דרך החינוך אצל יעקב

רואים שקוף

משתמש ותיק
ראשית אבהיר, כי אין בכוונתי חלילה לבקר את דרך חינוכם של השבטים.
רק להעלות כמה תובנות מתחילת הפרשה, ואשמח לשמוע חוו"ד בזה.

משום מה, כל ה'מחנכים' ראו לציין את ההפליה שנהג יעקב כלפי שאר האחים בניגוד ליוסף, 'וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו', מבלי להיכנס לגופו של עניין אם זו היא סיבה או הסבר. ואמרו שלכן האחים קינאו ביוסף וכו', משל יודעים הם חשבונות שמים, ומקרא כפשוטו בזה, וללמדנו שאסור לעשות הפליה בין אחים. חינוכית, יתכן שהם צודקים בזה. בזה דייקא.

אך מדוע אינם ראו לנכון לציין את עצם האהבה הנדרשת בין אב לבנו, אהבה ללא גבולות, אהבה של הענקת כל אשר לו, [אפילו בגדו של אדה"ר].

מדוע אין הם ראו לנכון לציין את הצבת הגבולות בצורה הראויה, ושיבורר זאת לכל האחים, 'ויגער בו אביו', לעיני אחיו, כמבואר בפרש"י.

מדוע לא ציינו גם את האמון המלא שנתן יעקב בבנו, 'ואביו שמר את הדבר', המתין וציפה מתי יתקיים דבר זה.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
חימקו אמר:
רואים שקוף אמר:
משום מה, כל ה'מחנכים' ראו לציין את ההפליה שנהג יעקב כלפי שאר האחים בניגוד ליוסף, 'וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו',
'המחנכים' זה רבי חמא בר גוריא אמר רב, ראה שבת י,ב.
ייש"כ.
בגמ' לא מצויין על  עצם האהבה, אלא על נתינת היותר.
יש הבדל?
 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
ראשית אבהיר, כי אין בכוונתי חלילה לבקר את דרך חינוכם של השבטים.
רק להעלות כמה תובנות מתחילת הפרשה, ואשמח לשמוע חוו"ד בזה.

משום מה, כל ה'מחנכים' ראו לציין את ההפליה שנהג יעקב כלפי שאר האחים בניגוד ליוסף, 'וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו', מבלי להיכנס לגופו של עניין אם זו היא סיבה או הסבר. ואמרו שלכן האחים קינאו ביוסף וכו', משל יודעים הם חשבונות שמים, ומקרא כפשוטו בזה, וללמדנו שאסור לעשות הפליה בין אחים. חינוכית, יתכן שהם צודקים בזה. בזה דייקא.

אך מדוע אינם ראו לנכון לציין את עצם האהבה הנדרשת בין אב לבנו, אהבה ללא גבולות, אהבה של הענקת כל אשר לו, [אפילו בגדו של אדה"ר].

מדוע אין הם ראו לנכון לציין את הצבת הגבולות בצורה הראויה, ושיבורר זאת לכל האחים, 'ויגער בו אביו', לעיני אחיו, כמבואר בפרש"י.

מדוע לא ציינו גם את האמון המלא שנתן יעקב בבנו, 'ואביו שמר את הדבר', המתין וציפה מתי יתקיים דבר זה.
השבטים אינם 'חברי חדר' שלנו
וגם אם מותר לדון מה היה ה'טעות' אין לנו יכולת לכך אין לנו את הכלים להבין מה היה
אין לנו אלא מה שדרשו חז"ל וגם זה באופן הראוי 
 
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמיקא וטמירא אמר:
השבטים אינם 'חברי חדר' שלנו
וגם אם מותר לדון מה היה ה'טעות' אין לנו יכולת לכך אין לנו את הכלים להבין מה היה
אין לנו אלא מה שדרשו חז"ל וגם זה באופן הראוי
היתלה באילן גדול,
רש"ר הירש פר' תולדות, יתכן גם בפרשתינו, עוד לא ראיתי.
 

חימקו

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
חימקו אמר:
רואים שקוף אמר:
משום מה, כל ה'מחנכים' ראו לציין את ההפליה שנהג יעקב כלפי שאר האחים בניגוד ליוסף, 'וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו',
'המחנכים' זה רבי חמא בר גוריא אמר רב, ראה שבת י,ב.
ייש"כ.
בגמ' לא מצויין על  עצם האהבה, אלא על נתינת היותר.
יש הבדל?
 

אדם נותן יותר למי שהוא אוהב.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לשמו של האשכול, ואף לתוכנו.
התנצלות שאיננו מבקרים את דרך החינוך של האבות, אינה במקום.. הלא לזלזול ייחשב - על רגלי המרכבה!

מדובר ב א ב ו ת !!
וצורת הלימוד היא הכנעת השכל הקטן שלנו, ולא ההתנשאות מתוך רום שכלנו למה ולמה ולמה..
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
השבטים אינם 'חברי חדר' שלנו
וגם אם מותר לדון מה היה ה'טעות' אין לנו יכולת לכך אין לנו את הכלים להבין מה היה
אין לנו אלא מה שדרשו חז"ל וגם זה באופן הראוי
היתלה באילן גדול,
רש"ר הירש פר' תולדות, יתכן גם בפרשתינו, עוד לא ראיתי.


רש"ר לא דיבר אלינו 
הוא דיבר לאנשים שראו עצמם ראויים לכך וע"י שכתב באופן כזה קרבם 
לא תעלה על דעתך שעלה בדעתו שיש לו יכולת להבין מה היה שם
 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
לשמו של האשכול, ואף לתוכנו.
התנצלות שאיננו מבקרים את דרך החינוך של האבות, אינה במקום.. הלא לצחוק וזלזול ייחשב!

רק לזכור שמדובר ב א ב ו ת !!
וצורת הלימוד היא הכנעת השכל הקטן שלנו, ולא ההתנשאות מתוך רום שכלנו למה ולמה ולמה..
ההתנצלות אינה אלא לתת אפשרות לדבר כל העולה למוח 
ובכך השתיקו את המבקרים שהרי התנצל...
 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
כבר דרשו דורשי רשומות:
ה'כביכול' הוא ה'נישט שבעס גירעדט' של האמונה, וה"ה לאילולי דמסתפינא הו"א...
וכבר רצינו לומר שיכול אדם לומר 'אם לא היה איסור ריבית, הייתי אומר לך תודה על זה שהלוית לי', וכן יכול לומר 'אם לא היה איסור לה"ר הייתי מספר לך שפלוני עשה כך וכך, אבל מה אעשה'...
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
אני חושב שהן אמנם שאין לנו השגה באבות עולם לא במה חשבו לא במה עשו ולא מה היה, מ"מ ניתנה תורה לנו להידרש גם על דרך הפשט ולא רק על דרך הדרש ומותר ואף ראוי לעלות תובנות כפי פשיטות סיפור הדברים שכתבה תורה שהרי לא לחינם כתבה זאת בצורה כזאת אם לא בשביל שנלמד הדברים כפשוטם (אף שברור שלא היו כפשוטם) ונוסיף לקח
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
עם כל הכבוד, פותח האשכול שכח גמרא מפורשת, ובא בטענות על המחנכים שציטטו אותה.

אפשר לדרוש דרש ולהטעימו בפסוקים,
ומה שעשה הרב הנ"ל זה משהו אחר לגמרי.
 

פפפפ

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
ראשית אבהיר, כי אין בכוונתי חלילה לבקר את דרך חינוכם של השבטים.
רק להעלות כמה תובנות מתחילת הפרשה, ואשמח לשמוע חוו"ד בזה.

משום מה, כל ה'מחנכים' ראו לציין את ההפליה שנהג יעקב כלפי שאר האחים בניגוד ליוסף, 'וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו', מבלי להיכנס לגופו של עניין אם זו היא סיבה או הסבר. ואמרו שלכן האחים קינאו ביוסף וכו', משל יודעים הם חשבונות שמים, ומקרא כפשוטו בזה, וללמדנו שאסור לעשות הפליה בין אחים. חינוכית, יתכן שהם צודקים בזה. בזה דייקא.

אך מדוע אינם ראו לנכון לציין את עצם האהבה הנדרשת בין אב לבנו, אהבה ללא גבולות, אהבה של הענקת כל אשר לו, [אפילו בגדו של אדה"ר].

מדוע אין הם ראו לנכון לציין את הצבת הגבולות בצורה הראויה, ושיבורר זאת לכל האחים, 'ויגער בו אביו', לעיני אחיו, כמבואר בפרש"י.

מדוע לא ציינו גם את האמון המלא שנתן יעקב בבנו, 'ואביו שמר את הדבר', המתין וציפה מתי יתקיים דבר זה.
חן חן על ההבהרה
חז"ל ראו דבר שיש ללמוד ולהעיר מפני שהאדם האוהב את בנו האחד יותר משאר בניו אי"ז אהבה ראויה
 
 

שפת הים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
'המחנכים' זה רבי חמא בר גוריא אמר רב, ראה שבת י,ב.
רחב"ג למד מפ' זו שאין ראוי להעדיף בן אחד על חבירו, שהרי כך התגלגלו הדברים עד לירידה למצרים.
זה לא אומר שיעקב אבינו נהג בצורה לא ראיה, וודאי לא ב'טעות' עשה כך.
 

חימקו

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
חימקו אמר:
'המחנכים' זה רבי חמא בר גוריא אמר רב, ראה שבת י,ב.
רחב"ג למד מפ' זו שאין ראוי להעדיף בן אחד על חבירו, שהרי כך התגלגלו הדברים עד לירידה למצרים.
זה לא אומר שיעקב אבינו נהג בצורה לא ראיה, וודאי לא ב'טעות' עשה כך.
יש פה מכבסת מילים.
 

שפת הים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יש פה מכבסת מילים.
תודה.

רק לחדד, מצאת באיזה מקום שיעקב אבינו נתבע על זה? שיש בזה שמץ של חטא? [והרי פשיטא שאדם שמעדיף בן אחד על השני בלא אחריות וטעם, ומחמת זה נגרם קלקול שיתבע ע"ז].
ודאי שמעשיהם של אבותינו רחוקים ממנו כרחוק שמים מארץ, ואם ראשונים כמלאכים וכו', ע"ז אמרתי שאף אמנם שמעשיו של יעקב אבינו היו אחוזים בשמי שמים ובדקדוק רב, אעפ"כ ע"י כן נתגלגל כל הענין, ומינה למד רחב"ג שלא ראוי לאדם לנהוג כך.​
 

חימקו

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
חימקו אמר:
יש פה מכבסת מילים.
תודה.

רק לחדד, מצאת באיזה מקום שיעקב אבינו נתבע על זה? שיש בזה שמץ של חטא? [והרי פשיטא שאדם שמעדיף בן אחד על השני בלא אחריות וטעם, ומחמת זה נגרם קלקול שיתבע ע"ז].
ודאי שמעשיהם של אבותינו רחוקים ממנו כרחוק שמים מארץ, ואם ראשונים כמלאכים וכו', ע"ז אמרתי שאף אמנם שמעשיו של יעקב אבינו היו אחוזים בשמי שמים ובדקדוק רב, אעפ"כ ע"י כן נתגלגל כל הענין, ומינה למד רחב"ג שלא ראוי לאדם לנהוג כך.​
בגלל שאין לנו השגה, אין לנו אלא מה שכתבו חז"ל שהפליית יוסף לא היתה נכונה וגרמה לגלות.
 

שפת הים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
שפת הים אמר:
חימקו אמר:
יש פה מכבסת מילים.
תודה.

רק לחדד, מצאת באיזה מקום שיעקב אבינו נתבע על זה? שיש בזה שמץ של חטא? [והרי פשיטא שאדם שמעדיף בן אחד על השני בלא אחריות וטעם, ומחמת זה נגרם קלקול שיתבע ע"ז].
ודאי שמעשיהם של אבותינו רחוקים ממנו כרחוק שמים מארץ, ואם ראשונים כמלאכים וכו', ע"ז אמרתי שאף אמנם שמעשיו של יעקב אבינו היו אחוזים בשמי שמים ובדקדוק רב, אעפ"כ ע"י כן נתגלגל כל הענין, ומינה למד רחב"ג שלא ראוי לאדם לנהוג כך.​
בגלל שאין לנו השגה, אין לנו אלא מה שכתבו חז"ל שהפליית יוסף לא היתה נכונה וגרמה לגלות.
בגי' שלפניי לא כ' שהפלייה זו לא היתה בסדר.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
חימקו אמר:
שפת הים אמר:
תודה.

רק לחדד, מצאת באיזה מקום שיעקב אבינו נתבע על זה? שיש בזה שמץ של חטא? [והרי פשיטא שאדם שמעדיף בן אחד על השני בלא אחריות וטעם, ומחמת זה נגרם קלקול שיתבע ע"ז].
ודאי שמעשיהם של אבותינו רחוקים ממנו כרחוק שמים מארץ, ואם ראשונים כמלאכים וכו', ע"ז אמרתי שאף אמנם שמעשיו של יעקב אבינו היו אחוזים בשמי שמים ובדקדוק רב, אעפ"כ ע"י כן נתגלגל כל הענין, ומינה למד רחב"ג שלא ראוי לאדם לנהוג כך.​
בגלל שאין לנו השגה, אין לנו אלא מה שכתבו חז"ל שהפליית יוסף לא היתה נכונה וגרמה לגלות.
בגי' שלפניי לא כ' שהפלייה זו לא היתה בסדר.
 

איך אפשר להבין אחרת?!
אם זה היה בסדר, חז"ל לא היו מבקרים זאת.
 

שפת הים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
שפת הים אמר:
חימקו אמר:
בגלל שאין לנו השגה, אין לנו אלא מה שכתבו חז"ל שהפליית יוסף לא היתה נכונה וגרמה לגלות.
בגי' שלפניי לא כ' שהפלייה זו לא היתה בסדר.

איך אפשר להבין אחרת?!
אם זה היה בסדר, חז"ל לא היו מבקרים זאת.
א.אני מגיע מנקודת הנחה שאם לא מצאנו בחז"ל שזה היה חטא אז זה לא היה חטא [וגם בחטאים אלו אין לנו השגה].

ב. ואנסה להסביר [בדרך אפשר, וכמובן צריך לשאול את היודעים].

ודאי שאהבת יעקב ליוסף אי"ז 'סתם', וכמו"כ קנאת האחים.
בעיקר ד' רחב"ג ק' מהמבואר בחז"ל שהסיבה שבנ"י ירדו למצרים זה בגלל חטא מכירת יוסף, עו"ק שהרי בברית בין הבתרים כבר נא' לאברהם ידע תדע, והיינו שהיה מטרה בעצם הירידה למצרים למבנה של כלל ישראל.
עוד כ' שפדיון הבן זה מחמת מכירת יוסף, והיאך הדברים מתיישבים אם הכ' בתורה שזה בגלל מכת בכורות.

אך לכאו' ביאוה"ד שיוסף הוא היה הראוי להיות המנהיג של כל השבטים, ואילו היו מקבלים מרותו ונכנעים תחתיו היו מגיעים לתיקונם -ולא היה נצרך כל הירידה למצרים [וזהו ענין החלומות], וה"נ פדה"ב מגיע כתוצאה מזה שהוצרכו להתקן באופ"א ע"י הירידה למצרים - עם כל מה שהתגלגל עד למכת בכורות.

ומשכך יתכן שמה שיעקב רומם את יוסף, אדרבה ואדרבה, היה זה במכוון להוביל לכך ששאר השבטים יהיו תחתיו, ועי"ז יגיע כלל ישראל לתיקונו, ואילו השבטים לא קיבלו את זה [וכמובן שגם בזה צ"ב, שמא לא בא הזמן - או שאחזו שיוסף עדיין לא ראוי], וזה הכוונה שע"י שרומם אותו ע"פ שאר אחיו [בזמן שלאחיזתם לא היה צריך להיות כך] גרם שירדו למצרים, ויתיישבו כל ד' חז"ל על נכון, שאכן אילו היו מקבלים מרותו לא ירדו למצרים, ומחמת מכירתו נסבב הענין. 

 
 

חימקו

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
חימקו אמר:
שפת הים אמר:
בגי' שלפניי לא כ' שהפלייה זו לא היתה בסדר.

איך אפשר להבין אחרת?!
אם זה היה בסדר, חז"ל לא היו מבקרים זאת.
א.אני מגיע מנקודת הנחה שאם לא מצאנו בחז"ל שזה היה חטא אז זה לא היה חטא [וגם בחטאים אלו אין לנו השגה].

ב. ואנסה להסביר [בדרך אפשר, וכמובן צריך לשאול את היודעים].

ודאי שאהבת יעקב ליוסף אי"ז 'סתם', וכמו"כ קנאת האחים.
בעיקר ד' רחב"ג ק' מהמבואר בחז"ל שהסיבה שבנ"י ירדו למצרים זה בגלל חטא מכירת יוסף, עו"ק שהרי בברית בין הבתרים כבר נא' לאברהם ידע תדע, והיינו שהיה מטרה בעצם הירידה למצרים למבנה של כלל ישראל.
עוד כ' שפדיון הבן זה מחמת מכירת יוסף, והיאך הדברים מתיישבים אם הכ' בתורה שזה בגלל מכת בכורות.

אך לכאו' ביאוה"ד שיוסף הוא היה הראוי להיות המנהיג של כל השבטים, ואילו היו מקבלים מרותו ונכנעים תחתיו היו מגיעים לתיקונם -ולא היה נצרך כל הירידה למצרים [וזהו ענין החלומות], וה"נ פדה"ב מגיע כתוצאה מזה שהוצרכו להתקן באופ"א ע"י הירידה למצרים - עם כל מה שהתגלגל עד למכת בכורות.

ומשכך יתכן שמה שיעקב רומם את יוסף, אדרבה ואדרבה, היה זה במכוון להוביל לכך ששאר השבטים יהיו תחתיו, ועי"ז יגיע כלל ישראל לתיקונו, ואילו השבטים לא קיבלו את זה [וכמובן שגם בזה צ"ב, שמא לא בא הזמן - או שאחזו שיוסף עדיין לא ראוי], וזה הכוונה שע"י שרומם אותו ע"פ שאר אחיו [בזמן שלאחיזתם לא היה צריך להיות כך] גרם שירדו למצרים, ויתיישבו כל ד' חז"ל על נכון, שאכן אילו היו מקבלים מרותו לא ירדו למצרים, ומחמת מכירתו נסבב הענין. 

 
א. להבנתי חז"ל ראו בזה טעות לא חטא.
ב. רעיון יפה, יש"כ.
 
חלק עליון תַחתִית