ורצחו נפש כן הדבר הזה וכו'

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

ברל

משתמש ותיק
האם יש התייחסות של גדולי ישראל וכן/או התייחסות בספרים קדמונים יותר מדורינו כיצד להזהיר ולחנך ילדים קטנים מפני רוצחי הנפש. 
מקווה שכתבתי בלשון נקייה מספיק.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
לא ראינו אינו ראיה, אבל לענ"ד צריכים ללמד להם בדעת הענין של חשדהו, ושהוא שייך לכל אחד. לעקוב על מוצאם ומבאום, לייצר יחס הטוב ביותר ביניכם (כמובן) ולהרבות בתפלה.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ידוע לי שר' יואל ראטה (משפיע מזכה רבים מארה"ב) דן בזה פעמים רבות ומזהיר שחובה ללמד את הילדים מה הסכנה ואיך לזהות מקרה כזה ומה להגיב.
 

ברל

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
ידוע לי שר' יואל ראטה (משפיע מזכה רבים מארה"ב) דן בזה פעמים רבות ומזהיר שחובה ללמד את הילדים מה הסכנה ואיך לזהות מקרה כזה ומה להגיב.
הוא למשל מדבר בפתיחות מאוד גדולה על העניין ואפשר לומר ברחל בתך הקטנה וזה בדיוק מה שהייתי רוצה לדעת, מה היו הוראת גדולי הדורות או המחנכים בעניין הזה
 
 

מבין ומאזין

משתמש רגיל
ברל אמר:
חייל של הרבי אמר:
ידוע לי שר' יואל ראטה (משפיע מזכה רבים מארה"ב) דן בזה פעמים רבות ומזהיר שחובה ללמד את הילדים מה הסכנה ואיך לזהות מקרה כזה ומה להגיב.
הוא למשל מדבר בפתיחות מאוד גדולה על העניין ואפשר לומר ברחל בתך הקטנה וזה בדיוק מה שהייתי רוצה לדעת, מה היו הוראת גדולי הדורות או המחנכים בעניין הזה
בדבר זה לא מצינו הוי ראי', שלא שמענו מעולם משום גדול שידבר כן, והלא זה בא לתקן ולפעמים נמצא מקלקל, ואם כי לא שמעתי בעצמי דברי הרב הנ"ל, ויתכן שהוא מדבר בחכמה ויודיע מה לומר ומה להסתיר, אמנם לקבוע דרך לכל הורים ומורים שידברו בצורה פתיחה יכול להביא לידי הירוס.

מצד שני כל אחד יכול להזהיר את בניו שאין לדבר עם אדם זר בשום פנים, וכ"ש שלא ליליך עמו מטעמי אבטחה, וזה מספיק בדרך כלל.
 
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
מבין ומאזין אמר:
בהרבה מקרים אינו מועיל
לדעתי הדבר הבסיסי והראשון הוא ליצור אמון מלא מלא בין ההורים לילדים
וזה יועיל גם שאזהרותיהם יתקבלו אצלם יותר וגם שיתקיים 'ותרץ ותגד לאביה'
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מבין ומאזין אמר:
מצד שני כל אחד יכול להזהיר את בניו שאין לדבר עם אדם זר בשום פנים, וכ"ש שלא ליליך עמו מטעמי אבטחה, וזה מספיק בדרך כלל.
ומה עם כל המקרים שקרו שלא על ידי 'אדם זר', אלא בדווקא על ידי אנשים שניצלו את ההיכרות של הילד עימם?
איך מזהירים את הילד מסכנה זו?


 
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
ילד צריך לדעת מה היא חוסר צניעות, ולהכיר את המקומות ששום אדם לא יגע בהם.
זה לא מחייב שיחה על סוטים ופגיעות, זה גם ביחס לחברים בני גילו, כי זה לא צנוע.

כמובן הכל בהתאם לגיל. כשהילד כבר מתקרב לגיל מצוות, אפשר לומר לו בפירוש שאם מישהו נוגע בו בצורה לא צנועה שיאמר מיד כדי שנעזור לו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
יושב אוהלים אמר:
מה עם המקרים שקרו על ידי אנשים שניצלו את ההיכרות של הילד עימם?
אין לך דבר שמרתיע אינשי דלא מעלי כמו יַחַס חֲבֵרִי בין האב והבן.​
בדוק ומנוסה.​
הרעיון נכון, אמנם הלשון צריך תיקון, כי אין היחס בין אב לבן להיות 'יחס חברי', אלא של אהבה ללא גבולות, וקירבת הנפשות, והבנת ההורים לנפש הילד וכו], וכידוע הקלקולים שיצאו במשפחות שנקטו בצורת היחס של 'חברות' בין ההורים והילדים, (וכידוע שהוא דרך של אלו שדוגלים ב"שוויון מעמד" ר"ל, וכדומה).
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
ברל אמר:
חייל של הרבי אמר:
ידוע לי שר' יואל ראטה (משפיע מזכה רבים מארה"ב) דן בזה פעמים רבות ומזהיר שחובה ללמד את הילדים מה הסכנה ואיך לזהות מקרה כזה ומה להגיב.
הוא למשל מדבר בפתיחות מאוד גדולה על העניין ואפשר לומר ברחל בתך הקטנה וזה בדיוק מה שהייתי רוצה לדעת, מה היו הוראת גדולי הדורות או המחנכים בעניין הזה

יש הרבה מבקרים לשיטה זו
למשל ראינו חינוך ילדים שלא לשמוע שירת נשים כן מצאנו בפוסקים
מצאנו חיוב שמירה שלא תלך בחוף נשים  ויש מח' מאיזה גיל
ואף ללמדם על איסור הסתכלות
והעיקר מצאנו חיוב שמירה שישמור על בנו 
והעיקר מצאנו שילמדו יראת שמים ויהיה אווירא של יראת שמים 
ואפילו אלו שדיברו קצת רק להתרחק מאדם זר או שדיברו פ"א לפי נפש האב והילד
אבל לדבר ככה בפומבי ולהוציאו בעלונים מי התיר זאת???
אבה לא נשכח מדלגים לילדים פסוקים בתורה פשוט כפשוטו פסוקים שלימים לא מלמדים לתינוקות כדי שלא ישאלו שאלות כאן
וידוע מה שאמר הגר"ש פינקוס כי העיקר ההרס הנשירה מגיע מחשיפה (וע"כ החינוך הוא על החשיפה לא לראות לא לשמוע לא להתקרב לאדם זר אבל לא יותר ודיי"ל)
יש הרבה רבנים ומחנכים שיש להם כאב ראש מעלונים האלו ביודעי ומכירי
כמדומני שזה החילוק בין החינוך החרדי לחינוך הלא חרדי ששם יש שיעורים עם לא זוכר איזה כותרת והעיקרון ללמד את הילדים וכו'
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
ברל אמר:
האם יש התייחסות של גדולי ישראל וכן/או התייחסות בספרים קדמונים יותר מדורינו כיצד להזהיר ולחנך ילדים קטנים מפני רוצחי הנפש. 
מקווה שכתבתי בלשון נקייה מספיק.

לא נראה לי שיש התייחסות ישירה לענין הזה.
אך הסברא נותנת שאם התופעה הזו יותר נפוצה היום,
צריך להשתדל למנוע את הפגיעות האלו, [יש היום הדרכות מועילות]
אך בעיקר להיות הורה עם קשר קרוב, שבמקרה שכבר קרה, הילד ישתף את ההורה ולא יתמודד לבד, ויהי' חשוף לעוד פגיעות.
[גם בקהילות שמרניים, הגישה לעניין משתנה]

בברכת שלא נדע...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
ואפילו אלו שדיברו קצת רק להתרחק מאדם זר או שדיברו פ"א לפי נפש האב והילד
אבל לדבר ככה בפומבי ולהוציאו בעלונים מי התיר זאת???
מע"כ מערבב פה שני עניינים נפרדים.
אכן יש דעות בין הרבנים כמה ואיך לדבר על הבנים בנושאים אלו של צניעות וכו', ויש סוברים שחייבים ללמדם (ולדוגמא מרן שה"ת הורני ללמוד עם בני מגיל בר מצוה את ההלכות של הוז"ל ונגיעה במקומות הצנועים וכו',) ודעתם שמדברי תורה כשלומדים אותו לשם שמים לא יוצא קלקול, ויש חולקים.
ויש ענין אחר, שאף לדעת הסוברים שצריכים ללמד את הדברים בצורה יותר מפורשת, מ"מ דברים שבצינעה מלמדים בצינעה, ולא ברבים, וכ"ש שלא מוציאים אותם לרשות הרבים בעלונים וכרוזים וכדומה.
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
בהמשך למה שכתבתי
חז"ל אומרים הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין
ידוע דהנאצים ימש"ו שרצו ללמד את העם אכזריות
קודם כל סיפרו שאיזה אריה קריע איש לגזרים
אח"כ שבאיזה אי רחוק רצחו נפש אדם בפטיש וככה סיפרו וספרו
עד שספרו ממדינתם
וכן ככה הכניסו לאנשים אכזריות
ככה זה האדם נמשך אחר דעות סובביו כמוש"כ הרמב"ם
כמו"כ יש אצל אדם פס אדום
למשל האסון בקרלין היה טופס את הראש פי כמה אלמלא האסון במירון
כמו"כ ידוע מה שסיפר בגר"ש שבדרון
שכשנסע מהכא להתם עבר בדרך אם אניה דרך וינציא
כידוע שם זה מקום נפלא מאוד עוברים בין בנין לבנין אם סירה כי הכל מלא מיים גם הבנינים שמא יפה להפליא
ור' שלום סיפר כי פעם הראשונה שעבר שמה לא רצה לראות כי זה מקום מלא צלמים
אך בפעם השניה לאחר שראה שכולם רואים לא היסתגר למטה... ובדיעבד בלי רצונו ראה מבט חטוף
בפעם שלישית כבר יצא ב"לשם ייחוד" לראות
ככה סיפר ללמדינו איך נחשפים לדברים
בפעם הראשונה ששמענו שאחד קיבל אותו מחללה הנוראה זה מאוד כאב לנו
לא יכלנו לישון גם לא לאכול... הוא היה מאוד צעיר .... ופתאום...
אך היום בעווה"ר זה נהפך כשיגרה כדרך כל הארץ רח"ל
אם משהוא יגיד שצריך יום תפילה על זה ספק אם ישמעו לו...
לא לחינם חזאר וחזר הגר"ש פינקוס כי עיקר הנזק הוא החשיפה
ובתוס' מובא אמה שאמרו ג' דברים מעבירין את האדם על דעתו ודעת קונו והק' התוס' בענין הבחירה
וכתבו וז"לתוספות מסכת עירובין דף מא עמוד ב
אף על גב דמשמע בפ' ואלו מגלחין (מו"ק ד' יז.) דפעמים שיצרו מתגבר עליו ואינו יכול לכופו מ"מ אדם יכול ליזהר שלא יבא לידי כך
ויש בזה להרחיב ולהרחיב כשבן אדם שומע משהו רחוק זה נתפס בידו כדבר אפשרי זה המציאות
 

ברל

משתמש ותיק
פותח הנושא
משבט הכהונא אמר:
ברל אמר:
חייל של הרבי אמר:
ידוע לי שר' יואל ראטה (משפיע מזכה רבים מארה"ב) דן בזה פעמים רבות ומזהיר שחובה ללמד את הילדים מה הסכנה ואיך לזהות מקרה כזה ומה להגיב.
הוא למשל מדבר בפתיחות מאוד גדולה על העניין ואפשר לומר ברחל בתך הקטנה וזה בדיוק מה שהייתי רוצה לדעת, מה היו הוראת גדולי הדורות או המחנכים בעניין הזה

יש הרבה מבקרים לשיטה זו
למשל ראינו חינוך ילדים שלא לשמוע שירת נשים כן מצאנו בפוסקים
מצאנו חיוב שמירה שלא תלך בחוף נשים  ויש מח' מאיזה גיל
ואף ללמדם על איסור הסתכלות
והעיקר מצאנו חיוב שמירה שישמור על בנו 
והעיקר מצאנו שילמדו יראת שמים ויהיה אווירא של יראת שמים 
ואפילו אלו שדיברו קצת רק להתרחק מאדם זר או שדיברו פ"א לפי נפש האב והילד
אבל לדבר ככה בפומבי ולהוציאו בעלונים מי התיר זאת???
אבה לא נשכח מדלגים לילדים פסוקים בתורה פשוט כפשוטו פסוקים שלימים לא מלמדים לתינוקות כדי שלא ישאלו שאלות כאן
וידוע מה שאמר הגר"ש פינקוס כי העיקר ההרס הנשירה מגיע מחשיפה (וע"כ החינוך הוא על החשיפה לא לראות לא לשמוע לא להתקרב לאדם זר אבל לא יותר ודיי"ל)
יש הרבה רבנים ומחנכים שיש להם כאב ראש מעלונים האלו ביודעי ומכירי
כמדומני שזה החילוק בין החינוך החרדי לחינוך הלא חרדי ששם יש שיעורים עם לא זוכר איזה כותרת והעיקרון ללמד את הילדים וכו'
גם על שיטתו של הגר"ש פינקוס ביודעי שהרבה חלקו עליו כמדומני גם בנושא הזה וכבר היה כאן שרשור על העניין הזה של חשיפה לילדים גם אתה שיש לך אינטרנט כזה או אחר ויוכיח חברותך בפורום לא נמנע כשיטתו של הגר"ש
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
מבין ומאזין אמר:
ברל אמר:
חייל של הרבי אמר:
ידוע לי שר' יואל ראטה (משפיע מזכה רבים מארה"ב) דן בזה פעמים רבות ומזהיר שחובה ללמד את הילדים מה הסכנה ואיך לזהות מקרה כזה ומה להגיב.
הוא למשל מדבר בפתיחות מאוד גדולה על העניין ואפשר לומר ברחל בתך הקטנה וזה בדיוק מה שהייתי רוצה לדעת, מה היו הוראת גדולי הדורות או המחנכים בעניין הזה
בדבר זה לא מצינו הוי ראי', שלא שמענו מעולם משום גדול שידבר כן, והלא זה בא לתקן ולפעמים נמצא מקלקל, ואם כי לא שמעתי בעצמי דברי הרב הנ"ל, ויתכן שהוא מדבר בחכמה ויודיע מה לומר ומה להסתיר, אמנם לקבוע דרך לכל הורים ומורים שידברו בצורה פתיחה יכול להביא לידי הירוס.

מצד שני כל אחד יכול להזהיר את בניו שאין לדבר עם אדם זר בשום פנים, וכ"ש שלא ליליך עמו מטעמי אבטחה, וזה מספיק בדרך כלל.

לא יודע לאיזה הירוס אתה מכוון. בודאי חייבים לדבר בדעת, אבל שהילדים ידעו שיש אינשי דלא מעלי בצורות של בנ"א רגילים.
על אי-מגע אם זרים הרבה יותר קל להסביר. אמנם צריכים לדעת שמקרים כאלו הם באים ברוב ע"י קרובים ומכרים. 

מה שהזכיר א' שאין להוציא ע"ז עלונים, אני מסכים מאה אחוז. ולכאורה כן הוא על כל דבר
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
ר בנימין פינקל משגיח דישיבת מיר מדבר על זה הרבה בועדים על חינוך ילדים
בצורה מאוד מחושבת ומאוזנת כדרכו

יש ספר שעבר עריכה חרדית בשם מוטב להזהר ולא להצטער
מומלץ
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
ברל אמר:
אהרן פישר אמר:

לצערי רוב המקרים נעשים ע"י קרובי משפחה
אמת.
ולזה כמעט ואין מה לעשות חוץ מתפילה.
למה לא ליצור 'מירתת' ע"י שהילד יודע מה לא ראוי שיעשו לו וצועק על כל מי שיעשה כך? לדעתי זה מועיל מאוד. לא באתי להכריע איך וכמה לחנך, אבל לטעון שרק תפילות יעזרו זו בריחה מחובת ההשתדלות, לפי דעתי.
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מעניין לשים לב לשינוי בצורת ההתייסות כפי שהיא בספרות הילדים בין הדור הקודם כמו לפני 25 שנה בספרים הראשונים של חיים ולדר "אני מתבייש לספר לכם מה הוא עשה לי", לעומת הספרים שיצאו בשנים האחרונות עם הדרכות מפורטות לילדים כיצד לזהות ולהתנהג במצב של פגיעה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
למה לא ליצור 'מירתת' ע"י שהילד יודע מה לא ראוי שיעשו לו וצועק על כל מי שיעשה כך? לדעתי זה מועיל מאוד.
לא יודע עד כמה זה יעזור, כי הילד בעצמו מפחד לומר, וברוב הפעמים הוא לא ממש בטוח (אולי הוא פשוט מאוד אוהב אותי?). ולא תוכל להסביר לו מה בדיוק השני יעשה לו שאז יצעק.
מה שחשוב שתהיה פתיחות מלאה בין הילד לבין ההורים, שלא יפחד לספר חוויות, ואת כל החוויות, מהגן, מהחיידר, ותמיד תהיה לו אוזן קשובה. כך תמיד תדע אם מישהו מתחיל איתו כי הוא יספר לך על כל דבר חריג, בין אם זה ילד שנפצע בחיידר, ובין על שכן או קרוב משפחה ש"מאוד" אוהב אותו.
פעם אני הכרתי מישהו שהוא איש בעייתי (וגם הורשע ו"ריצה את עונשו"), וכשראיתי שהוא שם עין על הבן שלי, ניגשתי אליו ואמרתי לו בשקט: "אם תתחיל להתעסק עם הבן שלי, תכתוב צוואה קודם".
ממש ככה. חד וחלק. כמו כותרת האשכול - כאשר יקום וכו' כן הדבר הזה!
 

בן זכאי

משתמש ותיק
מי ששמע הרצאה במוגנות יראה שזה יכול לעבור נקי מאד וללא כל נגיעה בנושאים שהצניעות יפה להם
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
אחרי ההשתדלות ההכרחית כמו שכבר האריכו חו"ר הפורום
רק!!! תפילות עוזרות
שמעתי על מקרים שבנים יקרים ממשפחות חשובות באמת
שהקנו לילדיהם את כל הכלים לכך
אבל קרו מקרים שבניהם נפלו קרבן ל'רוצח' שפל ה"י
(ע"י מקרה שאפילו ההורים לא ידעו שיתכן כזו סיטואציה...)
לכן חייבים לבכות להשי"ת שבנינו יישמרו מכל רע
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
בעצם הנידון כבר היו כאן אשכולות דומים.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=199&t=14343
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=10609#p142959
ועוד.
שם דנו בעיקר איך ומה לומר להם בענינים לימודיים, פחות בענין השמירה מרע אך הדברים קרובים.
 
 
אאמו"ר חינך אותי מגיל קטן, שאם מישהו נוגע ח"ו- מיד לצעוק בקול גדול וזה מניס את התוקף.
את ההלכות לימד אותי חודש לפני בר המצוה ע"פ מסורת מאבותיו הק'.
קרוב משפ' נפגעה ל"ע והריפוי היה לשים בובה בפח ולהבין ש"הרגנו אותו והוא לא יציק יותר".
וה' יצילנו ורק תפילות כפי שכבר כ' כאן.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
שואל כעניין אמר:
אחרי ההשתדלות ההכרחית כמו שכבר האריכו חו"ר הפורום
רק!!! תפילות עוזרות
שמעתי על מקרים שבנים יקרים ממשפחות חשובות באמת
שהקנו לילדיהם את כל הכלים לכך
אבל קרו מקרים שבניהם נפלו קרבן ל'רוצח' שפל ה"י
(ע"י מקרה שאפילו ההורים לא ידעו שיתכן כזו סיטואציה...)
לכן חייבים לבכות להשי"ת שבנינו יישמרו מכל רע

נראה מדבריך שאם היו יודעים שיתכן כזה מצב, אולי היה עוזר. אז עכשיו, כולם יודעים שיש כזה סיטואציה. וח"ו שלא להפחית מהצורך של תפלות, אבל גם חייבים לשים לב, לדעת שיש חששות, וכו'. לומר אין על מה לדבר, רק תתפלל, לא נראה לי שיצא הוראה כזו מגדו"י.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית