הערכה מספיקה של בח', גם אם אינו מוצלח. "איפה באיפה"

הוי דן

משתמש ותיק
שלום לכל הרבנים החשובים פה בפורום.
אני לומד בישי''ק במרכז - ישיבה טובה מאוד, עם הרבה לימוד ושטייגן, חום התורה בישיבה, שילוב לומדע'ס ורציפע'ס. היא מותג, היא מושג. הבחו' מאושרים וכו' וכו'.
הבעיה שאני רוצה  לדבר עליה לא היתה בש''א. כשהגעתי לש''ב הבעיה התחילה- הרב חילק (לא בדיוק חילק, אבל ראו את זה במוחש) את השיעור ל 3 
א. בחו' מצוינים- מבינים מהר ולומדים כל היום
ב. בחו' ביננוניים- לומדים ומבינים.
ג. בחו' פשוטים- אלה בחו', שלא לומדים או יותר נכון קשה להם ללמוד ולכן לוקח להם זמן להבין
אצלנו- הרב פשוט לא התיחס לבחו' "הפשוטים". 
תמיד מדבר עם המצוינים, שואל שאלות, עוזר להם. 
ולעומת זאת שאר הבחו' כאילו אינם נמצאים
זה מתבטא בכל הדברים במשך שנה שלימה- אם זה בחברותות, בלימוד, בהשקעה, בדיבור, ברצון, בהתיחסות, בשבת שלום וכו' וכו'.

ועכשיו לנקודה- האם זה נראה לכם הגיוני שכך רב צריך להתיחס לתלמידיו???!
הרי זה בעצמו מוריד לבחו' את החשק ללמוד- ונזכרים בש''א שלא היה את המושג הזה "איפה באיפה" .
האם יש פתרון מה לעשות בשביל לחוש קצת יותר קרבה ורצון?!
אשמח לתשובותכם המועילות והמחכימות, והאם זה מצוי בשאר הישיבות.
תודה רבה.

 
 

תיובתא

משתמש ותיק
ידידי הרב @הוי דן,
ראשית כל הכבוד על כך שאתה מחפש את דרך העליה בתורה וירא"ש.
את האמת יש לי דעה לגבי מה שכתבת,
אבל הבעיה שלי שאני לא מכיר אותך, ומדובר בסוגיה רצינית שצריך להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך, ואת הישיבה שלך היטב, כי בדבר כזה בקלות אפשר לייעץ עצות שגויות וחבל.
בכלל האינטרנט (גם אם הוא כשר) לא מקום מומלץ לקבלת עצות אישיות. מסתובבים בו כל מיני אנשים שמחלקם לא היית קונה טישו משומש.
אסיים מעין הפתיחה שזה נראה שיש לך פוטנציאל גדול, וכדאי לך להתייעץ אם אנשים שאתה מכיר (ומכירים אותך) וסומך עליהם.
נ.ב. יש גם ארגונים שיכולים לעזור לך כדוגמת "לב שומע" (אני מכיר הרבה אברכים מעולים שבצעירותם נעזרו בהם).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
שלום לכל הרבנים החשובים פה בפורום.
אני לומד בישי''ק במרכז - ישיבה טובה מאוד, עם הרבה לימוד ושטייגן, חום התורה בישיבה, שילוב לומדע'ס ורציפע'ס. היא מותג, היא מושג. הבחו' מאושרים וכו' וכו'.
הבעיה שאני רוצה  לדבר עליה לא היתה בש''א. כשהגעתי לש''ב הבעיה התחילה- הרב חילק (לא בדיוק חילק, אבל ראו את זה במוחש) את השיעור ל 3 
מה יעזור לך ההתיעצות איתנו, אם נאמר לך שהרב שלך טועה זה רק יזיק לך, כשהרב שלך יתייעץ איתנו נוכל לדון בצורה נכונה.
 
 
כמעיין המתגבר אמר:
הוי דן אמר:
שלום לכל הרבנים החשובים פה בפורום.
אני לומד בישי''ק במרכז - ישיבה טובה מאוד, עם הרבה לימוד ושטייגן, חום התורה בישיבה, שילוב לומדע'ס ורציפע'ס. היא מותג, היא מושג. הבחו' מאושרים וכו' וכו'.
הבעיה שאני רוצה  לדבר עליה לא היתה בש''א. כשהגעתי לש''ב הבעיה התחילה- הרב חילק (לא בדיוק חילק, אבל ראו את זה במוחש) את השיעור ל 3 
מה יעזור לך ההתיעצות איתנו, אם נאמר לך שהרב שלך טועה זה רק יזיק לך, כשהרב שלך יתייעץ איתנו נוכל לדון בצורה נכונה.
אני דווקא חושב שיש בכך מן ההיגיון.
הרי מה עושה שיטת יחס לבחור קלוקלת? הורסת. אז שיטת יחס לבחור-נכונה- בונה!
ועל כן אם הבה"ח חש שהיחס שקיבל מרבו מפריע לעבודת ה' שלו. או שהיחס שקיבלו חבריו מרבו עושה לו אותה פעולה- הרי שחשוב שידע שרבו טועה!
כמובן אם אכן רבו טועה ואין סיבה טובה למה לנהוג כך.
הרי מצינו שיש סיבה לאשכול
 
 

הוי דן

משתמש ותיק
פותח הנושא
תיובתא אמר:
ידידי הרב @הוי דן,
ראשית כל הכבוד על כך שאתה מחפש את דרך העליה בתורה וירא"ש.
את האמת יש לי דעה לגבי מה שכתבת,
אבל הבעיה שלי שאני לא מכיר אותך, ומדובר בסוגיה רצינית שצריך להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך, ואת הישיבה שלך היטב, כי בדבר כזה בקלות אפשר לייעץ עצות שגויות וחבל.
בכלל האינטרנט (גם אם הוא כשר) לא מקום מומלץ לקבלת עצות אישיות. מסתובבים בו כל מיני אנשים שמחלקם לא היית קונה טישו משומש.
אסיים מעין הפתיחה שזה נראה שיש לך פוטנציאל גדול, וכדאי לך להתייעץ אם אנשים שאתה מכיר (ומכירים אותך) וסומך עליהם.
נ.ב. יש גם ארגונים שיכולים לעזור לך כדוגמת "לב שומע" (אני מכיר הרבה אברכים מעולים שבצעירותם נעזרו בהם).

תודה רבה על כל התשובות

אפשר את המס' שלהם?
 

לענ''ד

משתמש ותיק
נ.ב.
אני חושב שהוא צודק ביחסו אם כי לא בצורה שהצגת ובקיצוניות שבה נראה שכתבת.

בחור שלא "דואג" לעצמו אינך יכול להשקיע עליו כל הזמן כוחות זה מייאש וכואב לראות אותו מתבטל אחרי שיחה שלימה איתו ברוח טובה.
 

תיובתא

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
תיובתא אמר:
ידידי הרב @הוי דן,
ראשית כל הכבוד על כך שאתה מחפש את דרך העליה בתורה וירא"ש.
את האמת יש לי דעה לגבי מה שכתבת,
אבל הבעיה שלי שאני לא מכיר אותך, ומדובר בסוגיה רצינית שצריך להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך, ואת הישיבה שלך היטב, כי בדבר כזה בקלות אפשר לייעץ עצות שגויות וחבל.
בכלל האינטרנט (גם אם הוא כשר) לא מקום מומלץ לקבלת עצות אישיות. מסתובבים בו כל מיני אנשים שמחלקם לא היית קונה טישו משומש.
אסיים מעין הפתיחה שזה נראה שיש לך פוטנציאל גדול, וכדאי לך להתייעץ אם אנשים שאתה מכיר (ומכירים אותך) וסומך עליהם.
נ.ב. יש גם ארגונים שיכולים לעזור לך כדוגמת "לב שומע" (אני מכיר הרבה אברכים מעולים שבצעירותם נעזרו בהם).

תודה רבה על כל התשובות

אפשר את המס' שלהם?
לאיזה מגזר אתה שייך?
 

לענ''ד

משתמש ותיק
הרב הוא גם בן אדם שמרגיש "אינו רצוי" אצל בחורים מסוימים באמצע סדר ולכן לא ייגש אליהם.
בד"כ בש"א נותנים לכולם אפשרות לצמוח בשווה, אבל בשיעור ב' יש גם לרבנים סטיגמות על בחורים מסוימים
ועד שבחור לא מראה שהוא מבקש, קשה לגשת אליו.
הפתרון --- להיות מבקש !!
נראה לי שדרגה ב' וג' שכתבת בעיני רבך הם כך
ב. בחורים שיכולים ולא משקיעים מספיק.
ג. בחורים חלשים ביר"ש שאינם רוצים כעת מספיק.
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
אם הרב עושה זה בכוונה ובשיטתיות, זה לא תקין ולא אמור להיות. אני חושב שבחור צריך לדעת שזה לא תקין.
בניגוד לאלו שחושבים שאסור לומר לבחור שהר"מ שלו טועה. אני חושב שיש מצבים שבחור צריך לדעת שההרגשה שלו היא הנכונה במקום לחשוב שמה שהוא חושב שזה טוב העולם חושב שזה לא טוב. זה יכול להביא לתסכול שתוצאותיו הרסניות.

במקרה דנן. בהחלט יכול להיות, שהר"מ לא חושב שהבחורים החלשים מעוניינים בקשר. יתכן שהוא לא שם לב למה שנעשה. אני הייתי פונה אליו לשיחה בנחת וישוב הדעת ואומר לו את ההרגשה שאני מרגיש. בלי להאשים כמובן. אולי כותב מכתב.
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
אני חושב את המשפט הלעוס והמשומש שכל הבחורים שונאים אותו - כשתגדל תבין.
אמנם יתכן ואכן ישנה בעיה, אינני טומן את ראשי בחול שכל הרמי"ם עושים בדיוק מה שצריך.
אבל פעמים רבות כך ההרגשה האישית של הבחור אף שאינו נכון, מכל מיני טעמים וסיבות.
הדבר הכי מועיל הוא פשוט לדבר עם הר"מ ע"ז, לא בביקורת ותקיפה, אלא בדרך ארץ

ולסיום אוסיף גם אני כיהודה ועוד לקרא את דעתי לכל הכותבים דלעיל, שכתיבה בפורום באינטרנט היא דבר שמונע מבחור עליה בתורה וירא"ש כשאיפתך.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
[שמא נחוץ להזכיר: אם אכן פותח האשכול הוא בחור הלומד בישי"ק ככל המפורט בראש האשכול - הרי עלה בס"ד לש"ג (האשכול נפתח ב'בין־הזמנים' דחודש מנ"א אשתקד), ורגלו האחת כבר עומדת עתה על מפתן הישי"ג...].
ליתר דיוק, איפשהו בין ש"ב יש"ק לש"א יש"ג.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
למרות שלבחור זה כבר לא יעזור, לענ"ד נראה שבחור שחושב שהר"מ אינו מתייחס אליו כמו שצריך, וגזירה היא מלפניו שיישאר איתו עד סוף השנה, הוא צריך לעשות כל טצדקי שבעולם שהר"מ ירצה בקירובו ויאהב אותו, ועי"כ הר"מ יתייחס אליו יפה ויגדל אותו כמו שצריך.
ודוגמא לדבר: אפשר שהבחור יפרגן לר"מ על השיעורים, ועל שאר המעלות שיש לר"מ, כך שהר"מ יהנה מכך, (וכאחד שעבר ליד הרבה תלמידי חכמים יכול אני לומר כי אין אפילו אחד!! שאינו אוהב פרגונים. כל אחד יש לו את המעלות שבהם הוא אוהב שמפרגנים לו, ולכל אחד יש את הצורה שבה הוא מתפרגן, אבל אין אחד שאינו אוהב פרגונים אמיתיים).
כמו כן, הוא יכול לבוא אל הר"מ, ולהביע בפניו את כאבו שהוא אינו מבין את הסברא וכדומה, ולומר לר"מ 'כמה עמלתי על הסברא ואיני מבין, אהיה אסיר תודה לר"מ אם אזכה להבין ממנו את הסברא', או שיאמר אני באתי לרב לשאול כי אין לי את מי לשאול, והרב תמיד עונה בכזו הארת פנים' וכיוצא בזה.
כמה חבל שבבחרותי לא ידעתי את הקסם הזה של הפרגון ושל הבעת הרגשות, כי זה היה מאוד עוזר לי.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
לילה כיום יאיר אמר:
ודוגמא לדבר: אפשר שהבחור יפרגן לר"מ על השיעורים, ועל שאר המעלות שיש לר"מ, כך שהר"מ יהנה מכך, (וכאחד שעבר ליד הרבה תלמידי חכמים יכול אני לומר כי אין אפילו אחד!! שאינו אוהב פרגונים. כל אחד יש לו את המעלות שבהם הוא אוהב שמפרגנים לו, ולכל אחד יש את הצורה שבה הוא מתפרגן, אבל אין אחד שאינו אוהב פרגונים אמיתיים).
אף דאי"ז נושא האשכול יש לציין כי המג"ש שלי בזמנו אמר לי פעם בפליאה כי בתחילת דרכו כשעוד הי' צעיר בכ"ז כולם היו מתייחסים אליו באימה וביראה, באים לפניו לשיעורים, לא מפטפים וכו' וכו', ואילו הים לא רק שאינם עושים את כל הנ"ל אלא עוד אומרים לו שכוייח משל היה דוד חביב שסיים דרשה בשבע ברכות של האחיין.
לא לכולם זה מתאים, ויש כאלו שאסור לומר להם שכוייח אלא להיפך לכבדם באימה וביראה וזהו כבודם.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
לילה כיום יאיר אמר:
ודוגמא לדבר: אפשר שהבחור יפרגן לר"מ על השיעורים, ועל שאר המעלות שיש לר"מ, כך שהר"מ יהנה מכך, (וכאחד שעבר ליד הרבה תלמידי חכמים יכול אני לומר כי אין אפילו אחד!! שאינו אוהב פרגונים. כל אחד יש לו את המעלות שבהם הוא אוהב שמפרגנים לו, ולכל אחד יש את הצורה שבה הוא מתפרגן, אבל אין אחד שאינו אוהב פרגונים אמיתיים).
אף דאי"ז נושא האשכול יש לציין כי המג"ש שלי בזמנו אמר לי פעם בפליאה כי בתחילת דרכו כשעוד הי' צעיר בכ"ז כולם היו מתייחסים אליו באימה וביראה, באים לפניו לשיעורים, לא מפטפים וכו' וכו', ואילו הים לא רק שאינם עושים את כל הנ"ל אלא עוד אומרים לו שכוייח משל היה דוד חביב שסיים דרשה בשבע ברכות של האחיין.
לא לכולם זה מתאים, ויש כאלו שאסור לומר להם שכוייח אלא להיפך לכבדם באימה וביראה וזהו כבודם.
ישנו מעשה על הגרא"ז מלצר זצ"ל, שאמר פעם מה ההבדל בין השיעורים שלי בקלעצק לבין השיעורים שאני מוסר בעץ חיים?
ואמר: שבקלעצק אחרי השיעור היו צריכים להתפלל מנחה, ולאות תחילת התפילה היו דופקים על הבימה 'אשרי יושבי ביתך', ומרוב הריתחא דאורייתא שהיתה לא היו שומעים את הדפיקה, והיו כולם ממשיכים להתפלפל, עד שהיו צריכים לדפוק פעם נוספת 'אשרי יושבי ביתך', וכך היה כמה פעמים דפיקות 'אשרי יושבי ביתך'. אולם בירושלים היה מסיים את השיעור, ואז היו נעמדים 'רבי חנניא בן עקשיא אומר'...
כנראה שלכגון זה התכוון הר"מ שלך, שמי שאומר בסיום שיעור 'שכוייח' זה אומר שלא הבין מילה וחצי מילה מהשיעור, והכל בנימוס אמרת שיעור אומר לך תודה...
ואם כוונת הר"מ לא היתה לזה, אלא שרצה שהיחס אליו יהיה בכבוד ויראה, אין לי מה לומר... אולם אני לא הייתי רוצה כזה ר"מ...
 
 

mmh

משתמש ותיק
אנו אוחזים כבר במפתן הישיבה גדולה...
נו, כבר מדבר על עצמו בלשון רבים!...

בחורצ'יק, מסתמא תצא עם תשובות ברורות יותר ע"י דיון מעמיק בישיבת בין בזמנים...
קשה לי מאוד לקבל מצב שבחור בישיבה קטנה 'חי' בתוך פורום כזה.

אתה מוגדר כ'משתמש ותיק', משאיר הודעות בתחומים רבים,
אתה מגלה התמצאות בפלטפורמות שונות כאן, וכל זה כשאתה בישיבה קטנה!

אני מתנצל על כך שאני משמש כאן כנותן תוכחה,
ומרגיש כמו המוהל שמגרש את הילדים שנדחפים מסביב לכיסא של אליהו...
אבל מבחינתי זה מצב בלתי נסבל!

אם המנהלים שליט"א חושבים,
שיש לאפשר מצב שבחור בישיבה קטנה נמצא בפורום כזה - שיבושם להם,
אני סבור שהדבר פסול מכל וכל!
ודי ברור לי שלדעתי יצטרפו יותר ויותר כאלו ככל שגילם בוגר וככל שגיל ילדיהם בוגר.

נכון, שהנושא נפתח מזמן, וכיום כבוד הבחור הוא במפתן הישי"ג...
אך הנושא הזה של בחורים בפורום צף ועלה, והוא מעיק מאוד,
ובבין הזמנים הוא בולט במיוחד.


לעצם הענין, יתכן שיש כאן קושי נוסף בגלל התייחסות עדתית,
יש ישיבות שקשה לבחור ספרדי להרגיש דג במים בתוכם. ודי בזה.



ועוד שאלה קטנה, כתבת:
ישיבה טובה מאוד, עם הרבה לימוד ושטייגן, חום התורה בישיבה, שילוב לומדע'ס ורציפע'ס. היא מותג, היא מושג. הבחו' מאושרים וכו' וכו'.
ממה הם מאושרים?
הרי חלקם לא מקבלים בכלל יחס?
 

זנון האילייטי

משתמש ותיק
בחורצ'יק, מסתמא תצא עם תשובות ברורות יותר ע"י דיון מעמיק בישיבת בין בזמנים...
קשה לי מאוד לקבל מצב שבחור בישיבה קטנה 'חי' בתוך פורום כזה.
קשה לי עם הזלזול בבחורים בישי"ק עם כי ודאי צודק שאין ליתן להם להיות בפורום זה
 
חלק עליון תַחתִית