דרך ההנהגה הרצויה עם "נוער מתמודד", והדרכת מרן הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל בנושא (אשכול מאוחד)

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
 

סבא

משתמש ותיק
מעניין, מעולם לא שמעתי, אבל תחת ידי משהו דומה [זהו סרט שהטלויזיה הוציאה עליו ובו פגישה עם איזה עסקן אמריקאי שמייעץ כבר מזמן בסגנון הזה, אולי קוראים לו פישהוף?].
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
סבא אמר:
מעניין, מעולם לא שמעתי, אבל תחת ידי משהו דומה [זהו סרט שהטלויזיה הוציאה עליו ובו פגישה עם איזה עסקן אמירקאי שמייעץ כבר מזמן בסגנון הזה, אולי קוראים לו פישהוף?].

במה שכתבת הוא מדבר על מה לא לעשות, אבל הוא לא אומר שם שהאב עובר על איסור "לפני עור" אם אין האב עוזר לו בכך??
 

סבא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
סבא אמר:
מעניין, מעולם לא שמעתי, אבל תחת ידי משהו דומה [זהו סרט שהטלויזיה הוציאה עליו ובו פגישה עם איזה עסקן אמירקאי שמייעץ כבר מזמן בסגנון הזה, אולי קוראים לו פישהוף?].

במה שכתבת הוא מדבר על מה לא לעשות, אבל הוא לא אומר שם שהאב עובר על איסור "לפני עור" אם אין האב נוהג כך??
לא, שם לא נשמעים דברים אלו.
 

שפת הים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
זה דין באבא, או בכל אחד שלא הולך להחזיר בתשובה [או נותן מכספו לארגונים שעוסקים בזה וכדו'] שעובר על לפני עור?  
עיקר דין חינוך מסתיים בבר מצוה.
 

חימקו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם מותר לו לתת לו כסף, או שיש בזה משום לפני עור לא תתן מכשול?
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?

הגרי"ג בודאי לא התכוין שעובר לפני עור ממש, כי לא מוטל על האבא לספק בכלל צרכי הבן וכ"ש צרכי עבירה, אלא הגרי"ג אמר לו שאם הוא חושב שזה שהוא לא יתן לו כסף ימנע ממנו לעשות עבירות, הוא טועה, עדיף שיתן לו וכך יש סיכוי שהבן יחזור בתשובה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חימקו אמר:
כי לא מוטל על האבא לספק בכלל צרכי הבן וכ"ש צרכי עבירה
הגרי"ג אמר "חייבים" - לא ש"מותר" לתת לו ולא ש"עדיף" לתת לו, וגם אמר בפירוש שאם הוא לא נותן לו הוא עובר על איסור לפנ"ע.

וההבנה הוא שגם אם מדין פרנסת האב לבן לא מוטל על האבא לספק בכלל צרכי הבן, וכמש"כ מע"כ, אבל אם הסירוב שלו יגרום לו ליפול יותר, ולא לחזור, אז מדין לפני עוור הוא חייב לתת לו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
שפת הים אמר:
זה דין באבא, או בכל אחד שלא הולך להחזיר בתשובה [או נותן מכספו לארגונים שעוסקים בזה וכדו'] שעובר על לפני עור?
הוא לא דיבר על מה שלא עוזר לו, דהיינו שבגלל שלא עוזר לו להתקרב הוא עובר בלפני עוור, אלא הוא אמר שבגלל שכשמסרב לו הוא גורם בפועל בעצם הסירוב שהוא יתדרדר יותר, וימעטו סיכוייו לחזור.
 

חימקו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
כי לא מוטל על האבא לספק בכלל צרכי הבן וכ"ש צרכי עבירה
הגרי"ג אמר "חייבים" - לא ש"מותר" לתת לו ולא ש"עדיף" לתת לו, וגם אמר בפירוש שאם הוא לא נותן לו הוא עובר על איסור לפנ"ע.



לי פשוט כך. האבא כנראה אמר לו שהוא לא רוצה לתת בגלל 'לפני עור' ולכן ענה לו שמשום הא, אין לו מה לחשוש, ואם לא יתן יעבור על לפני עור, (ענה לו כלשונו) 
 

עמנואל

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!"
אי הנתינה בוודאי לא בגדר לפני עוור...
הכוונה בוודאי כמו שכתב הרב @חימקו, שהרב נתן עצה טובה לקרב הבן
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
אי הנתינה בוודאי לא בגדר לפני עוור...
אני כבר הבהרתי להרב @שפת הים שגם אני לא אמרתי ש"אי הנתינה" הוא בגדר לפנ"ע, דא"כ כל מי שאינו עוסק בקירוב יעבור על לפנ"ע, אלא הוא אמר שבגלל שכשמסרב לו בעצם הסירוב הוא גורם שיתדרדר יותר, וימעטו סיכוייו לחזור. וזה הרבה יותר מסתם "אי נתינה", ולכן בזה הוא עובר באיסור לפנ"ע, וזה ברור.
 

שפת הים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שפת הים אמר:
זה דין באבא, או בכל אחד שלא הולך להחזיר בתשובה [או נותן מכספו לארגונים שעוסקים בזה וכדו'] שעובר על לפני עור?
הוא לא דיבר על מה שלא עוזר לו, דהיינו שבגלל שלא עוזר לו להתקרב הוא עובר בלפני עוור, אלא הוא אמר שבגלל שכשמסרב לו הוא גורם בפועל בעצם הסירוב שהוא יתדרדר יותר, וימעטו סיכוייו לחזור.


כנראה שכך.
אך עדיין, אם יש חילוני האומר לי אם תתן לי כך וכך מנכסיך אחזור בתשובה, האם אני מחוייב או לא?
נכון שהריחוק של האב מבנו גורם לו להרגיש זר ומנוכר יותר ומשכך פחותים הסיכויים שיחזור, אך עד כמה שהאבא לא מחוייב לתת לדבר כזה זה לא נקרא סיבה, זה לא יכול להתחיל הפוך - שהחיוב יווצר מחמת שע"י הריחוק לא יחזור, אם היה חובה לתת לבן ולא נתן זה נקרא שבסיבתו התדרדר יותר.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
שפת הים אמר:
אם יש חילוני האומר לי אם תתן לי כך וכך מנכסיך אחזור בתשובה, האם אני מחוייב או לא?
אין קשר בין הדברים, ולא קרב זה אל זה, סתם א' שאתה לא עוזר לו לחזור בתשובה, אתה לא זה שמרחק אותו, אבל אב שמסרב לבנו לימד אותנו מרן הגרי"ג שליט"א שבסירובו לבנו הוא עושב שהבן ירגיש שאין לו מקום אהבה אצל אביו, ואין לו קירבה אצל אביו, והוא גורם לו בפועל על ידי זה להתנתק יותר מהתורה ומדרך הישר, ובזה עובר בלפני עוור.
 

שפת הים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אבל אב שמסרב לבנו לימד אותנו מרן הגרי"ג שליט"א שבסירובו לבנו הוא מרגיש שדאין לו מקום אהבה אצל אביו, ואין לו קירבה אצל אביו, והוא גורם לו בפועל על ידי זה להתנתק מהתורה ומדרך הישר
לענ"ד לזה איננו צריכים למרן שליט"א - כל פסיכולוג מצוי יגיד לך כך.

עיקר החידוש הוא בפן ההלכתי
יושב אוהלים אמר:
ובזה עובר בלפני עוור.
א. שמותר לתת ואף שעובר בזה עבירה של סיוע לעובר עבירה - מחמת שלאחמ"כ ימנע מעבירות, [
גוף הדברים כבר מצינו כעי"ז דמוטב לחבר שיעבור עבירה קלה, ואל יעבור ע"ה עבירה חמורה, וכמובן שכאן זה חידוש הרבה יותר].
ב. שזה נקרא סיבה וגורם, ואחזור על דבריי דלעיל, ע"כ שאינו חייב חידוש גדול שנקרא גורם [וממילא מתחייב].
ג. שבאי נתינתו עובר בלפני עור - גם גוף הדברים הוא חידוש אצלי, וגם שעל אף שאין וודאות שיחזור, ורק שמתרבים הסיכויים. 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
שפת הים אמר:
. שבאי נתינתו עובר בלפני עור - גם גוף הדברים הוא חידוש אצלי, וגם שעל אף שאין וודאות שיחזור, ורק שמתרבים הסיכויים. 
חזרה למעלה
שוב, לא נאמר כאן שב"אי נתינה" עובר בלפני עוור, ואין החיסרון כאן "אי נתינה" אלא "סירוב לתת".
ןלא בגלל שאם יתן "מתרבים הסיכויים", אלא ההיפך הוא הנכון, שהסירוב לתת עושה ריחוק וגורם שיתרדר יותר, ומפחית הסיכויים שיחזור, ואז זה הרבה יותר מספק אם יעזור או לא יעזור, אלא להיפך זה יגרום שלא יחזור.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?

מו"ס, אבל לא ייתכן בעולם כפי שסופר. אם לא במסעדה עם הכשר גרוע. או שהאבא רק משער שהבן יאכל במסעדה שאינה כשרה. אבל באופן שברור שיאכל נו"ט אין שום סיכוי שהגרי"ג הורה כך. וחבל על כל הפלפולים.
 

nls

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?

מו"ס, אבל לא ייתכן בעולם כפי שסופר. אם לא במסעדה עם הכשר גרוע. או שהאבא רק משער שהבן יאכל במסעדה שאינה כשרה. אבל באופן שברור שיאכל נו"ט אין שום סיכוי שהגרי"ג הורה כך. וחבל על כל הפלפולים.

אינני מכיר את המקרה הספציפי הנ"ל, אבל תדע לך שמקורבי ומכירי הגרי"ג בכלל לא נבהלים מהסיפור הזה אפילו אם מדובר שהוא אומר מעל כל במה אפשרית שהוא עם הכסף הזה יאכל דבר אחר, ישנם עשרות עדויות על סיפורים כאלו בדיוק.
היה גם מעשה עם החזו"א שהגרי"ג חוזר עליו המון שהילד נהיה מחלל שבת וביקש מהאבא כסף לקנות רכב והיה ברור כשמש שיסע איתו בשבת והאבא הלך לשאול את החזו"א והחזו"א אמר לו לקנות לילד את הרכב והאמא לא הסכימה ואמרה בטוח שלא הבנת את החזו"א כמו שצריך, והסוף היה שהאבא לא קנה את הרכב לילד והילד נשאר חילוני והקים משפחה חילונית לדורי דורות והגרי"ג אמר שהוא לא חזר בתשובה בגלל שלא קנו לא את הרכב (אני מקווה שדייקתי בפרטים)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
nls אמר:
היה גם מעשה עם החזו"א שהגרי"ג חוזר עליו המון שהילד נהיה מחלל שבת וביקש מהאבא כסף לקנות רכב והיה ברור כשמש שיסע איתו בשבת והאבא הלך לשאול את החזו"א והחזו"א אמר לו לקנות לילד את הרכב והאמא לא הסכימה ואמרה בטוח שלא הבנת את החזו"א כמו שצריך, והסוף היה שהאבא לא קנה את הרכב לילד והילד נשאר חילוני והקים משפחה חילונית לדורי דורות והגרי"ג אמר שהוא לא חזר בתשובה בגלל שלא קנו לא את הרכב (אני מקווה שדייקתי בפרטים)
ייש"כ.
לגופן של דעת הגרי"ג אני יודע שכך הוא סבור.
אבל הסיפור שהבאת עם הרכב לדעתי זה פחות מהסיפור עם מסעדה לא כשרה, שהרי לתת לבן כסף עבור קניית רכב זה לא נקרא שנותן לו כסף לקנות דבר איסור, שהרי רכב הוא לא דבר אסור, משא"כ אם נותן לו כסף לקנות מאכלות אסורות זה כסף לדבר איסור ממש.
 

nls

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
nls אמר:
היה גם מעשה עם החזו"א שהגרי"ג חוזר עליו המון שהילד נהיה מחלל שבת וביקש מהאבא כסף לקנות רכב והיה ברור כשמש שיסע איתו בשבת והאבא הלך לשאול את החזו"א והחזו"א אמר לו לקנות לילד את הרכב והאמא לא הסכימה ואמרה בטוח שלא הבנת את החזו"א כמו שצריך, והסוף היה שהאבא לא קנה את הרכב לילד והילד נשאר חילוני והקים משפחה חילונית לדורי דורות והגרי"ג אמר שהוא לא חזר בתשובה בגלל שלא קנו לא את הרכב (אני מקווה שדייקתי בפרטים)
ייש"כ.
לגופן של דעת הגרי"ג אני יודע שכך הוא סבור.
אבל הסיפור שהבאת עם הרכב לדעתי זה פחות מהסיפור עם מסעדה לא כשרה, שהרי לתת לבן כסף עבור קניית רכב זה לא נקרא שנותן לו כסף לקנות דבר איסור, שהרי רכב הוא לא דבר אסור, משא"כ אם נותן לו כסף לקנות מאכלות אסורות זה כסף לדבר איסור ממש.

כן ברור החילוק שכתבת
 

תיובתא

משתמש ותיק
כמו בכל דבר ובפרט בחינוך הכל לפי העניין, ופעמים י"ל דמוטב שיחלל שבת אחת ואל יחלל שבתות הרבה.
 

שמעתתא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.

אולי תעלה כדי שגם לנו יהיה??
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
PKURHSV אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.

אולי תעלה כדי שגם לנו יהיה??

לצערי זה לא ניתן להעלאה פה.
 

משיב נפש

משתמש ותיק
סבא אמר:
מעניין, מעולם לא שמעתי, אבל תחת ידי משהו דומה [זהו סרט שהטלויזיה הוציאה עליו ובו פגישה עם איזה עסקן אמריקאי שמייעץ כבר מזמן בסגנון הזה, אולי קוראים לו פישהוף?].
בסרט הנ"ל הוא שואל אם בנו מביא בחורה הבייתה האם לשלח אותם משם, והוא עונה: חס ושלום!
עוד הוא שואל אם לקנות לביתו בגדים פרוצים אם היא בין כך הולכת בזה, והוא עונה- אין דרך אחרת.

אפשר להעלותו כאן?
 

סבא

משתמש ותיק
משיב נפש אמר:
סבא אמר:
מעניין, מעולם לא שמעתי, אבל תחת ידי משהו דומה [זהו סרט שהטלויזיה הוציאה עליו ובו פגישה עם איזה עסקן אמריקאי שמייעץ כבר מזמן בסגנון הזה, אולי קוראים לו פישהוף?].
בסרט הנ"ל הוא שואל אם בנו מביא בחורה הבייתה האם לשלח אותם משם, והוא עונה: חס ושלום!
עוד הוא שואל אם לקנות לביתו בגדים פרוצים אם היא בין כך הולכת בזה, והוא עונה- אין דרך אחרת.

אפשר להעלותו כאן?
אי אפשר להעלותו כי הוא סרט תדמית [על דמותו של המנהיג החדש של היהדות הליטאית שהוא מתון וכו'] של הטלויזיה, ויש בו הסרטות רבות של נשים בבני ברק [מן הסתם לבושות בצניעות לא עצרתי כל תמונה לבדוק אם ח"ו יש שם גם כאלו הלבושות בפריצות רח"ל...], אני אישית איני מקפיד על כך [אולי בעקבות הזמן ששהיתי בחו"ל, ובפרט בשל גילי המתקדם, ולב יודע מרת נפשו וכו'] אבל וודאי שלא אעלה כאן דבר שהוא נגד הגדרים המקובלים בין בני התורה בארץ ישראל, וכל גדר בזה הוא ברכה גדולה, ואני מסתכל בהערכה רבה על אלו הנזהרים בו בלי התרים.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
סבא אמר:
משיב נפש אמר:
סבא אמר:
מעניין, מעולם לא שמעתי, אבל תחת ידי משהו דומה [זהו סרט שהטלויזיה הוציאה עליו ובו פגישה עם איזה עסקן אמריקאי שמייעץ כבר מזמן בסגנון הזה, אולי קוראים לו פישהוף?].
בסרט הנ"ל הוא שואל אם בנו מביא בחורה הבייתה האם לשלח אותם משם, והוא עונה: חס ושלום!
עוד הוא שואל אם לקנות לביתו בגדים פרוצים אם היא בין כך הולכת בזה, והוא עונה- אין דרך אחרת.

אפשר להעלותו כאן?
אי אפשר להעלותו כי הוא סרט תדמית [על דמותו של המנהיג החדש של היהדות הליטאית שהוא מתון וכו'] של הטלויזיה, ויש בו הסרטות רבות של נשים בבני ברק [מן הסתם לבושות בצניעות לא עצרתי כל תמונה לבדוק אם ח"ו יש שם גם כאלו הלבושות בפריצות רח"ל...], אני אישית איני מקפיד על כך [אולי בעקבות הזמן ששהיתי בחו"ל, ובפרט בשל גילי המתקדם, ולב יודע מרת נפשו וכו'] אבל וודאי שלא אעלה כאן דבר שהוא נגד הגדרים המקובלים בין בני התורה בארץ ישראל, וכל גדר בזה הוא ברכה גדולה, ואני מסתכל בהערכה רבה על אלו הנזהרים בו בלי התרים.
במחיכ"ת יש כאן טעות גדולה.
השיחה הזאת עם מרן ראש הישיבה הצטלמה על ידי האברכים ששאלו את השאלה, וללא שום קשר לטלביזיה וכו' ח"ו. [אני מכיר את השואל אישית].
אנשי הטלביזיה לקחו את הההקלטה ועשו מזה סרט תדמית.
הדברים שלך עושים רושם באילו כל ההקלטה של השאלה להגרי"ג ותשובתו הם "נגד הגדרים המקובלים בין בני התורה בארץ ישראל," ח"ו.
לא שאני חושד במע"כ ח"ו שזה היה כוונתך, ואני בטוח שלא, ובודאי שלא התכוונת אלא לגבי העלאת סרט מהטלביזיה, אבל צריכים להיזהר מרושם מוטעה.
 
 

סבא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
סבא אמר:
משיב נפש אמר:
אפשר להעלותו כאן?
אי אפשר להעלותו כי הוא סרט תדמית [על דמותו של המנהיג החדש של היהדות הליטאית שהוא מתון וכו'] של הטלויזיה, ויש בו הסרטות רבות של נשים בבני ברק [מן הסתם לבושות בצניעות לא עצרתי כל תמונה לבדוק אם ח"ו יש שם גם כאלו הלבושות בפריצות רח"ל...], אני אישית איני מקפיד על כך [אולי בעקבות הזמן ששהיתי בחו"ל, ובפרט בשל גילי המתקדם, ולב יודע מרת נפשו וכו'] אבל וודאי שלא אעלה כאן דבר שהוא נגד הגדרים המקובלים בין בני התורה בארץ ישראל, וכל גדר בזה הוא ברכה גדולה, ואני מסתכל בהערכה רבה על אלו הנזהרים בו בלי התרים.
במחיכ"ת יש כאן טעות גדולה.
השיחה הזאת עם מרן ראש הישיבה הצטלמה על ידי האברכים ששאלו את השאלה, וללא שום קשר לטלביזיה וכו' ח"ו. [אני מכיר את השואל אישית].
אנשי הטלביזיה לקחו את הההקלטה ועשו מזה סרט תדמית.
הדברים שלך עושים רושם באילו כל ההקלטה של השאלה להגרי"ג ותשובתו הם "נגד הגדרים המקובלים בין בני התורה בארץ ישראל," ח"ו.
לא שאני חושד במע"כ ח"ו שזה היה כוונתך, ואני בטוח שלא, ובודאי שלא התכוונת אלא לגבי העלאת סרט מהטלביזיה, אבל צריכים להיזהר מרושם מוטעה.
צודק במאה אחוז, מבקש סליחה.
 
 
חלק עליון תַחתִית