אקשן דקדושה
משתמש ותיק
ילד שיודע קצת לקרוא ויושב יפה על המקום בבית הכנסת מאיזה גיל יש לקחת אותו. והאם כדאי שזה יהיה כמה שיותר מאוחר כדי שהוא כבר ירצה מאד. או להיפך יש גיל שכבר יהיה קשה לו להתחיל להתרגל להיות הרבה זמן במקום ולקרוא הרבה בסידור.
כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'חייל של הרבי אמר:אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
שמעתי מכמה מאנשי ירושלים, שבירושלים של מעלה אפילו הנשים יראות השמים ביותר היה ברור להם שלא הולכים בשבת לבית- הכנסת אלא שומרים על הילדים בבית... לגבי חסידי חב"ד כמדומני שהמנהג שהם נוהגים הוא להביא את הקטנים לתקיעות (ולא לכל התפילות).HaimL אמר:כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'חייל של הרבי אמר:אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
HaimL אמר:כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'חייל של הרבי אמר:אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
צר לי אך לא ביררת היטב את הדין לפני שכתבת את זה. ככל הנראה זה לא נכון.חייל של הרבי אמר:HaimL אמר:כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'חייל של הרבי אמר:אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
כמדומני שאתה קצת ממציא שטויות.
אין שום 'מנהג' של חסידי חב"ד להביא ילדים קטנים לביה"כ (מלבד הוראה מפורשת של הרבי בשמיעת עשרת הדברות בשבועות אפילו לתינוק בן יומו), ותחפש בכל הספרים החב"דיים (לדוגמא - 'ספר המנהגים') ולא תמצא כזה מנהג.
אם אתה מדבר על מה שאתה רואה בפועל (בבחינת 'פוק חזי'), הרי שאתה יכול לציין שראית חלק (!) מחסידי חב"ד נופלים בזה לכאורה (ולדעתי זה לא המגזר היחיד שחלק מאנשיו נופלים בזה), ולא שזה 'מנהג' של חסידי חב"ד. מכיוון שכשאתה כותב על כלל החסידים אתה מוציא שם רע, וכי אין מי שמקפיד שלא להביא?
אם התכוונת לעובדה שאבי לקח אותי לביה"כ גם כשהייתי ילד - הרי הוא אינו חסיד חב"ד ככל שידוע לי, ולא מהני לך להקניט חב"דניקים.
צר לי אך מבחינה הלכתית אתה מחוייב לעבור חב"דניק חב"דניק (מאלה שלא עוברים על ההלכה הזו [אני למשל, אין לי ילדים עדיין] בגלל מוציא שם רע, ומאלה שכן עוברים בגלל לשה"ר) ולבקש מחילה. החדשות הטובות הן שכולם ימחלו לך.
דרומאי אמר:צר לי אך לא ביררת היטב את הדין לפני שכתבת את זה. ככל הנראה זה לא נכון.חייל של הרבי אמר:HaimL אמר:כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'
כמדומני שאתה קצת ממציא שטויות.
אין שום 'מנהג' של חסידי חב"ד להביא ילדים קטנים לביה"כ (מלבד הוראה מפורשת של הרבי בשמיעת עשרת הדברות בשבועות אפילו לתינוק בן יומו), ותחפש בכל הספרים החב"דיים (לדוגמא - 'ספר המנהגים') ולא תמצא כזה מנהג.
אם אתה מדבר על מה שאתה רואה בפועל (בבחינת 'פוק חזי'), הרי שאתה יכול לציין שראית חלק (!) מחסידי חב"ד נופלים בזה לכאורה (ולדעתי זה לא המגזר היחיד שחלק מאנשיו נופלים בזה), ולא שזה 'מנהג' של חסידי חב"ד. מכיוון שכשאתה כותב על כלל החסידים אתה מוציא שם רע, וכי אין מי שמקפיד שלא להביא?
אם התכוונת לעובדה שאבי לקח אותי לביה"כ גם כשהייתי ילד - הרי הוא אינו חסיד חב"ד ככל שידוע לי, ולא מהני לך להקניט חב"דניקים.
צר לי אך מבחינה הלכתית אתה מחוייב לעבור חב"דניק חב"דניק (מאלה שלא עוברים על ההלכה הזו [אני למשל, אין לי ילדים עדיין] בגלל מוציא שם רע, ומאלה שכן עוברים בגלל לשה"ר) ולבקש מחילה. החדשות הטובות הן שכולם ימחלו לך.
זה כשלעצמו נכון, והייתי צריך לכתוב "כמדומני שחסידי חב"ד בבית הכנסת שהייתי מתפלל בו נהגו להביא גם ילדים קטנים ממש, ולמיטב הבנתי, זאת ההנהגה הכללית שלהם, אך ייתכן שאני טועה בכך"א. ל. חנן אמר:צר לי אבל גם אם זה לא ההלכה בענין זה.
צודק ה @חייל של הרבי שעניין ההכללות לא מוצלח...
בשמחה רבה. יסיר נא החייל את תגובתו הבלתי נאותה, ואסיר גם אני את תגובתי למגיב על תגובתו.אקשן דקדושה אמר:אני מבקש בכל לשון של בקשה לחזור לנושא האשכול, ולמחול ולסלוח ולהאיר פנים לכל אדם.
הייתי צריך לקרוא כו"כ פעמים, כי לא הבנתי מדוע מי שלא אוהב להתפלל יכול לעבוד עבודה זרה.מ.רז אמר:בספר זריעה ובנין בחינוך המלצה מהרב וולבה בענין
בכל אופן הוא ודאי סבור שיש לכך משמעות גדולה ומי שלא אוהב להתפלל יכול תמיד לעבוד ע"ז ולא להסתפק באמירה שזה תלוי באופי
הצצתי לסידור חבד"י ("תהלת ה'"), ובסיום שמו"ע מצוינים שם כמה הלכות, ובתוכם הלכה זו שאין להביא קטנים לביהכנ"ס באם מפריעים. ולכאורה הוראתו של הרבי מלובביץ' זצ"ל חלה רק בתקיעות ובעשרת הדברות.HaimL אמר:ומסתבר שלא טעיתי מאוד, וישנם פירושים שונים בדעת הרבי מליובאוויטש, ראו כאן (וזה יהיה אולי גם לתועלת הדיון עצמו)
http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10474&CategoryID=1843
כן, גם אני לא ממש השתכנעתי (ובכלל, אינני מחבב את דרך הפלפול בדברי גאון או צדיק זה או אחר), ואכן, דעת האוסרים שם היא של רבנים מוסמכים.כפשוטו אמר:הצצתי לסידור חבד"י ("תהלת ה'"), ובסיום שמו"ע מצוינים שם כמה הלכות, ובתוכם הלכה זו שאין להביא קטנים לביהכנ"ס באם מפריעים. ולכאורה הוראתו של הרבי מלובביץ' זצ"ל חלה רק בתקיעות ובעשרת הדברות.HaimL אמר:ומסתבר שלא טעיתי מאוד, וישנם פירושים שונים בדעת הרבי מליובאוויטש, ראו כאן (וזה יהיה אולי גם לתועלת הדיון עצמו)
http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10474&CategoryID=1843
מה שמביא שם את דברי הרבי שעדיף שקודם ישתקו המבוגרים כיון שהם בני חיובא משא"כ קטנים וכו'. וניסה הכותב להביא ראיה שקטנים מפריעים גם יש להם חשיבות לבא לביהכנ"ס, לכאורה אין ראיה מזה כי כל קטן מסוגל להפריע מידי פעם (בדיוק כמו הגדול...). אך קטן שמפריע באופן קבוע ואא"פ להביא להשתקתו בשפו"א, ודאי שא"צ להביא אותו.
הרב @HaimL הנכבדHaimL אמר:אבל, בואו ונראה בין צדיק לבין רשע.
אני, שבסה"כ אמרתי שכמדומני שהם נוהגים, וציינתי שזה בניגוד למבואר בשו"ע, שזה אינו לשון הרע, מפני שכו"כ מנהגים (גם שלהם) הם בניגוד לשו"ע, ואין בכך כל רע.
או הוא, שהכלים אותי כאן ברבים, ובאופן מפורש לגמרי
שליט"א ? זצ"ל ? או למעלה בקודש ?המקשיב אמר:שמעתי בשם הבעלזער רב, מפני מה בנות מחוברות יותר לתפילה מאשר בנים, מפני שלא הביאום בעודם קטנים לבית כנסת..
המקשיב אמר:זצ"ל ר' אהרן בעלזער
המקשיב אמר:שמעתי בשם הבעלזער רב, מפני מה בנות מחוברות יותר לתפילה מאשר בנים, מפני שלא הביאום בעודם קטנים לבית כנסת..