מיקום מגורים

רואים שקוף

משתמש ותיק
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.
 
כשהגעתי לישיבה גדולה גיליתי שמי שגדל בתוך חממה סגורה מאוד הניסיונות והנפילות שלו היו גדולים יותר.

אבל עדיין האם לא ראוי מצדנו לשמור כמה שיותר.

אכן זה שאלה קשה.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.
כיום יש מעט מאוד אזורים חרדיים 100% שאין שם חשיפה לעולם הרחב, לדאבונינו.
 
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.



לענ"ד לגור במקום שהילד עלול להיחשף למראות לא רצויות זה לא הדרך הראויה וכי נכשילנו בחטא קל שימנע מחטא חמור?
בד בבד אי אפשר להתעלם מהבעיתיות בניתוק גמור ממה שקורה בעולם.
אולי הפיתרון הוא בחינוך למודעות בכמה נושאים שנוטים להתעלם מהם. לפעמים משפט אחד של הסבר קצר יכול למנוע שעות של הרהורים ומחשבות זרות
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.


אין שום ספק שגדולי תורה ויראת שמים יוצאים בכמויות הרבה יותר גדולות ממקומות שמורים, ומ''מ עדיף שיהיה חממה סגורה קרובה למקום חילוני כגון בני ברק וירושלים ואז יש לילד קצת הבנה בחילוניות והוי כחיסון, אבל במקומות מעורבים זה כמו לתת הרבה חיסונים בבת אחת.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
רואים שקוף אמר:
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.



לענ"ד לגור במקום שהילד עלול להיחשף למראות לא רצויות זה לא הדרך הראויה וכי נכשילנו בחטא קל שימנע מחטא חמור?
בד בבד אי אפשר להתעלם מהבעיתיות בניתוק גמור ממה שקורה בעולם.
אולי הפיתרון הוא בחינוך למודעות בכמה נושאים שנוטים להתעלם מהם. לפעמים משפט אחד של הסבר קצר יכול למנוע שעות של הרהורים ומחשבות זרות
אינני בטוח שזה מוגדר כחטא קל. מי שהורגל מנערותו למראות מסויימות זה לא כ"כ מעורר בו הרהורים כשיגדל ואז אין בעיה. הרי מטרתנו למנוע את ההרהור, לא את הראיה.

מי שיתווכח על המציאות הזו יוכל לערוך מבדק אצל אנשים שגדלו במציאות מסויימת ועדיין נמצאים בה (ואין להם בעיות מיוחדות בתחום).
 
 

חימקו

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.
לא הבנתי, רצון לגור במקום מעורב, זה בעצם רצון שהם ישארו חילונים ולא יתחזקו, קצת מוזר לא?
 

יהודה היהודי

משתמש רגיל
אני גרתי כמה שנים כאן וכמה שנים כאן[אומנם כל מקום בגיל שונה ,אך אעפ"כ]
ונראה לי שבבית שחיים בו מתוך שמירת מצוות לשמה .ולא רק ע"פ מה יגידו וכו
אין שום מעלה לגור כאן או כאן
בחור שנסחף לא משנה לו מהיכן הוא בא ,יש לו חוסר בשכל או שאין לו חינוך אמיתי מבית או מהמוסדות שבהם למד
ויצה"ר ליפול בחטא פה ושם [מבלי לרדת מהדרך[יש בכל אחד בלי שום קשר לסביבת גידולו
 
בשאט אל ערב, זורם כל הביוב של בגדד ושל שאר עירק, זה אחד מהנהרות הכי מזוהמים העולם, אפילו בעלי חיים ימיים מתקשים לחיות שם,
אבל יש שבט ערבי כל שהוא, שבני השבט חיים כל ימיהם בסירות שבנהר הנ"ל, ואף שותים ממימיו ורוחצים בו.
רוב הילדים מתים שם לפני גיל חמש, אבל מי ששרד את גיל חמש, לא מת יותר משום מחלה בעולם.
אז, כדאי לגור שם או לא?
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
כאחד שגדל ב"קרית ספר" ועד אמצע גיל הנערות (ישי"ג) כמעט ולא יצא משם. אני חייב לומר שכנראה והיו יותר ניסיונות ביציאה משם, אבל זה עדיף ביותר מהבחינה הזאת, היות והחיסוניות בשכונה חילונית מתקבלת מלראות מראות אסורות ומלחטוא (-גיל הנערות) ועדיף החיים השמורים, מהבחינה הזאת של הרהורים.
אלא שהגודל במקום מעורב, גודל ורואה דבר אחר, הוא רואה עד כמה החיים שם מאוסים בשוטף היומיומי (עכ"פ אצל רובם), וממילא מתמעטת המשיכה של "הדשא של השכן ירוק יותר". הילד המתבגר רואה ומבין שאין אצלם עוה"ז יותר טוב והכל בסה"כ חיים רגילים ובחלקם אף גרועים יותר. אך זאת בתנאי שאין בביתו מצוקה כלכלית, כי אם יש אזי הדשא של השכן יהיה ירוק יותר גם במצב כזה.
כנלענ"ד.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
אדיר במרום אמר:
לענ"ד לגור במקום שהילד עלול להיחשף למראות לא רצויות זה לא הדרך הראויה וכי נכשילנו בחטא קל שימנע מחטא חמור?
האם תמיד בהנהגה [באופן פרטי, לא בהלכה], עושים לפי ההלכה היבשה?
כמדו' לי שמבואר בתוס' בעירובין (אולי בפ' בכל מערבין), שיש מקומות בהם ההנהגה היא לפי הרצון העליון, ולא כההלכה היבשה.
יתכן וטעיתי בהבנת התוס' שם
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
אינני בטוח שזה מוגדר כחטא קל. מי שהורגל מנערותו למראות מסויימות זה לא כ"כ מעורר בו הרהורים כשיגדל ואז אין בעיה. הרי מטרתנו למנוע את ההרהור, לא את הראיה.
נכון שהבעיה היא בהרהור אבל פשוט שגם את הראיה צריך למנוע
 

חידוד

משתמש ותיק
לא הבנתי לאיזה עולם גדול צריכים לצאת כשגודלים אני גדלתי במקום חרדי ועודני במקום חרדי, מי המציא את ההנחה שחייבים לצאת למקומות מעורבים או חילוניים.

אם היו אומרים על אברכים שמתחתנים ומחמת מחירי הדיור עוברים למקום מעורב הייתי מבין, אבל מה פתאום בחורים צריכים לצאת למקום מעורב.
 

לביא

משתמש ותיק
מבלי להכנס יותר מדי לנושא אגע בגוף השאלה.
למרות שיש סכנה מסוימת במקומות שמורים שאחר כך הילדים רואים דברים שבחיים לא ראו ועשויים להתפתות, אין זה אומר ח״ו להכניס אותם למקום מעורב. החינוך הנכון לענ״ד זה לתת לילד ידיעה שיש עולם כזה בחוץ ולהגיד להם מה מסוכן בו. הבעיה בציבור החרדי שגורמת לבעיה הנ״ל זה כי רוצים לסגור את הילד בעולם משלו ושלא קיים עולם אחר, דבר שלא נכון.
 

אברכצ'יק

משתמש ותיק
ב'דור הראשון' של מקומות שהאוכלוסיה בהם מורכבת רק מסגנון ציבור מסוים ואחיד יש בדר"כ אחוזי 'נשירה' גבוהים.

בערים שהציבור החרדי הוא מיעוט, בדר"כ כל מי ש'שם' חרדי עליו נכלל בזה ויש פחות הפרדה בתוך הציבור פנימה, [וזו בעיה יותר גדולה מהציבור החילוני שסביב.]
 

הצבי

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.
וְלֹא לִידֵי נִסָּיוֹן,

מתוך ברכות השחר
 

שניאור

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
מטרתנו למנוע את ההרהור, לא את הראיה.
למה? הרי אנחנו מדברים על נשים שלא לבושות בצניעות יתירה בלשון המעטה, וראיה בעלמא גם בלא הרהור אסורה אם היא במקום שצריך להיות מכוסה ע"פ הלכה, כמ"ש המשנה ברורה סימן עה סק"ז:
וכתב הפמ"ג דבמקומות שדרך להיות מכוסה [כגון זרועותיה וכה"ג שאר מקומות הגוף] אף ראיה בעלמא אסור.
 
שניאור אמר:
מבקש אמת אמר:
מטרתנו למנוע את ההרהור, לא את הראיה.
למה? הרי אנחנו מדברים על נשים שלא לבושות בצניעות יתירה בלשון המעטה, וראיה בעלמא גם בלא הרהור אסורה אם היא במקום שצריך להיות מכוסה ע"פ הלכה, כמ"ש המשנה ברורה סימן עה סק"ז:
וכתב הפמ"ג דבמקומות שדרך להיות מכוסה [כגון זרועותיה וכה"ג שאר מקומות הגוף] אף ראיה בעלמא אסור.

באגרות משה מאריך להוכיח שכל איסור הסתכלות הוא מדין הרהור, ראה אבה"ע סי' נו (עמ' 139)
https://beta.otzar.org/#/book/107418/p/139/t/8610521591234/fs/QhqJGg8f6lSgvWBrqrsArncRrg6PCH4gV2XP2jzyPqNV/start/1/end/2/c

  אגרות משה אבה''ע סי' נ''ו.png
 

חידוד

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
שניאור אמר:
מבקש אמת אמר:
מטרתנו למנוע את ההרהור, לא את הראיה.
למה? הרי אנחנו מדברים על נשים שלא לבושות בצניעות יתירה בלשון המעטה, וראיה בעלמא גם בלא הרהור אסורה אם היא במקום שצריך להיות מכוסה ע"פ הלכה, כמ"ש המשנה ברורה סימן עה סק"ז:
וכתב הפמ"ג דבמקומות שדרך להיות מכוסה [כגון זרועותיה וכה"ג שאר מקומות הגוף] אף ראיה בעלמא אסור.

באגרות משה מאריך להוכיח שכל איסור הסתכלות הוא מדין הרהור, ראה אבה"ע סי' נו (עמ' 139)
https://beta.otzar.org/#/book/107418/p/139/t/8610521591234/fs/QhqJGg8f6lSgvWBrqrsArncRrg6PCH4gV2XP2jzyPqNV/start/1/end/2/c

 אגרות משה אבה''ע סי' נ''ו.png
האג"מ (במה שהבאת) רק אומר שהאיסור הוא משום הרהור ולא איסור עצמי שהוא סניף דג"ע, הוא לא אומר שאם אדם חושב שהוא לא יהרהר מותר לו כי למעשה נאסר משום שיכול להביא להרהור.

אני כותב על סמך הקטע הקטן שהבאת לא עיינתי בכל דבריו.
 
 
חידוד אמר:
האג"מ (במה שהבאת) רק אומר שהאיסור הוא משום הרהור ולא איסור עצמי שהוא סניף דג"ע, הוא לא אומר שאם אדם חושב שהוא לא יהרהר מותר לו כי למעשה נאסר משום שיכול להביא להרהור.

אני כותב על סמך הקטע הקטן שהבאת לא עיינתי בכל דבריו.
ראה שם את סוף התשובה, שלצורך, אם יודע שלא יהרהר וליכא דרכא אחרינא, אכן מותר.
 
 

שניאור

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
באגרות משה מאריך להוכיח שכל איסור הסתכלות הוא מדין הרהור, ראה אבה"ע סי' נו (עמ' 139)
האם לדעתך האג"מ חולק על הפמ"ג והמשנ"ב שהבאתי?
אם לא אולי תסביר לי איך זה מסתדר יחד.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נושא שמן הסתם עומד לפתחם של רבים.
האם עדיף לגור במקום חרדי ב100%, וכך הילד גודל בסביבה הכי כשרה, אך יש בכך סיכון שכשיגדל, ויחשף לעולם הרחב, הוא עלול להתעניין בזה במקרה הטוב, ולהיסחף אחריהם במקרה הגרוע.
או שמא לגור באזור מעורב, שבו אמנם עלול הילד להיחשף למראות לא כ"כ רצויות - בלשון המעטה, אך יגדל בצורה של 'הבדילנו מן התועים' ו'לא שמנו מהם ומהמונם', ודברים אלו לא יהוו עבורו נסיון כה קשה כשיגדל.
למה כשאדם גר במקום שיש שם פריצות אסור לו להסתכל בנשים פרוצות, אדרבה לשיטתך יש ענין בדווקא לראותם כדי שיתרגל לזה ואז יתרגל בהם ולא יכשל בהם, אבל אם ישמור עצמו מלהסתכל עליהם אז כל פעם שיצא לו לראותם יכשל?
ופשוט הוא שאסור לעבור במזיד על איסורים כדי להציל עצמו ממכשול זה בעתיד.
 
חלק עליון תַחתִית