עשיית רשיון לבני ישיבות (אברכים).

דרך אמונה

משתמש רגיל
דיון לבין הזמנים.....
מהו הדיון לחיוב או לשלילה האם מומלץ לאברכים לעשות רשיון.
מצד אחד נוחות ואפשרות ניוד (וטיול) וכבר כתב רבינו תם בספר הישר שישנם עשרה תאוות וא' מבינהם הם תאוות המרכב.
מצד שני יש בדבר סיכונים של נוודות יתר וחוסר ישוב הדעת וכמובן שהרבה אברכים שמחזיקים רכב נהיים מהר מאוד 'אימשייע דרייבער'.
(וזה עוד לפני ההוצאות הבלתי נגמרות של החזקת רכב).
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
דרך אמונה אמר:
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.

איך שייך לפסול דבר בלי לשמוע במה מדובר ויש כאן שאלה אישית וכל אחד שנוגע לו יש לו לעשות שאלת חכם לפי עניינו הפרטי שלו המיוחד לו..
 
קטון אני ובער, אפרש דעתי ונסיוני האישי.
אני הקטן מחזיק רישיון נהיגה מזה שנתיים, אותו הוצאתי בהוראת רבי שלא אהב את הרעיון לכתחילה אך הסכים לכך עקב צורך משפחתי מיוחד.
כששאלתי את רבי מה הבעיה בזה, וביותר הרי על אופניים אף אחד לא חושב שיש בעיה אמיתית ככל הידוע לי (מלבד "פאסט נישט"), ובעצם רכב שונה מאופניים רק בכך שצריך רישיון, ואילו לא היו צריכים רישיון אף אחד לא היה שואל.
ואמר לי רבי, כי ישנה בעיה בכך שהראש נתפס בזה מאוד, בשונה מנהיגה באופניים שזה נהפך למצוות אנשים מלומדה, ברכב זה לא כך, ואדם לא צריך לעשות דברים שתופסים לו את הראש כל כך חזק.
 
אור זורח אמר:
דרך אמונה אמר:
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.

איך שייך לפסול דבר בלי לשמוע במה מדובר ויש כאן שאלה אישית וכל אחד שנוגע לו יש לו לעשות שאלת חכם לפי עניינו הפרטי שלו המיוחד לו..
אני חושב שזה ברור שצריך לבדוק כל אחד לפי מצבו, אך אני הקט הבנתי שהשאלה היתה מה הכלל הרגיל שמזה ישנם יוצאים מן הכלל
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
משגיח כשרות ותיק אמר:
אני חושב שזה ברור שצריך לבדוק כל אחד לפי מצבו, אך אני הקט הבנתי שהשאלה היתה מה הכלל הרגיל שמזה ישנם יוצאים מן הכלל

אני חושב שאין אחד בעולם שיגיד שהכלל הרגיל הוא שאברך עם רכב עדיף מאברך בלי רכב
אלא אם כן הדיון הוא מה הוא אברך וזו כבר שאלה אחרת לגמרי ממש
 
אור זורח אמר:
אני חושב שאין אחד בעולם שיגיד שהכלל הרגיל הוא שאברך עם רכב עדיף מאברך בלי רכב
אלא אם כן הדיון הוא מה הוא אברך וזו כבר שאלה אחרת לגמרי ממש
חזרה למעלה
אני ודאי לא אמרתי מי עדיף חלילה, מי אני שאומר זאת (מה גם שאני אברך כולל עם רישיון ורכב) השאלה היא האם יש וצריך להיות כלל שאברך בדרך כלל אינו מוציא רייון נהיגה מלבד מי שיש לו סיבות מיוחדות לכך, או שאין שום בעיה בכך שכל אברך יוציא רישיון נהיגה.
 

HaimL

משתמש ותיק
משגיח כשרות ותיק אמר:
ואמר לי רבי, כי ישנה בעיה בכך שהראש נתפס בזה מאוד, בשונה מנהיגה באופניים שזה נהפך למצוות אנשים מלומדה, ברכב זה לא כך, ואדם לא צריך לעשות דברים שתופסים לו את הראש כל כך חזק.
אני נוהג שנים רבות, ומעולם הנהיגה לא תפסה לי את הראש כ"כ חזק, ואני עוד נוהג עם מה שקוראים החברים כאן, נערווים. לא כל שכן אנשים נינוחים ורגועים, שבכלל לא מרגישים את הנהיגה.

יתר על כן, אחת מהנאות הרכב היא האזנה לרדיו. הייתי חושב שזה ישבש את הנהיגה של האנשים, כי הראש תפוס חזק בנהיגה, וההאזנה לרדיו נוגסת בזה. ולמרבה הפלא, מקום יש בראש גם לנהוג וגם לשמוע רדיו, כלומר שאדם יכול לנהוג בשופי, ולהאזין לשיעור תורה או שיחת מוסר תוך כדי נהיגה, והכל שריר ובריר וקיים.
 
 
HaimL אמר:
משגיח כשרות ותיק אמר:
ואמר לי רבי, כי ישנה בעיה בכך שהראש נתפס בזה מאוד, בשונה מנהיגה באופניים שזה נהפך למצוות אנשים מלומדה, ברכב זה לא כך, ואדם לא צריך לעשות דברים שתופסים לו את הראש כל כך חזק.
אני נוהג שנים רבות, ומעולם הנהיגה לא תפסה לי את הראש כ"כ חזק, ואני עוד נוהג עם מה שקוראים החברים כאן, נערווים. לא כל שכן אנשים נינוחים ורגועים, שבכלל לא מרגישים את הנהיגה.

יתר על כן, אחת מהנאות הרכב היא האזנה לרדיו. הייתי חושב שזה ישבש את הנהיגה של האנשים, כי הראש תפוס חזק בנהיגה, וההאזנה לרדיו נוגסת בזה. ולמרבה הפלא, מקום יש בראש גם לנהוג וגם לשמוע רדיו, כלומר שאדם יכול לנהוג בשופי, ולהאזין לשיעור תורה או שיחת מוסר תוך כדי נהיגה, והכל שריר ובריר וקיים.
אינני מתווכח, מסתבר לי לומר שרבי מכיר אותי מספיק טוב כדי לדעת שלי זה יתפוס מספיק חזק את הראש, מה שאכן קורה בפועל, ואם כן לפי דבריו יוצא שמי שזה לא תופס לו את הראש אין בעיה
 
 

ינון

משתמש רגיל
לכאורה יש כאן צווי דינים, ובמחכ''ת כבודו ערבב את שניהם גם יחד.
יש הוצאת רישיון. ויש אחזקת רכב.
לא בהכרח מי שמוציא רישיון צריך להחזיק ברכב.
ולעניות דעתי, שוב - לעניות דעתי, מי שיש ביכולתו ללמוד נהיגה זה דבר מבורך, הדבר יכול להועיל רבות לו ולאשתו ולבני משפחתו, בפרט בסיטואציות של שעת הדחק ממש!
אבל לגבי אחזקת רכב זה כבר עניין אחר, אה''נ ישנם הוצאות רבות ומי שאינו מוכרח לזה, למה לו כולי האי. אם צריכים שוכרים פה ושם זה לא כ''כ נורא... 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
כמדומני שהוראת ר' יששכר מאיר שהאשה תנהג
ולא הבעל האברך מצד שיוציאו מהלימוד

האם למישהו ידוע כן?
 

הלל הצעיר

משתמש רגיל
ישנו מכתב מהרב שמשון פינקוס זצוקללה"ה על עניין הרישיון שאין זה ראוי כמדומני שזה נמצא בספר של מכתבים ממנו או בסוף אחד מספריו וכתב שם שאף שלו היה רישיון היה זה לו מן ההכרח אך העדיף בלא זה
ומפורסם מפי האורל"צ דכדי שאדם יוציא רישיון צריך סנהדרין (דיש בזה דיני נפשות)
 
יעקב שלם אמר:
כמדומני שהוראת ר' יששכר מאיר שהאשה תנהג
ולא הבעל האברך מצד שיוציאו מהלימוד

האם למישהו ידוע כן?
בשבט הלוי כתוב שריבוי התאונות הוא בעוון נשים נוהגות
אך שמעתי מרב א' שישבתי אצלו שימוש להוראה שהגרש"ז אמר שצריך לבחון את איסור הנהיגה לנשים בכל דור מחדש
 
 

פלוני

משתמש ותיק
יאמרו שאני מגזים...
אבל האמת שקצת ואני מדגיש שזה לא כל הענין, אבל מרבית הענין הוא שהציבור תפס טרמפ על רישיון נהיגה כמשהו שמשקף
את ה'שקיעות בלימוד' וכביכול מי שיש לו רישיון אינו שקוע כ"כ, וזה נובע מזה שרכב זה פינוק (אולי היום הכרחי?) ועולה כסף ולכן אוטומט אתה חי חיי מותרות ולא חיים של תורה,
וז"ב שאם רכב היה בחינם מזמן זה היה מותר, כך שלדעתי זה פייק אחד גדול
מה גם שבשאר הדברים הציבור התקדם למרות שמוציא מהלימוד אבל פתאום ברכב קפצו הטענות של חוסר שקיעות, 'אתה נהג של אשתך', אתה יושב במוסך כל היום, נוסע ללא צורך למקומות (עוד לא פגשתי אברך מיושב בדעתו שהולך לעשות סיבובים באוטו ונוסע ללא מטרה סתם כי בא לו)
(כמובן אין זה סתירה למכתבי הרבנים שיצאו נגד זה כמו הגר"ש פינקוס שדיבר מצד הסכנה שבזה, ודיברו על הדור הקודם, וכמובן
רישיון לאישה שזה נושא אחר, וכן לבחורים, ומה טוב אם היו פותחים אשכול על זה)
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הלל הצעיר אמר:
ישנו מכתב מהרב שמשון פינקוס זצוקללה"ה על עניין הרישיון שאין זה ראוי כמדומני שזה נמצא בספר של מכתבים ממנו או בסוף אחד מספריו וכתב שם שאף שלו היה רישיון היה זה לו מן ההכרח אך העדיף בלא זה
ומפורסם מפי האורל"צ דכדי שאדם יוציא רישיון צריך סנהדרין (דיש בזה דיני נפשות)

הרב שמשון פינקוס ז"ל היה נוהג בעצמו.
 

הלל הצעיר

משתמש רגיל
אחד התלמידים אמר:
הלל הצעיר אמר:
ישנו מכתב מהרב שמשון פינקוס זצוקללה"ה על עניין הרישיון שאין זה ראוי כמדומני שזה נמצא בספר של מכתבים ממנו או בסוף אחד מספריו וכתב שם שאף שלו היה רישיון היה זה לו מן ההכרח אך העדיף בלא זה
ומפורסם מפי האורל"צ דכדי שאדם יוציא רישיון צריך סנהדרין (דיש בזה דיני נפשות)

הרב שמשון פינקוס ז"ל היה נוהג בעצמו.

 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
דרך אמונה אמר:
דיון לבין הזמנים.....
מהו הדיון לחיוב או לשלילה האם מומלץ לאברכים לעשות רשיון.
מצד אחד נוחות ואפשרות ניוד (וטיול) וכבר כתב רבינו תם בספר הישר שישנם עשרה תאוות וא' מבינהם הם תאוות המרכב.
מצד שני יש בדבר סיכונים של נוודות יתר וחוסר ישוב הדעת וכמובן שהרבה אברכים שמחזיקים רכב נהיים מהר מאוד 'אימשייע דרייבער'.
(וזה עוד לפני ההוצאות הבלתי נגמרות של החזקת רכב).
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.
מה עם שמירת עיניים ?
 
 

שירת העשבים

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
דרך אמונה אמר:
דיון לבין הזמנים.....
מהו הדיון לחיוב או לשלילה האם מומלץ לאברכים לעשות רשיון.
מצד אחד נוחות ואפשרות ניוד (וטיול) וכבר כתב רבינו תם בספר הישר שישנם עשרה תאוות וא' מבינהם הם תאוות המרכב.
מצד שני יש בדבר סיכונים של נוודות יתר וחוסר ישוב הדעת וכמובן שהרבה אברכים שמחזיקים רכב נהיים מהר מאוד 'אימשייע דרייבער'.
(וזה עוד לפני ההוצאות הבלתי נגמרות של החזקת רכב).
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.
מה עם שמירת עיניים ?
 
ומה עם שמירת העינים באוטבוס?!
ומה עם זה שאתה יושב באוטבוס מקדימה, ואיזה וויבער נדחקת עליך בלחץ חוסר האוטבוסים שמשרד התחבורה "מפנקים" לחרדים?!
ןעם זה שאתה יושב {בטעות!!!} מאחורי איזה אייפוניסט משוקץ שרואה את כל מה שליבו תאב?!
וסליחה על השאלה, אבל כמה מאיתנו שומרים על עיניהם באוטבוס, ובאמת שאנחנו רוצים, אבל מה יעשה הבן עם כל השקצים הממלאים את רחובותינו עד שצרו צעדינו - ולא יחטא?! האם לא היה עדיף שנהיה שקועים לכה"פ בהגה?!
נ.ב. אינני מתקיף אותך, אבל כואב לי שמטטאים את כל הבעיות הנ"ל אל מתחת לשטיח, ואין פוצה פה ומצפצף, ורק על הרישיונות צועקים.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
היות והנושא הוא אינדוידואלי, ויש הרבה פנים לפה ולפה, ולא כל החוגים שוים וכו', אז לא רלוונטי לקבוע בזה מסמרות.
ואודות אחזקת רכב. מה שברור שבן ישיבה (אברך), לא יכול במשכורות הדלה להחזיק רכב. ובדר"כ זה אמור להוציא אותו מהלימוד כדי לכסות את הוצאת הרכב 1500 ש"ח בחודש בממוצע לכל הפחות (נכון, לא כולם רוצים ללמוד).
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
רשיון זה דבר חיובי וטוב מאוד
וכל אברך שחושב שצריך רשיון שיחשוב וישקול את הנתונים והאפשרויות ויכריע
מה צריך כ"כ להסתבך לשאול משגיח לעשות שאלת חכם
מה אנחנו ילדים קטנים?
רוב האברכים שאני מכיר ואתם מכירים הם אנשים אחראים שקולים ומחושבים ויודעים להחליט בדברים פשוטים אלה
 

נדיב לב

משתמש ותיק
משגיח כשרות ותיק אמר:
ואמר לי רבי, כי ישנה בעיה בכך שהראש נתפס בזה מאוד, בשונה מנהיגה באופניים שזה נהפך למצוות אנשים מלומדה, ברכב זה לא כך, ואדם לא צריך לעשות דברים שתופסים לו את הראש כל כך חזק.

ימחל לי רבך, וימחלו לי הניקים הצדקניים באשכול הזה, אבל להוציא רשיון הנה מה טוב גם לאברך, ומנגד להחזיק רכב זה רע מאוד - בעיקר מהבחינה הכלכלית וגם קצת רוחנית [תלוי בנסיבות] מתוך היכרות וניסיון, ולא דמגוגיה צדקנית ושמרנית תוך גלגול עינים וזריקת המשפט 'ס'פאסט נישט' על הוצאת רישיון. סליחה על החריפות אבל קצת מקומם לשמוע כגון דא. ואם טעיתי אשמח שיעמידוני בטעותי.
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אני חושב שאין אחד בעולם שיגיד שהכלל הרגיל הוא שאברך עם רכב עדיף מאברך בלי רכב
הכוונה להפך שעדיף אברך בלי רשיון
וכבר כתבו למעלה פוק חזי
ואם אי"ז סיבה אז זה סימן, אם כי לא כללא הוא, ויש שעשו רשיון מכל מיני סיבות והם נשארו מעולים יותר מאלו ששמרו את הכלל הממולץ שלא לעשות
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
זקן ורגיל אמר:
רוב האברכים שאני מכיר ואתם מכירים הם אנשים אחראים שקולים ומחושבים ויודעים להחליט בדברים פשוטים אלה
שירת העשבים אמר:
ממש לא נכון, ודאי שצריך להתייעץ או עם הרב משגיח וכיו"ב אןו עם חבר שקול ובר דעה באמת
הרי אדם מלא נגיעות ואין לו את המשקל הנכון להחליט בזהה כמעט תמיד
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
שירת העשבים אמר:
וסליחה על השאלה, אבל כמה מאיתנו שומרים על עיניהם באוטבוס, ובאמת שאנחנו רוצים, אבל מה יעשה הבן עם כל השקצים הממלאים את רחובותינו עד שצרו צעדינו - ולא יחטא?! האם לא היה עדיף שנהיה שקועים לכה"פ בהגה?!
הוצאת לעז על ציבור אברכים יקר
רובם שומרים את העיינים, כל אחד לפי דרגתו,ואדרבא בצורה הנכונה ולא הצורה הצולי"ת חסידית שאין זה הדרך שקיבלנו וד"ל
 

ברל

משתמש ותיק
לענ"ד זה מסוג הדברים שעשו מזה בעיה ואז זה נהיה בעיהצכמו למשל בעבר נראה לי היום פחות בציבור הליטאי היה מושג אדם שהולך עם כיפה בלי סרט זה אמר משו, כל בר דעת מבין שמי שנמצא באי בודד לא היה מצליח לחשוב על בעיה כל שהיא בכיפה עם סרט לבלי סרט. אותו דבר רישיון ברגע שעשו מזה משהוא שיכול להיות בעייתי הוא נהיה יותר בעייתי ממה שהוא באמת.
 

matang

משתמש רגיל
דרך אמונה אמר:
דיון לבין הזמנים.....
מהו הדיון לחיוב או לשלילה האם מומלץ לאברכים לעשות רשיון.
מצד אחד נוחות ואפשרות ניוד (וטיול) וכבר כתב רבינו תם בספר הישר שישנם עשרה תאוות וא' מבינהם הם תאוות המרכב.
מצד שני יש בדבר סיכונים של נוודות יתר וחוסר ישוב הדעת וכמובן שהרבה אברכים שמחזיקים רכב נהיים מהר מאוד 'אימשייע דרייבער'.
(וזה עוד לפני ההוצאות הבלתי נגמרות של החזקת רכב).
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.
ידידי היקר!
אבל הכל, עניין של כסף... נטו כסף ואדגיש לא תאווה לכסף ומותרות אלא העניות שולטת בציבור החרדי. נקודה!
הוצאתי רישיון לאוטובוס לא מזמן ואני נוהג באחת מהערים החרדיות ובלי להיכנס יותר מידי לפרטים יש עניות גדולה מאוד! היום רכב זה כמו רגליים ולקחת משפחה מבני ברק ב12 בלילה במוצאי שבת כי אף נהג אחר לא עצר... שלא נדע מצרות 
לקחתי אותם עד הבית...
אני לא יודע איזה תפיסת ראש יש כאן.... אבל עניות גדולה מאוד יש פה
 
 
חלק עליון תַחתִית