הר תבור וכרמל - חציו השני של הסיפור ש(כנראה) לא הכרתם. הרב יחיאל פליסקין

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
הר תבור וכרמל -

חציו השני של הסיפור ש(כנראה) לא הכרתם

הרב יחיאל פליסקין

 

כולנו מכירים את המדרש על ההרים 'תבור וכרמל' שרצו כי תינתן עליהם תורה, אך חזרו בבושת פנים, משום שהיו בעלי גאוה (גמרא מגילה כט, א) או משום שעבדו עליהם עבודה זרה (מדרש רבה בראשית צט, א).

אבל לסיפור הזה נעשה עוול, שבדרך כלל מספרים רק את חציו הראשון.

היום נספר את חציו השני, הפחות ידוע:

שמעתי מדרש אגדה, לא קיפח הקדוש ברוך הוא שכר תבור וכרמל שבאו למתן תורה לתת עליהם את התורה, וחזרו בבושת הפנים, אמר להם הקב"ה סוף שאני פורע לכם כפלים: נאמר בסיני - אנכי ה' אלקיך, בתבור יאמר (על ידי דבורה) – 'אנכי לה' אנכי אשירה'. נאמר בסיני - אנכי ה' אלקיך, בכרמל יאמר כפול - ה' הוא האלקים ה' הוא האלקים, בימי אליהו (רש"י שופטים ה, ג).

מה בעצם קרה כאן?

הר תבור וכרמל היו מלאים בחסרונות: גאוותנים, עבדו עליהם עבודה זרה.

אבל דבר אחד היה להם:

רצון! ר-צ-ו-ן לקבל את התורה!!!

ואמנם הרצון לא הועיל להם במתן תורה, כי למעשה הם לא היו ראויים, אבל הרצון הטוב לא נאבד.

כשהגיע הזמן הנכון - הוא הניב פירות. ואז כל הבושה והאכזבה, התחלפו להישג רוחני מדהים, של קידוש השם עצום, בימי דבורה, ובימי אליהו.

 

אבל ההפתעה הגדולה עוד לפנינו

רבי פנחס בשם רבי ראובן אמר: עתיד הקב"ה להביא סיני ותבור וכרמל ולבנות בית המקדש על גביהם, מה טעם 'והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים' (ילקוט שמעוני, ישעיה ב).

מה הפשט?

בית המקדש השלישי - מסמל את התיקון השלם, שמורכב מכל המעשים שלנו.

הר סיני - מסמל את לימוד התורה וקיום המצוות בפועל.

תבור וכרמל - מסמלים את בעלי הלב השבור ('תבור' בארמית = שבור) והרך (כרמל = פירש רש"י 'רך ונמלל') שרוצים, מאד מאד רוצים ללמוד ולקיים, אך למעשה לא מצליחים.

רוב בני האדם סבורים שאת התיקונים הגדולים מבצע רק 'הר סיני' - התלמיד חכם בפועל.

אולם המדרש מגלה לנו ששני שליש מבית המקדש יבנה דווקא על גבי 'תבור וכרמל' – הלא הם בעלי השאיפות והכיסופים.

כלומר:

לעתיד לבא יתברר שבעלי השאיפות והכיסופים, בנו את התיקון השלם, לא פחות מאלו שזכו לעשות בפועל.

 

הגיע הזמן לספר את כל הסיפור

בפעם הבאה שנספר לילדינו את הסיפור - והפעם בגירסתו המלאה! – מומלץ בחום להדגיש ולחזק על ידו את מעלת הרצון והכיסופים.

ובפרט ראוי להדגיש זאת באזני הנערים והנערות המתמודדים, שבודאי רוצים מאד להשתפר, אבל לעת עתה אינו עולה בידם.

וכפי שכתוב בזוהר הקדוש:

"ואין רצון טוב שנאבד מלפני המלך הקדוש! ולכן אשרי מי שמהרהר הרהורים טובים לגבי ריבונו, שאף על פי שלא יכל לעשותם, הקב"ה מעלה לו רצונו כאילו עשה" (זוהר פר' תרומה דף קנא, ב).

שנזכה לקבלת התורה, גם בכיסופים, וגם בפועל!

 

 

נהנים מהמסרים?

העבירו אותם הלאה לקרובים וידידים

והמליצו להם להצטרף לרשימה שלנו

ע"י שליחת בקשה למייל זה - shtulim10@walla.com 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
וכפי שכתוב בזוהר הקדוש:

"ואין רצון טוב שנאבד מלפני המלך הקדוש! ולכן אשרי מי שמהרהר הרהורים טובים לגבי ריבונו, שאף על פי שלא יכל לעשותם, הקב"ה מעלה לו רצונו כאילו עשה" (זוהר פר' תרומה דף קנא, ב).

גמרא מפורשת קידושין דף מ.
מחשבה טובה מצרפה למעשה, שנאמר: (מלאכי ג, טז) אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה' אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב ה' וַיִּשְׁמָע וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי ה' וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ, מאי וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ? אמר רב אסי: אפילו חשב אדם לעשות מצוה, ונאנס ולא עשאה, מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה. (גם בברכות ו.)
 

אור החכמה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מתאהב על ידך אמר:
וכפי שכתוב בזוהר הקדוש:

"ואין רצון טוב שנאבד מלפני המלך הקדוש! ולכן אשרי מי שמהרהר הרהורים טובים לגבי ריבונו, שאף על פי שלא יכל לעשותם, הקב"ה מעלה לו רצונו כאילו עשה" (זוהר פר' תרומה דף קנא, ב).

גמרא מפורשת קידושין דף מ.
מחשבה טובה מצרפה למעשה, שנאמר: (מלאכי ג, טז) אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה' אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב ה' וַיִּשְׁמָע וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי ה' וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ, מאי וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ? אמר רב אסי: אפילו חשב אדם לעשות מצוה, ונאנס ולא עשאה, מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה. (גם בברכות ו.)

כוונתו היתה בעיקר לחלק הראשון של המשפט - שהוא מפורש יותר בזוהר, 
ושנית, הרי הזוה"ק קודם לגמרא מפורשת (לרוב הדעות ולדעה המקובלת בזמנינו).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
כוונתו היתה בעיקר לחלק הראשון של המשפט - שהוא מפורש יותר בזוהר, 
ושנית, הרי הזוה"ק קודם לגמרא מפורשת (לרוב הדעות ולדעה המקובלת בזמנינו).
א. גם בגמ' כתוב במפורש שרצונו אינו הולך לאיבוד, שהרי מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה.
ב. בדרך כלל כשמביאים מקור לדבר, והוא גמרא מפורשת, הגמרא מובא כמקור ראשון, ואח"כ מסויפים שכן איתא גם בזוהר, ולא משנה שהזוהר קדמה לגמ'.
(וההוכחה לזה הוא מעצם תגובתך, שראית לנכון להדגיש שהזוהר קדם לגמ', ומה הפריע לך בזה שהבאתי שגם בגמ' כתוב כך. וע"כ שגם מע"כ הבין שאם הדבר מפורש בגמ' זה לא נהוג להביא את הזוהר כמקור ראשון לדברים).
 

אור החכמה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אור החכמה אמר:
כוונתו היתה בעיקר לחלק הראשון של המשפט - שהוא מפורש יותר בזוהר, 
ושנית, הרי הזוה"ק קודם לגמרא מפורשת (לרוב הדעות ולדעה המקובלת בזמנינו).
א. גם בגמ' כתוב במפורש שרצונו אינו הולך לאיבוד, שהרי מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה.
ב. בדרך כלל כשמביאים מקור לדבר, והוא גמרא מפורשת, הגמרא מובא כמקור ראשון, ואח"כ מוספים שכן איתא גם בזוהר, ולא משנה שהזוהר קדמה לגמ'.
(וההוכחה לזה הוא מעצם תגובתך, שראית לנכון להדגיש שהזוהר קדם לגמ', ומה הפריע לך בזה שהבאתי שגם בגמ' כתוב כך. וע"כ שגם מע"כ הבין שאם הדבר מפורש בגמ' זה לא נהוג להביא את הזוהר כמקור ראשון לדברים).

אני מסכים עם דבריך.
 
חלק עליון תַחתִית