יראתי בפצותי
משתמש ותיק
ברור שהוא מבסס שיטתו על החזו"א ולא על הגרשז"א שחלק עליו.אשרי העם אמר:מה לא טוב במה שכתבתי לבאר שדברי מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א מבוססים על פסקו של הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל?
ברור שהוא מבסס שיטתו על החזו"א ולא על הגרשז"א שחלק עליו.אשרי העם אמר:מה לא טוב במה שכתבתי לבאר שדברי מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א מבוססים על פסקו של הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל?
שלא תהיה טעות עקב דבריך.אדיר במרום אמר:אין לי מה לומר לך אם אתה לא מאמין אז אני יספר לך מכלי ראשון.
יש לי בת דודה ילדה בערך בגיל 12 שיום בהיר (כמה) [קמה] בבוקר והחליטה שהיא פורקת עול.
ברכות? כשרות? הצחקת אותה... וכך היא ברחה מהבית ולא הסכימה לשמור על קשר עם ההורים..
וכך המצב הדרדר ובשיאו ראו אותה, ילדה קטנה בת 12, עומדת עם קבוצת פרחחים קטנים כמוה באחד הלילות ה"י.
מה שהציל אותה זה ההורים שלה. גם בתקופה הקשה הם לא התייאשו מנסיון להחזיר אותה לבית. הם לא התייאשו מנסיון לחדש איתה קשר. הם מימנו לה את כל צרכיה וברך ה' עכשיו היא בתהליך חזרה.
כנראה שלא הבנת את הנידון כאן, הנידון הוא אם ההורים אמורים לסייע לילד בעבירות שהוא עושה. לא אם הם אמורים להתווכח איתו ולהטיף לו מוסר או לא.מחפש את עצמי אמר:נראה שיש פה כאלו שמתווכחים על עצם המציאות שזה מה שצריך לעשות לילד גם בלי לפנ"ע
אז צריך להדגיש שדעת רוב אנשי החינוך שרוב הנושרים בזמנינו ישארו בבית רק עם חום אהבה חיבוק ותחושת שייכות
הבנתי יותר מידי טוב על מה הנידון ולא מהיוםיושב אוהלים אמר:כנראה שלא הבנת את הנידון כאן, הנידון הוא אם ההורים אמורים לסייע לילד בעבירות שהוא עושה. לא אם הם אמורים להתווכח איתו ולהטיף לו מוסר או לא.מחפש את עצמי אמר:נראה שיש פה כאלו שמתווכחים על עצם המציאות שזה מה שצריך לעשות לילד גם בלי לפנ"ע
אז צריך להדגיש שדעת רוב אנשי החינוך שרוב הנושרים בזמנינו ישארו בבית רק עם חום אהבה חיבוק ותחושת שייכות
ואגב לגבי המקרה עם הבחורה שהבאת אין מביאים ראיה ממה שהיוצא לתרבות רעה טוען שזה היה סיבתו שיצא לתרבות רעה, שהרי ידוע שהוא תמיד יחפש כל מיני תירוצים להאשים אחרים במה שיצא לתרבות רעה.
אם אכן היה כאן איסור לפני עוור, אז מה שהילד צריך אהבה וחיבה לא היה מתיר איסורים, גם אם זה היה הדרך היחיד בעולם לקרב אותו, ולולא זה הוא יתרחק הרבה יותר. וכידוע הכלל שכבר אמרו גדולים רבים שאין עושים עסקים עם הקב"ה לקרב יהודים לתורה ומצוות ע"י איסורים.מחפש את עצמי אמר:בה ההורים נמנעים מסיוע לילד מחמת לפני עוור
מחפש את עצמי אמר:הדגשתי שהגר"ג מעולם לא אמר לעבור על איסור ח"ו
רק שכשמגיעים לסוגיא הלכתית חייבים להכיר לפניה את המציאות
ונדמה לי שכשהפוסק מבין את המציאות עליה דיברתי הוא לא מחפש להחמיר אלא להקל
אבל כמובן לא לעבור על ההלכה
לכן כל הדיון בפורום אמור לצאת מנקודת מוצא זו
לא הכל שחור לבן.מחפש את עצמי אמר:נראה שיש פה כאלו שמתווכחים על עצם המציאות שזה מה שצריך לעשות לילד גם בלי לפנ"ע
אז צריך להדגיש שדעת רוב אנשי החינוך שרוב הנושרים בזמנינו ישארו בבית רק עם חום אהבה חיבוק ותחושת שייכות
הגרי"ג מכיר את זה כמו שרוב אנשים החינוך מכירים בזה
המציאות היא שכשהורים לא נותנים לילד את הצרכים הבסיסייים שכל ילד מקבל מהוריו כגון אוכל ביגוד ובילוי הילד ירגיש תחושת ריחוק נוראית
וכמה שיסבירו לו שזה לטובתו ושזה כי יש איסור וכי יש לנו עיקרון הוא מרגיש מרוחק מאוד
הצורה היחידה לטפל בו זה ע"י שאבא אמא וכל המשפחה יתנו לו את מקסימום תחושת השייכות ששייך לתת והמציאות הוכיחה שככל שנתנו יותר אהבה ושייכות וככל שנתנו את זה יותר מהר כך הילד חזר מהר
ברוב המקרים כשההורים מיישמים את כל מה שאומרים להם ונותנים חום ויחס ברמה שאומרים להם הילד חוזר ברמה מסויימת ולפחות שומר חלק מהמצוות לא נהיה אנטי ולא נהיה חילוני מוחלט
כל מיני שאלות שאנשים שואלים פה שלמה לא נסביר לילד וכדו' זה שאלות הזויות שכנראה מגיעות מחוסר היכרות בסיסי עם התחום
גם כל מיני האשמות שמאשימים פה את ההורים בחינוך לא נכון לא רלוונטיות למצב בו הילד לפנינו בתהליך נשירה
כל מי שרוצה יכול להתעניין אצל העוסקים בתחום או לשמוע הרצאות בנושא ולגלות שטמון בזה הצלת הנערים כפשוטו
ואם לא הוראת הגרי"ג מאות הורים היו נכנסים לעימותים קבועים עם הילדים, לא נותנים להם את הדברים הבסיסיים ביותר, ועוד דברים שאין המקום לפרט אותם
ולדעת המומחים המון מאלו שכיום חזרו או חזרו חלקית היו עוזבים עד הסוף [ומי שמכיר את התחום מבין על מה מדובר]
מי שרוצה להתווכח על נתונים אלו יכול אבל בתנאי שהוא מכיר את התחום מקרוב
כל הדיון ההלכתי מתחיל רק אחרי שהדבר הזה ברור שברוב המקרים חום אהבה ושייכות בלי גבול משאירים את הצעיר אצלינו ולהיפך רח"ל מדרדר אותו
כשעומדים כאלו נתונים מול פוסק שיודע את הנתונים לעומק ומכיר בהם
אין לו כל אפשרות להחמיר בזה אם יש אפשרות להקל בזה
אילו אני הייתי פוסק הלכה והייתי מכיר בנתונים אלו הייתי מחפש כל קולא בעולם לאפשר את הלפני עוור הזה שהרי הוראה זו יכולה להציל [וכבר הצילה] מאות ואלפי יהודים שלא ירדו לבאר שחת
ומהמקום בו אני רואה את הדברים חבל שרבנים אחרים לא משמיעים את הדברים בקול הגדול כמו הגרי"ג
הכרתי משפחות שכשהציעו בפניהם את הדרך של הגרי"ג הם ידעו להסביר שהוא לא רבם ואפילו לתקוף את הדרך אבל בפועל הילדים שלהם הגיעו למקומות הכי ירודים שיש מבחינה רוחנית
במקרה שהכרתי מאוד מקרוב הנערה נשאלה לאחר מעשה [כיום היא חילוניה מובהקת מסיתה ומדיחה רח"ל] איך ההורים שלה היו יכולים לנהוג בה והיא לא הייתה ממשיכה והיא הצביעה על אותם דברים שמובאים כאן - חום אהבה חיבוק ושייכות ובעיקר להפסיק מייד את העימותים על רוחניות ולקבל אותה איך שהיא ולגמרי
סליחה על ההתפרצות והאריכות אבל הפריע לי שאנשים שלא מכירים מקרוב דנים בזה כאילו זה איזה סוגיא עם גדרים ודינים בעוד בפועל אלפי בתים ואלפי נפשות שוכבות על סוגיא זו
המכה בנו גדול הוא מגמ' מו"ק דמפני שמכהו גורם לו לבעט בו, ולכאורה אי"ז המקור דשם אם אין תועלת הוא רק עבירה ומהכ"ת דאפשר לתת לו בידים?סלקא דעתך אמר:המקור לדברי הגרי"ג הוא הרמב"ם שהמכה בנו גדול עובר בלפני עוור,
ואין עובר בלפני עוור כהבן ישיג מבוקשו אף אם אביו לא יתן לו,
כך שלתת ודאי עדיף בשביל שיחזור בתשובה.
לא כ"כ הבנתי מה הראיה מלפנ"ע באיסור דרבנן (כשיודע שלא יברך) שהתיר הגרשז"א ע"מ להציל מאיסור חמור, למקרה שמעשה ההכשלה הוא איסור דאורייתא, שיהיה מותר כדי להצילו מאיסור חמוראשרי העם אמר:אולי אולי דברי מרן הגריג"א שליט"א מבוססים על דבריו של מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל המפורסמים במנחת שלמה, שמותר ליתן דבר מאכל לחילוני אע"פ שלא מברך ע"ז - כשאם יבקשו לברך הלה יכעס וגם ישנא את החרדים, וטעמו משום דכל לפני עור - שמציל מאיסור חמור יותר - אין בזה לפני עור, אלא מעשה הצלה [בסתם עבירה, אסור לעבור עבירה כדי להציל החבר מאיסור גדול יותר, דאין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. אך בסוג עבירה כזו של 'לפני עור' - שמהותה הכשלה, ממילא כשזה מציל מאיסור חמור יותר - אי"ז הכשלה אלא הצלה].יושב אוהלים אמר:יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
וממילא מותר לאבא לתת כסף לבנו (וכביכול עובר בלפני עור) - אם עי"ז מצילו מאיסור חמור יותר, שע"י שמראה לו אהבה וחיבה - יחזור למוטב וישאר בסוף שומר תומו"צ.
רק לומר שאם לא יתן לו - יעבור בלפנ"ע, זה כבר לא כתוב בדברי הגרשז"א. אך מובן מסברא, שכן אי"ז מעשה הכשלה אלא מעשה הצלה, ואם לא עושה לו מעשה הצלה - הרי שגורם לו להכשילו. וכמו שיש המדייקים ברמב"ם (פ"ה מהל' ת"ת ה"ד) שחכם שהגיע להוראה ואינו מוראה - הרי זה מונע תורה ונותן מכשולות לפני העוורים. וביארו בדבריו (כמו שהבאתי בקונטרסי 'שלמי חיים', עמ' 118 הע' 57) שכיון שיכול להציל אותם ולא עושה זאת - עובר על 'לפני עור'. ואולי זה ביאור דברי הגריג"א.
ואציין למאמר ארוך שכתבתי בס"ד בחידושו של הגרשז"א, שנדפס בסוף ספרי שו"ת שיח חיים (עמ' תלא), ומצו"ב כקובץ בפני עצמו:
מאמר לפני עור שמציל מאיסור חמור יותר.pdf
דניאלי אמר:לא הכל שחור לבן.מחפש את עצמי אמר:נראה שיש פה כאלו שמתווכחים על עצם המציאות שזה מה שצריך לעשות לילד גם בלי לפנ"ע
אז צריך להדגיש שדעת רוב אנשי החינוך שרוב הנושרים בזמנינו ישארו בבית רק עם חום אהבה חיבוק ותחושת שייכות
הגרי"ג מכיר את זה כמו שרוב אנשים החינוך מכירים בזה
המציאות היא שכשהורים לא נותנים לילד את הצרכים הבסיסייים שכל ילד מקבל מהוריו כגון אוכל ביגוד ובילוי הילד ירגיש תחושת ריחוק נוראית
וכמה שיסבירו לו שזה לטובתו ושזה כי יש איסור וכי יש לנו עיקרון הוא מרגיש מרוחק מאוד
הצורה היחידה לטפל בו זה ע"י שאבא אמא וכל המשפחה יתנו לו את מקסימום תחושת השייכות ששייך לתת והמציאות הוכיחה שככל שנתנו יותר אהבה ושייכות וככל שנתנו את זה יותר מהר כך הילד חזר מהר
ברוב המקרים כשההורים מיישמים את כל מה שאומרים להם ונותנים חום ויחס ברמה שאומרים להם הילד חוזר ברמה מסויימת ולפחות שומר חלק מהמצוות לא נהיה אנטי ולא נהיה חילוני מוחלט
כל מיני שאלות שאנשים שואלים פה שלמה לא נסביר לילד וכדו' זה שאלות הזויות שכנראה מגיעות מחוסר היכרות בסיסי עם התחום
גם כל מיני האשמות שמאשימים פה את ההורים בחינוך לא נכון לא רלוונטיות למצב בו הילד לפנינו בתהליך נשירה
כל מי שרוצה יכול להתעניין אצל העוסקים בתחום או לשמוע הרצאות בנושא ולגלות שטמון בזה הצלת הנערים כפשוטו
ואם לא הוראת הגרי"ג מאות הורים היו נכנסים לעימותים קבועים עם הילדים, לא נותנים להם את הדברים הבסיסיים ביותר, ועוד דברים שאין המקום לפרט אותם
ולדעת המומחים המון מאלו שכיום חזרו או חזרו חלקית היו עוזבים עד הסוף [ומי שמכיר את התחום מבין על מה מדובר]
מי שרוצה להתווכח על נתונים אלו יכול אבל בתנאי שהוא מכיר את התחום מקרוב
כל הדיון ההלכתי מתחיל רק אחרי שהדבר הזה ברור שברוב המקרים חום אהבה ושייכות בלי גבול משאירים את הצעיר אצלינו ולהיפך רח"ל מדרדר אותו
כשעומדים כאלו נתונים מול פוסק שיודע את הנתונים לעומק ומכיר בהם
אין לו כל אפשרות להחמיר בזה אם יש אפשרות להקל בזה
אילו אני הייתי פוסק הלכה והייתי מכיר בנתונים אלו הייתי מחפש כל קולא בעולם לאפשר את הלפני עוור הזה שהרי הוראה זו יכולה להציל [וכבר הצילה] מאות ואלפי יהודים שלא ירדו לבאר שחת
ומהמקום בו אני רואה את הדברים חבל שרבנים אחרים לא משמיעים את הדברים בקול הגדול כמו הגרי"ג
הכרתי משפחות שכשהציעו בפניהם את הדרך של הגרי"ג הם ידעו להסביר שהוא לא רבם ואפילו לתקוף את הדרך אבל בפועל הילדים שלהם הגיעו למקומות הכי ירודים שיש מבחינה רוחנית
במקרה שהכרתי מאוד מקרוב הנערה נשאלה לאחר מעשה [כיום היא חילוניה מובהקת מסיתה ומדיחה רח"ל] איך ההורים שלה היו יכולים לנהוג בה והיא לא הייתה ממשיכה והיא הצביעה על אותם דברים שמובאים כאן - חום אהבה חיבוק ושייכות ובעיקר להפסיק מייד את העימותים על רוחניות ולקבל אותה איך שהיא ולגמרי
סליחה על ההתפרצות והאריכות אבל הפריע לי שאנשים שלא מכירים מקרוב דנים בזה כאילו זה איזה סוגיא עם גדרים ודינים בעוד בפועל אלפי בתים ואלפי נפשות שוכבות על סוגיא זו
גם התופעה הזו שההורים 'עובדים' אצל הילדים וחייבים לבא לקראתם ולהנהן להם בכל דבר, ולממן להם את כל צרכיהם לטוב ולמוטב היא קצת מוגזמת.
(אולי זה מגיע מכל הדרך המשונה היום שהיועצים החכמים מסבירים לילדים ולמבוגרים כמה ההורים שלהם טעו בחינוך והדברים עתיקים..)
מסתבר שבעקיפין יש נזק מאד גדול לשאר הנוער שרואה איך שמתייחסים בסלחנות לכל פריקת עול ואיך ההורים הופכים לסמרטוטים מול הצעירים.
גם במציאות אלה ששילחו את הילד מהבית בד"כ הצילו את שאר המשפחה (כמובן אם הבעיה לא התחילה מהבית וכגון בבתים שבורים וכו') ומאידך בהרבה מקרים שקירבו את הילד הפסידו עוד כמה ילדים על הדרך, ומספיק שזה מוריד את השאיפות בבית לבינוניות ומטה..
בקיצור הדברים אינם פשוטים ולא כדאי לתקוף סתם על בסיס קריאת כמה מאמרים שמקבלים במיילים וכדו'...
דניאלי אמר:המכה בנו גדול הוא מגמ' מו"ק דמפני שמכהו גורם לו לבעט בו, ולכאורה אי"ז המקור דשם אם אין תועלת הוא רק עבירה ומהכ"ת דאפשר לתת לו בידים?סלקא דעתך אמר:המקור לדברי הגרי"ג הוא הרמב"ם שהמכה בנו גדול עובר בלפני עוור,
ואין עובר בלפני עוור כהבן ישיג מבוקשו אף אם אביו לא יתן לו,
כך שלתת ודאי עדיף בשביל שיחזור בתשובה.
מה גם שלפי דבריך זה רק אם ישיג את מבוקשו בלי האבא וסייגת את הדברים מאד..
אם כל מי שיתן לו יעבור על לפני עור, אין היתר כזה.סלקא דעתך אמר:ואין עובר בלפני עוור כהבן ישיג מבוקשו אף אם אביו לא יתן לו,
יושב אוהלים אמר:אם כל מי שיתן לו יעבור על לפני עור, אין היתר כזה.סלקא דעתך אמר:ואין עובר בלפני עוור כהבן ישיג מבוקשו אף אם אביו לא יתן לו,
וכי דעת המש"ל אינו מספיק להיזהר בגלל זה? ועוד שהרי גם לדעת הפ"מ עובר באיסור מסייע לדבר עבירה גם בכה"ג.חימקו אמר:יושב אוהלים אמר:אם כל מי שיתן לו יעבור על לפני עור, אין היתר כזה.סלקא דעתך אמר:ואין עובר בלפני עוור כהבן ישיג מבוקשו אף אם אביו לא יתן לו,
מחלוקת פנים מאירות ומשנה למלך. לדעת הפ"מ במקרה כזה לא חשיב לפני עור, ולדעת המשנה למלך חשיב לפני עור, ראה בלכות מלוה ולוה פ"ד ה"ב.
אה"נ, רק כתבת בסתמא, גם לגבי מסייע, יש בזה מחלוקת גדולה באחרונים.יושב אוהלים אמר:וכי דעת המש"ל אינו מספיק להיזהר בגלל זה? ועוד שהרי גם לדעת הפ"מ עובר באיסור מסייע לדבר עבירה גם בכה"ג.חימקו אמר:יושב אוהלים אמר:אם כל מי שיתן לו יעבור על לפני עור, אין היתר כזה.
מחלוקת פנים מאירות ומשנה למלך. לדעת הפ"מ במקרה כזה לא חשיב לפני עור, ולדעת המשנה למלך חשיב לפני עור, ראה בלכות מלוה ולוה פ"ד ה"ב.
וכי ספק נפשות אינו מספיק כדי להקל?יושב אוהלים אמר:וכי דעת המש"ל אינו מספיק להיזהר בגלל זה? ועוד שהרי גם לדעת הפ"מ עובר באיסור מסייע לדבר עבירה גם בכה"ג.חימקו אמר:יושב אוהלים אמר:אם כל מי שיתן לו יעבור על לפני עור, אין היתר כזה.
מחלוקת פנים מאירות ומשנה למלך. לדעת הפ"מ במקרה כזה לא חשיב לפני עור, ולדעת המשנה למלך חשיב לפני עור, ראה בלכות מלוה ולוה פ"ד ה"ב.
לולא חידושו של הגרי"ג היינו אומרים כמחו הכלל הידוע שאין עושים "מסחר" עם הקב"ה. אם יש משהו שאסור לעשות (איסור לפ"ע / מסייע) אז בדר"כ זה לא ניתר מטעמי קירוב נפשות לדרך התורה, כי הקב"ה אינו מעונין שנעבור על איסורים כדי לקרב אנשים אליו.סלקא דעתך אמר:למה להחמיר אם מבינים שזה יהרוס את הילד יותר,
כידוע שהגרש"ז הסביר כבר שהכלל הידוע שלא עושים מסחר נאמר כשיש עבירה שלי שאני עושה אותה בשביל תועלת וכו'יושב אוהלים אמר:לולא חידושו של הגרי"ג היינו אומרים כמחו הכלל הידוע שאין עושים "מסחר" עם הקב"ה. אם יש משהו שאסור לעשות (איסור לפ"ע / מסייע) אז בדר"כ זה לא ניתר מטעמי קירוב נפשות לדרך התורה, כי הקב"ה אינו מעונין שנעבור על איסורים כדי לקרב אנשים אליו.סלקא דעתך אמר:למה להחמיר אם מבינים שזה יהרוס את הילד יותר,
א. זה לא יגרום לו להתקלקל, הוא כבר מקולקל, זה יגרום שימשיך בקלקולו.חזקי אמר:כידוע שהגרש"ז הסביר כבר שהכלל הידוע שלא עושים מסחר נאמר כשיש עבירה שלי שאני עושה אותה בשביל תועלת וכו'יושב אוהלים אמר:לולא חידושו של הגרי"ג היינו אומרים כמחו הכלל הידוע שאין עושים "מסחר" עם הקב"ה. אם יש משהו שאסור לעשות (איסור לפ"ע / מסייע) אז בדר"כ זה לא ניתר מטעמי קירוב נפשות לדרך התורה, כי הקב"ה אינו מעונין שנעבור על איסורים כדי לקרב אנשים אליו.סלקא דעתך אמר:למה להחמיר אם מבינים שזה יהרוס את הילד יותר,
אבל כאן כשכל הנושא הוא שאסור להכשיל את השני בנושא של לפני עיוור ומסייע ממילא רק צריך לדון מה יגרום לו לעשות עבירה, ואם להמנע מלתת לו כסף זה יגרום לילד להתקלקל ממילא "דווקא זה" נקרא לפני עיוור ומסייע! ולא להיפך
וזה בכלל לא קשור למסחר שזה לעשות עבירה אחת בשביל תועלת רוחנית אחרת
יושב אוהלים אמר:לולא דבריו מנא לך חידוש זה שכדי למנוע שיתקלקל יותר מותר להכשילו כעת בעבירה???חזקי אמר:כידוע שהגרש"ז הסביר כבר שהכלל הידוע שלא עושים מסחר נאמר כשיש עבירה שלי שאני עושה אותה בשביל תועלת וכו'יושב אוהלים אמר:לולא חידושו של הגרי"ג היינו אומרים כמחו הכלל הידוע שאין עושים "מסחר" עם הקב"ה. אם יש משהו שאסור לעשות (איסור לפ"ע / מסייע) אז בדר"כ זה לא ניתר מטעמי קירוב נפשות לדרך התורה, כי הקב"ה אינו מעונין שנעבור על איסורים כדי לקרב אנשים אליו.
אבל כאן כשכל הנושא הוא שאסור להכשיל את השני בנושא של לפני עיוור ומסייע ממילא רק צריך לדון מה יגרום לו לעשות עבירה, ואם להמנע מלתת לו כסף זה יגרום לילד להתקלקל ממילא "דווקא זה" נקרא לפני עיוור ומסייע! ולא להיפך
וזה בכלל לא קשור למסחר שזה לעשות עבירה אחת בשביל תועלת רוחנית אחרת
א. זה לא יגרום לו להתקלקל, הוא כבר מקולקל, זה יגרום שימשיך בקלקולו. ומנ"ל שבגלל שימשיך מעצמו בקלקולו מותר לאביו עכשיו להכשילו בידים?חזקי אמר:יושב אוהלים אמר:לולא דבריו מנא לך חידוש זה שכדי למנוע שיתקלקל יותר מותר להכשילו כעת בעבירה???חזקי אמר:כידוע שהגרש"ז הסביר כבר שהכלל הידוע שלא עושים מסחר נאמר כשיש עבירה שלי שאני עושה אותה בשביל תועלת וכו'
אבל כאן כשכל הנושא הוא שאסור להכשיל את השני בנושא של לפני עיוור ומסייע ממילא רק צריך לדון מה יגרום לו לעשות עבירה, ואם להמנע מלתת לו כסף זה יגרום לילד להתקלקל ממילא "דווקא זה" נקרא לפני עיוור ומסייע! ולא להיפך
וזה בכלל לא קשור למסחר שזה לעשות עבירה אחת בשביל תועלת רוחנית אחרת
אתה סתם משחק במילים
אני ישאל אותך: מנא לך חידוש זה שכדי למנוע שיתקלקל כעת מותר להכשילו שיעשה הרבה עבירות?
פשוט החלפתי בחזרה המילה "התקלקל" ב"עבירות"
עכשיו אתה כותב שלתת זה נקרא "בידים" ולכן זה עדיףיושב אוהלים אמר:א. זה לא יגרום לו להתקלקל, הוא כבר מקולקל, זה יגרום שימשיך בקלקולו. ומנ"ל שבגלל שימשיך מעצמו בקלקולו מותר לאביו עכשיו להכשילו בידים?חזקי אמר:יושב אוהלים אמר:לולא דבריו מנא לך חידוש זה שכדי למנוע שיתקלקל יותר מותר להכשילו כעת בעבירה???
אתה סתם משחק במילים
אני ישאל אותך: מנא לך חידוש זה שכדי למנוע שיתקלקל כעת מותר להכשילו שיעשה הרבה עבירות?
פשוט החלפתי בחזרה המילה "התקלקל" ב"עבירות"
דניאלי אמר:לא הכל שחור לבן.מחפש את עצמי אמר:נראה שיש פה כאלו שמתווכחים על עצם המציאות שזה מה שצריך לעשות לילד גם בלי לפנ"ע
אז צריך להדגיש שדעת רוב אנשי החינוך שרוב הנושרים בזמנינו ישארו בבית רק עם חום אהבה חיבוק ותחושת שייכות
הגרי"ג מכיר את זה כמו שרוב אנשים החינוך מכירים בזה
המציאות היא שכשהורים לא נותנים לילד את הצרכים הבסיסייים שכל ילד מקבל מהוריו כגון אוכל ביגוד ובילוי הילד ירגיש תחושת ריחוק נוראית
וכמה שיסבירו לו שזה לטובתו ושזה כי יש איסור וכי יש לנו עיקרון הוא מרגיש מרוחק מאוד
הצורה היחידה לטפל בו זה ע"י שאבא אמא וכל המשפחה יתנו לו את מקסימום תחושת השייכות ששייך לתת והמציאות הוכיחה שככל שנתנו יותר אהבה ושייכות וככל שנתנו את זה יותר מהר כך הילד חזר מהר
ברוב המקרים כשההורים מיישמים את כל מה שאומרים להם ונותנים חום ויחס ברמה שאומרים להם הילד חוזר ברמה מסויימת ולפחות שומר חלק מהמצוות לא נהיה אנטי ולא נהיה חילוני מוחלט
כל מיני שאלות שאנשים שואלים פה שלמה לא נסביר לילד וכדו' זה שאלות הזויות שכנראה מגיעות מחוסר היכרות בסיסי עם התחום
גם כל מיני האשמות שמאשימים פה את ההורים בחינוך לא נכון לא רלוונטיות למצב בו הילד לפנינו בתהליך נשירה
כל מי שרוצה יכול להתעניין אצל העוסקים בתחום או לשמוע הרצאות בנושא ולגלות שטמון בזה הצלת הנערים כפשוטו
ואם לא הוראת הגרי"ג מאות הורים היו נכנסים לעימותים קבועים עם הילדים, לא נותנים להם את הדברים הבסיסיים ביותר, ועוד דברים שאין המקום לפרט אותם
ולדעת המומחים המון מאלו שכיום חזרו או חזרו חלקית היו עוזבים עד הסוף [ומי שמכיר את התחום מבין על מה מדובר]
מי שרוצה להתווכח על נתונים אלו יכול אבל בתנאי שהוא מכיר את התחום מקרוב
כל הדיון ההלכתי מתחיל רק אחרי שהדבר הזה ברור שברוב המקרים חום אהבה ושייכות בלי גבול משאירים את הצעיר אצלינו ולהיפך רח"ל מדרדר אותו
כשעומדים כאלו נתונים מול פוסק שיודע את הנתונים לעומק ומכיר בהם
אין לו כל אפשרות להחמיר בזה אם יש אפשרות להקל בזה
אילו אני הייתי פוסק הלכה והייתי מכיר בנתונים אלו הייתי מחפש כל קולא בעולם לאפשר את הלפני עוור הזה שהרי הוראה זו יכולה להציל [וכבר הצילה] מאות ואלפי יהודים שלא ירדו לבאר שחת
ומהמקום בו אני רואה את הדברים חבל שרבנים אחרים לא משמיעים את הדברים בקול הגדול כמו הגרי"ג
הכרתי משפחות שכשהציעו בפניהם את הדרך של הגרי"ג הם ידעו להסביר שהוא לא רבם ואפילו לתקוף את הדרך אבל בפועל הילדים שלהם הגיעו למקומות הכי ירודים שיש מבחינה רוחנית
במקרה שהכרתי מאוד מקרוב הנערה נשאלה לאחר מעשה [כיום היא חילוניה מובהקת מסיתה ומדיחה רח"ל] איך ההורים שלה היו יכולים לנהוג בה והיא לא הייתה ממשיכה והיא הצביעה על אותם דברים שמובאים כאן - חום אהבה חיבוק ושייכות ובעיקר להפסיק מייד את העימותים על רוחניות ולקבל אותה איך שהיא ולגמרי
סליחה על ההתפרצות והאריכות אבל הפריע לי שאנשים שלא מכירים מקרוב דנים בזה כאילו זה איזה סוגיא עם גדרים ודינים בעוד בפועל אלפי בתים ואלפי נפשות שוכבות על סוגיא זו
גם התופעה הזו שההורים 'עובדים' אצל הילדים וחייבים לבא לקראתם ולהנהן להם בכל דבר, ולממן להם את כל צרכיהם לטוב ולמוטב היא קצת מוגזמת.
(אולי זה מגיע מכל הדרך המשונה היום שהיועצים החכמים מסבירים לילדים ולמבוגרים כמה ההורים שלהם טעו בחינוך והדברים עתיקים..)
מסתבר שבעקיפין יש נזק מאד גדול לשאר הנוער שרואה איך שמתייחסים בסלחנות לכל פריקת עול ואיך ההורים הופכים לסמרטוטים מול הצעירים.
גם במציאות אלה ששילחו את הילד מהבית בד"כ הצילו את שאר המשפחה (כמובן אם הבעיה לא התחילה מהבית וכגון בבתים שבורים וכו') ומאידך בהרבה מקרים שקירבו את הילד הפסידו עוד כמה ילדים על הדרך, ומספיק שזה מוריד את השאיפות בבית לבינוניות ומטה..
בקיצור הדברים אינם פשוטים ולא כדאי לתקוף סתם על בסיס קריאת כמה מאמרים שמקבלים במיילים וכדו'...
מבשן אשיב אמר:אני מכיר משפחה שאחד מהבנים הגדולים הדרדר וההורים שמרו עליו עם קשר חם ומכבד
ואמנם נשאר לו זיקה כלשהי לדת והוא אינו 'אנטי' ומרגיש מחובר מאוד למשפחה
אך הדבר לא הועיל [לע''ע] להחזירו לקיום מצוות [ואפי' בסיסיות ביותר]
אמנם הדבר השפיע לרעה על שאר הילדים שתחתיו
אך איתם ההורים לא הלכו בדרך זו וכן דרשו מהם וכו' וגם הילדים [כיום בוגרים] החלשים יותר הגם שאינם לגמרי בדרכו הרוחנית של האבא עכ''ז הם שומרי תו''מ וגם מחוברים למשפחה כהאח הגדול
וכל ערום יעשה בדעת