דרך ההנהגה הרצויה עם "נוער מתמודד", והדרכת מרן הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל בנושא (אשכול מאוחד)

ההוא גברא

משתמש ותיק
לא שאני מכריע אבל בהחלט כן אם אני יודע שאם אני לא יביא לו סכין לחתוך את היד יתכן שהוא יחתוך בעתיד את הראש התשובה היא כן!
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
הוא יודע שיש בורא עולם והוא יודע שזה איסור חמור אבל הוא לא מתחבר לאיסור הוא לא מבין את זה.
במוח של ילד בן 12 הידיעה שיש בורא לעולם לא מספיקה בשביל להרתיע אותו לא לעשות איסורים.
שטויות!!!
גם ילד בן שש לא מדליק אור בשבת כי הוא מבין שיש מישהו גדול שאומר שאסור
אדיר במרום אמר:
אבל הוא לא מתחבר לאיסור הוא לא מבין את זה.
אדם שמקיים רק מצוות שהוא מתחבר אליהם ומבין אותם הוא אפיקורס גמור!!!
ילד שומר תו"מ מחונך ששומעים לבורא עולם כי הוא יודע מה צריך לעשות ולא אני ואני הרבה דברים אני לא מבין ועושה כי יש אחרים שמבינים יותר טוב ממני
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
E. W אמר:
מה שאני לא מבין?
אם הבן שלך יבקש סכין לחתוך לעצמו את האצבע גם תביא לו כי אם לא הוא יברח מהבית?
בוודאי,אם זה מה שימנע ממנו להתאבד ולמות לגמרי...אתה לא???
אתה לא תעשה את זה גם אם תרצה רק אם אתה אדם קר כמו קרח....
המקסימום אתה תאמר לו תקח מה שאתה רוצה אני לא מסוגל לתת את זה
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
האם נאמר שהוא צריך לעזור לבן לעבור עבירות?
נאמר שהוא צריך לתת כסף, ומשמעות הדבר, שלא אמור לעניין את האב, מה בנו עושה עם הכסף.
לתת לבן כסף זה נקרא לעזור לבן "לעבור עבירות"?
דרך העולם שהאב נותן לבנו כסף (בגילאים מסויימים), אם האב ימנע זאת מבנו, הרי שהוא מרחיק בכך את בנו מהאפשרות לחזור חזרה. ואדרבה, יש לקרבו, בכך שידאג לו אביו לצרכיו, ללא בחינת הדברים, מה הוא עושה בחייו הפרטיים, וללא לקיחת שליטה ואחריות על כוח הבחירה של הבן.

אגב, אותה מסעדה לא כשרה, היינו, שאם בבית אוכלים רק העדה החרדית, והבן הולך לאכול הרב מחפוד? או אולי להפך?
או שהוא הולך למסעדה "ממש ממש לא כשרה" כדוגמת מסעדה בהשגחת הרבנות?
הרי שאז ודאי ברורה תשובת הגרי"ג.

 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מחשבה נוספת:
ממה שאני ראיתי ושמעתי וקראתי, המדובר הוא על 'צרכיו' של הבן, אכילה וביגוד וכיו"ב, אלא שהבן עושה זאת באופן האסור...
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
ישנם נערים ואף ילדים, שנזרקו מביתם על התנהגות שאינה הולמת את אורחות חיי הבית בו גדלו.
לפעמים אני פוגש את הנשמות האלה, כשהם זרוקים שם ברחוב, ואני מתפלץ.
כשאני מנסה לשוחח עם ההורים, לרוב, לא שאלו קודם לכן רב.
אך כשאני מנסה להבין את המניעים של ההורים, ואת חוסר היכולת שלהם למצוא פתרון לבעיה שלהם עם הבן.
אני בסוף שואל אותם, יש לכם אחריות על הילדים האחרים שלא יתקלקלו, ויש לכם אחריות גם על הילד הזה שזרקתם אותו לרחוב, מדוע לא חשבתם שהאחריות שלכם מחייבת אתכם במידה והחלטתם להוציא את הילד מן הבית, לשכור לו יחידת דיור נורמלית. שתבואו לבקר אצלו. שתדאגו שהמקרר והמזווה שלו יהיו מלאים???
לשלוח אותו לרחוב? לחברים? לחתולים?
יש נערים שמעבירים שבועיים ברחוב, כל לילה אצל חבר אחר, או שבלילה ערים ואז בשעות הבוקר הולכים לישון אצל חבר, כאשר כל בני הבית יצאו לעיסוקיהם, ואחרי שבועיים כאשר הם נשברים, הם חוזרים הביתה, עם כל התנאים שההורים כופים, עד לפיצוץ הבא. וחוזר חלילה.
 

שלום ואמת

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
אפשר להעלות את ההקלטה?
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שלום ואמת אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
אפשר להעלות את ההקלטה?
יושב אוהלים אמר:
PKURHSV אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
אולי תעלה כדי שגם לנו יהיה??
לצערי זה לא ניתן להעלאה פה.
 

E. W

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
E. W אמר:
מה שאני לא מבין?
אם הבן שלך יבקש סכין לחתוך לעצמו את האצבע גם תביא לו כי אם לא הוא יברח מהבית?
בוודאי,אם זה מה שימנע ממנו להתאבד ולמות לגמרי...אתה לא???
אתה לא תעשה את זה גם אם תרצה רק אם אתה אדם קר כמו קרח....
המקסימום אתה תאמר לו תקח מה שאתה רוצה אני לא מסוגל לתת את זה
יתכן,אבל בשכל אתה מבין שכך צריך לעשות...וא''כ בנידון דידן שהרגש לא כ''כ מתנגד ואפשרי לעשות אז בוודאי שכך נעשה...

ס''ה תשובתי היתה כמשל למשל שלך.
 
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
אדם שמקיים רק מצוות שהוא מתחבר אליהם ומבין אותם הוא אפיקורס גמור!!!
אתה צודק לגמרי אבל תנסה להסיר לילד בן 12 שיצא לך בסוגיא שהוא אפיקורס.. הרי מדבר פה בפורק עול
וכן אתה צודק שילד בגיל 6 כבר מבין שלא מחללים שבת כי אסור אבל ילד שפורק עול לא די לו בטעם שאסור הוא צריך להתחבר..
 

אשרי העם

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
אולי אולי דברי מרן הגריג"א שליט"א מבוססים על דבריו של מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל המפורסמים במנחת שלמה, שמותר ליתן דבר מאכל לחילוני אע"פ שלא מברך ע"ז - כשאם יבקשו לברך הלה יכעס וגם ישנא את החרדים, וטעמו משום דכל לפני עור - שמציל מאיסור חמור יותר - אין בזה לפני עור, אלא מעשה הצלה [בסתם עבירה, אסור לעבור עבירה כדי להציל החבר מאיסור גדול יותר, דאין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. אך בסוג עבירה כזו של 'לפני עור' - שמהותה הכשלה, ממילא כשזה מציל מאיסור חמור יותר - אי"ז הכשלה אלא הצלה].

וממילא מותר לאבא לתת כסף לבנו (וכביכול עובר בלפני עור) - אם עי"ז מצילו מאיסור חמור יותר, שע"י שמראה לו אהבה וחיבה - יחזור למוטב וישאר בסוף שומר תומו"צ.

רק לומר שאם לא יתן לו - יעבור בלפנ"ע, זה כבר לא כתוב בדברי הגרשז"א. אך מובן מסברא, שכן אי"ז מעשה הכשלה אלא מעשה הצלה, ואם לא עושה לו מעשה הצלה - הרי שגורם לו להכשילו. וכמו שיש המדייקים ברמב"ם (פ"ה מהל' ת"ת ה"ד) שחכם שהגיע להוראה ואינו מוראה - הרי זה מונע תורה ונותן מכשולות לפני העוורים. וביארו בדבריו (כמו שהבאתי בקונטרסי 'שלמי חיים', עמ' 118 הע' 57) שכיון שיכול להציל אותם ולא עושה זאת - עובר על 'לפני עור'. ואולי זה ביאור דברי הגריג"א.

ואציין למאמר ארוך שכתבתי בס"ד בחידושו של הגרשז"א, שנדפס בסוף ספרי שו"ת שיח חיים (עמ' תלא), ומצו"ב כקובץ בפני עצמו:

הצג קובץ מצורף מאמר לפני עור שמציל מאיסור חמור יותר.pdf
 
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
אשרי העם אמר:
וממילא מותר לאבא לתת כסף לבנו (וכביכול עובר בלפני עור) - אם עי"ז מצילו מאיסור חמור יותר, שע"י שמראה לו אהבה וחיבה - יחזור למוטב וישאר בסוף שומר תומו"צ.
לכאורה בדברי החזו"א מבואר דהוא רק באופן שיש לנו ספק אי יעבור איסור אבל בודאי לא התירו
ז"ל: "ונראה דהא דהקילו חכמים בספק אע"ג דספק מכשול ודאי אסור ליתן לפני עור והיה ראוי להחמיר בספיקות משום דאם באנו להחמיר בספיקות נמי נעשה מכשול שנמנע חסד ודרכי חיים ושלו' מעצמנו ומהם והן רק ע"ה וחייבין אנחנו להחיותם ולהיטיב עמם, וכש"כ שלא להרבות שנאה ותחרות בינינו וביניהם, ועוברין על לא תשנא ועוד כמה לאוין שאין איסורן קל מאיסור זה שאנו באין להציל אותם ממנו וכן אמרו מ"ק י"ז א' במכה בנו גדול, והלכך שקלו חז"ל בפלס עד כמה שיש להתנהג לקונסם ולמשוך ידינו מהם ושלא נגרום מכשולים יותר גדולים להם ולנו, והכריעו לאסור למכרם בזמן שהוא ודאי לעבירה ולהתיר בספק וזו דרך הממוצעת והישרה"
(חזו"א שביעית יב,ט)
ולא עיינתי כעת אם אכן שייך לכאן יראו הלומדים וישפטו...
 

אשרי העם

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
אשרי העם אמר:
וממילא מותר לאבא לתת כסף לבנו (וכביכול עובר בלפני עור) - אם עי"ז מצילו מאיסור חמור יותר, שע"י שמראה לו אהבה וחיבה - יחזור למוטב וישאר בסוף שומר תומו"צ.
לכאורה בדברי החזו"א מבואר דהוא רק באופן שיש לנו ספק אי יעבור איסור אבל בודאי לא התירו
ז"ל: "ונראה דהא דהקילו חכמים בספק אע"ג דספק מכשול ודאי אסור ליתן לפני עור והיה ראוי להחמיר בספיקות משום דאם באנו להחמיר בספיקות נמי נעשה מכשול שנמנע חסד ודרכי חיים ושלו' מעצמנו ומהם והן רק ע"ה וחייבין אנחנו להחיותם ולהיטיב עמם, וכש"כ שלא להרבות שנאה ותחרות בינינו וביניהם, ועוברין על לא תשנא ועוד כמה לאוין שאין איסורן קל מאיסור זה שאנו באין להציל אותם ממנו וכן אמרו מ"ק י"ז א' במכה בנו גדול, והלכך שקלו חז"ל בפלס עד כמה שיש להתנהג לקונסם ולמשוך ידינו מהם ושלא נגרום מכשולים יותר גדולים להם ולנו, והכריעו לאסור למכרם בזמן שהוא ודאי לעבירה ולהתיר בספק וזו דרך הממוצעת והישרה"
(חזו"א שביעית יב,ט)
ולא עיינתי כעת אם אכן שייך לכאן יראו הלומדים וישפטו...

הגרשז"א עצמו כתב את זה גם כשזה מכשול וודאי. ואח"ז כתב בהגה"ה ששוב הראו לו שהחזו"א כותב את זה רק בספק לפני עור.
יעויין במאמרי שהובא לעיל - בעמ' תנו (אות לד) שהבאתי ציטוט דברי הגרשז"א והחזו"א.
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
E. W אמר:
יתכן,אבל בשכל אתה מבין שכך צריך לעשות...וא''כ בנידון דידן שהרגש לא כ''כ מתנגד ואפשרי לעשות אז בוודאי שכך נעשה...
כל ילד שפוי מבין תשובה כזאת הייתי רוצה לעזור לך אבל אני לא מסוגל כי אני יודע שזה מזיק לך
למה לא לענות תשובה פשוטה כזו ילד יבין אותה מצויין
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
אתה צודק לגמרי אבל תנסה להסיר לילד בן 12 שיצא לך בסוגיא שהוא אפיקורס.. הרי מדבר פה בפורק עול
הוו"א לא מדובר על ידל שגדל בבית נורמלי!!!!
וזו ההדגשה שלי זו הוראה למקרה מאד ספציפי ולא מצוי שילד בן 12 יהיה כזה אפיקורם להכעיס
האמת שאני לא מאמין שיש ילד בן 12 שיהיה כזה שוטה שהוא צריך להבין הכל ואם לא הוא לא עושה
זה כפירה שמתפתחת בגיל מבוגר יותר כשאדם מצליח לשקר את עצמו אחרי שפיתח כל מיני אידיאולוגיות
הדבר לא קיים אצל ילד בן 12
 

חזקי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חזקי אמר:
יושב אוהלים אמר:
במחיכ"ת הגריג"א שליט"א, וגם ר' אורי זוהר???
יהודה ועוד לקרא???

יש על הסוגיא הזו רשב"א יסודי מאוד אבל נראה מחודש
ובמתיבתא מסבירים את זה יפה מאוד

יואיל נא מעכ"ת בטובו להאיר עינינו בהבאת דבריהם.
וזכות הרבים יוזקף לזכותו.
אוף כל דבר צריך להסביר

הבאתי דוגמא שאם אני כותב שיש רשב"א שאומר כך וכך אבל הרשב"א הוא קצר 
אז כדאי לעיין באיזה ספר שהתחבר בדור הזה שמסביר את הרשב"א ואת כל הסוגיא
זה לא אומר שהתכוונתי שהרשב"א צריך הסכמות או ראיות
רק מבחינת ההסבר וההרחבה של הדברים
אז גם כאן לא התכוונתי שהרב גרשון צריך ראיה רק הבאתי שהרב אורי זוהר הרחיב בהסבר הדברים
 

חזקי

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.


ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
האם נאמר שהוא צריך לעזור לבן לעבור עבירות?
נאמר שהוא צריך לתת כסף, ומשמעות הדבר, שלא אמור לעניין את האב, מה בנו עושה עם הכסף.
לתת לבן כסף זה נקרא לעזור לבן "לעבור עבירות"?
דרך העולם שהאב נותן לבנו כסף (בגילאים מסויימים), אם האב ימנע זאת מבנו, הרי שהוא מרחיק בכך את בנו מהאפשרות לחזור חזרה. ואדרבה, יש לקרבו, בכך שידאג לו אביו לצרכיו, ללא בחינת הדברים, מה הוא עושה בחייו הפרטיים, וללא לקיחת שליטה ואחריות על כוח הבחירה של הבן.

אגב, אותה מסעדה לא כשרה, היינו, שאם בבית אוכלים רק העדה החרדית, והבן הולך לאכול הרב מחפוד? או אולי להפך?
או שהוא הולך למסעדה "ממש ממש לא כשרה" כדוגמת מסעדה בהשגחת הרבנות?
הרי שאז ודאי ברורה תשובת הגרי"ג.

ודאי אתה צודק
כמו שאם קניתי משהו מחילוני אני חייב לשלם לו אפילו שהוא יקח את הכסף לעבירות
בגלל שאני חייב לו כסף
לא קשור לפני עיוור

גם כאן הצורה הנורמלית שאבא נותן כסף לילד שלו
וזה גם מחובת חינוך כי זה עוזר לו לקשר איתו
לא קשור לאבא מה הילד יעשה
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
הוו"א לא מדובר על ידל שגדל בבית נורמלי!!!!
וזו ההדגשה שלי זו הוראה למקרה מאד ספציפי ולא מצוי שילד בן 12 יהיה כזה אפיקורם להכעיס
האמת שאני לא מאמין שיש ילד בן 12 שיהיה כזה שוטה שהוא צריך להבין הכל ואם לא הוא לא עושה
זה כפירה שמתפתחת בגיל מבוגר יותר כשאדם מצליח לשקר את עצמו אחרי שפיתח כל מיני אידיאולוגיות
הדבר לא קיים אצל ילד בן 12
אין לי מה לומר לך אם אתה לא מאמין אז אני יספר לך מכלי ראשון.
יש לי בת דודה ילדה בערך בגיל 12 שיום בהיר כמה בבוקר והחליטה שהיא פורקת עול.
ברכות? כשרות? הצחקת אותה... וכך היא ברחה מהבית ולא הסכימה לשמור על קשר עם ההורים..
וכך המצב הדרדר ובשיאו ראו אותה, ילדה קטנה בת 12, עומדת עם קבוצת פרחחים קטנים כמוה באחד הלילות ה"י.
מה שהציל אותה זה ההורים שלה. גם בתקופה הקשה הם לא התייאשו מנסיון להחזיר אותה לבית. הם לא התייאשו מנסיון לחדש איתה קשר. הם מימנו לה את כל צרכיה וברך ה' עכשיו היא בתהליך חזרה.
 

E. W

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
E. W אמר:
יתכן,אבל בשכל אתה מבין שכך צריך לעשות...וא''כ בנידון דידן שהרגש לא כ''כ מתנגד ואפשרי לעשות אז בוודאי שכך נעשה...
כל ילד שפוי מבין תשובה כזאת הייתי רוצה לעזור לך אבל אני לא מסוגל כי אני יודע שזה מזיק לך
למה לא לענות תשובה פשוטה כזו ילד יבין אותה מצויין
בסיפור ששאלו את החזו''א לא עזר התשובה הזאת.... 
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
יש לי בת דודה ילדה בערך בגיל 12 שיום בהיר כמה בבוקר והחליטה שהיא פורקת עול.
ברכות? כשרות? הצחקת אותה... וכך היא ברחה מהבית ולא הסכימה לשמור על קשר עם ההורים..
נו.. והיא היתה צריכה להבין הכל?
אם היו אומרים לה זה אנחנו לא יכולים היא לא היתה מבינה?
אולי תשאל אותה
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
nls אמר:
היה גם מעשה עם החזו"א שהגרי"ג חוזר עליו המון שהילד נהיה מחלל שבת וביקש מהאבא כסף לקנות רכב והיה ברור כשמש שיסע איתו בשבת והאבא הלך לשאול את החזו"א והחזו"א אמר לו לקנות לילד את הרכב והאמא לא הסכימה ואמרה בטוח שלא הבנת את החזו"א כמו שצריך, והסוף היה שהאבא לא קנה את הרכב לילד והילד נשאר חילוני והקים משפחה חילונית לדורי דורות והגרי"ג אמר שהוא לא חזר בתשובה בגלל שלא קנו לא את הרכב (אני מקווה שדייקתי בפרטים)
ייש"כ.
לגופן של דעת הגרי"ג אני יודע שכך הוא סבור.
אבל הסיפור שהבאת עם הרכב לדעתי זה פחות מהסיפור עם מסעדה לא כשרה, שהרי לתת לבן כסף עבור קניית רכב זה לא נקרא שנותן לו כסף לקנות דבר איסור, שהרי רכב הוא לא דבר אסור, משא"כ אם נותן לו כסף לקנות מאכלות אסורות זה כסף לדבר איסור ממש.
מהחזו"א כמו שכבר הביאו יש להקל בספק וכשאין הכרח שיהיה לאיסור (אף שאינו בגדר ספק). אך באיסור גמור אין כזה חזו"א, ואף שהגרי"ג אדם גדול, הרי שלמעשה חידושו חידוש גדול, ומדובר על כל פנים באיסור דרבנן של מחזיק ידי עוברי עבירה, ואולי אף באיסור דאורייתא, ודעת כמה מגדולי הפוסקים לא כדבריו, ידוע לי על הגריש"א (ולגביו ידוע לי שאף בקולא של החזו"א פקפק) והגרח"ק מפי השמועה. וא"כ הייתי מעדיף דעה של פוסק מובהק על פני דעה של ת"ח שאינו מורה הוראה חשוב ככל שיהיה.
 

אשרי העם

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
מהחזו"א כמו שכבר הביאו יש להקל בספק וכשאין הכרח שיהיה לאיסור (אף שאינו בגדר ספק). אך באיסור גמור אין כזה חזו"א, ואף שהגרי"ג אדם גדול, הרי שלמעשה חידושו חידוש גדול, ומדובר על כל פנים באיסור דרבנן של מחזיק ידי עוברי עבירה, ואולי אף באיסור דאורייתא, ודעת כמה מגדולי הפוסקים לא כדבריו, ידוע לי על הגריש"א (ולגביו ידוע לי שאף בקולא של החזו"א פקפק) והגרח"ק מפי השמועה. וא"כ הייתי מעדיף דעה של פוסק מובהק על פני דעה של ת"ח שאינו מורה הוראה חשוב ככל שיהיה.
מה לא טוב במה שכתבתי לבאר שדברי מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א מבוססים על פסקו של הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל?
 
 
חלק עליון תַחתִית