לומד ומלמד
משתמש ותיק
האם הוראה זו תקפה גם לילד שמבקש כסף לקנות סמים מסוכנים?
בוודאי,אם זה מה שימנע ממנו להתאבד ולמות לגמרי...אתה לא???אחד הלויים אמר:מה שאני לא מבין?
אם הבן שלך יבקש סכין לחתוך לעצמו את האצבע גם תביא לו כי אם לא הוא יברח מהבית?
שטויות!!!אדיר במרום אמר:הוא יודע שיש בורא עולם והוא יודע שזה איסור חמור אבל הוא לא מתחבר לאיסור הוא לא מבין את זה.
במוח של ילד בן 12 הידיעה שיש בורא לעולם לא מספיקה בשביל להרתיע אותו לא לעשות איסורים.
אדם שמקיים רק מצוות שהוא מתחבר אליהם ומבין אותם הוא אפיקורס גמור!!!אדיר במרום אמר:אבל הוא לא מתחבר לאיסור הוא לא מבין את זה.
אתה לא תעשה את זה גם אם תרצה רק אם אתה אדם קר כמו קרח....E. W אמר:מה שאני לא מבין?
אם הבן שלך יבקש סכין לחתוך לעצמו את האצבע גם תביא לו כי אם לא הוא יברח מהבית?
בוודאי,אם זה מה שימנע ממנו להתאבד ולמות לגמרי...אתה לא???
האם נאמר שהוא צריך לעזור לבן לעבור עבירות?יושב אוהלים אמר:יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
אפשר להעלות את ההקלטה?יושב אוהלים אמר:יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
שלום ואמת אמר:אפשר להעלות את ההקלטה?יושב אוהלים אמר:יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
יושב אוהלים אמר:לצערי זה לא ניתן להעלאה פה.PKURHSV אמר:אולי תעלה כדי שגם לנו יהיה??יושב אוהלים אמר:יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
יתכן,אבל בשכל אתה מבין שכך צריך לעשות...וא''כ בנידון דידן שהרגש לא כ''כ מתנגד ואפשרי לעשות אז בוודאי שכך נעשה...אחד הלויים אמר:אתה לא תעשה את זה גם אם תרצה רק אם אתה אדם קר כמו קרח....E. W אמר:מה שאני לא מבין?
אם הבן שלך יבקש סכין לחתוך לעצמו את האצבע גם תביא לו כי אם לא הוא יברח מהבית?
בוודאי,אם זה מה שימנע ממנו להתאבד ולמות לגמרי...אתה לא???
המקסימום אתה תאמר לו תקח מה שאתה רוצה אני לא מסוגל לתת את זה
אתה צודק לגמרי אבל תנסה להסיר לילד בן 12 שיצא לך בסוגיא שהוא אפיקורס.. הרי מדבר פה בפורק עולאחד הלויים אמר:אדם שמקיים רק מצוות שהוא מתחבר אליהם ומבין אותם הוא אפיקורס גמור!!!
איש מזרע אהרן אמר:https://www.youtube.com/watch?v=hv3IY63D6xU
חסום לי הקישורית שהביא יש מזרע אהרן.משתדל לעשות רצון ה' אמר:איש מזרע אהרן אמר:https://www.youtube.com/watch?v=hv3IY63D6xU
מדהים!!!
אפשר להעלות כקובץ?
אולי אולי דברי מרן הגריג"א שליט"א מבוססים על דבריו של מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל המפורסמים במנחת שלמה, שמותר ליתן דבר מאכל לחילוני אע"פ שלא מברך ע"ז - כשאם יבקשו לברך הלה יכעס וגם ישנא את החרדים, וטעמו משום דכל לפני עור - שמציל מאיסור חמור יותר - אין בזה לפני עור, אלא מעשה הצלה [בסתם עבירה, אסור לעבור עבירה כדי להציל החבר מאיסור גדול יותר, דאין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. אך בסוג עבירה כזו של 'לפני עור' - שמהותה הכשלה, ממילא כשזה מציל מאיסור חמור יותר - אי"ז הכשלה אלא הצלה].יושב אוהלים אמר:יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
לכאורה בדברי החזו"א מבואר דהוא רק באופן שיש לנו ספק אי יעבור איסור אבל בודאי לא התירואשרי העם אמר:וממילא מותר לאבא לתת כסף לבנו (וכביכול עובר בלפני עור) - אם עי"ז מצילו מאיסור חמור יותר, שע"י שמראה לו אהבה וחיבה - יחזור למוטב וישאר בסוף שומר תומו"צ.
יוסף יצחק אמר:לכאורה בדברי החזו"א מבואר דהוא רק באופן שיש לנו ספק אי יעבור איסור אבל בודאי לא התירואשרי העם אמר:וממילא מותר לאבא לתת כסף לבנו (וכביכול עובר בלפני עור) - אם עי"ז מצילו מאיסור חמור יותר, שע"י שמראה לו אהבה וחיבה - יחזור למוטב וישאר בסוף שומר תומו"צ.
ז"ל: "ונראה דהא דהקילו חכמים בספק אע"ג דספק מכשול ודאי אסור ליתן לפני עור והיה ראוי להחמיר בספיקות משום דאם באנו להחמיר בספיקות נמי נעשה מכשול שנמנע חסד ודרכי חיים ושלו' מעצמנו ומהם והן רק ע"ה וחייבין אנחנו להחיותם ולהיטיב עמם, וכש"כ שלא להרבות שנאה ותחרות בינינו וביניהם, ועוברין על לא תשנא ועוד כמה לאוין שאין איסורן קל מאיסור זה שאנו באין להציל אותם ממנו וכן אמרו מ"ק י"ז א' במכה בנו גדול, והלכך שקלו חז"ל בפלס עד כמה שיש להתנהג לקונסם ולמשוך ידינו מהם ושלא נגרום מכשולים יותר גדולים להם ולנו, והכריעו לאסור למכרם בזמן שהוא ודאי לעבירה ולהתיר בספק וזו דרך הממוצעת והישרה"
(חזו"א שביעית יב,ט)
ולא עיינתי כעת אם אכן שייך לכאן יראו הלומדים וישפטו...
כל ילד שפוי מבין תשובה כזאת הייתי רוצה לעזור לך אבל אני לא מסוגל כי אני יודע שזה מזיק לךE. W אמר:יתכן,אבל בשכל אתה מבין שכך צריך לעשות...וא''כ בנידון דידן שהרגש לא כ''כ מתנגד ואפשרי לעשות אז בוודאי שכך נעשה...
הוו"א לא מדובר על ידל שגדל בבית נורמלי!!!!אדיר במרום אמר:אתה צודק לגמרי אבל תנסה להסיר לילד בן 12 שיצא לך בסוגיא שהוא אפיקורס.. הרי מדבר פה בפורק עול
אוף כל דבר צריך להסביריושב אוהלים אמר:חזקי אמר:יושב אוהלים אמר:במחיכ"ת הגריג"א שליט"א, וגם ר' אורי זוהר???
יהודה ועוד לקרא???
יש על הסוגיא הזו רשב"א יסודי מאוד אבל נראה מחודש
ובמתיבתא מסבירים את זה יפה מאוד
יואיל נא מעכ"ת בטובו להאיר עינינו בהבאת דבריהם.
וזכות הרבים יוזקף לזכותו.
מוחל וסולח אמר:האם נאמר שהוא צריך לעזור לבן לעבור עבירות?יושב אוהלים אמר:יש לי הקלטה של מי ששאל את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שבנו התדרדר מדרך התו"מ ר"ל, ומבקש ממנו כסף כדי לאכול במסעדה לא כשרה.
האם יתן לו כסף לזה או לא
השיב לו הגרי"ג שליט"א...
"חייבים לתת לו! - ואם לא נותנים לו עוברים על לפני עור לא תתן מכשול!!" שהרי זה גורם שהבן יתרחק מאביו וממעט מהסיכויים שיחזור לדרך ישרה, ואין דרך אחרת, אלא להראות לו שאוהבים אותו ומקרבים אותו, ורק כך יש סיכויים שיחזור.
ונפשי בשאלתי, וכי יש לזה גבולות והגדרות, האם צריכים לעזור לבן לעבור על כל עברות שבתורה שמתחשק לו לעבור עליהם, ומבקש מאביו לעזור לו, ואם לא יעזור לו יעבור על איסור לפנ"ע לא תתן מכשול?
נאמר שהוא צריך לתת כסף, ומשמעות הדבר, שלא אמור לעניין את האב, מה בנו עושה עם הכסף.
לתת לבן כסף זה נקרא לעזור לבן "לעבור עבירות"?
דרך העולם שהאב נותן לבנו כסף (בגילאים מסויימים), אם האב ימנע זאת מבנו, הרי שהוא מרחיק בכך את בנו מהאפשרות לחזור חזרה. ואדרבה, יש לקרבו, בכך שידאג לו אביו לצרכיו, ללא בחינת הדברים, מה הוא עושה בחייו הפרטיים, וללא לקיחת שליטה ואחריות על כוח הבחירה של הבן.
אגב, אותה מסעדה לא כשרה, היינו, שאם בבית אוכלים רק העדה החרדית, והבן הולך לאכול הרב מחפוד? או אולי להפך?
או שהוא הולך למסעדה "ממש ממש לא כשרה" כדוגמת מסעדה בהשגחת הרבנות?
הרי שאז ודאי ברורה תשובת הגרי"ג.
אין לי מה לומר לך אם אתה לא מאמין אז אני יספר לך מכלי ראשון.אחד הלויים אמר:הוו"א לא מדובר על ידל שגדל בבית נורמלי!!!!
וזו ההדגשה שלי זו הוראה למקרה מאד ספציפי ולא מצוי שילד בן 12 יהיה כזה אפיקורם להכעיס
האמת שאני לא מאמין שיש ילד בן 12 שיהיה כזה שוטה שהוא צריך להבין הכל ואם לא הוא לא עושה
זה כפירה שמתפתחת בגיל מבוגר יותר כשאדם מצליח לשקר את עצמו אחרי שפיתח כל מיני אידיאולוגיות
הדבר לא קיים אצל ילד בן 12
בסיפור ששאלו את החזו''א לא עזר התשובה הזאת....אחד הלויים אמר:כל ילד שפוי מבין תשובה כזאת הייתי רוצה לעזור לך אבל אני לא מסוגל כי אני יודע שזה מזיק לךE. W אמר:יתכן,אבל בשכל אתה מבין שכך צריך לעשות...וא''כ בנידון דידן שהרגש לא כ''כ מתנגד ואפשרי לעשות אז בוודאי שכך נעשה...
למה לא לענות תשובה פשוטה כזו ילד יבין אותה מצויין
לא מכיר תספר ומה המקור לסיפורE. W אמר:בסיפור ששאלו את החזו''א לא עזר התשובה הזאת....
נו.. והיא היתה צריכה להבין הכל?אדיר במרום אמר:יש לי בת דודה ילדה בערך בגיל 12 שיום בהיר כמה בבוקר והחליטה שהיא פורקת עול.
ברכות? כשרות? הצחקת אותה... וכך היא ברחה מהבית ולא הסכימה לשמור על קשר עם ההורים..
מהחזו"א כמו שכבר הביאו יש להקל בספק וכשאין הכרח שיהיה לאיסור (אף שאינו בגדר ספק). אך באיסור גמור אין כזה חזו"א, ואף שהגרי"ג אדם גדול, הרי שלמעשה חידושו חידוש גדול, ומדובר על כל פנים באיסור דרבנן של מחזיק ידי עוברי עבירה, ואולי אף באיסור דאורייתא, ודעת כמה מגדולי הפוסקים לא כדבריו, ידוע לי על הגריש"א (ולגביו ידוע לי שאף בקולא של החזו"א פקפק) והגרח"ק מפי השמועה. וא"כ הייתי מעדיף דעה של פוסק מובהק על פני דעה של ת"ח שאינו מורה הוראה חשוב ככל שיהיה.יושב אוהלים אמר:ייש"כ.nls אמר:היה גם מעשה עם החזו"א שהגרי"ג חוזר עליו המון שהילד נהיה מחלל שבת וביקש מהאבא כסף לקנות רכב והיה ברור כשמש שיסע איתו בשבת והאבא הלך לשאול את החזו"א והחזו"א אמר לו לקנות לילד את הרכב והאמא לא הסכימה ואמרה בטוח שלא הבנת את החזו"א כמו שצריך, והסוף היה שהאבא לא קנה את הרכב לילד והילד נשאר חילוני והקים משפחה חילונית לדורי דורות והגרי"ג אמר שהוא לא חזר בתשובה בגלל שלא קנו לא את הרכב (אני מקווה שדייקתי בפרטים)
לגופן של דעת הגרי"ג אני יודע שכך הוא סבור.
אבל הסיפור שהבאת עם הרכב לדעתי זה פחות מהסיפור עם מסעדה לא כשרה, שהרי לתת לבן כסף עבור קניית רכב זה לא נקרא שנותן לו כסף לקנות דבר איסור, שהרי רכב הוא לא דבר אסור, משא"כ אם נותן לו כסף לקנות מאכלות אסורות זה כסף לדבר איסור ממש.
מה לא טוב במה שכתבתי לבאר שדברי מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א מבוססים על פסקו של הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל?יראתי בפצותי אמר:מהחזו"א כמו שכבר הביאו יש להקל בספק וכשאין הכרח שיהיה לאיסור (אף שאינו בגדר ספק). אך באיסור גמור אין כזה חזו"א, ואף שהגרי"ג אדם גדול, הרי שלמעשה חידושו חידוש גדול, ומדובר על כל פנים באיסור דרבנן של מחזיק ידי עוברי עבירה, ואולי אף באיסור דאורייתא, ודעת כמה מגדולי הפוסקים לא כדבריו, ידוע לי על הגריש"א (ולגביו ידוע לי שאף בקולא של החזו"א פקפק) והגרח"ק מפי השמועה. וא"כ הייתי מעדיף דעה של פוסק מובהק על פני דעה של ת"ח שאינו מורה הוראה חשוב ככל שיהיה.