נגד צפייה בתלת מימד

הכהן

משתמש ותיק
"מתקדם ומסוכן": מספר רבנים באיסור חדש נגד צפייה בתלת מימד
טכנולוגיית מציאות מדומה בתלת מימד שנכנסה בתקופה האחרונה במגזר החרדי, הביאה כמה רבנים ממספר חצרות חסידים לצאת נגד המכשיר. לדבריהם מדובר בדבר שמושך את הלב וזהו מכשיר טכנולוגי מתקדם ומסוכן. "אין לרכוש או להשתמש בו בכל אופן שהוא ואף אסור לפרסמו"
חרדים26.7.2021 | 09:18
ca31d4aa24c1fbf93f9f.jpg
חרדים צופים במציאות מדומה תלת מימד צילום: אילוסטרציה
המאבק בטכנולוגיה המתקדמת עולה שלב, לאחר שבשנה האחרונה נכנס במגזר החרדי המוצר הטכנולוגי מציאות מדומה Virtual reality, המתבצעת דרך קונסולה ייעודית הכוללת משקפיים מיוחדים ומעניקה מציאות שבאמת קיימת בעולם הממשי.
 המיוחדת של השפה הוויזואלית של מציאות מדומה היא היכולת לתכנן את החוויה, לרגש, לחדש, להפתיע, לחזק מסר ולהקיף את הצופה בתוכן עם מציאות אמיתית ומרתקת. תוכניות רבות נעשו במסגרת המציאות המדומה – תלת מימד ובהם מיצגים על גדולי הדור ועוד דברים חינוכיים הנותנים תעסוקה למשפחות החרדיות
 כעת בוועד קהילות הקודש – ועדת רבנים מכמה חצרות חסידים וקהילות הנלחמים בטכנולוגיה אוסרים את השימוש במוצר בכל תוקף וטוענים כי מדובר בסכנת צפיה והתמכרות שעלולים לגרום לחורבן.
 במכתב תחת הכותרת "חוסו על נפשותיכם ונפשות בני ביתכם" כותבים הרבנים כי "כידוע לכולנו שסכנת הטכנולוגיה מתחדשת עלינו בכל יום ר"ל, וכעת נתחדש כלי משחית המכונה משקפי תלת מימד מציאות מדומה".
 הרבנים מסבירים "על אף שהגיעה אלינו בכיסוי מדומה כאילו שהינו כשר ושיש בו רוח וריח של קדושה, אך לאחר לימוד המציאות ובירור הדברים התברר לנו גודל החורבן שכלים אלו עלולים להסיט על עם קדוש".
 "לאחרונה המכשיר הנ"ל משווק גם לתוכניות ומשחקים תמימים, כשהאמת שמדובר במכשיר טכנולוגי מתקדם ומסוכן על כל סכנותיו הגדולות היל"ת, כל זאת מחוץ לסכנת הצפייה והתמכרות לסרטים ולמשחקים טכנולוגיים, ועוד באופן של 'תלת מימד' שמושך את הלב עוד יותר מכל מה שהיה לנו עד כעת".
 לסיום כותבים כי מכשיר זה אינו ראוי לבוא בקרב 'קהילות הקודש' ואין לרכוש או להשתמש בו בכל אופן שהוא ואף אסור לפרסמו.
 ועד קהילות הקודש זוכה לבמה בעיתון 'המודיע' וחברים בו רבנים מחסידות גור והעדה החרדית: הרב חיים בונים שץ הרב אפרים נייהויז, הרב דב בער רבינוביץ, הרב שמואל ברנסדרופר והרב שמואל בינעט.
 
118831634922d1f320e0.jpg
 

ברל

משתמש ותיק
הכהן אמר:
רבני ועד שאין שום וכלום תחתייהם? או שמתביישים בשמותם זה נראה כאילו ההתנגדות היא רק בגלל שזה חדש ?
מבלי לומר את דעתי בעניין הייתי מציע להם להתנגד להתחדשות שנקראת רכב ולסוף בסוס ועגלה.
 
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
חבל שאנשים לא קולטים שהעולם התקדם והוא לא משאיר לאף אחד הרבה ברירות
אני לא כותב את זה בור רצון לרפורמה ח"ו אלא מתוך ציון עובדות עצוב לי לראות שבנושא הזה הציבור החרדי רק נגרר ומוצא פתרונות דיעבד
ואני לא מדבר על הנושא הזה ספציפית אלא על כל ההתייחסות
 

נתתיו ללוי

משתמש חדש
 
ברל אמר:
רבני ועד שאין שום וכלום תחתייהם? או שמתביישים בשמותם זה נראה כאילו ההתנגדות היא רק בגלל שזה חדש ?
מבלי לומר את דעתי בעניין הייתי מציע להם להתנגד להתחדשות שנקראת רכב ולסוף בסוס ועגלה.
השמות נמצאים בראש הדף.
 
 
אחר מחכ''ת הרבנים החותמים, צר לי לבשר שהמכשיר והטכנולוגיה הנ''ל אינו מסוכן ואינו מפיל לשאול תחתית. שהרי הוא מכשיר משעמם וטפשי, מסורבל ולא יעיל. וי''א שה'טטריס' מעניין ממנו עשרת מונים
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
באחד הסמינרים המפורסמים [ליטאי]
נפתחה מגמה מיוחדת ללימוד הפקת דברים אלו...
 

ובכן

משתמש ותיק
יקותיאל אבי זנוח אמר:
אחר מחכ''ת הרבנים החותמים, צר לי לבשר שהמכשיר והטכנולוגיה הנ''ל אינו מסוכן ואינו מפיל לשאול תחתית. שהרי הוא מכשיר משעמם וטפשי, מסורבל ולא יעיל. וי''א שה'טטריס' מעניין ממנו עשרת מונים
לא ידעתי באיזה מהם נפגש מר [ונותני תודותיו], ואם ידע לתפעלו כראוי.
מה שברור, שהדבר הזה, עם הציוד המתאים, יכול להכניס את האדם לחויה חושית מלאה של דמיון, [למשל, לשחק קרב יריות, ולהרגיש קליע נחבט באפודת המגן].
אם זה מסוכן ליהדות או לא, לא אני הכתובת.
ממכר? סביר להניח שיותר מטטריס, עשרת מונים.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
יקותיאל אבי זנוח אמר:
אחר מחכ''ת הרבנים החותמים, צר לי לבשר שהמכשיר והטכנולוגיה הנ''ל אינו מסוכן ואינו מפיל לשאול תחתית. שהרי הוא מכשיר משעמם וטפשי, מסורבל ולא יעיל. וי''א שה'טטריס' מעניין ממנו עשרת מונים
בסוף יתברר שמדובר בכלל בגימיק שיווקי של החברה.
 
 
"מהמבקשים" סלח לי אבל אני חולק עליך. מבלי להביע את דעתי בעניין האיור הספיציפי או שאר איסורים על טכנולוגיה...
כל הרעיון של הקהילה החרדית מהו? זו קהילה שהוקמה כדי להימנע מהמודרניזציה וכך לשמר את היהדות. אז בריחה מהמודרניזציה היא היא מה שהופך את החרדים לחרדים...
 

אברהם בן ארוש

משתמש ותיק
זה שאין לראות בכל התקדמות טכנולוגית כלי משחית שיש להתנגד לו וכו' כבר הבנו. אולם זה כמובן לא סיבה לתפוס את הצד השני של המפה, ולהכשיר כל שרץ לפני שיש היכרות בסיסית איתו בטענה זו.
ישנם כלים שכפי שיכולים להסב נזק עצום, יש בהם תועלת גדולה, וצריך למצוא את הדרכים להשתמש בהם באופן כשר. כגון אינטרנט ומכשיר סלולרי.
אולם ישנם דברים שכל מטרתם אינה עולה בקנה אחד עם דרכה של התורה והיהדות, וכמוה הכלי הנ"ל, לפחות בגלגולו הנוכחי.

ברור לכל בר-דעת כי לכלות את הזמן במשחקי מחשב וצפייה בסרטים, מעבר לביטול התורה שבזה, הם דברים המשחיתים את הנפש, ומאפשרים לעבור על כל התרי"ג רק על ידי דמות וירטואלית, החל מלגנוב, ועד לרצוח, לאנוס, וכו'.
בנוסף הדברים הללו ממכרים מאוד, וכמובן מהווים כר פורה עבור מובילי דעת קהל להעביר מסרים ולהנדס את תודעת הציבור כפי רצונם.

אני מצרף מאמר של המרכז הישראלי להתמכרויות בנושא.

מקור: https://ica.org.il/%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%99-%D7%9E%D7%97%D7%A9%D7%91/

משחקי מחשב, או משחקי וידאו בשמם המקורי, זמינים בכל רגע נתון במחשב, בסמארטפון, בטאבלט, באמצעות קונסולות, באולמות ארקייד וכדומה. על פי הערכות שונות, יש ברחבי העולם כמה מיליארדי שחקנים – גיימרים – שנהנים לשחק במאות מיליוני משחקים שונים, שמפעילה תעשייה חובקת עולם המגלגלת עשרות מיליארדי דולרים. חלק מן המשחקים משוחקים "און ליין" כנגד שחקנים נוספים ברחבי הרשת, אחרים משוחקים כאינטראקציה של אדם מול מחשב או אדם מול שחקנים נוספים.

משחקי וידאו ומחשב הם חלק מהתפתחותו של העולם הדיגיטלי והשינויים המתרחשים בעטיו. למשחקים עצמם ישנן השפעות מרובות, חלקן אף מוכרות כהשפעות חיוביות (ראו בהמשך), בהן: ריגוש ושעשוע, צבירת מידע, אינטראקציה חברתית, פיתוח מיומנויות שונות, התמודדות עם משימות, מולטיטאסקינג, שיפור יכולת קוגניטיבית ועוד.

אולם בצד היתרונות, קיימים גם חסרונות משמעותיים, שעלולים אף לגרום לנזקים, בהם התפתחות של התמכרות. על כן בשנת 2018 הגדיר זאת ארגון הבריאות העולמי (WHO) כהפרעה רפואית.


קצת היסטוריה
משחק המחשב הראשון בעולם הוצג בשנת 1940 על ידי מהנדס שעיצב משחק מתמטי (NIM) פופולרי המשוחק כנגד המחשב. במהלך עשרות השנים הבאות התפתחו עשרות משחקי מחשב נוספים, שחיקו משחקי לוח, ספורט ומלחמה, וכן התפתחו קונסולות ביתיות וקונסולות ארקייד שהלכו והשתכללו. לקראת סוף שנות ה-80 הושק ה-Game Boy ולקראת סוף שנות ה-2000 מיליוני בני אדם בעלי סמארטפון ומנויים בפייסבוק שיחקו משחקי רשת ומשחקי מציאות רבודה (AR – Augmented Reality) שסחפו את העולם. הדוגמאות כוללות משחקים כמו פוקימון גו – ששוחק בטלפון הסלולרי והעסיק בשיאו מעל 45 מיליון משתמשים ליום, ו-פורטנייט, שיש הרואים בו את משחק המחשב הממכר ביותר בעולם ומעולם, שעל פי הערכות משוחק על ידי כ-150 מיליון שחקנים ברחבי העולם. פורטנייט אף נחשב לאחד הזרזים להכרזת ארגון הבריאות העולמי על משחקי מחשב ווידאו כעל פעילות בעלת פוטנציאל התמכרותי.

מה גורם להתמכרות למשחקי מחשב?
חשוב לציין, כי מתכנני משחקים משלבים לעתים קרובות תובנות ותגליות מתחום מדעי המח, על מנת להגביר את תדירות ומשך השימוש במשחקים. כדי לאבחן הפרעה, דפוס ההתנהגות חייב להיות חמור ולגרום לירידה משמעותית בתפקוד האישי, המשפחתי, החברתי, הלימודי והתעסוקתי במשך פרק זמן ממושך, ולבוא על חשבון פעילויות אחרות. בדומה להתמכרות לחומרים ממכרים, כגון סמים או אלכוהול, ישנם מספר קריטריונים שיש לקחת בחשבון, בהם: עלייה מתמשכת בפרק הזמן בו מבלים במשחק, חוסר יכולת להפסיק ועצבנות ואומללות כאשר השחקן נדרש להפסיק לשחק. כשמדובר בילדים, ההתמכרות עלולה לבוא לידי ביטוי בהפרעות התנהגויות. סימני אזהרה להתמכרות למשחקי וידאו כוללים:

משחק למשך פרקי זמן הולכים וגדלים
מחשבות על המשחק במהלך פעילויות אחרות, באופן שמפריע לביצוען
משחק שנועד לכסות ולטשטש בעיות, כמו חרדה או דיכאון
ניסיון להסתיר או לשקר לגבי משך ותדירות המשחק או הוצאות כספיות הכרוכות בו


כיצד משחקי מחשב יכולים לפגוע בבריאות?
על פי הערכות שונות, כ-6-15% אחוז מהגיימרים חווים תגובות ומצבים המזכירים את אלה של הסובלים מהתמכרות לחומרים ממכרים. כמו כן, קיימים דיווחים כי מי שסובלים מהתמכרות למשחקי מחשב הם בעלי נטייה מוגברת לשימוש באלכוהול, קנביס וניקוטין. התמכרויות למשחקי מחשב נמצאו קשורות לעליה בשכיחות של הפרעות כגון דיכאון, חרדה, פוביה חברתית, וכן של נטייה לחוש ולבטא כעס, אשמה וקנאה, התנהגות תוקפנית ועוד. כמו כן, דווח על מקרים בהם מתרחשים פרכוסים ("נינטנדו אפילפסיה") בעקבות השינויים המהירים בדפוסים על המסך, הזיות שמיעתיות ועוד. בגלל ההתפתחות המהירה והזמינות הגדולה, נוצר מושג חדש: Internet Gaming Disorder. הפרעת משחקי אינטרנט (IGD) הנה בעלת השלכות בריאותיות, בעיקר על ילדים ובני נוער, ובעלת השפעה על התפקוד הגופני, הפסיכולוגי, החברתי, התעסוקתי ועוד. שכיחות ה-IGD משתנה ברחבי העולם, והיא מוערכת בין 0.2% ל-8.5%. למשחקי מחשב ישנה השפעה ניכרת ומוכחת על מערכות שונות בגוף, אם כי יש הסבורים כי כמה מהן עשויות להועיל לבריאות. נזקים בריאותיים שעלולים להיגרם כתוצאה מהתמכרות למשחקי מחשב כוללים:

עייפות והימנעות משינה
מיגרנות וכאבי ראש
תסמונת התעלה הקרפלית שמתבטאת בפגיעה עצבית בכף היד ועלולה להיגרם משימוש יתר בעכבר המחשב או בג'ויסטיק
היגיינה אישית ירודה
הימנעות מאכילה
הימנעות מפעילות גופנית
הימנעות מאירועים חברתיים ומשפחתיים
נזק למערכת העצבים: ההתמקדות במשימות והאתגרים המהירים שהמשחקים מציבים מפעילים את מנגנון FIGHT OR FLIGHT, כלומר – גורמים לסטרס שמתבטא בהתגברות של קצב הלב ולחץ הדם, ובהפרשה מוגברת של הורמונים ומוליכים עצביים (נוירוסטרנסמיטורים) כמו קורטיזול, דופמין ועוד. התעוררות של מצבי הסכנה לעתים קרובות עלולה להוביל ללחץ כרוני. בילדים, ההשפעה הזו על מערכת העצבים יכולה להתבטא כקושי לנהל רגשות, לדכא דחפים, לעקוב אחר הנחיות, לבצע משימות, להתמודד עם כעס, כאב ותסכול, קושי ביכולת לחוש ולבטא חמלה ועוד. מחקרים שונים מצביעים על התמכרות למשחקי מחשב כמצב העלול לגרום לפגיעה תפקודית במערכת הדופמין במח, באופן דומה לזה שנצפה בהפרעות שליטה בדחפים. נזק גופני והתנהגותי: ריצוד האור ממסך המחשב, הטאבלט או הסמארטפון יכול להשפיע על השעון הביולוגי, להביא לעוררות ולדחות שינה. גם התמעטות שעות שינה יכולה לשבש את מצב הרוח, ולגרום בעיות קוגניטיביות והתנהגותיות שונות. נזק נפשי: הוכח כי שימוש באינטרנט בקרב אנשים מבוגרים משפר תחושות של בדידות, מספק תמיכה חברתית משופרת ורווחה פסיכולוגית, ומעלה את שביעות הרצון. אולם כשמדובר בילדים, בבני נוער ובצעירים קיים חשש כי השימוש בפלטפורמות מקוונות עלול להוביל דווקא לבידוד חברתי. כמו כן, דיכאון וחרדה הם שתי הפרעות שנמצאות בשכיחות גבוהה בקרב הסובלים מהתמכרות למשחקי מחשב.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
ויכוח ישן נושן בין החת"ס ורבני הונגריה הדוגלים בשיטת 'חדש אסור מן התורה' לבין הרש"ר ורבני גרמניה הטוענים שאין סתירה בין הקידמה לתורה, ואדרבה.
המציאות שמרבית הרבנים מסתייגים מכל דבר חדש, אם זה מפחד, מחוסר ידע, או סתם מחשש שבעיני מוצדק.
את הטענות האלו אמרו גם כשעלה נושא הסרטים (זוכרים?) האינטרנט והסארטפונים, גם המוגנים, לקח הרבה מאוד זמן לגלות את הנזקים, בא נראה את אלו שזלזלו שיתלוננו עכשיו שוב למה אוסרים.
מאידך, למחשב והרדיו גם התנגדו, ובנתיים לא נצפו נזקים...
 

אברהם בן ארוש

משתמש ותיק
הויכוח הוא בדברים שאין סיבה שיסבו נזק. דבר שאין בו תועלת מעבר לצריכת תכני בידור שאף יהודי כשר לא היה מעוניין לחשוף את ילדיו אליהם, וכאשר הוכח שיש בזה נזק, מיהו שיבוא להתיר את הדבר?
יש רק להצר על כך שבעקבות איסורים אחרים של ועדות למיניהן הציבור נוטה לזלזל בכל איסור גם כאשר הנזק ברור ופשוט.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
הבעיה הגדולה לדעתי, אחר בקשת המחילה, היא מהתערבות ועדות ורבנים בדברים שאין להם לכאורה שום הבנה בנושא המדובר.
ראינו את זה בקורונה, רואים את זה בפגעי הטכנולוגיה, ומדבריהם שלהם מוכח שאין להם שמץ של הבנה בעניין, אז למה שהציבור ישתכנע?
בשבוע שעבר פרסם "הועד לטוהר המחנה" שלטי חוצות נגד כוונת מוכרים מסוימים להפיל תמימים בפח, וכשבאים לקנות טבק לסיגריות דוחפים להם סמים מסוכנים וכו'.
ואני הקטן שואל, מחיר גרם לירק הוא כחמישים שקלים לגרם, בעוד שטבק לסיגריות עולה שקל או שניים לגרם, אז מי מטומטם להפסיד כסף סתם כך, ולצערנו לא חסרים צורכי סמים, אדרבה, הביקוש רב על ההיצע רח"ל.
נו, אז אחרי כאלו מודעות, למה שאדם פשוט ישתכנע מהועדה הנ"ל בעניים החופים (שבזה לכאו' הם די צודקים)?
 

מ אלישע

משתמש ותיק
בחוט שני מביא הגר"נ קרליץ זצ"ל את הגמרא שההולך לראות את המוקיון... הרי זה מושב ליצים. ועל מושב ליצים כזה הזהיר דוד המלך בתהלים פרק א'. (ע"ז י"ח:)
ואומר שמכאן שדברים שגורמים להמשך אחריהם אסורים כי הם מביאים לידי ביטול תורה.
 

ובכן

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
ר' יונה אמר:
ראינו את זה בקורונה, רואים את זה בפגעי הטכנולוגיה, ומדבריהם שלהם מוכח שאין להם שמץ של הבנה בעניין,
איך פספסתי ולא ראיתי גם אני, רק אני?
היעלה על הדעת לחלוק על @ר' יונה מפורש? רק בגלל שאתה וכולנו פספסנו?!
אם 'רבינו יונה' מעיד, בהכרח שכן הוא, וסכנה היא ליהדות - לחלוק על 'רבינו יונה' מסברא, סתם כי נראה לנו אחרת...
:)
 

שניאור

משתמש ותיק
משעשע לראות אשכול מלא במלל שכל הכותבים בו אינם מכירים אפילו אחד מרבני הועדה הזאת,
אז כאחד שמכיר אחד או שנים מרבני הועדה, ויודע על פעילותם בשנים האחרונות, אני אומר לכם שהם מבינים בטכנולוגיה יותר מכל החכמים כאן, וזה שרק עכשיו הם נהיו לגוף רשמי עם בלאנק לא אומר כלום.
שאר לעמו אמר:
יש לי להניח שהמכתב וחתימות הרבנים עליו מזוייף. אבוי לנו אם יתברר שלא....
לא, המכתב איננו מזוייף הוא התפרסם במקומות רשמיים.
למה אבוי? מה קרה?
 

אברך

משתמש ותיק
אברהם בן ארוש אמר:
זה שאין לראות בכל התקדמות טכנולוגית כלי משחית שיש להתנגד לו וכו' כבר הבנו. אולם זה כמובן לא סיבה לתפוס את הצד השני של המפה, ולהכשיר כל שרץ לפני שיש היכרות בסיסית איתו בטענה זו.
ישנם כלים שכפי שיכולים להסב נזק עצום, יש בהם תועלת גדולה, וצריך למצוא את הדרכים להשתמש בהם באופן כשר. כגון אינטרנט ומכשיר סלולרי.
אולם ישנם דברים שכל מטרתם אינה עולה בקנה אחד עם דרכה של התורה והיהדות, וכמוה הכלי הנ"ל, לפחות בגלגולו הנוכחי.

ברור לכל בר-דעת כי לכלות את הזמן במשחקי מחשב וצפייה בסרטים, מעבר לביטול התורה שבזה, הם דברים המשחיתים את הנפש, ומאפשרים לעבור על כל התרי"ג רק על ידי דמות וירטואלית, החל מלגנוב, ועד לרצוח, לאנוס, וכו'.
בנוסף הדברים הללו ממכרים מאוד, וכמובן מהווים כר פורה עבור מובילי דעת קהל להעביר מסרים ולהנדס את תודעת הציבור כפי רצונם.
שפתיים יישק משיב דברים נכוחים. מצטרף בכל פה לדבריך.
 

שניאור

משתמש ותיק
יקותיאל אבי זנוח אמר:
אחר מחכ''ת הרבנים החותמים, צר לי לבשר שהמכשיר והטכנולוגיה הנ''ל אינו מסוכן ואינו מפיל לשאול תחתית. שהרי הוא מכשיר משעמם וטפשי, מסורבל ולא יעיל. וי''א שה'טטריס' מעניין ממנו עשרת מונים
גם הרבנים האוסרים התירוהו בתחילה [שמעתי מאחד שמתעסק בתחום], ורק אחרי התבוננות מעמיקה אסרוהו.
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
אברך אמר:
אברהם בן ארוש אמר:
זה שאין לראות בכל התקדמות טכנולוגית כלי משחית שיש להתנגד לו וכו' כבר הבנו. אולם זה כמובן לא סיבה לתפוס את הצד השני של המפה, ולהכשיר כל שרץ לפני שיש היכרות בסיסית איתו בטענה זו.
ישנם כלים שכפי שיכולים להסב נזק עצום, יש בהם תועלת גדולה, וצריך למצוא את הדרכים להשתמש בהם באופן כשר. כגון אינטרנט ומכשיר סלולרי.
אולם ישנם דברים שכל מטרתם אינה עולה בקנה אחד עם דרכה של התורה והיהדות, וכמוה הכלי הנ"ל, לפחות בגלגולו הנוכחי.

ברור לכל בר-דעת כי לכלות את הזמן במשחקי מחשב וצפייה בסרטים, מעבר לביטול התורה שבזה, הם דברים המשחיתים את הנפש, ומאפשרים לעבור על כל התרי"ג רק על ידי דמות וירטואלית, החל מלגנוב, ועד לרצוח, לאנוס, וכו'.
בנוסף הדברים הללו ממכרים מאוד, וכמובן מהווים כר פורה עבור מובילי דעת קהל להעביר מסרים ולהנדס את תודעת הציבור כפי רצונם.
שפתיים יישק משיב דברים נכוחים. מצטרף בכל פה לדבריך.
אני למשל פגשתי את זה במשקפיים שיש בכותל. שמסתכלים ורואים בתלת מימד כאילו ביהמ"ק קיים. זה היה בעבורי מדהים ומבהיל. והתרגשתי מאוד. ולענ"ד זה שימוש חיובי. אני לא חושב שיש מישהו בן תורה שיחשוב להכניס את זה הביתה לילדים כמשחק.

ודאי לא בשלב הזה.
 
 

שניאור

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אברך אמר:
אברהם בן ארוש אמר:
זה שאין לראות בכל התקדמות טכנולוגית כלי משחית שיש להתנגד לו וכו' כבר הבנו. אולם זה כמובן לא סיבה לתפוס את הצד השני של המפה, ולהכשיר כל שרץ לפני שיש היכרות בסיסית איתו בטענה זו.
ישנם כלים שכפי שיכולים להסב נזק עצום, יש בהם תועלת גדולה, וצריך למצוא את הדרכים להשתמש בהם באופן כשר. כגון אינטרנט ומכשיר סלולרי.
אולם ישנם דברים שכל מטרתם אינה עולה בקנה אחד עם דרכה של התורה והיהדות, וכמוה הכלי הנ"ל, לפחות בגלגולו הנוכחי.

ברור לכל בר-דעת כי לכלות את הזמן במשחקי מחשב וצפייה בסרטים, מעבר לביטול התורה שבזה, הם דברים המשחיתים את הנפש, ומאפשרים לעבור על כל התרי"ג רק על ידי דמות וירטואלית, החל מלגנוב, ועד לרצוח, לאנוס, וכו'.
בנוסף הדברים הללו ממכרים מאוד, וכמובן מהווים כר פורה עבור מובילי דעת קהל להעביר מסרים ולהנדס את תודעת הציבור כפי רצונם.
שפתיים יישק משיב דברים נכוחים. מצטרף בכל פה לדבריך.
אני למשל פגשתי את זה במשקפיים שיש בכותל. שמסתכלים ורואים בתלת מימד כאילו ביהמ"ק קיים. זה היה בעבורי מדהים ומבהיל. והתרגשתי מאוד. ולענ"ד זה שימוש חיובי. אני לא חושב שיש מישהו בן תורה שיחשוב להכניס את זה הביתה לילדים כמשחק.

ודאי לא בשלב הזה.
ומה אם הוא לא בן תורה? ומה יהיה עם השלב האחר?
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
היות ונראה שחלק מהמגיבים מערבים שמחה בשמחה, יש להבהיר.
תאורטית, רכישת קפסולה כזו עם חומר רב שלא מבוקר - בעייתית, בדיוק כמו כל צפיה בסרטונים לא מבוקרים.

עם הכוונה שכלי זה כשלעצמו בעייתי, ולכן הצפייה בו אסורה. הדבר כמובן לא מקובל. ואף אחד מהרבנים שם לא ''מבין'' בטכנולוגיה יותר מכל איש אחר.
צפיתי כבר לפני שנה, במכשיר זה בביתי (מכשיר יקר מאוד וסרט שבו עולה הון להפקה), בסרט שמקרינים במנהרות הכותל. בהחלט מעניין (אישית, לא מעבר לכך).
אין בו בעיה לא חינוכית ולא מוסרית או אחרת.

גם מחשב יכול להיות הרסני, ובתים שלא מכניסים מחשב כלל תבואו עליהם ברכה, אבל לא נושא לרבנים אם מותר להחזיקו בבית או לא.
 

שניאור

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
הדבר כמובן לא מקובל
למה כמובן? עם כל הכבוד שיש לי אל מע"כ [ויש לי, והרבה] יש חולקים עליו.
האם כבודו מכיר את הרבנים דשם ויודע שאין הם מבינים בטכנולוגיה יותר מכל אדם אחר?
יש לי חדשות בשביל כבודו, את הרבנים מתוכם שאני מכיר הם אלו שמנהלים את ענייני הטכנולוגיה בקהילותיהם.
 
חלק עליון תַחתִית