מוליך ומביא
משתמש רגיל
במיוחד לקראת בין הזמנים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא.מוליך ומביא אמר:במיוחד לקראת בין הזמנים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
תלמוד בבלי מסכת ערכין דף טז עמוד במשה אמת אמר:הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא.מוליך ומביא אמר:במיוחד לקראת בין הזמנים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
לפני כל עמדה פסיכולוגית,
יש לזכור עשה מפורש בתורה, גם אם כבר אין מצוות חינוך.
תודה,קדמא ואזלא אמר:תלמוד בבלי מסכת ערכין דף טז עמוד במשה אמת אמר:הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא.מוליך ומביא אמר:במיוחד לקראת בין הזמנים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
לפני כל עמדה פסיכולוגית,
יש לזכור עשה מפורש בתורה, גם אם כבר אין מצוות חינוך.
תניא, א"ר טרפון: תמה אני אם יש בדור הזה שמקבל תוכחה, אם אמר לו טול קיסם מבין עיניך, אמר לו טול קורה מבין עיניך. אמר רבי אלעזר בן עזריה: תמיהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח.
מוליך ומביא אמר:במיוחד לקראת בין הזמנים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
במקרים כאלו מומלץ לדבר על כך בסעודת שבת או בהזדמנות אחרת בדרך אגב, וכן אפשר לומר "ראיתי שיש הרבה שלא יודעים". העיקר לא להטיח ביקורת הרסנית.זוטרא אמר:מנסיוני הדל.
יש לתת את הדעת שכשאב מוכיח, מעיר, או אפילו מחמיא לבנו בעניני רוחניות תפילה לימוד דיקדוק הלכה, לא יתן לו את ההרגשה כאילו יש לו עניין אישי בזה, ואז גורם בעקיפין לילד תחושה כאילו המצוות שלו הם לרצות את אביו, דבר שאינו מעונין בו בשלב זה של החיים (עצמאות וכדו'), ולכן ישתדל לעשות זאת באופן שמעיר לבן בהנחה שהבן מעונין לדעת את ההלכה הנכונה או ההנהגה המקובלת.
לדעתי, יש משהו מאד מציק כאשר מדברים אל בן בעקיפין בסעודת שבת, ובפרט כאשר כולם מבינים למי הכוונה.מסיח לפי תומו אמר:במקרים כאלו מומלץ לדבר על כך בסעודת שבת או בהזדמנות אחרת בדרך אגב, וכן אפשר לומר "ראיתי שיש הרבה שלא יודעים". העיקר לא להטיח ביקורת הרסנית.זוטרא אמר:מנסיוני הדל.
יש לתת את הדעת שכשאב מוכיח, מעיר, או אפילו מחמיא לבנו בעניני רוחניות תפילה לימוד דיקדוק הלכה, לא יתן לו את ההרגשה כאילו יש לו עניין אישי בזה, ואז גורם בעקיפין לילד תחושה כאילו המצוות שלו הם לרצות את אביו, דבר שאינו מעונין בו בשלב זה של החיים (עצמאות וכדו'), ולכן ישתדל לעשות זאת באופן שמעיר לבן בהנחה שהבן מעונין לדעת את ההלכה הנכונה או ההנהגה המקובלת.
בגשמיות זה לגיטימי לגמרי לעבוד רגשות ולא עם שכל, אגב כשהבן שובר לך משהו זה באמת עסק אישי שלך, אך כמו שתגיד לו אתה נראה עיף כדאי לך לישון, בתור המלצה, אך הענין אינו ענין אישי שלך, (אגב יש הורים שטועים גם בזה)משבט הכהונא אמר:ועכ"פ יחמיא לו לא פחות ממה שמחמיא לו כשעושה דבר יפה מתקן וכו' שירגיש שהענין העיקרי הוא רוחניות
ולתמיה ולפליאה הוא שהילד אינו נזהר ושובר וכו' אז אין כל המילים היפות ובמקרה הטוב יוצא רק גערה...
וכשמגיע לרוחניות נהיהים אנשים אנטלגנתים מדברים מסביב סבוב סבוב וכו'.... כי היד רגיש בנפשו....
ובגשמיות יודעים להחמיא לזעוק ואפי' להעניש ולשלם זה פני הדור שלנו.....
ומה יראה הבן מה נקרא דבר חשוב ומה לא....
כמובן עכ"ז אין צריך להלחיץ אבל לעורר מחויבים וכנ"ל באופן שהילד אינו 'פגוע' נפשית שאז יש להתיעץ
למה פסוקים, חז"לים, ועובדות מגדולי ישראל אמורים לסתור את הבאת העמדות הפסיכולוגיותמשה אמת אמר:תודה,קדמא ואזלא אמר:תלמוד בבלי מסכת ערכין דף טז עמוד במשה אמת אמר:הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא.
לפני כל עמדה פסיכולוגית,
יש לזכור עשה מפורש בתורה, גם אם כבר אין מצוות חינוך.
תניא, א"ר טרפון: תמה אני אם יש בדור הזה שמקבל תוכחה, אם אמר לו טול קיסם מבין עיניך, אמר לו טול קורה מבין עיניך. אמר רבי אלעזר בן עזריה: תמיהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח.
כך בדיוק צריך להיראות המשא ומתן
פסוקים, חז"לים, עובדות מגדולי ישראל.
לא עמדות פסיכולוגיות שודאי יבואו.
לפעמים חובת האב "להרגיע" את הבן, כדי שלא יווצר לו דימוי עצמי שלילי. וכנראה תלוי באיזה בחור מדובר.מסיח לפי תומו אמר:ן לו להתבשל במיץ של עצמו.
שמעתי פעם מחכם אחד הגדרה בזה, שאפשר לראות את התורה בתוך המדע, והיינו לגלות שכל המדע כבר נמצא בתורה, ואפשר לראות את המדע בתוך התורה, והיינו שהתורה כוונה למדע, ההבדל בין הצדדים מה מעריכים יותר, ודו"ק. אקוה שכוונתך לאפשרות הראשונה.שמחה מנתניה אמר:להתפרש לאור עמדות הפסיכולוגיה
אכן לצערינו הדברים נכונים בהחלט. השאלה היא מה מעורב בטענות של ההורים, האם האגו האישי שהבן יהיה מוצלח, או הרצון בטובת הבן באמת.זוטרא אמר:בגשמיות זה לגיטימי לגמרי לעבוד רגשות ולא עם שכל, אגב כשהבן שובר לך משהו זה באמת עסק אישי שלך, אך כמו שתגיד לו אתה נראה עיף כדאי לך לישון, בתור המלצה, אך הענין אינו ענין אישי שלך, (אגב יש הורים שטועים גם בזה)משבט הכהונא אמר:ועכ"פ יחמיא לו לא פחות ממה שמחמיא לו כשעושה דבר יפה מתקן וכו' שירגיש שהענין העיקרי הוא רוחניות
ולתמיה ולפליאה הוא שהילד אינו נזהר ושובר וכו' אז אין כל המילים היפות ובמקרה הטוב יוצא רק גערה...
וכשמגיע לרוחניות נהיהים אנשים אנטלגנתים מדברים מסביב סבוב סבוב וכו'.... כי היד רגיש בנפשו....
ובגשמיות יודעים להחמיא לזעוק ואפי' להעניש ולשלם זה פני הדור שלנו.....
ומה יראה הבן מה נקרא דבר חשוב ומה לא....
כמובן עכ"ז אין צריך להלחיץ אבל לעורר מחויבים וכנ"ל באופן שהילד אינו 'פגוע' נפשית שאז יש להתיעץ
הוא הדין בעניני רוחניות, מכיו שאתה לא בעלים על הרוחניות של הבן שלך, ואם אתה מרגיש כך יתכן שמעורב בזה כבוד ותאוות שליטה.
יש בנוסח זה לדעתי פגיעה חמורה בעצמאות הבן. מה הפירוש אני לא יכול כך בביתינו, כאילו הבית שייך להורה לבד, והבן צריך לכופף עצמו לצורת הבית שמתאימה לאגו של האב, בנוסף, מה הפירוש תתבגר, האם עכשיו אינו בוגר? זה פגיעה חמורה בעצמאות הבן. צריך לדעת מתי להעיר. וכשמעירים לפנות אליו: בגלל שאני סומך על בגרותך..תלמיד המשגיח אמר:'מאיר, תקשיב אני לא מרוצה מהזמני קימה שלך. אתה מרוצה מהזמני קימה שלך? אתה רוצה להמשיך כך? אני מאמין שתתבגר וזה יעבור, ואני מכבד את עצמאותך, אבל אני לא יכול כך בביתנו'. לפי דעתו של בן ניתן להוסיף לו, 'ז
הלוואי והיינו במדרגה שרק מלשמוע וללמוד פסוק או מאמר חז"ל, היינו נוהגים מיד לפי זה.משה אמת אמר:תודה,
כך בדיוק צריך להיראות המשא ומתן
פסוקים, חז"לים, עובדות מגדולי ישראל.
לא עמדות פסיכולוגיות שודאי יבואו.
על הנוסח המשופר הודיתי.לא פסקה ישיבה אמר:יש בנוסח זה לדעתי פגיעה חמורה בעצמאות הבן. מה הפירוש אני לא יכול כך בביתינו, כאילו הבית שייך להורה לבד, והבן צריך לכופף עצמו לצורת הבית שמתאימה לאגו של האב, בנוסף, מה הפירוש תתבגר, האם עכשיו אינו בוגר? זה פגיעה חמורה בעצמאות הבן. צריך לדעת מתי להעיר. וכשמעירים לפנות אליו: בגלל שאני סומך על בגרותך..תלמיד המשגיח אמר:'מאיר, תקשיב אני לא מרוצה מהזמני קימה שלך. אתה מרוצה מהזמני קימה שלך? אתה רוצה להמשיך כך? אני מאמין שתתבגר וזה יעבור, ואני מכבד את עצמאותך, אבל אני לא יכול כך בביתנו'. לפי דעתו של בן ניתן להוסיף לו, 'ז
שמעתי פעם מהרב רפאל גריינמן שליט"א דברים אלו ממש,לא פסקה ישיבה אמר:אכן לצערינו הדברים נכונים בהחלט. השאלה היא מה מעורב בטענות של ההורים, האם האגו האישי שהבן יהיה מוצלח, או הרצון בטובת הבן באמת.זוטרא אמר:בגשמיות זה לגיטימי לגמרי לעבוד רגשות ולא עם שכל, אגב כשהבן שובר לך משהו זה באמת עסק אישי שלך, אך כמו שתגיד לו אתה נראה עיף כדאי לך לישון, בתור המלצה, אך הענין אינו ענין אישי שלך, (אגב יש הורים שטועים גם בזה)
הוא הדין בעניני רוחניות, מכיו שאתה לא בעלים על הרוחניות של הבן שלך, ואם אתה מרגיש כך יתכן שמעורב בזה כבוד ותאוות שליטה.
יש לזכור גם שמכשיל את בנו שיעבור על כבוד אב, מורא אב, לא תשנא, ואהבת לרעך, ועוד מרעין בישין.משה אמת אמר:הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא.מוליך ומביא אמר:במיוחד לקראת בין הזמנים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
לפני כל עמדה פסיכולוגית,
יש לזכור עשה מפורש בתורה, גם אם כבר אין מצוות חינוך.
זה נכון, אבל...מה אדבר אמר:יש לזכור גם שמכשיל את בנו שיעבור על כבוד אב, מורא אב, לא תשנא, ואהבת לרעך, ועוד מרעין בישין.משה אמת אמר:הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא.מוליך ומביא אמר:במיוחד לקראת בין הזמנים
מה מקובל מה ראוי איך וכיצד
נשמח להחכים מתובנות החברים
לפני כל עמדה פסיכולוגית,
יש לזכור עשה מפורש בתורה, גם אם כבר אין מצוות חינוך.