חייל של הרבי
משתמש ותיק
כולם משתדלים שילדיהם הקטנים לא ירימו חפצים שהם מוקצה.
ויצא לי לראות פעם את גיסי גוער בבנו על כך שהרים מוקצה. והערתי לגיסי (אחרי כל הסיפור) שבנו בסה"כ טלטל כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו, כי עשה בו שימוש מותר (כבר איני זוכר מה בדיוק),
ואז חמותי ששמעה זאת, אמרה שאסור לבלבל ילדים. מה שמוקצה זה מוקצה ולא נוגעים בכלל.
יש הרבה היגיון במה שאמרה, וייתכן שהרבה הורים נוהגים כך,
אבל אני רוצה לדון בזה:
א. גם אם נאמר שלא נלמד את הקטנים את ענייני ה'דיעבד' של ההלכה (כגון דילוג בפסוד"ז למי שאיחר לתפילה) - וכפי שדנו בזה באשכול אחר - עדיין אין זה אומר שלא נלמד את הקטנים דיני מוקצה שהם לכתחילה ממש. כגון המקרה הנ"ל.
ב. לגבי הטענה שזה מבלבל (מפני ריבוי הדינים והדקויות), אז אולי גם נלמד את הקטנים לברך 'שהכל' על כל המאכלים? או לא לאכול חלבי כלל (כדי להימנע מהלכות בשר בחלב)?
רצוני לומר - אז מה אם זה מבלבל? אז צריך לעבוד קצת קשה וללמד אותם. ולא יקרה כלום אם בהתחלה יהיה להם קשה להבין.
אני עדיין לא הגעתי לחינוך (כלומר, למעשה החינוך), ואשמח לשמוע דעת הרבנים וההורים כאן.
ויצא לי לראות פעם את גיסי גוער בבנו על כך שהרים מוקצה. והערתי לגיסי (אחרי כל הסיפור) שבנו בסה"כ טלטל כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו, כי עשה בו שימוש מותר (כבר איני זוכר מה בדיוק),
ואז חמותי ששמעה זאת, אמרה שאסור לבלבל ילדים. מה שמוקצה זה מוקצה ולא נוגעים בכלל.
יש הרבה היגיון במה שאמרה, וייתכן שהרבה הורים נוהגים כך,
אבל אני רוצה לדון בזה:
א. גם אם נאמר שלא נלמד את הקטנים את ענייני ה'דיעבד' של ההלכה (כגון דילוג בפסוד"ז למי שאיחר לתפילה) - וכפי שדנו בזה באשכול אחר - עדיין אין זה אומר שלא נלמד את הקטנים דיני מוקצה שהם לכתחילה ממש. כגון המקרה הנ"ל.
ב. לגבי הטענה שזה מבלבל (מפני ריבוי הדינים והדקויות), אז אולי גם נלמד את הקטנים לברך 'שהכל' על כל המאכלים? או לא לאכול חלבי כלל (כדי להימנע מהלכות בשר בחלב)?
רצוני לומר - אז מה אם זה מבלבל? אז צריך לעבוד קצת קשה וללמד אותם. ולא יקרה כלום אם בהתחלה יהיה להם קשה להבין.
אני עדיין לא הגעתי לחינוך (כלומר, למעשה החינוך), ואשמח לשמוע דעת הרבנים וההורים כאן.