מאיזה גיל לוקחים ילד (שלא מפריע) לבית הכנסת ולאיזה תפילות?

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
ילד שיודע קצת לקרוא ויושב יפה על המקום בבית הכנסת מאיזה גיל יש לקחת אותו. והאם כדאי שזה יהיה כמה שיותר מאוחר כדי שהוא כבר ירצה מאד. או להיפך יש גיל שכבר יהיה קשה לו להתחיל להתרגל להיות הרבה זמן במקום ולקרוא הרבה בסידור.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
 

כרם

משתמש ותיק
הדבר הראשון שחשוב לילד זה שיענה אמן ואמן יהא שמיה רבא, ולכן שלב ראשון מביאים אותו לבית הכנסת בשבת לקראת סוף התפילה, ומלמדים אותו לענות יפה אמן ואמן יהא שמיה רבא.
אם יש לו סבלנות והוא מוכן להגיע גם קצת יותר מוקדם, מביאים אותו לפני הגבהת ספר תורה, שיראה קצת סוף קריאת התורה, יענה ברכו ויסתכל בספר התורה כשמגביהים אותו - זאת בתנאי שבמוסף יש לו סבלנות לשבת יפה (או לומר באותו זמן מודה אני וקצת ברכות שהוא יודע להתפלל) ולענות יפה קדושה של מוסף.
 

HaimL

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לדעתי זה לא תלוי בגיל. אני מעולם לא אהבתי להתפלל (הן בתור ילד, הן בתור בוגר). והנה, אחד הילדים שדומה לי כמו שתי טיפות מים גם מעיד על עצמו, שמדכא אותו להתפלל. באופן כמעט ברור, הדבר קשור לתכונות אופי (שעוברות בגנים). לכן, כעצה מעשית, לא הייתי מדקדק יותר מדי באיזה גיל אפשר, כי זה כנראה לא מאוד משנה
 

כפשוטו

משתמש ותיק
HaimL אמר:
חייל של הרבי אמר:
אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'
שמעתי מכמה מאנשי ירושלים, שבירושלים של מעלה אפילו הנשים יראות השמים ביותר היה ברור להם שלא הולכים בשבת לבית- הכנסת אלא שומרים על הילדים בבית...  לגבי חסידי חב"ד כמדומני שהמנהג שהם נוהגים הוא להביא את הקטנים לתקיעות (ולא לכל התפילות). 
 

סיידוף

משתמש רגיל
בדידי הוה עובדא שלבני יש הפרעת קשב וריכוז ולכן לא דחקתי בו כלל לבא לבית הכנסת והגיע כמעט לגיל 12 ורק כאשר היה בא היה מקבל מחמאות על כך, ועם הזמן התבגר וכיום אוהב מאוד את בית הכנסת [יותר ממני] ואינו מפספס שום תפילה במניין גם במצבי קיצון. החכמה היא להאהיב ולא להכריח.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
חייל של הרבי אמר:
אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'

כמדומני שאתה קצת ממציא שטויות.
אין שום 'מנהג' של חסידי חב"ד להביא ילדים קטנים לביה"כ (מלבד הוראה מפורשת של הרבי בשמיעת עשרת הדברות בשבועות אפילו לתינוק בן יומו), ותחפש בכל הספרים החב"דיים (לדוגמא - 'ספר המנהגים') ולא תמצא כזה מנהג.
אם אתה מדבר על מה שאתה רואה בפועל (בבחינת 'פוק חזי'), הרי שאתה יכול לציין שראית חלק (!) מחסידי חב"ד נופלים בזה לכאורה (ולדעתי זה לא המגזר היחיד שחלק מאנשיו נופלים בזה), ולא שזה 'מנהג' של חסידי חב"ד. מכיוון שכשאתה כותב על כלל החסידים אתה מוציא שם רע, וכי אין מי שמקפיד שלא להביא?
אם התכוונת לעובדה שאבי לקח אותי לביה"כ גם כשהייתי ילד - הרי הוא אינו חסיד חב"ד ככל שידוע לי, ולא מהני לך להקניט חב"דניקים.
צר לי אך מבחינה הלכתית אתה מחוייב לעבור חב"דניק חב"דניק (מאלה שלא עוברים על ההלכה הזו [אני למשל, אין לי ילדים עדיין] בגלל מוציא שם רע, ומאלה שכן עוברים בגלל לשה"ר) ולבקש מחילה. החדשות הטובות הן שכולם ימחלו לך.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
HaimL אמר:
חייל של הרבי אמר:
אני עוד לא אבא ולכן לא אייעץ לך ממש בנושא, אבל כן הייתי ילד ואני זוכר שמאוד הציק לי האורך של התפילה (הרבה זמן שאסור לשחק/לדבר)... אני זוכר שהייתי שואל את אבא שלי מתי נגמר והיה נוזף בי במבטו שאני מדבר...
אולי כדאי להתחיל בהדרגתיות, בביקורים לא ארוכים, ולבחון את מידת סבלנותו של הילד.
מכאן והלאה בוא נבדוק מה אומרים ההורים והמומחים שליט"א
כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'

כמדומני שאתה קצת ממציא שטויות.
אין שום 'מנהג' של חסידי חב"ד להביא ילדים קטנים לביה"כ (מלבד הוראה מפורשת של הרבי בשמיעת עשרת הדברות בשבועות אפילו לתינוק בן יומו), ותחפש בכל הספרים החב"דיים (לדוגמא - 'ספר המנהגים') ולא תמצא כזה מנהג.
אם אתה מדבר על מה שאתה רואה בפועל (בבחינת 'פוק חזי'), הרי שאתה יכול לציין שראית חלק (!) מחסידי חב"ד נופלים בזה לכאורה (ולדעתי זה לא המגזר היחיד שחלק מאנשיו נופלים בזה), ולא שזה 'מנהג' של חסידי חב"ד. מכיוון שכשאתה כותב על כלל החסידים אתה מוציא שם רע, וכי אין מי שמקפיד שלא להביא?
אם התכוונת לעובדה שאבי לקח אותי לביה"כ גם כשהייתי ילד - הרי הוא אינו חסיד חב"ד ככל שידוע לי, ולא מהני לך להקניט חב"דניקים.
צר לי אך מבחינה הלכתית אתה מחוייב לעבור חב"דניק חב"דניק (מאלה שלא עוברים על ההלכה הזו [אני למשל, אין לי ילדים עדיין] בגלל מוציא שם רע, ומאלה שכן עוברים בגלל לשה"ר) ולבקש מחילה. החדשות הטובות הן שכולם ימחלו לך.
צר לי אך לא ביררת היטב את הדין לפני שכתבת את זה. ככל הנראה זה לא נכון.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
HaimL אמר:
כמדומני שחסידי חב"ד נוהגים להביא גם ילדים קטנים ממש, כביכול בניגוד למבואר בשו"ע. האמת שהיה צריך לתקן שתי תקנות גדולות, התלויות זו בזו, והיא למנוע גם מנשים וגם מילדים לבוא לבית הכנסת. אבל מה אעשה לעם הזה וגו'

כמדומני שאתה קצת ממציא שטויות.
אין שום 'מנהג' של חסידי חב"ד להביא ילדים קטנים לביה"כ (מלבד הוראה מפורשת של הרבי בשמיעת עשרת הדברות בשבועות אפילו לתינוק בן יומו), ותחפש בכל הספרים החב"דיים (לדוגמא - 'ספר המנהגים') ולא תמצא כזה מנהג.
אם אתה מדבר על מה שאתה רואה בפועל (בבחינת 'פוק חזי'), הרי שאתה יכול לציין שראית חלק (!) מחסידי חב"ד נופלים בזה לכאורה (ולדעתי זה לא המגזר היחיד שחלק מאנשיו נופלים בזה), ולא שזה 'מנהג' של חסידי חב"ד. מכיוון שכשאתה כותב על כלל החסידים אתה מוציא שם רע, וכי אין מי שמקפיד שלא להביא?
אם התכוונת לעובדה שאבי לקח אותי לביה"כ גם כשהייתי ילד - הרי הוא אינו חסיד חב"ד ככל שידוע לי, ולא מהני לך להקניט חב"דניקים.
צר לי אך מבחינה הלכתית אתה מחוייב לעבור חב"דניק חב"דניק (מאלה שלא עוברים על ההלכה הזו [אני למשל, אין לי ילדים עדיין] בגלל מוציא שם רע, ומאלה שכן עוברים בגלל לשה"ר) ולבקש מחילה. החדשות הטובות הן שכולם ימחלו לך.
צר לי אך לא ביררת היטב את הדין לפני שכתבת את זה. ככל הנראה זה לא נכון.

צר לי אך כן למדתי זאת בספר 'לרעך כמוך - רכילות ולשה"ר', ספר מובן מאוד המתבסס על רמב"ם וחפץ חיים. 
 

מ.רז

משתמש רגיל
בספר זריעה ובנין בחינוך המלצה מהרב וולבה בענין
בכל אופן הוא ודאי סבור שיש לכך משמעות גדולה ומי שלא אוהב להתפלל יכול תמיד לעבוד ע"ז ולא להסתפק באמירה שזה תלוי באופי
 

HaimL

משתמש ותיק
א. ל. חנן אמר:
צר לי אבל גם אם זה לא ההלכה בענין זה.
צודק ה @חייל של הרבי שעניין ההכללות לא מוצלח...
זה כשלעצמו נכון, והייתי צריך לכתוב "כמדומני שחסידי חב"ד בבית הכנסת שהייתי מתפלל בו נהגו להביא גם ילדים קטנים ממש, ולמיטב הבנתי, זאת ההנהגה הכללית שלהם, אך ייתכן שאני טועה בכך"

אבל, בואו ונראה בין צדיק לבין רשע.

אני, שבסה"כ אמרתי שכמדומני שהם נוהגים, וציינתי שזה בניגוד למבואר בשו"ע, שזה אינו לשון הרע, מפני שכו"כ מנהגים (גם שלהם) הם בניגוד לשו"ע, ואין בכך כל רע.

או הוא, שהכלים אותי כאן ברבים, ובאופן מפורש לגמרי 
 
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני מבקש בכל לשון של בקשה לחזור לנושא האשכול, ולמחול ולסלוח ולהאיר פנים לכל אדם.
 

HaimL

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
אני מבקש בכל לשון של בקשה לחזור לנושא האשכול, ולמחול ולסלוח ולהאיר פנים לכל אדם.
בשמחה רבה. יסיר נא החייל את תגובתו הבלתי נאותה, ואסיר גם אני את תגובתי למגיב על תגובתו. 
 
 

חכם מה הוא אומר

משתמש רגיל
איך הצלחת לחשוב על נושא כזזה מעניין
אבל למעשה זה כתוב בגמ' סוכה נראה לי פרק ג' שיודע לקרוא חייב
 

HaimL

משתמש ותיק
מ.רז אמר:
בספר זריעה ובנין בחינוך המלצה מהרב וולבה בענין
בכל אופן הוא ודאי סבור שיש לכך משמעות גדולה ומי שלא אוהב להתפלל יכול תמיד לעבוד ע"ז ולא להסתפק באמירה שזה תלוי באופי
הייתי צריך לקרוא כו"כ פעמים, כי לא הבנתי מדוע מי שלא אוהב להתפלל יכול לעבוד עבודה זרה.

אבל, מי שלא אוהב דבר מסוים, יכול לעבוד על עצמו שלמרות זה שהוא לא אוהב, הוא יעשה את זה במרץ.

אין שום עבודה עצמית שתגרום לאדם להפוך שנאה לאהבה. ואם אתה חולק עליי בזה, אז כנראה שאני צריך לפתוח בפורום (לא כאן בדיון הנוכחי) דיון / סקר משנה
 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ומסתבר שלא טעיתי מאוד, וישנם פירושים שונים בדעת הרבי מליובאוויטש, ראו כאן (וזה יהיה אולי גם לתועלת הדיון עצמו)

http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10474&CategoryID=1843
הצצתי לסידור חבד"י ("תהלת ה'"), ובסיום שמו"ע מצוינים שם כמה הלכות, ובתוכם הלכה זו שאין להביא קטנים לביהכנ"ס באם מפריעים. ולכאורה הוראתו של הרבי מלובביץ' זצ"ל חלה רק בתקיעות ובעשרת הדברות. 
מה שמביא שם את דברי הרבי שעדיף שקודם ישתקו המבוגרים כיון שהם בני חיובא משא"כ קטנים וכו'. וניסה הכותב להביא ראיה שקטנים מפריעים גם יש להם חשיבות לבא לביהכנ"ס, לכאורה אין ראיה מזה כי כל קטן מסוגל להפריע מידי פעם (בדיוק כמו הגדול...). אך קטן שמפריע באופן קבוע ואא"פ להביא להשתקתו  בשפו"א, ודאי שא"צ להביא אותו.
 

HaimL

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
HaimL אמר:
ומסתבר שלא טעיתי מאוד, וישנם פירושים שונים בדעת הרבי מליובאוויטש, ראו כאן (וזה יהיה אולי גם לתועלת הדיון עצמו)

http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10474&CategoryID=1843
הצצתי לסידור חבד"י ("תהלת ה'"), ובסיום שמו"ע מצוינים שם כמה הלכות, ובתוכם הלכה זו שאין להביא קטנים לביהכנ"ס באם מפריעים. ולכאורה הוראתו של הרבי מלובביץ' זצ"ל חלה רק בתקיעות ובעשרת הדברות. 
מה שמביא שם את דברי הרבי שעדיף שקודם ישתקו המבוגרים כיון שהם בני חיובא משא"כ קטנים וכו'. וניסה הכותב להביא ראיה שקטנים מפריעים גם יש להם חשיבות לבא לביהכנ"ס, לכאורה אין ראיה מזה כי כל קטן מסוגל להפריע מידי פעם (בדיוק כמו הגדול...). אך קטן שמפריע באופן קבוע ואא"פ להביא להשתקתו  בשפו"א, ודאי שא"צ להביא אותו.
כן, גם אני לא ממש השתכנעתי (ובכלל, אינני מחבב את דרך הפלפול בדברי גאון או צדיק זה או אחר), ואכן, דעת האוסרים שם היא של רבנים מוסמכים.

אבל אם אני כמתבונן מן הצד אומר משהו בדרך אפשר, ואדם אחר שהוא מתבונן מן הפנים אומר את זה בצורה פסקנית, אז מדוע לדון אותי כאחרון הרכלנים ומוש"רים.
 
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אבל, בואו ונראה בין צדיק לבין רשע.

אני, שבסה"כ אמרתי שכמדומני שהם נוהגים, וציינתי שזה בניגוד למבואר בשו"ע, שזה אינו לשון הרע, מפני שכו"כ מנהגים (גם שלהם) הם בניגוד לשו"ע, ואין בכך כל רע.

או הוא, שהכלים אותי כאן ברבים, ובאופן מפורש לגמרי
הרב @HaimL הנכבד
כל מכירך בפורום יודעים שאתה מתייחס בכבוד לכל מנהג ולכל קהילה, ומעיר את הערותיך בצורה עניינית ללא כניסה לקטנויות.
הרב @חייל של הרבי יחסית חדש כאן בפורום, ולפיכך ככל הנראה הוא אינו מכיר בך ובסגנונך
מאידך יש כאן בפורום כמה ניקים המזלזלים בכל מה שקשור לחב"ד אף ללא ענייניות, ולפיכך החייל מגן על כבוד רבו
כאן הוא היה בטוח שמדובר בהתקפה נוספת, וכיון שלדעתו היא מומצאת, וכאילו מצאת מקום נוסף שבו חב"ד עושה שלא כשו"ע לפיכך הגיב הוא כפי שהגיב
אנא מחל וסלח לו ונוכל להמשיך בעניין האשכול
 
מכלל לאו אתה שומע הן

משנ''ב סי' צח
(ג) בניו הקטנים בשל"ה קורא תגר על המביאים ילדים לבהכ"נ והיינו קטנים שעדיין לא הגיעו לחינוך מטעם כי הילדים משחקים ומרקדים בבהכ"נ ומחללים קדושת בהכ"נ וגם מבלבלים דעת המתפללים ועוד גם כי יזקינו לא יסוקו ממנהגם הרע אשר נתחנכו בילדותם להשתגע ולבזות קדושת בהכ"נ אבל כשהגיעו לחינוך אדרבה יביאנו אתו לבהכ"נ וילמדהו אורחות חיים לישב באימה וביראה ולא יניחנו לזוז ממקומו ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה עי"ש בסוף עניני תפילה וקה"ת. ועיין בתנא דבי אליהו ח"א פי"ג גודל העונש שיש להאב שמניח את בנו לענות דברים של הבל ותפלות בבהכ"נ:
 

פפפפ

משתמש ותיק
המקשיב אמר:
שמעתי בשם הבעלזער רב, מפני מה בנות מחוברות יותר לתפילה מאשר בנים, מפני שלא הביאום בעודם קטנים לבית כנסת..
שליט"א ? זצ"ל ? או למעלה בקודש ?
לגופו של ענין בנות הן רוחניות יותר כידוע וע"כ הן מחוברות יותר לתפילה אפילו בגיל צעיר יותר 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
המקשיב אמר:
שמעתי בשם הבעלזער רב, מפני מה בנות מחוברות יותר לתפילה מאשר בנים, מפני שלא הביאום בעודם קטנים לבית כנסת..

שמעתי מאחד מרבותי בשם הגרי"ז מבריסק זצוק"ל שאם כופים לילד בעל כרחו להתנהג כמבוגר אז כשהוא מבוגר יתנהג כילד, כיון שחסר לו השלב הזה בבניית התפתחותו ומשלים את זה אחר כך.
ומסופר על הגרי"ז מבריסק שהלך עם בניו הקטנים ברחוב, ואחד מילדיו קפץ על גדר אבנים בצד הדרך והלך עליו במקום ללכת בדרך הרגיל, והעיר אחד מהתלמידים להגרי"ז שבנו קופץ על הקירות, והשיב לו הגרי"ז "הרי הוא ילד, ילד אמור לקפוץ".
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
אפשר לנסות כל חצי שנה, תפילה אחת. עדיף תפילה קצרה כמו מעריב של חול, או מעריב של שבת מברכו. אם זה מצליח - מצליח. אם לא - לנסות עוד חצי שנה.
 
חלק עליון תַחתִית