הודאת בעל דין על המוסיקה בזמנינו: "אנחנו רוצים לכבוש את השכל שלהם!"

יהודי רציני

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
ואוסיף כאן עוד מרגשי לבבי שהמתיחה ב"פתח להההההההההם.... נועם ורצון היא תנועה שמשפילה את הנפש עד תהום.

כנראה עניין של טעם.
אני 'קצת' מבין בתחום המוזיקה,
חבל שא"א שתעלה כאן קובץ שמע שאוכל לשמוע בדיוק באיזה אופן שמבצעים את להההההם... מפריע לך,
ניסיתי וניסיתי וניסיתי (שמעתי ביצועים שונים כולם של זמרים שלטעמי בעלי נשמה) ולא הצלחתי עדיין להבין מה מפריע, אולי זה בביצוע מסויים? 
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
יהודי רציני אמר:
אני 'קצת' מבין בתחום המוזיקה,
חבל שא"א שתעלה כאן קובץ שמע שאוכל לשמוע בדיוק באיזה אופן שמבצעים את להההההם... מפריע לך,
ניסיתי וניסיתי וניסיתי (שמעתי ביצועים שונים כולם של זמרים שלטעמי בעלי נשמה) ולא הצלחתי עדיין להבין מה מפריע, אולי זה בביצוע מסויים? 
מתנצל שהבעתי את דעתי בתחום המוסיקה אבל אם כבר כתבתי לא אשאיר הדברים חתומים

אני מדבר רק על התנועה כשלעצמה שהיא לא מהסוג המרומם.

תנסה להתעמק בתנועה. 

בחב"ד לא היית שומע כזה ולא במודזיץ ולא במעליץ לא בוויזניץ ולא בבעלז.


 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
אנא החכימני, ואם אין ברצונך לפרוס את ראיותיך לעיני מתפלמסים, ווכחנים, ומכחישנים למיניהם, שרבו לצערינו מאד ברחבי הפורום,
במטותא שלח נא בהודעה פרטית, והרוה את צמאוני.
גא"מ.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
היה פעם איזה אחד שניסה להעביר ביקורת על המוסיקה החסידית בימינו, על הצורה שבה מפיקים את השיר ואת הקליפ, ועשה זאת בצורה של פרודיה משובחת ביותר. הוא יצר שיר, והדגים כיצד לוקחים פסוקים אקראיים או קטעים מרש"י בלי תוכן או משמעות, לעג לרקדנים (הציג אותם כקופים) וכו', בכותרת "כך יוצרים מוסיקה חסידית היום". מה היתה התוצאה? השיר עצמו הפך ללהיט... (ירקרק, ירוק שבירוקים). ואידך זיל גמור.
 

חונה בירושלים

משתמש רגיל
לדעתי שירה אינה אמורה להביע רק לחן,
בשירה צריך שתהיה תובנה חדשה או הרגשה מחודשת,
מה שאינו קיים בשירה שכל כולה מולבשת בצורה מטופשת על פסוקים ומאמרי חז"ל,
והעיקר הוא שהמוסיקה החסידית עד לאחרונה היתה בנויה רק למקצב תוסס עד הגעה למחוזות הרוק וכד',
ולא על שירה רגועה איטית ונפשית [בלי תופים...]
נפתלי קמפה ודומיו בהחלט סוחבים את המוסיקה למקום קצת יותר שפוי.
כל הנ"ל אינו קשור לשגעון המוסיקה של חתונות שמשום מה חייב להיות גובל בפגיעה בעור התוף שבאוזן,
ווליום מטורף ופראות לא נסבלת!
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
הנושא הוא נושא חשוב ואינו מוגבל רק למוסיקה אלא להרבה ענינים אחרים המכונים "תרבות". לענ"ד יש לחלק את הענין לשלשה חלקים:
א. דברים הגורמים לירידה רוחנית (זלזול במצוות או בערכים יהודיים).
ב. דברים הגורמים לפחיתות הנפש, או הנובעים מפחיתות הנפש.
ג. דברים התלויים בטעם, המשתנה לפי האדם והתקופה.

לפעמים צריכת תרבות מסוג מסויים גורמת לירידה רוחנית או פחיתות הנפש, אך לפעמים היא סימפטום שלה ולא הגורם, ואז צריך להתמקד במקור הבעיה ולא בסימפטום. כמו כן הרבה פעמים יש הבדלים בין הדורות ובין התרבויות כך שמה שלאוזן אחת נשמע גרוע מאד לאוזן אחרת נשמע יפה. צריך הרבה פקחות ודעת להבדיל בין הסוגים השונים המנויים לעיל.
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
לעניות דעתי, בכל דור יגידו על המוזיקה של הדור הקודם שהיא יהודית ומקרבת ועל הדור הנוכחי שהיא מגיעה מהרחוב.
אמרו את זה כבר על שירים לפני ארבעים שנה. (ומסתמא אף קודם לכן)

אין מה לעשות, המוזיקה נהייתה יותר איכותית ויותר ממריצה, ולכן הצעירים נהנים ממנה.
צורת הריקוד לא נהיית הגלל המוזיקה אלא בגלל הרחוב. (אם היינו לפני ארבעים שנה היו רוקדים את הריקודים של לפני ארבעים שנה עם המוזיקה היום ולהיפך)
 

לענין

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
היה פעם איזה אחד שניסה להעביר ביקורת על המוסיקה החסידית בימינו, על הצורה שבה מפיקים את השיר ואת הקליפ, ועשה זאת בצורה של פרודיה משובחת ביותר. הוא יצר שיר, והדגים כיצד לוקחים פסוקים אקראיים או קטעים מרש"י בלי תוכן או משמעות, לעג לרקדנים (הציג אותם כקופים) וכו', בכותרת "כך יוצרים מוסיקה חסידית היום". מה היתה התוצאה? השיר עצמו הפך ללהיט... (ירקרק, ירוק שבירוקים). ואידך זיל גמור.
למה הכוונה?
 
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
יערב שיחי אמר:
ערבה אמר:
כמעט אף זמר לא מתכוון באמת למה שהוא שר,
אין במוזיקה לא קדושה (ולהבדיל) גם לא אהבה, אבל יש בה הוצאת אויר והוזזת שפתיים
למה ההכללה הגורפת הזאת?
האם ראית מימיך את מ. ב. ד. בתפלתו המשתפכת? את שלמה כהן למשל? כמו בכל דבר יש ויש.

לגופו של עניין,
נראה לי שהישיבות החסידיות נמצאות בעניין הזה במצב הרבה יותר טוב, וברוב החתונות החסידיות אין כמעט זכר למצב המדובר כאן.
אינני יודע מה אתה שח, אבל אם יש משהו שצורם לי בעולם הזה זה כשאני נכנס לחתונה חסידית ורואה בני תורה יר"ש מפזזים לקול צלילי הטרנסים והמוזיקה אלקטרונית שכל כולה לקוחה מהמועדונים ומחוזות הרוע, כנראה שאנחנו בדור שכל כך כהה הרגש עד שכבר סבורים שזה מוזיקה יהודית.
(נ.ב. אני לא מדבר על חתונות חסידיות טהורות עם פוייקר וכו' אלא על הקלידנים הנפוצים בחתונות, וגם בציבור הליטאי, אבל משום מה בדרך כלל זה קלידנים חסידים, כי אם קלידן ליטאי יעשה כזה דבר יאסרו אותו בכל הישיבות).
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אלי מאירי אמר:
אם היינו לפני ארבעים שנה היו רוקדים את הריקודים של לפני ארבעים שנה עם המוזיקה היום ולהיפך
על ארבעים שנה אחורה לא אוכל 'להתחייב', אך הרקודים של מאה שנה מלפנים שוים היו - כנראה - לשבמאה הקודמת להם.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
לדעתי הזמרים ויוצרי המוזיקה אינם אמנים בעלי שם עולמי שאנחנו צורכים את המוזיקה שלהם כי כך הם חושבים, אלא להיפך, היוצרים מכוונים לליבות ההמונים שרוכשים את המוזיקה שלהם, הם יוצרים את מה שהקהל קונה, ואם זה מה שהם יוצרים כנראה זה מה שהציבור רוצה.
לדעתי אי אפשר לצאת נגדם אלא לנסות לרומם את הציבור בתחומים שונים ומגוונים וכשהציבור יתרומם אזי ממילא תתרומם המוזיקה אף היא.
הראיה הגדולה ביותר לכך היא שכל מיני שירים הזויים לא נכנסים למערכת השירים הנפוצה אפילו שהיא יוצרה על ידי זמרים מפורסמים, כי בכל זאת הציבור קונה את מה שהוא רוצה ולא את מה שמוכרים לו.
אולי ישנם בודדים שנעשים מעריצים של זמרים, אבל גם אם כן זה רק של זמרים ענקיים ממש שבדרך כלל יש להם מה למכור וגם אם לא הם לא זולים כל כך ולא על אלו בוכה המקונן...
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אלי מאירי אמר:
אם היינו לפני ארבעים שנה היו רוקדים את הריקודים של לפני ארבעים שנה עם המוזיקה היום ולהיפך
על ארבעים שנה אחורה לא אוכל 'להתחייב', אך הרקודים של מאה שנה מלפנים שוים היו - כנראה - לשבמאה הקודמת להם.
גם על מאה שנה לא תוכל להתחייב,
ככל הנראה המוזיקה שלפני 100 שנה היתה שונה מלפני 500 שנה. (הרבה השפעה של המוזיקה הקלאסית, כנראה ואחרי כן ריקודי עם וכדו)
אני כן מסכים שקצה ההתחדשות היה איטי, כמו (ובגלל) שהטכנולוגיה השתנתה באיטיות.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לא דברתי על השוואת שנות ה'ת"ר־ת"ש לשנות ה'ר־ה'ש, אלא - כפי שציינתי במפורש - אודות תקופת השנים ה'ת"ק־ת"ש.
הסיבות הטכניות יש בהן מן הענין, אך אינן מוציאות מן העובדות הפשוטות.
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
יערב שיחי אמר:
ערבה אמר:
כמעט אף זמר לא מתכוון באמת למה שהוא שר,
אין במוזיקה לא קדושה (ולהבדיל) גם לא אהבה, אבל יש בה הוצאת אויר והוזזת שפתיים
למה ההכללה הגורפת הזאת?
האם ראית מימיך את מ. ב. ד. בתפלתו המשתפכת? את שלמה כהן למשל? כמו בכל דבר יש ויש.

לגופו של עניין,
נראה לי שהישיבות החסידיות נמצאות בעניין הזה במצב הרבה יותר טוב, וברוב החתונות החסידיות אין כמעט זכר למצב המדובר כאן.
אינני יודע מה אתה שח, אבל אם יש משהו שצורם לי בעולם הזה זה כשאני נכנס לחתונה חסידית ורואה בני תורה יר"ש מפזזים לקול צלילי הטרנסים והמוזיקה אלקטרונית שכל כולה לקוחה מהמועדונים ומחוזות הרוע, כנראה שאנחנו בדור שכל כך כהה הרגש עד שכבר סבורים שזה מוזיקה יהודית.
(נ.ב. אני לא מדבר על חתונות חסידיות טהורות עם פוייקר וכו' אלא על הקלידנים הנפוצים בחתונות, וגם בציבור הליטאי, אבל משום מה בדרך כלל זה קלידנים חסידים, כי אם קלידן ליטאי יעשה כזה דבר יאסרו אותו בכל הישיבות).
 

אפילו בשבע ברכות של הבן של האדמו"ר מחוג חתם סופר,
הייתה מוזיקה עם מקצבים בעייתיים!
וזה מוקלט אצלי!
אפשר לומר, שהיום.
אולי רק בחסידות סקולן, נשארו עם המקצבים הרגילים!
ולא עם אפקטים אלקטרוניים...
 

ואראה בחזון

משתמש רגיל
אמת הקצב בחתונות הישיבתיות בעייתי כי הוא יוצר את אותה הוללות שכל כך כמהים אליה בעולם ההוא.. בנוסף גם אופי התמלול של השירים היום לא תמיד חלק..

אי אפשר להפיל הכל על הדור אבל לענ"ד עדיף שיתהוללו בחתונה של חבר מהישיבה עם שירים של ליפא שמלצר (אצלי בבית אני לא מרשה) מאשר בפאבים של מחנה יהודה וד"ל.
אשריכם ישראל
 

משיב נפש

משתמש ותיק
כדאי לשים לב שבשנים האחרונות המצב נהיה נראה לי יותר טוב מכמה בחינות המוזיקה החסידית יותר נכנסה לציבור הליטאי והפכה את שיריו ליותר רגש אמיתי וגם הזמרים שרים יותר רגש אמיתי (וכמו שהזכירו מקודם הלהיט של פריד "אבא" הוא יותר טוב מאשר שירו למלך הנ"ל) וגם אם בגלל זה התחילו לשיר קצת יותר מזרחי - סגנון ישי ריבו זה הרבה יותר פנימי ואמיתי וטוב [למי שזוכר את המלחמה על השיר של ליפא רבנו נחמן - נראה לי שהיום אין כמעט כאלו] ואם הזמרים הלהיטים הם כמו נפתלי קמפה - המצב מצוין אפילו
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
ואראה בחזון אמר:
כי הוא יוצר את אותה הוללות שכל כך כמהים אליה בעולם ההוא..
מסתבר שהבעיה היא לא בשירה אלא בכמיהה לעולם ההוא...
אולי באמת הגיע הזמן לעשות חשבון נפש,
 
לענין אמר:
משיב כהלכה אמר:
היה פעם איזה אחד שניסה להעביר ביקורת על המוסיקה החסידית בימינו, על הצורה שבה מפיקים את השיר ואת הקליפ, ועשה זאת בצורה של פרודיה משובחת ביותר. הוא יצר שיר, והדגים כיצד לוקחים פסוקים אקראיים או קטעים מרש"י בלי תוכן או משמעות, לעג לרקדנים (הציג אותם כקופים) וכו', בכותרת "כך יוצרים מוסיקה חסידית היום". מה היתה התוצאה? השיר עצמו הפך ללהיט... (ירקרק, ירוק שבירוקים). ואידך זיל גמור.
למה הכוונה?
 
לבי במערב אמר:
לענין אמר:
למה הכוונה?
ירקרק.mp4
אפשר להעיר משהו? לא? אוקיי.

הביקורת נכונה, אבל גרמה לי להכיר את המדרש והרש''י שם. ישנו שיר דומה (אשמח להעלאה) על תיבות 'כל האומר איש''ר בכל כחו קורעים לו את גזר דינו', עם פלוגתת רש''י ותוס' אי המכוון הוא ל'בכל כוונתו' - רש''י - או 'בקול רם' - תוס', המסייעות לזכרון השיטות. [טיפ אישי: סייע לי לזכור העובדה שרש''י פירש שלא כמשמעות הפשוטה ותוס' במשמעות הפשוטה, בשונה אולי משאר מקומות].
 
 
משיב נפש אמר:
כדאי לשים לב שבשנים האחרונות המצב נהיה נראה לי יותר טוב מכמה בחינות המוזיקה החסידית יותר נכנסה לציבור הליטאי והפכה את שיריו ליותר רגש אמיתי וגם הזמרים שרים יותר רגש אמיתי (וכמו שהזכירו מקודם הלהיט של פריד "אבא" הוא יותר טוב מאשר שירו למלך הנ"ל) וגם אם בגלל זה התחילו לשיר קצת יותר מזרחי - סגנון ישי ריבו זה הרבה יותר פנימי ואמיתי וטוב [למי שזוכר את המלחמה על השיר של ליפא רבנו נחמן - נראה לי שהיום אין כמעט כאלו] ואם הזמרים הלהיטים הם כמו נפתלי קמפה - המצב מצוין אפילו

איני סבור כך, כיון שהסיבה היא איבוד רגש מהתהילים ולא קבלת רגש חדש. 

אישית, איני מוצא כמעט שירים ראויים מאחרי תש''ע ואילך.
 

אברך

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
ישנו שיר דומה (אשמח להעלאה) על תיבות 'כל האומר איש''ר בע''כ קורעים לו את גזר דינו', עם פלוגתת רש''י ותוס' אי המכוון הוא ל'בכל כוונתו' - רש''י - או 'בקול רם' - תוס', המסייעות לזכרון השיטות.
גם אני אשמח להעלאה.
 
פינחס רוזנצוויג אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אישית, איני מוצא כמעט שירים ראויים מאחרי תש''ע ואילך.
יש לך בעיה למשל, עם זה ?

לקחת אותי למקום אישי. אבל בהחלט כן. באתי לעולם להיות ת”ח, ולחסות בצל הא-ל (אמנם לא אשבע על־כך כמותו, שבועה איננה תפוחי־אדמה). 'משום מה', אצלי לא קיימת סתירה בין השניים.

מחמם את הלב לשמוע הכרזות כמו: ’קבעתי את מקומי בבית המדרש’, ’אני יהודי פשוט’, ’באתי לחסות בצל הקב”ה’, נשמח לשמוע גם על יישום המסרים.
 

חימקו

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
יש לך בעיה למשל, עם זה ?
בוודאי.
זה לא שירה בכלל.
דיבורים ומקצב, של אנשים ריקים מתוכן.
אין שם רגש, שירה, דבקות, כלום.

חולק עליך,
שיר פלאי שמגיע ממעמקי הלב שאומר שבסך הכל אנחנו רוצים להידבק בה', ולעשות חובתינו בעולמינו.
 
אברך אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
ישנו שיר דומה (אשמח להעלאה) על תיבות 'כל האומר איש''ר בכל כחו קורעים לו את גזר דינו', עם פלוגתת רש''י ותוס' אי המכוון הוא ל'בכל כוונתו' - רש''י - או 'בקול רם' - תוס', המסייעות לזכרון השיטות.
גם אני אשמח להעלאה.

הצג קובץ מצורף 11_אמן.mp3
 
חלק עליון תַחתִית