היחס של גדולי ישראל לפרשת יוסלה שוכמכר

החוקר

משתמש חדש
אולי ההיסטוריונים כאן יוכלו להביא כאן את היחס של גדו"י לפרשת יוסלה שוכמכר.
תודה מראש
 

כפשוטו

משתמש ותיק
הגרצ"פ פראנק שיגר מכתב לסבא נחמן שטרקס שתוכנו הוא, שהואיל וב"ב ה"ה כבנים והואיל והאב לא חינך את בנו מחויב בזה הסב וטוב עשה שחטפו.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
מקורות לעיון
צדיק כתמר יפרח - אליהו קאופמן
שומרי העיר רות בן דוד (עם תרגום השמות)
מאמרי חה"כ לשעבר לורנץ

ועוד ועוד...
 

כפשוטו

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אשמח לדעת האם היה היתר אמתי לדבר כמו לקיחת ילד מהוריו.
וז"ל מכתב הגרצ"פ: "לכל מאן דבעי למידע: בהיות שר' נחמן שטרקס מעכב על נכדו יוסף שוכמכר שלא להוציאו לחו"ל היינו שחתנו רצה לנסוע עמו לארץ רוסיא ושם יעבירוהו מדת ישראל כידוע הנה על פי דין תורה מחויב ר' נחמן שטרקס לעכב את נכדו שלא יצא מארץ ישראל למקום שם גזור שמד על ישראל ובני בנים הרי הם כבנים על פי דין תורה ומחויב בכל כוחו לעכב שלא יבא לידי שמד ויצא לתרבות רעה וכל מי שיכול לעזור לו בענין זה חובה עלי' לסייעו בכל כוחו וע"ז באעה"ח למען האמת נאם צבי פסח פראנק". 

https://www.archives.gov.il/archives/Archive/0b0717068001ea2c/File/0b07170680d1ce6e  עיי"ש בע' 529
 
 
קצת על גודל מסירות נפשו על שמירת התורה והמצוות, של אותו צדיק וקדוש נסתר ועניו, בהיותו ברוסיה, ואח"כ כשהוגלה לסיביר ואח"כ בא"י
(מתוך שער ברסלב).

רבי נחמן ב"ר יהונתן שטראקס
התקרב לאורו של רבינו בעקבות אחיו הגדול ר' נחום שוסטר (הסנדלר) שאף השפיע על הוריו לקרוא לו 'נחמן' על שם רבינו. כשגדל ר' נחמן, נסע מעיירתו לאמאז' לאומן. בעת ההיא חיפש הדיין של קהילת סקווירא באומן, שידוך הגון לבתו, ובראותו כי ירא ושלם הוא, לקחו לחתן.

בתקופת הקומוניזם, מסר ר' נחמן נפשו וחינך את ילדיו בדרך התורה, למרות שאלו שלמדו בביה"ס הקומוניסטי קיבלו ביגוד ומזון.

ר' נחמן העסיק במסחרו נער יהודי עזוב, לימים התמנה אותו נער לראש העיר אומן, בגין היחס הטוב שזכה לו מצד ר' נחמן, הכיר לו טובה וכשכל בתי הכנסת בעיר כבר נסגרו על ידי השלטונות, נשאר הקלויז פתוח, כשהשלטונות מסתפקים רק במס קבוע.

איש צדקה וחסד היה ר' נחמן, היה תומך בממונו במסירות בגדולי החסידים שבביתם שררה עניות.

בניסן תרצ"ח, התרגשה גזרה על חסידי ברסלב באומן. שמונה עשר מהם נאסרו על ידי הקומוניסטים הארורים, כשאף ר' נחמן ביניהם. דינו הומתק והוא נשפט "רק" לעשר שנים בסיביר. שם, היו לו עצות רבינו הקדוש לעוגן הצלה. הוא היה מבין היחידים ששבו מסיביר.

סאת ייסוריו לא תמה. בשנת תש"ה נרצח בנו ישראל על ידי גויים ברוסיה. אך מבניו הנותרים ר' עובדיה ור' שלום, זכה לרוות נחת יהודית. ר' נחמן נכסף לעלות לארץ הקודש, באדר תשי"ז זכה להוציא כיסופיו לפועל. במכתבו של ר' אליהו חיים רוזין מאותם ימים, הוא מספר:

"הנה זכינו לפני כמה ימים ספורים לבואו אל ארצנו הק' של אחד מאנ״ש מרוסי' ושמו נחמן שטראקס הי״ו ומלבד השמחה הרבה אשר הי׳ לנו מעצם בואו של אחד מאנ"ש, אשר הינו אוד מוצל מאש כדלהלן, הרי שמחה כפולה ומשולשת היא לנו – לכל אנ"ש חסידי ברסלב בכל מקום שהם – הבשורה הטובה והמשמחת שהביא לנו הנ"ל, ידיעה ברורה ומשמחת מציונו הק' של רבינו זצ"ל באומאן, וזהו עיקר הדברים מה שבפיו: בכל הזמן מעת מלחמת העולם השנייה לא עבר ר"ה אחד, שלא ביקרו על הציון הקדוש כמה מאנ"ש, הוא בעצמו היה הרבה פעמים על הציון הקדוש, ובר"ה האחרון, שעבר הי' מנין שלם והתפללו ושפכו תחינתם שם בהתלהבות גדולה ועצומה, והיה להם שם התעוררות גדולה כזו אשר אין להעלותה בכתב.

"והנני מוצא לנחוץ לספר לכבודו הרמה עובדה אחת מראש השנה זה, אשר ר' נחמן הנ״ל ראה זאת מעצמו ומבשרו ואשר יעזור במקצת לתאר לפנינו גודל ההתעוררות הנ״ל בכוח רבינו זצ״ל. והוא: ר' נחמן הנ״ל הביא אתו לאומאן בר"ה את בנו הבחור אשר ביחד אתו היה להם מנין בדיוק. הבן הזה כבר הי' ר״ל בצפורני השמד ולא הי' כבר מניח תפילין וד"ל. ומאותו ר"ה ואילך נהפך לגמרי ונעשה בעל תשובה גמור, ובבואם בחזרה הביתה ביקש מאביו הנ״ל להפתעתו הרבה תפילין וציצית, וד"ל ומובן מאליו שמקום מנוחתו של רבינו זצ״ל נשמר יפה כל הזמן ואין שמץ של אמת בכל הידיעות המצערות עד עכשיו ב״ה. ר' נחמן הנ״ל מעצמו בא כעת מלבוב לאחר שהיה הרבה שנים במאסר ברוסיה, אשר לקחו אותו מאומאן ושלחו אותו למקום רחוק ונידח וכל מה שעבר עליו בשמונה שנים אלה אשר היה במאסר, אין לשער, כי ספג מכות אכזריות ונמרצות מכיוון שלא רצה לגלות להאכזרים הטמאים ימ״ש מקום הימצאם של שאר אנשים חרדים וד"ל וכמובן חזר משם חולה ממש והינו עיוור על עין אחת ובלב שבור ורצוץ וסובל ממחלת הלב הרבה, ד' ירחם.

"עצם בואו לפה היה בדרך נס ממש. חתנו הוא יליד פולין אשר נמצא שם בלבוב. וכעת החוק שם הוא, שילידי פולין שהיו בפולניה בשנת 1939 יש להם רשות לעזוב את רוסיה ולעבור לפולניה. ולכן כתב חתנו בקשה לממשלת רוסיה ימ״ש, שחותנו חי על חשבונו ולכן מוכרח הוא לקחת איתו גם את חותנו וד"ל. וכך ניצל ברגע האחרון ממש כי לאחר כמה ימים בהיותו כבר בפולין בא מכתב לביתם ברוסיה, שהממשלה מבטלת את האישור אשר נתנו להם…"

בחורף תש"ך ארעה 'פרשת יוס'לה' המפורסמת, לאחר שבתו וחתנו של ר' נחמן שטראקס רצו לשוב עם בנם יוס'לה לרוסיה, ר' נחמן, שחרד לגורלו הרוחני של נכדו בן השמונה, השפיע עליו להישאר בארץ, הוא שלח אותו לראשל"צ לבנו ר' שלום ולאחר מכן הוסתר הילד במקומות רבים, ר' נחמן הושלך לכלא וגבורתו ומסירות-נפשו הפכו לסמל ולאות לדורות.

נפטר בכ"ט תשרי תשכ"ו
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
ידוע שמרן הקהלות יעקב זצ"ל ועוד מגדולי ישראל סברו אז שאין טעם להחביאו אחר שממילא בסוף ימצאוהו ורק יהיה חילול השם מכל הסיפור, כפי שאכן היה
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פראנק אמר:
מתאהב על ידך אמר:
תכל'ס היום הוא חילוני ל"ע, ורק נגרם הסתה בלי סוף.
אז לא צדק הסטייפלר?

בזכות זה הוא שמר עוד שבת אחת? 

יש לי כאן שכן חילוני אחד מחלל שבת ר"ל, אם תעזור לי אפשר בער"ש הקרובה לחטוף אותו ולנעול אותו אצלך באמבטיה למשך כל ש"ק הקרובה, הוא לא יוכל לעשות שום מלאכה

רק תעזור לי במצווה הזו

סגור העניין?
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
ורק יהיה חילול השם מכל הסיפור,
חילול השם?! מה שייך חילול השם לזה?!
היכן ידוע דעת הקה"י בהנ"ל?
האם לא יצא חילול השם מכל הסיפור, שהתפרסם שהחרדים חוטפי ילדים?
איני זוכר המקור המדויק, אך מי שהיה חי אז והיה 'בענינים', מסתבר שידע לומר לך זאת
 
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
אי-אפשר לקבוע שזה נחשב חילול השם, כי אדרבה היתה כאן מלחמה על שמירת המצוות, אבל בסופו של דבר נהיה מצב של סכנה לכל האידישקייט של הדור ולכן הכריע מרן הסטייפלר זצוק"ל שא"א בגלל יחיד להכניס לסכנה את כל הכלל, וכו'.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
צריך לדעת שהיה כאן מהפך תו"כ ההתנהלות
בתחילה המדינה תמכה בסבא (מפני שההורים "ירדו" מהארץ לרוסלנאד שזה נחשב בזמנו לעוון). אח"כ הם התהפכו כשהם קלטו שזה סיפור של יידישקייט. בסוף ממש נכנסו לטירוף סביב זה כולל הפעלת הש"ב מסביב לעולם וכו'
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לכאורה אין חילול השם בעצם החטיפה אבל ייתכן שיש להגדיר את ההפסד בסיפור כחילול השם, ואולי אפילו בלתי נמנע.
זאת לגבי הדיון על חילול השם. לעצם חובת החטיפה חלילה לי מלהביע משהו נגד עניין זה, שאיני בקיא בכל פרטי הסיפור, ומשמיעה שטחית של הסיפור אני מאוד תומך בחוטפים כפשוט.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
יש לי כאן שכן חילוני אחד מחלל שבת ר"ל, אם תעזור לי אפשר בער"ש הקרובה לחטוף אותו ולנעול אותו אצלך באמבטיה למשך כל ש"ק הקרובה, הוא לא יוכל לעשות שום מלאכה
רק תעזור לי במצווה הזו
סגור העניין?
סב מחויב ללמד את נכדו תורה והוא היה תחת אחריותו וחינוכו ובסה"כ לא החזיר את הבן להוריו לחינוך כפרני בשונה מאדם אחר שמבחירה מחליט לא לקיים מצוות ואין לך אחריות עליו 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
עפר ואפר אמר:
יש לי כאן שכן חילוני אחד מחלל שבת ר"ל, אם תעזור לי אפשר בער"ש הקרובה לחטוף אותו ולנעול אותו אצלך באמבטיה למשך כל ש"ק הקרובה, הוא לא יוכל לעשות שום מלאכה
רק תעזור לי במצווה הזו
סגור העניין?
סב מחויב ללמד את נכדו תורה והוא היה תחת אחריותו וחינוכו ובסה"כ לא החזיר את הבן להוריו לחינוך כפרני בשונה מאדם אחר שמבחירה מחליט לא לקיים מצוות ואין לך אחריות עליו 

לא התכוונתי שסבו צריך לתת להם

אלא שאם אחרי מאבק משפטי הוא לא הצליח, השאלה אם לצאת למסע הסתרת הילד כשעומדים מול כוחות כמו הש"ב, אם יש בזה תוחלת

ו"שבת אחת" זה לא הנושא
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
האם לא יצא חילול השם מכל הסיפור, שהתפרסם שהחרדים חוטפי ילדים?
איני זוכר המקור המדויק, אך מי שהיה חי אז והיה 'בענינים', מסתבר שידע לומר לך זאת
מה שהם חושבים או אומרים לא הופך את זה לחילול השם, אם רצון ה' היה לחטוף אזי אדרבה זהו קידוש השם גדול, ואם לאו עדיין קשה לקבוע בזה שיהי' חילול השם. ואם תמצא מי שיאמר שיש בזה משום חילול השם כנראה כונתו כדברי הרב @חייל של הרבי שההפסד הוא חילול השם, ואם ההפסד בלתי נמנע יתכן מקום לדון בזה משום חילול השם.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
האם לא יצא חילול השם מכל הסיפור, שהתפרסם שהחרדים חוטפי ילדים?
איני זוכר המקור המדויק, אך מי שהיה חי אז והיה 'בענינים', מסתבר שידע לומר לך זאת
מה שהם חושבים או אומרים לא הופך את זה לחילול השם, אם רצון ה' היה לחטוף אזי אדרבה זהו קידוש השם גדול, ואם לאו עדיין קשה לקבוע בזה שיהי' חילול השם. ואם תמצא מי שיאמר שיש בזה משום חילול השם כנראה כונתו כדברי הרב @חייל של הרבי שההפסד הוא חילול השם, ואם ההפסד בלתי נמנע יתכן מקום לדון בזה משום חילול השם.
יתכן שגם לזה התכוון הקה"י, אך כנראה עיקר כוונתו לחילול השם מעצם הסיפור. וכנראה סבר שבאמת אין רצון ה' לחוטפו, מאחר שממילא ימצאוהו ובאותה מידה אפשר לחטוף כל אחד, ומאחר שאין זה רצון ה', ממילא יש בזה חילול השם [כמדומני שהיו עוד מגדולי ישראל שסברו כך, אולי הרב שך, אך בשם הקה"י זכור לי בבירור]
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
יתכן שגם לזה התכוון הקה"י, אך כנראה עיקר כוונתו לחילול השם מעצם הסיפור. וכנראה סבר שבאמת אין רצון ה' לחוטפו, מאחר שממילא ימצאוהו ובאותה מידה אפשר לחטוף כל אחד, ומאחר שאין זה רצון ה', ממילא יש בזה חילול השם [כמדומני שהיו עוד מגדולי ישראל שסברו כך, אולי הרב שך, אך בשם הקה"י זכור לי בבירור]
בכדי לומר שסבר שיש חילול השם בעצם החטיפה צ"ל שסבר שהדבר היה אסור מדינא, וממילא עבירה שנעשית בפרהסיא כזאת וע"י כ"כ הרבה אנשים וכו' זהו חילול השם.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
היה עוד שאלה, שהסתובבה איזשהי הצעה להסכם פשרה, שיגדל עד גיל מסויים אצל חרדים ואח"כ יחזירוהו להוריו.
כמובן כמו בכל משא ומתן יש הרבה שמועות מה בדיוק היה שם, ומי הסכים למה, וכו'.
(למשל יש מאשימים את ח"כ לורנץ או הגר"ב מנדלזון מקוממיות שהסכימו לפשרה, יש הטוענים שהרב מסטמר הסכים לפשרה ורק דאמב מלונדון הפריע, וכו')
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
היה עוד שאלה, שהסתובבה איזשהי הצעה להסכם פשרה, שיגדל עד גיל מסויים אצל חרדים ואח"כ יחזירוהו להוריו.
כמובן כמו בכל משא ומתן יש הרבה שמועות מה בדיוק היה שם, ומי הסכים למה, וכו'.
(למשל יש מאשימים את ח"כ לורנץ או הגר"ב מנדלזון מקוממיות שהסכימו לפשרה, יש הטוענים שהרב מסטמר הסכים לפשרה ורק דאמב מלונדון הפריע, וכו')
לפי השמועה, ההורים טענו שהסכימו להצעת פשרה שיגדל אצל לורנץ כחרדי ורק יבקרם, ואילו הסבא לא הסכים [ע"כ טענת ההורים. כמובן הסבא טען אחרת]
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
עפר ואפר אמר:
היה עוד שאלה, שהסתובבה איזשהי הצעה להסכם פשרה, שיגדל עד גיל מסויים אצל חרדים ואח"כ יחזירוהו להוריו.
כמובן כמו בכל משא ומתן יש הרבה שמועות מה בדיוק היה שם, ומי הסכים למה, וכו'.
(למשל יש מאשימים את ח"כ לורנץ או הגר"ב מנדלזון מקוממיות שהסכימו לפשרה, יש הטוענים שהרב מסטמר הסכים לפשרה ורק דאמב מלונדון הפריע, וכו')
לפי השמועה, ההורים טענו שהסכימו להצעת פשרה שיגדל אצל לורנץ כחרדי ורק יבקרם, ואילו הסבא לא הסכים [ע"כ טענת ההורים. כמובן הסבא טען אחרת]
זאת כמובן רק שמועה אחת מתוך המבחר...
 
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
עפר ואפר אמר:
היה עוד שאלה, שהסתובבה איזשהי הצעה להסכם פשרה, שיגדל עד גיל מסויים אצל חרדים ואח"כ יחזירוהו להוריו.
כמובן כמו בכל משא ומתן יש הרבה שמועות מה בדיוק היה שם, ומי הסכים למה, וכו'.
(למשל יש מאשימים את ח"כ לורנץ או הגר"ב מנדלזון מקוממיות שהסכימו לפשרה, יש הטוענים שהרב מסטמר הסכים לפשרה ורק דאמב מלונדון הפריע, וכו')
לפי השמועה, ההורים טענו שהסכימו להצעת פשרה שיגדל אצל לורנץ כחרדי ורק יבקרם, ואילו הסבא לא הסכים [ע"כ טענת ההורים. כמובן הסבא טען אחרת]
זאת כמובן רק שמועה אחת מתוך המבחר...
נכון, אך כמדומני כך כתוב ב'המכלול'. בד"כ הם בוחרים את השמועה היותר מבוססת מתוך שלל השמועות.
 
 

בנציון

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
האם לא יצא חילול ה' מכל הסיפור, שהתפרסם שהחרדים חוטפי ילדים?
איני זוכר המקור המדויק, אך מי שהיה חי אז והיה 'בענינים', מסתבר שידע לומר לך זאת
מה שהם חושבים או אומרים לא הופך את זה לחילול ה', אם רצון ה' היה לחטוף אזי אדרבה זהו קידוש ה' גדול, ואם לאו עדיין קשה לקבוע בזה שיהי' חילול ה'. ואם תמצא מי שיאמר שיש בזה משום חילול ה' כנראה כונתו כדברי הרב @חייל של הרבי שההפסד הוא חילול ה', ואם ההפסד בלתי נמנע יתכן מקום לדון בזה משום חילול ה'.
זה לא כזה פשוט. ראה יבמות עט, א: והא כתיב לא יומתו אבות על בנים וגו' אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן מוטב שתעקר אות אחת מן התורה ואל יתחלל שם שמים בפרהסיא.
 
 
חלק עליון תַחתִית