ילדי פלא

חזרתי מקודם ממסיבת חנוכה. היה יפה. ובמסיבה היה זמר ואיזשהו ילד פלא מהמובילים בארץ.
ילד. ממש ילד.
הוא שר מהמם מהמם מהמם! יש לו קול מטורף וגאונות מוזיקלית.
אבל היה לי קצת קשה ליהנות. חשבתי על ההורים שלו, ועליו בעתיד ובהווה.
האם זה לא הורס את החיים של הילד כשהוא ככה נוסע בכל הארץ לאולמות מלאים באנשים מבוגרים ועומד מולם והם נותנים לו כבוד?
מחוץ לאולם הוא התחמק מהילדים שרצו לדבר איתו, וכשדיבר עם בחורים יחד עם ה"אמרגן" שלו, דיבר בביישנות, כמעט לא הוציא מילה מהפה.
ומעבר לכך שהורסים לילד את הילדות, מה יקרה כשיגדל ויתחלף לו הקול? מדובר בשנים ספורות! ואם הקול יתחלף לקול לא-טוב? הילד שמילדות רגיל לאור הזרקורים פתאום יהפוך לילד רגיל. האם זה לא ישבור אותו?

ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?

ומצד שני, לילד יש יכולת אדירה. כישרון אדיר משמים. והוא אוהב את זה, זה החלום שלו! (נניח שזה כך. ומסתבר שזה כך) האם לא ניתן לממש את הפוטנציאל.

בקיצור, מה אתם חושבים. האם זה בסדר לתת לילד לתפקד כילד פלא?
אם לא, האם יש דרך כן לעשות את זה?
ואם לא, האם כשמדובר בילד שבין כה וכה לא לומד ומופרע, האם כן כדאי?

ומה דין מקהלה?
 

משכיל לאיתן

משתמש ותיק
שאלה לא פשוטה כלל

אין לי מה לומר, רק לספר סיפור

כשהייתי בישיבה קטנה, התפרסם ילד פלא, אחד ומיוחד מכל ילדי הפלא שהיו אי פעם

באותו זמן, בישיבה שאני למדתי היה בחור עם קול דומה מאוד, עם יכולות שליטה ועוצמה לא נתפסות, נעימות מוזיקלית והבנה לא מצויות
כשהוא היה שר בכל מיני הזדמנויות בישיבה כל השכונה באה לשמוע [אני זוכר שמחת בית השואבה שאנשים יצאו עם פיג'מות מהבתים]

ההורים שלו שהיו מאוד 'פרום', מאוד פחדו ולא נתנו לו להופיע בשום מקום והוא היה מאוד מיוסר מזה

אני לא פגשתי אותו שנים רבות, ואז יום אחד זיהיתי אותו ברחוב, נראה כמו גוי גמור
והוא מספר לי, שהוא פסנתרן בכיר במופעים בינלאומיים וכו'

אני לא מכיר את ההסטוריה שלו, מה היה במשך השנים
אבל דוקא בגלל זה, הקשר בין אז להיום היה מידי חד, ברור ומריר

כך שהשאלה הרוחנית לא נמצאת רק בצד אחד של השיקולים..
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
משכיל לאיתן אמר:
שאלה לא פשוטה כלל

אין לי מה לומר, רק לספר סיפור

כשהייתי בישיבה קטנה, התפרסם ילד פלא, אחד ומיוחד מכל ילדי הפלא שהיו אי פעם

באותו זמן, בישיבה שאני למדתי היה בחור עם קול דומה מאוד, עם יכולות שליטה ועוצמה לא נתפסות, נעימות מוזיקלית והבנה לא מצויות
כשהוא היה שר בכל מיני הזדמנויות בישיבה כל השכונה באה לשמוע [אני זוכר שמחת בית השואבה שאנשים יצאו עם פיג'מות מהבתים]

ההורים שלו שהיו מאוד 'פרום', מאוד פחדו ולא נתנו לו להופיע בשום מקום והוא היה מאוד מיוסר מזה

אני לא פגשתי אותו שנים רבות, ואז יום אחד זיהיתי אותו ברחוב, נראה כמו גוי גמור
והוא מספר לי, שהוא פסנתרן בכיר במופעים בינלאומיים וכו'

אני לא מכיר את ההסטוריה שלו, מה היה במשך השנים
אבל דוקא בגלל זה, הקשר בין אז להיום היה מידי חד, ברור ומריר

כך שהשאלה הרוחנית לא נמצאת רק בצד אחד של השיקולים..

אתה צודק. ולכן הצעתי מקהלה. (ואני לא מתכוון למקהלה בת 10 ילדים, שהילד הזה יהיה הסולן ואז יהפוך לכוכב ולילד פלא. אלא למקהלה של הרבה ילדים, שהילד שר אך בלי יותר מידי נוכחות. ואולי מידי פעם גם מקבל איזה סולו קטן...


והשיקולים הם לא רק רוחניים אלא גם נפשיים...

דרך אגב, אספר גם אני סיפור. אחי שיחי' התמודד בעבר, כשהיה בכיתה ה', בתחרות שירה ארצית ברדיו החרדי. הוא הגיע לגמר, מולו נותרו רק עוד שני מתמודדים.
אבי שיחי' שהוא איש חינוך, החליט לעצור פה. הוא אחז שלתת לאח שלי להיות ילד פלא זה להרוס לו את החיים בידיים. (דרך אגב, בלי כל קשר, לאבא שלי יש תלמיד שנהיה ילד פלא ואז זמר, ובאו רק נגיד שמה שיצא ממנו רוחנית זה לא הדבר שאבא שלי מתפאר בו... (הוא לא חילוני אבל לא יצא ממנו כלום...))
אח שלי הפסיק את המרוץ, גדל, התחלף לו הקול, והיום מי זוכר את התחרות ההיא?
(אני לא מביא את הסיפור כקונטרה לסיפור שלך, סתם סיפור בדרך אגב.)
(יצויין שהסיפור התרחש בעבר, והתחרות נעשתה בטלפון. רק לגמר הוא התבקש להגיע לאולפן, אך אז היה הסירוב...)

עריכה:
תיקון. טעות מהותית בסיפור. בדקתי את העובדות והוא לא הגיע לגמר, אבל הוא עבר את האודישנים...
 

B.b

משתמש רגיל
קל וחומר של שטות אמר:
חזרתי מקודם ממסיבת חנוכה. היה יפה. ובמסיבה היה זמר ואיזשהו ילד פלא מהמובילים בארץ.
ילד. ממש ילד.
הוא שר מהמם מהמם מהמם! יש לו קול מטורף וגאונות מוזיקלית.
אבל היה לי קצת קשה ליהנות. חשבתי על ההורים שלו, ועליו בעתיד ובהווה.
האם זה לא הורס את החיים של הילד כשהוא ככה נוסע בכל הארץ לאולמות מלאים באנשים מבוגרים ועומד מולם והם נותנים לו כבוד?
מחוץ לאולם הוא התחמק מהילדים שרצו לדבר איתו, וכשדיבר עם בחורים יחד עם ה"אמרגן" שלו, דיבר בביישנות, כמעט לא הוציא מילה מהפה.
ומעבר לכך שהורסים לילד את הילדות, מה יקרה כשיגדל ויתחלף לו הקול? מדובר בשנים ספורות! ואם הקול יתחלף לקול לא-טוב? הילד שמילדות רגיל לאור הזרקורים פתאום יהפוך לילד רגיל. האם זה לא ישבור אותו?

ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?

ומצד שני, לילד יש יכולת אדירה. כישרון אדיר משמים. והוא אוהב את זה, זה החלום שלו! (נניח שזה כך. ומסתבר שזה כך) האם לא ניתן לממש את הפוטנציאל.

בקיצור, מה אתם חושבים. האם זה בסדר לתת לילד לתפקד כילד פלא?
אם לא, האם יש דרך כן לעשות את זה?
ואם לא, האם כשמדובר בילד שבין כה וכה לא לומד ומופרע, האם כן כדאי?

ומה דין מקהלה?

הדברים לא פשוטים בכלל ,אפשר גם טעימה מעוד זוית כדלהלן

https://www.hidabroot.org/article/1153815
 

איפכאניק

משתמש רגיל
קל וחומר של שטות אמר:
ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?


הייתי בחופה שהיה שם ילד פלא וחשבתי כהנ"ל, אך תכ"ד אמרתי לעצמי שאפשר לחנך אותו שזה לא סתם מופע אלא הוא מקיים מצוות שמחת חתן וכלה וכו'
ואף אם הוא עושה מזה כסף, השאלה היא מה העיקר, ואם זה מגיע מכיוון טוב שהוא יכול לשמח אנשים יכול להיות שכשיגדל אף יישב וילמד.
ואף שלא הייתי רוצה שבני יזכה "במצווה" הזאת עכ"פ לימוד זכות וודאי מותר.
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
איפכאניק אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?


הייתי בחופה שהיה שם ילד פלא וחשבתי כהנ"ל, אך תכ"ד אמרתי לעצמי שאפשר לחנך אותו שזה לא סתם מופע אלא הוא מקיים מצוות שמחת חתן וכלה וכו'
ואף אם הוא עושה מזה כסף, השאלה היא מה העיקר, ואם זה מגיע מכיוון טוב שהוא יכול לשמח אנשים יכול להיות שכשיגדל אף יישב וילמד.
ואף שלא הייתי רוצה שבני "יזכה במצווה" הזאת עכ"פ לימוד זכות וודאי מותר".
ילד שמופיע באירועים בכל הארץ לעיתים תכופות עד שעות מאוחרות בלילה.
אני לא יודע איך זה עובד, אבל אני חושב שיש הכרח שיפסיד גם ימים בחיידר בשביל להופיע...
 
 

איפכאניק

משתמש רגיל
קל וחומר של שטות אמר:
איפכאניק אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?


הייתי בחופה שהיה שם ילד פלא וחשבתי כהנ"ל, אך תכ"ד אמרתי לעצמי שאפשר לחנך אותו שזה לא סתם מופע אלא הוא מקיים מצוות שמחת חתן וכלה וכו'
ואף אם הוא עושה מזה כסף, השאלה היא מה העיקר, ואם זה מגיע מכיוון טוב שהוא יכול לשמח אנשים יכול להיות שכשיגדל אף יישב וילמד.
ואף שלא הייתי רוצה שבני "יזכה במצווה" הזאת עכ"פ לימוד זכות וודאי מותר".
ילד שמופיע באירועים בכל הארץ לעיתים תכופות עד שעות מאוחרות בלילה.
אני לא יודע איך זה עובד, אבל אני חושב שיש הכרח שיפסיד גם ימים בחיידר בשביל להופיע...
אני לא חולק, רק שאם עושים את זה בצורה הזאת הסיכוי שהוא יצא יותר יר"ש גדל.
 
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
B.b אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
חזרתי מקודם ממסיבת חנוכה. היה יפה. ובמסיבה היה זמר ואיזשהו ילד פלא מהמובילים בארץ.
ילד. ממש ילד.
הוא שר מהמם מהמם מהמם! יש לו קול מטורף וגאונות מוזיקלית.
אבל היה לי קצת קשה ליהנות. חשבתי על ההורים שלו, ועליו בעתיד ובהווה.
האם זה לא הורס את החיים של הילד כשהוא ככה נוסע בכל הארץ לאולמות מלאים באנשים מבוגרים ועומד מולם והם נותנים לו כבוד?
מחוץ לאולם הוא התחמק מהילדים שרצו לדבר איתו, וכשדיבר עם בחורים יחד עם ה"אמרגן" שלו, דיבר בביישנות, כמעט לא הוציא מילה מהפה.
ומעבר לכך שהורסים לילד את הילדות, מה יקרה כשיגדל ויתחלף לו הקול? מדובר בשנים ספורות! ואם הקול יתחלף לקול לא-טוב? הילד שמילדות רגיל לאור הזרקורים פתאום יהפוך לילד רגיל. האם זה לא ישבור אותו?

ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?

ומצד שני, לילד יש יכולת אדירה. כישרון אדיר משמים. והוא אוהב את זה, זה החלום שלו! (נניח שזה כך. ומסתבר שזה כך) האם לא ניתן לממש את הפוטנציאל.

בקיצור, מה אתם חושבים. האם זה בסדר לתת לילד לתפקד כילד פלא?
אם לא, האם יש דרך כן לעשות את זה?
ואם לא, האם כשמדובר בילד שבין כה וכה לא לומד ומופרע, האם כן כדאי?

ומה דין מקהלה?

הדברים לא פשוטים בכלל ,אפשר גם טעימה מעוד זוית כדלהלן

https://www.hidabroot.org/article/1153815



ראשית, ברוך הבא לפורום.
תודה על תגובתך. אכן כך.
אך מה בעצם הוא מספר? שהוא היה ילד פלא שהקדיש את כל החיים למוזיקה ועקב כך הפסיד את הילדות אך זה לא היה אכפת לו.
ובהמשך התחלף לו הקול והוא מאוד נשבר מזה אך השם ריחם עליו ונעשה לו נס וזה מה שגרם לו לעלות בתורה וביר"ש.
ואחרי שהצליח ככה לעלות, החיים שלו עדיין היו הרוסים בגלל עברו והוא לא התקבל לשום ישיבה חוץ מלישיבה של חזב"תים.
לא סיפור אי-אי-אי
 
  • תודה
Reactions: B.b

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
לקרוא עד הסוף. כתבה משנת תשע"ו בערוץ 7.
יש פה הרבה צדדים לכאן ולכאן...
אם תיכנסו להיכל ישיבת 'אור החיים' בירושלים, קשה להאמין שתצליחו לזהות מי מבין מאות הלומדים באולם הוא ילד פלא לשעבר וזמר בהווה.
 גם החברים במשרד עורכי הדין היוקרתי יתקשו להאמין שהשותף שלהם במשרד טיפח בעבר הלא רחוק קריירה מוזיקלית ענפה, כמו גם המנכ"ל של חברת קוסמטיקה מובילה, שכילד חרך את הבמות ברחבי העולם.
 מתברר שחלק נכבד מילדי הפלא שהכרנו בעבר השאירו מאחוריהם לא רק את הילד, אלא גם את הפלא. רק לאחרונה זכה עוזיה צדוק חובש הכיפה במקום הראשון במסגרת תוכנית ריאליטי בערוץ 2, ועורר גל של הערצה לא רק בקרב אחיו למגזר. אבל צדוק אינו ילד הפלא הראשון שצמח במחוזות הללו. קדמו לו בעשורים האחרונים עוד כמה ילדים שבלטו בנוף המוזיקה החסידית. חזרנו אליהם כדי לבדוק איך צלחו את תקופת הזוהר כילדים, מה היו הקשיים והאם המחיר שווה את התוצאה.
 "להכיר את הטוב, הרע והמכוער"
"יש אמונה, לא אכנע. אשא אל שמיים תפילה. כמו פרח קמל שנפתח ועלה, אתחיל הכול, הכול מהתחלה" – מי שהמילים האלה מוכרות לו היטב, מן הסתם תהה לעצמו לפני כעשור וחצי לאן נעלם ילד הפלא המוכשר עמית ליסטוונד, שביצע את הלהיט ההיסטרי הזה. היה זה להיט אחד מתוך קריירה מוזיקלית ענפה, שכללה מאות הופעות לצד גדולי הזמר החסידי. הוא הספיק להוציא קרוב לעשרה אלבומים, הכוללים מוזיקה חסידית, פרקי חזנות ואפילו קלטות ילדים. כיום הילד כבר בן 32, ובמקצועו הוא עורך דין המתמחה בתחום נזקי גוף.
 עמית התחיל לשיר כבר בגיל חמש-שש, בעיקר סביב שולחן השבת בבית. בהמשך הצטרף למקהלת בית הספר חב"ד ברחובות, שבו למד. בגיל 11‑12 שר כבר בבר מצוות של חברים. באחת הבר-מצוות שמע אותו אדם שהכיר את החזן חיים אליעזר הרשטיק. הלה סיפר לחזן שיש "ילד ששר מאוד יפה", וקישר בין השניים. עמית החל ללמוד אצלו שיעורי פיתוח קול ונחשף דרכו לעולם המוזיקה. הרשטיק הביא אותו לקונצרטים נחשבים בהיכל התרבות בתל אביב, והשניים המשיכו הלאה לחתונות בחוץ לארץ. באחת החתונות ניצח על התזמורת המעבד משה (מונה) רוזנבלום, שהתחבר אליו מיד, ומשם הדרך לקריירה מוזיקלית הייתה קצרה.
 בשלב מסוים הקול התחיל להתחלף, אבל עמית לא יצא להפסקה. "כמו שצייר לא יכול להפסיק לצייר גם כשהוא לוקח פסק זמן מתערוכות, גם זמר לא מפסיק לשיר. הוא רק מכוון את השירה למקומות הנכונים", משתף ליסטוונד. אחרי שהקול התחלף ובתזמון מושלם הוא התגייס לצה"ל והחל להופיע במסגרת להקת הרבנות הצבאית. עם שחרורו פנה לאפיקים נוספים, "לא פחות מוצלחים", כלשונו. "המוזיקה זה לא דבר שיכול לצאת ממך. זה לא שקמתי יום אחד ואמרתי שאני לא רוצה יותר להמשיך עם מוזיקה. גם היום אני מתעסק מאחורי הקלעים במוזיקה, בדברים שפחות שומעים עליהם. אבל בגיל 21, כשיש מכלול שיקולים, אתה מגלה שיש עוד עיסוקים יפים ולא פחות משמעותיים, שאפשר לבנות מהם קריירה. זה לא בהכרח להזניח את המוזיקה", הוא מסביר.
ליסטוונד שמח בתקופה המוזיקלית שעבר כילד. "גם במצב הנתון שלי כיום, עם האישה והילדים, הייתי רוצה לחזור אחורנית לאותו גיל, אבל כנראה שזה בלתי אפשרי", הוא אומר בחיוך. "זה תקופה מאוד משמעותית ומבגרת. היא מלמדת אותך כבר בגיל מאוד צעיר להכיר את העולם הטוב, הרע והמכוער. בשלב מאוחר יותר ידעתי להתמודד עם דברים שלא בטוח שהיה לי יותר קל להתמודד איתם, אם לא הייתי מקבל את הצידה הזאת לדרך".
 ובכל זאת, אין שום חסכי ילדות?
 "למי שיש רקע בריא, אין שום חסכים. נכון שאתה מדלג על שלבים חשובים בילדות לטובת דברים אחרים, אבל הם משמעותיים וחווייתיים לא פחות. כל ילד מוכשר בכל תחום שהוא היה שמח להיות בקדמת הבמה, זה מאוד מחמיא ומעלה את האגו. אין ספק שזה בא על חשבון הילדות בהמון מובנים, אבל במובנים אחרים אתה מרוויח דברים שאחרים לא יעשו כל חייהם, גם כבוגרים. בנוסף לכך, המון דברים שלמדתי מהתקופה שהייתי ילד ושר על הבמה, עוזרים לי היום בחינוך הילדים שלי. להסתכל על הדברים בצורה קצת שונה, לתת לילדים מה שלא יכולתי לקבל כילד, כשהייתי עסוק בקריירה מוזיקלית".
היית רוצה לראות גם את הילדים שלך עוברים מסלול כזה?
 ליסטוונד מסתייג: "לא כל אחד בנוי לזה, העולם הזה הוא מאוד תובעני. זה המון מרפקים וצריך לדעת להתמודד עם זה גם בצורה רגשית. פרט לכך שלא כל ילד בגיל 12 בנוי להיות סוס עבודה, כמו שהתחום הזה דורש. הווי אומר: קודם כול תלמיד במסגרת חינוכית, עם חיי משפחה, חיי חברה וחיי פנאי. אחר כך, בימים להיות באולפני ההקלטות ובלילות להופיע. לדעת לשלב את כל הדברים האלה זה מאוד קשה ואפשר לקרוס. בסך הכול אתה ילד, שצריך גם להתמודד עם כל מיני ביקורות של הקהל. זה לא כל כך פשוט".
 קושי נוסף שליסטוונד מציין הוא שזמרים גדולים פחדו להופיע לצדו, מכיוון שילד פלא עלול לגנוב להם את ההצגה. "אתה רואה מה הם עושים מאחורי הקלעים כדי שלא תגנוב להם את ההצגה", הוא רומז, "ואתה צריך להתמודד עם זה. יש לזה הרבה השלכות".
ליסטוונד מחדד שעל אף שהוא אינו רואה פגם בבניית קריירה מוזיקלית לילד, הוא כן מתנגד לתחרויות שירה בין ילדים. "המוזיקה של לפני עשרים שנה, כשהייתי ילד, הייתה מאוד שונה. התחרות היום היא מאוד גדולה ואני בהחלט נגד תחרות שילדים מתחרים בה. לא בריא לילד לעמוד על במה ולהתחרות. בתור ילד, מעולם לא התמודדתי בתחרויות של ילדים. היום יש שפע של תוכניות ריאליטי עם אין-ספור ילדים שמתמודדים. אם הייתי צריך לתת להם ציונים - הם לא היו עוברים".
 ויש לו גם המלצה להורים: "אל תדחפו את הילדים שלכם בכוח לבמה אם אין להם את זה. האכזבה יכולה להיות גדולה מאוד. לפעמים אנחנו נותנים לילדים תחושה שהם שרים מאוד יפה ושצפוי להם עתיד מוזיקלי מזהיר, וזה לא נכון. הילד מפתח ציפיות, וכגודל הציפיות - גודל האכזבות. זה טוב להחמיא לילדים, אבל צריך לדעת את המינון הנכון", הוא חותם.
 "העדפתי לשיר מאשר לשחק"
מידד טסה הוא כיום כבר בחור בן 22, אבל נדמה שרבים עדיין רואים בו ילד פלא. בניגוד לילדי פלא שלוקחים הפוגה מוזיקלית בגיל ההתבגרות בגלל התחלפות הקול, טסה צלח את המעבר בלי צורך בהפסקה והצליח להישאר בזירה המוזיקלית. "אצלי העניין התבטא יותר בקושי לשמור על הקול. הייתי צריך להיות עם ליווי צמוד, על כל דבר להתייעץ עם רופא מסוים. פרט לכך שזה קורה הרבה יותר לאט ממה שחושבים וכמעט לא מורגש", הוא נזכר.
 הפעם הראשונה שעלה על הבמה הייתה בחתונה משפחתית בגיל 11 וחצי. התגובות היו נלהבות במיוחד, והופעתו הפכה לחובה בכל שמחה של משפחת טסה המורחבת. באחת החתונות שבהן הופיע ניגנה תזמורתו של ליאור גריידי. בסיום האירוע ניגש גריידי אל אמו של מידד בהתפעלות מהפוטנציאל הצעיר, והציע להקליט לילד אלבום. האם הסכימה והתוצאה הייתה האלבום 'מול שלהבת', שהכיל בעיקר גרסאות כיסוי לשירים מוכרים.
 האלבום לא היה הצלחה מסחררת, אבל בהחלט הספיק לאביעד גיל, זמר בפני עצמו שפגש אותו שנה אחרי כן, בחתונה משפחתית כמובן. גיל החליט לזנוח את הקריירה האישית שלו לטובת הפלא החדש שגילה. הוא הוציא לו את האלבום 'על נהרות בבל', שהפך מיד ללהיט והעלה אותו לליגה של הגדולים. במשך השנים הוציא מידד כשמונה אלבומים, הן בז'אנר החסידי והן בז'אנר המזרחי, כשהוא מופיע מדי ערב בשמחות ובאירועים.
כשמידד מתבקש לחזור אל תקופת ילדותו, הוא לא מרגיש החמצה בכך שבילה את זמנו באולפני ההקלטות ובהופעות במקום במגרשי המשחקים, להפך. "בתור נער זאת הייתה החוויה שלי. אדם עושה מה שהוא אוהב, וזה מה שאהבתי: לשיר. בשבילי זה היה במקום לשחק ואפילו יותר מזה", אומר מידד. "בגלל שאתה נהייה דמות מוכרת ומסתכלים עליך, אתה מקבל סוג של מחויבות לדמות שלך, אתה צריך להיראות אדם יותר טוב, ככה שזה גם שמר אותי. לא רק שזה לא הרס לי, אלא עזר לי לשמור על עצמי", הוא מעיד.
 החיצוניות לא מפריעה לפעמים לאמת הפנימית?
 "אני לוקח את הדברים האלה בטוב. אם אני רואה שזה יותר מדי, אני משחרר. צריך לדעת איך לקחת את הדברים".
 היית ממליץ לילד אחר לעבור את המסלול שעברת?
 טסה מגדיר זאת כ"שאלת השאלות של הרבה ילדים". "בכל דבר צריך להתייעץ עם מישהו שמבין בזה. יכול להיות שזה ממש נס איך שעברתי את זה. אם למישהו מסוים זה לא מתאים, הוא יכול ליפול מזה חס ושלום. אצלי הכול קרה ממילא, משמיים. בתור יועץ לא הייתי מייעץ על דבר כזה", הוא אומר. "למרות שאמא שלי דחפה את כל העניין של המוזיקה, אצלי זה בא מתוך רצון טוב וכיף, וזה מה שחשוב", מסכם טסה.
 כיום, כשהוא מסכם יותר מעשור של קריירה מוזיקלית, הוא עדיין מחלק את זמנו בין לימוד בישיבת 'אור החיים' של הרב ראובן אלבז להופעותיו הרבות כדי "לשמח את עם ישראל", כלשונו.
אצל דודי הרץ, אזכור הקריירה המוזיקלית מציף לא מעט זיכרונות מהעבר. תשע שנים חלפו מאז שנחתם הפרק הזה בחייו, וכיום הוא נמצא במקום אחר לגמרי. "זה ממש מחזיר אותי אחורה, אני כבר כל כך לא שם", הייתה התגובה הראשונה שלו כשפנינו אליו לצורך הכתבה. היום הוא בן 26, קצין בקבע ובמקביל לומד באוניברסיטה לתואר ראשון. השינוי היותר משמעותי שעבר עליו בתקופה הזאת הוא הורדת הכיפה.
 מקהלת בית הספר ברחובות הייתה התחנה המוזיקלית הראשונה שלו, כבר בגיל שש. קצת לפני בר המצווה התחיל לקחת שיעורי פיתוח קול אצל החזן חיים אליעזר הרשטיק, שזיהה את הפוטנציאל ודי מהר התחיל לצרף אותו להופעותיו. הבן של החזן, שרוליק הרשטיק, החליט להשקיע בהרץ והפיק לו אלבום אישי בשם 'לא לפחד כלל'. בהמשך הוציא מיני אלבום עם הזמר אפרים מנדלסון וכן הקליט אלבום של ניגוני חב"ד. בין לבין הופיע על במות נחשבות עם גדולי האמנים, והשתתף בקרוב לעשרים אלבומים.
 הפרק של המוזיקה נגמר אצלו בגיל 15. "טכנית כבר לא יכולתי להמשיך לשיר, המנעד הצטמצם והקול התחלף. מאז עברו שנים ואני כבר במקום אחר בחיים", אומר הרץ.
 יש לקריירה על הבמה השפעה על אורח החיים שהשתנה?
 "יכול להיות שהייתה איזושהי השפעה, אבל אי אפשר לדעת".
הרץ שמח בקריירה המוזיקלית שלו. "זו הייתה תקופה מאוד חווייתית, שביגרה אותי ונתנה לי המון. כמובן שיש דקויות קטנות של להשקיע בנקודה מסוימת יותר ובאחרת פחות, אבל בסך הכול הייתי עושה אותו דבר שוב", הוא אומר בערגה.
 הכוכבות יצרה לך התמודדויות כילד?
 "תמיד המשכתי להיות עם החברים בכיתה בבית הספר, זה לא שינה בקטע הזה שום דבר. בלימודים מאוד השקעתי, היו לי ציונים מאוד טובים. אפשר גם וגם, דברים אחרים עשיתי פחות. התעסקתי במוזיקה במקום בדברים אחרים שפחות עניינו אותי".
הנוסחה של הרץ להצלחה היא איזון: "מי שיש לו את זה והתברך - זו חוויה, זה כיף וטוב, כמובן אם עושים את זה בצורה חינוכית ומבוקרת. לא להפסיד בית ספר ושזה לא יבוא על חשבון דברים אחרים".
 דור שלישי לחזנות
מוטי זינגבוים הוא בעלים ומנכ"ל משותף של חברת מוצרי קוסמטיקה בשם 'חוה זינגבוים' – אשתו כמובן. קשה להאמין שאיש העסקים הממולח היה עד לפני לא מעט שנים זמר חסידי מצליח ובעבר הרחוק יותר ילד פלא, בתקופה שבה ילדי הפלא במוזיקה החסידית היו דבר נדיר.
 נתחיל דווקא מהסוף. היית זמר מצליח, לאן נעלמת?
"בשלב מסוים עקב הקריירה עברנו לארצות הברית, שם גרנו כמה שנים והקריירה שגשגה. כשחזרנו לארץ חשבתי שגם בארץ אוכל להמשיך להתפרנס מהשירה והמוזיקה, אבל בסופו של דבר נאלצתי לחזור להופיע בחו"ל. הייתי יותר בחו"ל מאשר בבית וזה לא משהו שאפשר להמשיך איתו, רציתי להיות עם המשפחה. ברגע שנוצרה הזדמנות עם העסק של אשתי, החלטתי להתרכז בזה במאה אחוז. אי אפשר לעשות קריירה, לא עסקית ולא מוזיקלית, בפחות מזה", הוא מסביר.
 מוטי התחיל את דרכו המוזיקלית בגיל שמונה, כשהשתתף בתחרות כישרונות צעירים של 'מעריב לנוער' בהיכל התרבות בתל אביב, בה זכה במקום הראשון. מנחה האירוע היה מרדכי פרימן, שהמליץ להורים שלו ללכת על זה ברצינות. הוא חיבר את מוטי לאמרגן שהתמחה במוזיקה חסידית, שהייתה יחסית בחיתוליה. בהמשך הצטרף למקהלת פרחי צברים, ולאחר מכן המשיך בקריירה של ילד פלא באופן עצמאי ברחבי העולם. כילד הוציא קלטת שנקראה 'מוטי זינגבוים – ילד הפלא מירושלים' שזכתה להצלחה רבה. במקביל השתתף כסולן בכמה תקליטים.
 הקול שלו התחלף בצורה חלקה, אבל בהמלצת פרופסור נגרי שליווה אותו עשה זינגבוים פסק זמן מוזיקלי בגיל 14 וחצי. ההפסקה הסתיימה עם גיוסו לצה"ל, שם חבר למקהלת הרבנות הצבאית תחת ניצוחו של משה מונה רוזנבלום. בהמשך הפך לסולן הלהקה. לאחר שחרורו מהצבא המשיך בקריירת סולו מצליחה, הוציא לא מעט אלבומים והופיע ברחבי הארץ והעולם.
 גם היום, כשהוא בן 53, זוכר מוטי היטב את התקופה. "מצד אחד, זאת ילדות לא נורמטיבית, לא רגילה. ילד שנהפך לזמר, הופך למפורסם, מופיע בכל העולם. מצד שני, השתדלתי יחד עם הוריי להמשיך את הילדות שלי כמו ילד רגיל. הייתי מדריך ואפילו קומונר בבני עקיבא, וניסיתי לשלב ככל האפשר. כשהייתי על הבמה – הייתי זמר לכל דבר, אבל כשחזרתי הביתה והייתי במסגרת של הלימודים והחברה – השתדלתי להתנהל בצורה הכי רגילה ונורמטיבית שאפשר".
 היו החמצות?
 "לא רק שלא החמצתי דברים, להפך. רק הרווחתי. הילדות שלי לא נפגעה. עשיתי דברים שכל ילד עושה, ומצד שני חוויתי חוויה שגם לא כל ילד זוכה לה. בסך הכול זו החלטה מאוד אישית של כל הורה. אם לילד יש כישרון יוצא דופן, זה נכון ויפה לתת לו לפרוץ ולתת רוח גבית לכישרון שלו, כל עוד שזה נשאר במסגרת נורמטיבית, כשהוא עדיין יודע שהוא ילד, שיש את החיים לצד הקריירה".
 זינגבוים טוען כי הקריירה כילד בנתה את אופיו: "לפתח קריירה בתור ילד זה בונה הרבה חלקים באישיות שלך, ומחדד איך לקחת פרויקטים ולהתמקצע בהם. זה נותן לך היבטים של אחריות, מחויבות והגשמה. עד היום אני מרגיש שחלק גדול מההתהוות של מי שאני והאופי שלי, גם בחיים העסקיים – נוצרו ונזרעו עוד בתור ילד בתקופה ההיא", הוא אומר.
 יש למוטי לא מעט תובנות על ההבדלים בין התקופה של היום לתקופה ההיא: "אנחנו חיים היום במדיה של פייסבוק ואינטרנט, שבתוך יום מישהו יכול להתפרסם ברחבי העולם. בתקופה שהייתי ילד, הקריירה הייתה צריכה להיבנות בעבודה של נדבך על גבי נדבך ובצעדים קטנים, כדי ליצור קריירה יציבה. בעולם של היום אתה עולה בן לילה, ובאותה מידה יכול להיעלם בן לילה. מי שרוצה להיכנס לתחום הזה צריך להבין שלמרות שהיום המדיה היא חובקת עולם, יש להשקיע בבסיס ולבנות את זה עקב בצד אגודל עד להצלחה אמיתית", הוא חותם.
 שרוליק הרשטיק הוא כבר דור שלישי בעולם המוזיקלי. אביו, החזן חיים אליעזר הרשטיק, היה גם הוא ילד פלא שגדל אצל אבא שלו - משה מנחם הרשטיק, שהיה מורו ורבו לתורת החזנות ופיתוח קול. בהמשך הופיע הנער חיים אליעזר רבות לצד החזן משה קוסוביצקי, שגם היה בעבורו סוג של מורה.
 מעשה אבות סימן לבנים, וכבר בגיל שמונה-תשע התחיל שרוליק להופיע עם אביו על במות גדולות עם גדולי הזמרים והחזנים. בתקופת בר המצווה היה הסולן המרכזי בקלטת 'אודה' של חסידות ויז'ניץ. קצת אחרי כן הוריו הפיקו לו קלטת אישית בשם 'ושם נעבדך' עם משה לאופר, שגם הלחין חלק מהשירים. בשיא ההצלחה של אותה תקופה הגיע משבר חילוף הקול. "הייתי בישיבה קטנה, ככה שזה יצא טוב", הוא משחזר. "אבל גם בתקופה הזאת לא הפסקתי לגמרי לשיר, הייתי על אש נמוכה. אבא שלי היה חזן בבית הכנסת 'מאנה' בתל אביב, והייתי שר איתו בכל שבת. בהמשך התחלתי לנצח על מקהלה קטנה".
 כיום, כשהוא מתקרב לשנתו ה‑37, שרוליק עדיין מצוי עמוק בתחום המוזיקה כזמר חתונות, מנצח על מקהלות ומעבד לזמרים אחרים כמו אברימי רוט ואלי הרצליך. במבט לאחור הוא בטוח שהתקופה הזאת נתנה לו המון. "אם הייתי יכול, הייתי עושה זאת שוב ואולי אפילו יותר טוב", הוא אומר, וממשיך גם לדור הבא: "הילדים שלי הם מוזיקליים ושרים יפה. לפעמים אני מעלה אותם על במות, כמו בשמחת בית השואבה, אבל לא דוחף אותם".
 "היו גם קצת התמודדויות", הוא נזכר, "אבל בגדול לא הייתה תקשורת כמו היום, שהכול נמצא בתוך דקות אצל כולם. הכול היה שונה. הייתי מופיע והילדים בכיתה לא היו יודעים כלום. לפעמים הייתי מחסיר חומר כשהייתי טס לחו"ל, אז היה לי מורה פרטי והייתי משלים חומרים. בכיתה לא ידעו על כך. לא רק שלא ידעו, אלא כשהייתי מספר לחברים שלי שהופעתי, הם חשבו שאני מדמיין. לא התייחסו אליי ברצינות, כי זה לא היה עניין".
 איך מגיעים לאיזון בתקופה הזאת?
 "הכול מתחיל מהבית. אם הבית נותן לך את הפרופורציות הנכונות, אתה מבין שיש לך משהו שלילדים אחרים אין, אבל לא מעבר לזה, והכול בענווה. כל העניין מתחיל כמה דורות אחורה, אבא שלי חזן וסבא שלי היה חזן – כולם היו בעלי תפילה, וזה היה העיסוק הכמעט-מרכזי בבית. זה לא שנפלתי לתוך משהו חדש ולא מוכר, אתה גדל בבית כזה".
 אתה רואה את הילדים שלך גם גדלים כילדי פלא?
 "במוסדות הלימוד שהם נמצאים בהם כרגע לא נראה לי כל כך, אבל אי אפשר לדעת, כרגע הם עוד צעירים. אני זורם עם העניין. אם זה יקרה – אברך על זה. אם לא, אז לא. חנוך לנער על פי דרכו". 

 
 הפסיכולוגית מרים שפירא עם המלצות להורים לילדים בעלי כישרון מיוחד
 "ילד עם כישרון גדול זו מתנה מהקב"ה שכדאי לפתח ולנצל בגבולות מסוימים, אבל לא על חשבון הבריאות הנפשית ולא חשבון ההתפתחות שלו", קובעת מרים שפירא, פסיכולוגית קלינית, "השאלה היא איך לעזור לילד לבטא את הכישרון שלו. לעשות משהו שהוא אוהב וטוב בו ולזכות בהכרה על זה, בלי לקפח את הצדדים האחרים בהתפתחות שלו".
 שפירא לא נוטה לפסול מכול וכול את האפשרות הזאת, אבל היא בעד הרבה מאוד זהירות: "יש פה פוטנציאל לסיכון גדול התפתחותית. ילד יכול להבין את העולם בצורה לא נכונה. הוא עלול לחשוב בטעות שמי שמוחא לו היום כפיים, ימחא לו כפיים גם מחר. הוא עלול להבין שהקיום היחיד שלו הוא שימחאו לו כפיים כל הזמן, והוא יהפוך לתלותי במחיאות כפיים, איך שמסתכלים עליו ושומעים אותו. כשחלילה יתחלף לו הקול, הוא עלול להגיב בצורה קשה".
 "עיקר האתגר הוא של ההורים", אומרת שפירא. "לפני הכול הם צריכים לשאול את עצמם בשביל מה ומי אתה עושה את זה, ולענות על כך בכנות גמורה. האם אני מטפח את הקריירה של הילד בשבילו ובשביל העולם, או בשבילי ובשביל הצרכים שלי. התשובה לא פשוטה. אם להורים יש עניין לגדל ילד בריא, מפותח היטב ומאוזן – זה אפשרי, אבל אם ההורים מגדלים את הילד-פלא כדי לספק את הצרכים שלהם – אנחנו בבעיה. המפתח הוא ההורים. איך הם עוזרים לילד לשמור על איזון".
 "ההורים צריכים לשמור עליו מפני הקצוות, ולשקול היטב לפני שהם מחליטים לאפשר כזאת קריירה, ואם כן - אילו גבולות הם מציבים. בעיקר של מינון וליווי צמוד של הילד, שכולל תיווך, הסברה וליווי רגשי כדי שהוא לא יתאכזב במידה קיצונית. גם בעניין הכספי: שהכסף נצמא ברשותם ולא ברשותו, והוא נצבר בחסכונות לעתיד. זו דוגמה קטנה של איך ההורים צריכים להתנהל במצבים האלה. הם גם יכולים להסביר לו כל מיני דברים בתוך התעשייה המוזיקלית, כדי שלא יישאר עם התמימות שלו. יש דברים שהוא יכול להרוויח מההתחככות בתחומים כאלה, וזו בהחלט השקעה".
 

איפכאניק

משתמש רגיל
תודה רבה!!
לא קראתי את כל הכתבה (בעיות קשב וכוח)
אבל נראה לי לחלק בין מקהלת פרחי מיאמי או לונדון שהיו בשעתם שנראה לי שהם היו תוכניות חינוך מסוימות(כך זכור לי), לבין המקהלות של היום שהם נטו ביזנס אחד גדול ויש להם אינטרס לסחוף כמה שיותר ילדים ואינם דואגים לבריאותם הנפשית.
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
איפכאניק אמר:
תודה רבה!!
לא קראתי את כל הכתבה (בעיות קשב וכוח)
אבל נראה לי לחלק בין מקהלת פרחי מיאמי או לונדון שהיו בשעתם שנראה לי שהם היו תוכניות חינוך מסוימות(כך זכור לי), לבין המקהלות של היום שהם נטו ביזנס אחד גדול ויש להם אינטרס לסחוף כמה שיותר ילדים ואינם דואגים לבריאותם הנפשית.

יש כמה כמה שמעלים את הנקודה על ההבדל בין פעם להיום. מישהו פה (לא זוכר מי אין לי כוח לקרוא שוב :)) אומר שהיום העולים להיות כוכבים במהירות, וגם עלולים ליפול במהירות, זה שונה...
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
משכיל לאיתן אמר:
שאלה לא פשוטה כלל

אין לי מה לומר, רק לספר סיפור

כשהייתי בישיבה קטנה, התפרסם ילד פלא, אחד ומיוחד מכל ילדי הפלא שהיו אי פעם

באותו זמן, בישיבה שאני למדתי היה בחור עם קול דומה מאוד, עם יכולות שליטה ועוצמה לא נתפסות, נעימות מוזיקלית והבנה לא מצויות
כשהוא היה שר בכל מיני הזדמנויות בישיבה כל השכונה באה לשמוע [אני זוכר שמחת בית השואבה שאנשים יצאו עם פיג'מות מהבתים]

ההורים שלו שהיו מאוד 'פרום', מאוד פחדו ולא נתנו לו להופיע בשום מקום והוא היה מאוד מיוסר מזה

אני לא פגשתי אותו שנים רבות, ואז יום אחד זיהיתי אותו ברחוב, נראה כמו גוי גמור
והוא מספר לי, שהוא פסנתרן בכיר במופעים בינלאומיים וכו'

אני לא מכיר את ההסטוריה שלו, מה היה במשך השנים
אבל דוקא בגלל זה, הקשר בין אז להיום היה מידי חד, ברור ומריר

כך שהשאלה הרוחנית לא נמצאת רק בצד אחד של השיקולים..
צריך חכמה גדולה להבחין בין ילד שהוא גם ילד פלא, לבין ילד שכל מהותו ילד פלא, שבמקרה כזה א"א כמעט לעצור אותו ללא נזק משמעותי. 
 
 

B.b

משתמש רגיל
קל וחומר של שטות אמר:
חזרתי מקודם ממסיבת חנוכה. היה יפה. ובמסיבה היה זמר ואיזשהו ילד פלא מהמובילים בארץ.
ילד. ממש ילד.
הוא שר מהמם מהמם מהמם! יש לו קול מטורף וגאונות מוזיקלית.
אבל היה לי קצת קשה ליהנות. חשבתי על ההורים שלו, ועליו בעתיד ובהווה.
האם זה לא הורס את החיים של הילד כשהוא ככה נוסע בכל הארץ לאולמות מלאים באנשים מבוגרים ועומד מולם והם נותנים לו כבוד?
מחוץ לאולם הוא התחמק מהילדים שרצו לדבר איתו, וכשדיבר עם בחורים יחד עם ה"אמרגן" שלו, דיבר בביישנות, כמעט לא הוציא מילה מהפה.
ומעבר לכך שהורסים לילד את הילדות, מה יקרה כשיגדל ויתחלף לו הקול? מדובר בשנים ספורות! ואם הקול יתחלף לקול לא-טוב? הילד שמילדות רגיל לאור הזרקורים פתאום יהפוך לילד רגיל. האם זה לא ישבור אותו?

ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?

ומצד שני, לילד יש יכולת אדירה. כישרון אדיר משמים. והוא אוהב את זה, זה החלום שלו! (נניח שזה כך. ומסתבר שזה כך) האם לא ניתן לממש את הפוטנציאל.

בקיצור, מה אתם חושבים. האם זה בסדר לתת לילד לתפקד כילד פלא?
אם לא, האם יש דרך כן לעשות את זה?
ואם לא, האם כשמדובר בילד שבין כה וכה לא לומד ומופרע, האם כן כדאי?

ומה דין מקהלה?
מצאתי שכבר דנו בדבריך בפורום אחר לפני שנים אחדות ולא השאירו זוית ופינה שלא נידונה .

*https://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=4&topic_id=3107792&forum_id=771

 
 

B.b

משתמש רגיל
B.b אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
חזרתי מקודם ממסיבת חנוכה. היה יפה. ובמסיבה היה זמר ואיזשהו ילד פלא מהמובילים בארץ.
ילד. ממש ילד.
הוא שר מהמם מהמם מהמם! יש לו קול מטורף וגאונות מוזיקלית.
אבל היה לי קצת קשה ליהנות. חשבתי על ההורים שלו, ועליו בעתיד ובהווה.
האם זה לא הורס את החיים של הילד כשהוא ככה נוסע בכל הארץ לאולמות מלאים באנשים מבוגרים ועומד מולם והם נותנים לו כבוד?
מחוץ לאולם הוא התחמק מהילדים שרצו לדבר איתו, וכשדיבר עם בחורים יחד עם ה"אמרגן" שלו, דיבר בביישנות, כמעט לא הוציא מילה מהפה.
ומעבר לכך שהורסים לילד את הילדות, מה יקרה כשיגדל ויתחלף לו הקול? מדובר בשנים ספורות! ואם הקול יתחלף לקול לא-טוב? הילד שמילדות רגיל לאור הזרקורים פתאום יהפוך לילד רגיל. האם זה לא ישבור אותו?

ומלבד זאת, מנקודת מבט יהודית, האם מצפים מילד פלא לצאת ת"ח? איך?
ואם לא מצפים שיצא ת"ח, איך ההורים החרדים נותנים יד לכזה מין חינוך?

ומצד שני, לילד יש יכולת אדירה. כישרון אדיר משמים. והוא אוהב את זה, זה החלום שלו! (נניח שזה כך. ומסתבר שזה כך) האם לא ניתן לממש את הפוטנציאל.

בקיצור, מה אתם חושבים. האם זה בסדר לתת לילד לתפקד כילד פלא?
אם לא, האם יש דרך כן לעשות את זה?
ואם לא, האם כשמדובר בילד שבין כה וכה לא לומד ומופרע, האם כן כדאי?

ומה דין מקהלה?
מצאתי שכבר דנו בדבריך בפורום אחר לפני שנים אחדות ולא השאירו זוית ופינה שלא נידונה .

*https://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=4&topic_id=3107792&forum_id=771

וכן דנו בזה בעוד מקום:

https://chl.co.il/viewtopic.php?t=16241
 

נפתולי

משתמש ותיק
אני מכיר אישית מקרוב 2 ילדי פלא.
ילד פלא אחד שהתפרסם עם סינגלים מאד ידועים וקליפים וכו' (ואני לא מגלה איזה סינגלים כמובן) - וכשהוא התבגר ירד מהדרך כמעט לגמרי. מכובע וחליפה שמרנית וחסידית, הוא היום בלבוש צבעוני על הגבול... וכמובן שאין לו שייכות עם עולם התורה והחסידות.
ילד פלא אחר, שההורים לא הסכימו לפרסם אותו, הוא שר פה ושם אבל מתוך הקפדה לא להתפרסם - והוא היום אברך משי, בן תורה לתפארת.
בלי להכנס לויכוחים, אני רק מספר את מה שאני מכיר מקרוב ממש.
 
משכיל לאיתן אמר:
כך שהשאלה הרוחנית לא נמצאת רק בצד אחד של השיקולים..
אני מכיר משיהו שהקול שלו לא היה מיחוד בכלל, והוא לא שר בשום מקהלה, ויום אחד הוא התדרדר רוחנית ה"י.
כך שאין קשר בין מה שהוא היה שר יפה לבין מה שהוא התדרדר.
ברור לכל בר דעת, שהפירסום של ילדי הפלא אינו מועיל לחינוכו.
רק שיש אפשרות שזה לא יקלקל אותו.
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
הוא הדין והוא הטעם בילדי פלא רוחניים, כלומר מי שמגיל צעיר מתייעד להיות 'ממשיך', מתעטר בבגדי גדולה וכבוד, כל סובביו מתחנפים אליו ולא מקיימים עמו קשרי חברות אמיתיים וטבעיים, ובגיל צעיר מאוד הוא מתעטר באדמורו"ת.
האם לא הורסים את חייו ומשחיתים את נפשו?
 

איפכאניק

משתמש רגיל
קל וחומר של שטות אמר:
איפכאניק אמר:
תודה רבה!!
לא קראתי את כל הכתבה (בעיות קשב וכוח)
אבל נראה לי לחלק בין מקהלת פרחי מיאמי או לונדון שהיו בשעתם שנראה לי שהם היו תוכניות חינוך מסוימות(כך זכור לי), לבין המקהלות של היום שהם נטו ביזנס אחד גדול ויש להם אינטרס לסחוף כמה שיותר ילדים ואינם דואגים לבריאותם הנפשית.

יש כמה כמה שמעלים את הנקודה על ההבדל בין פעם להיום. מישהו פה (לא זוכר מי אין לי כוח לקרוא שוב :)) אומר שהיום העולים להיות כוכבים במהירות, וגם עלולים ליפול במהירות, זה שונה...
נראה לי שראיתי מש"כ אחד מהם לחלק כדברך ואף בעניין סגנון המוזיקה של היום,
אך אני התכוונתי לחלק בעניין הגישה של בעלי המקהלות דאז להיום, וזה דבר שחודר מאוד.
 
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
פריחת ההרים אמר:
הוא הדין והוא הטעם בילדי פלא רוחניים, כלומר מי שמגיל צעיר מתייעד להיות 'ממשיך', מתעטר בבגדי גדולה וכבוד, כל סובביו מתחנפים אליו ולא מקיימים עמו קשרי חברות אמיתיים וטבעיים, ובגיל צעיר מאוד הוא מתעטר באדמורו"ת.
האם לא הורסים את חייו ומשחיתים את נפשו?
ילד פלא החשש שעם ההתבגרות נתחלף לו הקול משא''כ בממשיך..
 
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
חוזר ומגיד אמר:
פריחת ההרים אמר:
הוא הדין והוא הטעם בילדי פלא רוחניים, כלומר מי שמגיל צעיר מתייעד להיות 'ממשיך', מתעטר בבגדי גדולה וכבוד, כל סובביו מתחנפים אליו ולא מקיימים עמו קשרי חברות אמיתיים וטבעיים, ובגיל צעיר מאוד הוא מתעטר באדמורו"ת.
האם לא הורסים את חייו ומשחיתים את נפשו?
ילד פלא החשש שעם ההתבגרות נתחלף לו הקול משא''כ בממשיך..
לא רק זה החשש.
זה חשש גדול, אך העיקר הוא עצם השחתת הילד.
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
הייתי במסיבה ששר שם ילד עם קול מדהים ואבא שלו הזהיר לפני שהוא שר שאף אחד לא יצלם אותו ולא יסריט
כי הוא כבר קיבל הזמנות מדובאי שישיר שם
ילד שבאמת יש לו קול יפה וימשכו אותו האמרגנים לא רק שת"ח הוא לא יצא אלא גם חרדי הוא לא יהיה (אולי בחיצוניות)
זה נכון שצריך לתת לו את המקום רק באירועים סגורים שישמרו עליו
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משיהו שהקול שלו לא היה מיחוד בכלל, והוא לא שר בשום מקהלה, ויום אחד הוא התדרדר רוחנית ה"י.
כך שאין קשר בין מה שהוא היה שר יפה לבין מה שהוא התדרדר.
על פי תיאוריה זו, גם לתת לילד להסתובב עם חברים פרחחים, ולתת לו ללכת לקולנוע, וכו' וכו', אין בזה שום קשר לבין זה למה שהוא יתדרדר, כי מסתמא יש כאלה שהתדרדרו ולא עשו כן.
איזה טענה היא זו?? אתמהה
.
 
יושב אוהלים אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משיהו שהקול שלו לא היה מיחוד בכלל, והוא לא שר בשום מקהלה, ויום אחד הוא התדרדר רוחנית ה"י.
כך שאין קשר בין מה שהוא היה שר יפה לבין מה שהוא התדרדר.
על פי תיאוריה זו, גם לתת לילד להסתובב עם חברים פרחחים, ולתת לו ללכת לקולנוע, וכו' וכו', אין בזה שום קשר לבין זה למה שהוא יתדרדר, כי מסתמא יש כאלה שהתדרדרו ולא עשו כן.
איזה טענה היא זו?? אתמהה
.
דוקא התכוונתי להגיב לזה:
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
שיר של ג'סטין ביבר. למי שלא יודע ג'סטין ביבר בזמנו היה הילד המפורסם ביותר בעולם. היום הוא עדיין כוכב, אבל כשהיה ילד...
שיר שהוציא בגיל 20 ובו הוא מדבר על הילדות שלו. (ראו בחוש שהפירסום גרם לו לבעיות בתקשורת בין-אישית ואפילו לבעיות נפשיות כלשהן...)
Everybody knows my name now
But somethin' 'bout it still feels strange
Like lookin' in a mirror, tryna steady yourself
And seein' somebody else
And everything is not the same now
It feels like all our lives have changed
Maybe when I'm older, it'll all calm down
But it's killin' me now
What if you had it all
But nobody to call?
Maybe then you'd know me
'Cause I've had everything
But no one's listening
And that's just lonely
I'm so lonely
Lonely
Everybody knows my past now
Like my house was always made of glass
And maybe that's the price you pay
For the money and fame at an early age
And everybody saw me sick
And it felt like no one gave
They criticized the things I did as an idiot kid
What if you had it all
But nobody to call?
Maybe then you'd know me
'Cause I've had everything
But no one's listening
And that's just lonely
I'm so lonely
Lonely
I'm so lonely
Lonely

הנה תרגום: (אם אתם מוצאים את התרגום לא מקביל, כנראה שגוגל צנזרו משהו בקטע באנגלית, צנזרו משהו שאני כותב אותו בצורה קצת שונה מהמקור...)
כולם יודעים את שמי עכשיו
אבל משהו בזה עדיין מרגיש מוזר.
כמו להסתכל במראה, להציב את עצמך ולראות מישהו אחר.
והכל לא אותו דבר עכשיו.
זה מרגיש כאילו כל חיינו השתנו.
אולי כשאגדל יותר הכול ירגע אבל זה הורג אותי עכשיו.

-מה אם היה לך הכל
אבל אף אחד לא להתקשר אליו?
אולי אז היית מבין אותי!
כי היה לי הכל
אבל אף אחד לא מקשיב
וזה רק פשוט בודד!
אני כל כך בודד!
ב-ו-ד-ד!

כולם יודעים את העבר שלי עכשיו.
כאילו הבית שלי תמיד היה עשוי מזכוכית
ואולי זה המחיר שאתה משלם
עבור כסף ותהילה בגיל צעיר.
וכולם רואו אותי חולה
וזה הרגיש כאילו אף אחד לא התעסק עם הזבל.
הם מתחו ביקורת על הדברים שעשיתי כילד אידיוט!

-מה אם היה לך הכל
אבל אף אחד לא להתקשר אליו?
אולי אז היית מבין אותי!
כי היה לי הכל
אבל אף אחד לא מקשיב
וזה רק פשוט בודד!
אני כל כך בודד!
ב-ו-ד-ד!
אני כל כך בודד!
ב-ו-ד-ד!
 
קל וחומר של שטות אמר:
מה יקרה כשיגדל ויתחלף לו הקול? מדובר בשנים ספורות! ואם הקול יתחלף לקול לא-טוב? הילד שמילדות רגיל לאור הזרקורים פתאום יהפוך לילד רגיל. האם זה לא ישבור אותו?
מענין מה יקרה​
אם יהיה ילד-פלא בתורה​
שלפתע ישכח את תלמודו,​
האם זה ישפיע עליו כמו להבדיל​
על הילד-פלא במוזיקה​
שהלך לו הקול?​
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מנחם מענדל שפרינגר אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
מה יקרה כשיגדל ויתחלף לו הקול? מדובר בשנים ספורות! ואם הקול יתחלף לקול לא-טוב? הילד שמילדות רגיל לאור הזרקורים פתאום יהפוך לילד רגיל. האם זה לא ישבור אותו?
מענין מה יקרה​
אם יהיה ילד-פלא בתורה​
שלפתע ישכח את תלמודו,​
האם זה ישפיע עליו כמו להבדיל​
על הילד-פלא במוזיקה​
שהלך לו הקול?​
חסרים דוגמאות כאלו?
לאו דוקא שכח את תלמודו אבל נער שהיה לו הילה והצלחה במקום אחד ובישיבה אחרת איבד את זהרו...
ואגב גם מקרה ששכח את תלמודו היה לכאו' במעשה בינוקא הפילאי מבלז (נחלקו השיטות אם באמת שכח תלמודו או שנאסר עליו לדבר)
 
חלק עליון תַחתִית