ר' מאיר חדש: הרבה אהבה; זהירות שהחניך לא יגלה שראית מעשה לא טוב שעשה; ת"ח; תפלה.בר נש אמר:איזו הכשרה נדרשת כדי להיות רבה בחיידר?
אני התכוונתי לחכמת החינוך, פדגוגיה בלע"ז. האם יש להם ידע על שלבי ההתפתחות, על בניית הלמידה אצל ילדים, על לקויות למידה, וכו’?מים טהורים אמר:ר' מאיר חדש: הרבה אהבה; זהירות שהחניך לא יגלה שראית מעשה לא טוב שעשה; ת"ח; תפלה.בר נש אמר:איזו הכשרה נדרשת כדי להיות רבה בחיידר?
יש בעולם חכמת פדגוגיה ופסיכולוגיה חינוכית. אפשר להציל משם כמה דברים בחינת 'חכמה בגויים', אבל אין שם יראת שמים, ורק אין יראת ה' במקום הזה - והרגוני. אבל מי שיש לו חרב עליה כתוב שם הויה, כשל משה, והוא ניצוץ משה שבדור, יכול להילחם ולהביא שבי, אבל השאר נופלים שדודים מפרפרים.בר נש אמר:אני התכוונתי לחכמת החינוך, פדגוגיה בלע"ז. האם יש להם ידע על שלבי ההתפתחות, על בניית הלמידה אצל ילדים, על לקויות למידה, וכו’?מים טהורים אמר:ר' מאיר חדש: הרבה אהבה; זהירות שהחניך לא יגלה שראית מעשה לא טוב שעשה; ת"ח; תפלה.בר נש אמר:איזו הכשרה נדרשת כדי להיות רבה בחיידר?
תלוי בחיידרים.בר נש אמר:איזו הכשרה נדרשת כדי להיות רבה בחיידר?
זו הבעיה שהיום בהרבה מקומות מצפים מהרבה להיות רק יר"ש ואפי' שאין לו שום שייכות לחינוךאברהם משה אמר:תלוי בחיידרים.בר נש אמר:איזו הכשרה נדרשת כדי להיות רבה בחיידר?
יש לא דורשים כלום.
יש דורשים הכשרה ב'מכון למורים'.
אבל שאר מיני הכשרות המקובלות העולם הגדול, איני יודע אם מקום הדורש כן, נקרא 'חיידר', רק 'בית ספר'.
אמת.ועוד לקרא אמר:זו הבעיה שהיום בהרבה מקומות מצפים מהרבה להיות רק יר"ש ואפי' שאין לו שום שייכות לחינוך
ויש מזה הרבה נזקים ל"ע
והרבה מקומות דורשים הכשרה בלא ירא"ש והתוצאות גרועות שבעתייםועוד לקרא אמר:זו הבעיה שהיום בהרבה מקומות מצפים מהרבה להיות רק יר"ש ואפי' שאין לו שום שייכות לחינוךאברהם משה אמר:תלוי בחיידרים.בר נש אמר:איזו הכשרה נדרשת כדי להיות רבה בחיידר?
יש לא דורשים כלום.
יש דורשים הכשרה ב'מכון למורים'.
אבל שאר מיני הכשרות המקובלות העולם הגדול, איני יודע אם מקום הדורש כן, נקרא 'חיידר', רק 'בית ספר'.
ויש מזה הרבה נזקים ל"ע
יש את זה ב'מכון למורים' שציינתי לעילבר נש אמר:למה לא מסדרים תוכנית הכשרה מקצועית שמשלבת תורה ומדע בענייני חינוך עם סטז׳ים בסוף?
עמיקא וטמירא אמר:זו הבעיה שהיום בהרבה מקומות מצפים מהרבה להיות רק יר"ש ואפי' שאין לו שום שייכות לחינוך
ויש מזה הרבה נזקים ל"ע
והרבה מקומות דורשים הכשרה בלא ירא"ש והתוצאות גרועות שבעתיים
מצרך נדיר למדי...בר נש אמר:עמיקא וטמירא אמר:זו הבעיה שהיום בהרבה מקומות מצפים מהרבה להיות רק יר"ש ואפי' שאין לו שום שייכות לחינוך
ויש מזה הרבה נזקים ל"ע
והרבה מקומות דורשים הכשרה בלא ירא"ש והתוצאות גרועות שבעתיים
נמצא שצריך שהיראי שמים יעברו הכשרה מקצועית רצינית, ולא פלילי
אפשר לדעת יותר על המוסד הנ״ל?אברהם משה אמר:'מכון למורים
אולי כי חסר מודעות ציבוריתעמיקא וטמירא אמר:מצרך נדיר למדי...בר נש אמר:עמיקא וטמירא אמר:זו הבעיה שהיום בהרבה מקומות מצפים מהרבה להיות רק יר"ש ואפי' שאין לו שום שייכות לחינוך
ויש מזה הרבה נזקים ל"ע
והרבה מקומות דורשים הכשרה בלא ירא"ש והתוצאות גרועות שבעתיים
נמצא שצריך שהיראי שמים יעברו הכשרה מקצועית רצינית, ולא פלילי
בר נש אמר:אפשר לדעת יותר על המוסד הנ״ל?אברהם משה אמר:'מכון למורים
חברותא שלי מהעבר מלמד היום בחיידר על טהרת הקודש ודרשו ממנו ללכת לאחיה או למכון למורים.mmh אמר:.
.
שום חיידר לא דורש 'הכשרה'.
מי שדורש הכשרה - אינו חיידר!
אם מישהו מכיר חייידר שביקש ממלמד שילך לאחיה או למכון למורים - אשמח לשמוע.
אך ככל הידוע לי אין דבר כזה.
(אני מתכוון לחיידרים ליטאיים, בחסידיים אין לי מושג)
מסיח לפי תומו אמר:חברותא שלי מהעבר מלמד היום בחיידר על טהרת הקודש ודרשו ממנו ללכת לאחיה או למכון למורים.
מסיח לפי תומו אמר:זה בדיוק כמו הדרכת חתנים. כשאדם הולך לעמוד מול כיתה של שלושים ילדים רכים ומתוקים. הוא צריך לדעת את השפה שלהם. איך צריך לדבר איתם. מה הם אוהבים. מה מה גורם להם להתרכז ומה גורם להם להיבהל איך כדאי להתמודד אם חוסר משמעת. איך מעבירים חומר מורכב.
?מים טהורים אמר:ש בעולם חכמת פדגוגיה ופסיכולוגיה חינוכית. אפשר להציל משם כמה דברים בחינת 'חכמה בגויים', אבל אין שם יראת שמים, ורק אין יראת ה' במקום הזה - והרגוני. אבל מי שיש לו חרב עליה כתוב שם הויה, כשל משה, והוא ניצוץ משה שבדור, יכול להילחם ולהביא שבי, אבל השאר נופלים שדודים מפרפרים.
ע"ד משל. במדרש, משה גוזל את החנית מיד האויב ושם הויה חקוק על חרבו. כלומר, מעטים מאוד יכולים ליכנוס ולצאת בשלום, והמה יחידים מגדולי הדור. הרמב"ם רומז לזה.אדיר במרום אמר:?מים טהורים אמר:ש בעולם חכמת פדגוגיה ופסיכולוגיה חינוכית. אפשר להציל משם כמה דברים בחינת 'חכמה בגויים', אבל אין שם יראת שמים, ורק אין יראת ה' במקום הזה - והרגוני. אבל מי שיש לו חרב עליה כתוב שם הויה, כשל משה, והוא ניצוץ משה שבדור, יכול להילחם ולהביא שבי, אבל השאר נופלים שדודים מפרפרים.
לא הבנתי, חרב? שם הויה?
כל אחד ו"על טהרת הקודש" שלו. הוא התכוין לחיידר שלא לומדים לימודי חול, ואתה הבנת שמדובר על חיידר שלא לוקח כסף מהמדינה וכו', אין שום קשר בין זה לזה.mmh אמר:.
.
מסיח לפי תומו אמר:חברותא שלי מהעבר מלמד היום בחיידר על טהרת הקודש ודרשו ממנו ללכת לאחיה או למכון למורים.
תגיד, אתה מספר משהו אמיתי?
הרי בחיידרים האלו (ובכללות במג(ד)[ז]ר ששולח למוסדות אלו) לא מפסיקים לדבר כל היום וכל הלילה נגד המכונים האלו.
אז הם שלחו מישהו ללמוד שם???
נשמע לי מופרך.
ידידיה אמר:כל אחד ו"על טהרת הקודש" שלו.
הוא התכוין לחיידר שלא לומדים לימודי חול,
ואתה הבנת שמדובר על חיידר שלא לוקח כסף מהמדינה וכו',
אין שום קשר בין זה לזה.
בישיבה למדתי עם בחורים [מירושלים] ממשפחות טובות ביותר אשר למדו בחיידרים שלימדו בהם טבע והסטוריה.לומד ומלמד אמר:לא תמצא בכל חיידר חרדי רגיל חוץ מלימודי כתב, חשבון ודקדוק - מאומה
טבע והיסטוריה הם לימודי קודש, כנ"ל דקדוק וחשבון.בן אבנר אמר:בישיבה למדתי עם בחורים [מירושלים] ממשפחות טובות ביותר אשר למדו בחיידרים שלימדו בהם טבע והסטוריה.לומד ומלמד אמר:לא תמצא בכל חיידר חרדי רגיל חוץ מלימודי כתב, חשבון ודקדוק - מאומה
לומד ומלמד אמר:אפשר שמות [חוץ מלויכטר שנקרא להדיא 'תלמוד תורה' לאפוקי 'חיידר' ובלשוננו נקרא 'בית ספר' ?]
פינחס רוזנצוויג אמר:טבע והיסטוריה הם לימודי קודש, כנ"ל דקדוק וחשבון.בן אבנר אמר:בישיבה למדתי עם בחורים [מירושלים] ממשפחות טובות ביותר אשר למדו בחיידרים שלימדו בהם טבע והסטוריה.לומד ומלמד אמר:לא תמצא בכל חיידר חרדי רגיל חוץ מלימודי כתב, חשבון ודקדוק - מאומה
לימודי חול זה ספורט.
במה גרוע ספורט מטבע והיסטוריה? איפכא מסתברא.פינחס רוזנצוויג אמר:טבע והיסטוריה הם לימודי קודש, כנ"ל דקדוק וחשבון.
לימודי חול זה ספורט.