רואים את כמויות ה'צ'יקטאנע'ס' ההולכים ומתרבים משנה לשנה, כל אדם בו ארבעים פלוס שקצת כואבת לו הבטן, ובלא לזלזל חלילה בר"י חשובים, פותח ישיבה קטנה, זה לא כזה קשה, את החינוך הרי בכל מקרה או שהבחור יקבל בבית או כשהוא יגדל, כמו גם את דרך הלימוד, יקבל כשיתחיל ללמוד, כל מה שחסר לבחור היא מסגרת, אז הנה, זה נהנה וזה לא חסר, פותח ישיבה קטנה להשקיט את כרסו, מקבל בחורים שיהא להם מסגרת, וממילא ככל שהשיעור יותר ארוך, הרי שהוא מרוויח בזה את שתי מטרותיו כאחת.
 
 

ההדר

משתמש רגיל
זה בכלל לא דבר חדש שהשיעורים בישי"ק הם כאלה ארוכים.
ומצד אחד באמת גם להושיב את הבחורים ללמוד סדר לבד בגיל הזה שהם עדיין לא יודעים היטב ללמוד לבד סוגיא וסדר הכנה של שעה ומשהו כבר גדול עליהם, זה קשה
ומצד שני גם להתרכז בשיעור ארוך זה מאוד קשה.
וצריך לדעת היכן זה התחיל והאם שייך בדורנו אנו לעשות איזה שינוי.
אולי לחלק שיעור לשנים, וכדומה..
 

חמר גמל

משתמש ותיק
ישנו אימרה מהסטריקיבע רבי ז"ל שהיה תלמיד של הגרי"ז מבריסק ז"ל,
שהתבטא פעם על השיעורים של ראשי הישיבות של היום,
ואמר ביידיש:"זיי גיסן און גיסן, אבער רוב זאכן גיסן זיך אויס אויף דער ערד"
[הם שופכים הרבה, אבל הרוב נשפך על הרצפה]
וכוונתו ברורה: שכהיום רוב רובם של הבחורים אינם מוכשרים לקבל כל כך הרבה אינפורמציה כמו שנותנים להם בישיבות
 

סמל

משתמש רגיל
סולם אמר:
סמל אמר:
מגנא ומצלא אמר:
האם אתם כאנשים מבוגרים הייתם מסוגלים לשבת כל יום ולשמוע שיעור שעתיים וחצי ברציפות?

כן.
גם אם כבודו יכול. צעירים לא יכולים. (פעם לימדת כיתה או שיעור?)
פעם אחת נסיתי להעביר חומר לילדים...
עניתי על השאלה האם אני כמבוגר יכול. וכן כבחור ביש"ק היה הדבר ביכולתי. ואכן ייתכן שזה תלוי בסגנון הבחורים והישיבה (וכן מה יהיה בזמן השיעור)
 
 

שטייגען אש

משתמש רגיל
הן אמת שאריכות השיעורים יש לדון האם היא בגדר ההגיון (גם אני ההיתי בישב"ק........) אך דומני שבגיל כזה לא ניתן להעביר חומר בפחות זמן
 
רואים שקוף אמר:
מגנא ומצלא אמר:
האם אתם אנשים מבוגרים הייתם מסוגלים לשבת כל יום ולשמוע שיעור שעתיים וחצי ברציפות?
הי' לי את זה בישי"ק, ובעוד ישי"ק מקובל כך, וזה כהנחה, כשאבי למד בישי"ק היו השיעורים של ארבע שעות.
הושע נא שלוש שעות הושע נא






כנ"ל.
 
 

יענקלה המשיב

משתמש ותיק
שמעתי שבבעלזא כבר הפכו את כל הסדרים בישי''ק כמו בישי''ג
סדר ארוך של הכנה
שיעור עיון קצר
יש בינינו מי שיכולים להוסיף פרטים? ואם יש הצלחה בזה?
 

well

משתמש ותיק
זה מאוד תלוי בסגנון השיעור. אם עושים את זה מושך ומשתפים את הבחורים במהלך השיעור, זה יכול להיות הגיוני.
מה שלא מצוי אצל מבוגרים שמדובר על הרצאה של שעתיים וחצי רצוף, שבזה קשה מאוד להחזיק, וכמובן גם לבחור.
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
שטייגען אש אמר:
אך דומני שבגיל כזה לא ניתן להעביר חומר בפחות זמן
well אמר:
זה מאוד תלוי בסגנון השיעור. אם עושים את זה מושך ומשתפים את הבחורים במהלך השיעור, זה יכול להיות הגיוני.
מה שלא מצוי אצל מבוגרים שמדובר על הרצאה של שעתיים וחצי רצוף, שבזה קשה מאוד להחזיק, וכמובן גם לבחור.

הפסקה קלה באמצע יכולה להוות פיתרון לא רע
(ומן הסתם הלמדנים שמבין הבחורים ידברו בלימוד עם בר"מ בזמן הזה והנצרכים יצאו להתאוורר)
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אני הקטן מעולם לא זכיתי להבין למה רוב החינוך והלימוד נעשה מתוך הרצאות ושיעורים,
ופחות השקעה בחלק של הקשבה ונתינת מקום לבחור או לילד להביע את עצמו ולדבר.
אני הרבה פעמים יושב באבות ובנים ושומע איך שאבות לומדים עם בניהם ובעצם כל הזמן [או רובו] האב פשוט מרצה ונותן שיעור לילדו.
לדעתי זוהי טעות. ילד או בחור פחות מסוגל להקשיב מאשר לדבר בעצמו. האב או המג"ש פשוט צריך להקשיב לילד או לבחור ולנתב אותו ע"י שאלות וכדו'.
 

סמל

משתמש רגיל
אור החכמה אמר:
אני הקטן מעולם לא זכיתי להבין למה רוב החינוך והלימוד נעשה מתוך הרצאות ושיעורים,
ופחות השקעה בחלק של הקשבה ונתינת מקום לבחור או לילד להביע את עצמו ולדבר.
אולי כי הוא לא ידע מה לומר.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
סמל אמר:
אור החכמה אמר:
אני הקטן מעולם לא זכיתי להבין למה רוב החינוך והלימוד נעשה מתוך הרצאות ושיעורים,
ופחות השקעה בחלק של הקשבה ונתינת מקום לבחור או לילד להביע את עצמו ולדבר.
אולי כי הוא לא ידע מה לומר.

זוהי המטרה. ללמד אותו לומר. ואם הוא לא יודע, אז צריך לנתב אותו ע"י שאלות.
 

מתון מתון

משתמש ותיק
בס' נהרי אש כ' הגה"ק ר' שימעל'י מזעליחוב בת' להגר"מ שפירא שהציע לו למסור שיעור נגלה בישיבה כי איך יוכל מג"ש א' למסור שיעור לנ' איש שאין דעותיהן שוות, וכ' שם שהמובחר הוא שכ"א יציע קושיותיו בסוגיא ומתוך כך יתלבנו הדברים [והמג"ש יהי' המוציא ומביא והמסדר הדברים], אח"כ ראיתי בתיאור ישיבת מהרשד"ם [בס' על חכמי שלוניקי] שכ"ה הסדר בישיבתו.
 

well

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
אני הקטן מעולם לא זכיתי להבין למה רוב החינוך והלימוד נעשה מתוך הרצאות ושיעורים,
ופחות השקעה בחלק של הקשבה ונתינת מקום לבחור או לילד להביע את עצמו ולדבר.
אני הרבה פעמים יושב באבות ובנים ושומע איך שאבות לומדים עם בניהם ובעצם כל הזמן [או רובו] האב פשוט מרצה ונותן שיעור לילדו.
לדעתי זוהי טעות. ילד או בחור פחות מסוגל להקשיב מאשר לדבר בעצמו. האב או המג"ש פשוט צריך להקשיב לילד או לבחור ולנתב אותו ע"י שאלות וכדו'.





רב'ה או מגיד שיעור טוב בהחלט עשוי להעביר שיעור עם הקשבה ונתינת מקום לילד/בחור להביע את עצמו.
בקשר לאבות ובנים שמדובר על ילד פרטי, אי אפשר להכליל, יש ילדים מסוג שלא אוהבים לדבר וזו הדרך המתאימה עבורם.
 
  • תודה
Reactions: mmh

אור החכמה

משתמש ותיק
well אמר:
יש ילדים מסוג שלא אוהבים לדבר וזו הדרך המתאימה עבורם.

אני לא חושב שיש ילד שעבורו הדרך המתאימה היא שלא לדבר - כפי שהוא אוהב.
כל אדם אמור להביע את עצמו באמצעות הדיבור. מי שאינו יודע או רוצה לעשות זאת, למיטב ידיעתי הוא לקוי בנפשו, ויש ללמדו לצאת מזה.
אולי אני טועה.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
well אמר:
רב'ה או מגיד שיעור טוב בהחלט עשוי להעביר שיעור עם הקשבה ונתינת מקום לילד/בחור להביע את עצמו.

המציאות מוכיחה שבשיעורים ההקשבה [לתלמיד וממילא גם למג"ש] היא הרבה פחות רצינית מאשר בלימוד אישי יותר. ובזה צריך להשקיע יותר, ואכן יש שמשקיעים בזה.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
זה די תלוי בסגנון השיעור, מג"ש שמדבר שעתיים על הגיגי ליבו וכו' דברים שקשה לתלמיד לעקוב ולהנות, הוא ממש בעל מידות רעות.
אבל מי שמדבר על הסוגיא, מראי מקומות וכו', ובשפה ברורה, למה לא יוכלו להקשיב לו, הרי לקווי הנייעס מקשיבים שעות...
 

אבוה דשלמה

משתמש ותיק
אכן בהחלט שיעור כ"כ ארוך הוא בעייתי
אך מאידך סדר ארוך בעייתי לא פחות
אנוכי הקטן משמש כנו"נ בישב"ק חשובה בירושלים ונוכח לראות שוב ושוב שבחורים צעירים לא כ"כ יודעים לשבת וללמוד לבד עם החברותא זמן רב, סדר של למעלה משעה ורבע - באופן כללי זה המקסימום (איני מדבר על כולם, אלא על דרך הרוב)
ואכן אצלנו חילקו את השיעור בבוקר לשנים ויש מעין הפסקה קצרה (10 דקות לערך) להתאוורר
לקצר את השיעור לגמרי, לדעתי זה בעייתי כי א"א ללמד הספק סביר בפחות משעתיים פלוס (לכה"פ בשיעור א')
לגבי מה שכתבו להשקיע בבחורים בפרטנות זה תלוי במספר הבחורים בשיעור, וכמובן שכהיום שבישיבות רבות יש כ80 בחורים ביעור זה בלתי אפשרי (אא"כ יקטינו את הישיב"ק)
 
חלק עליון תַחתִית