במשנה אבות פ”ה מ”ו, עשרה דברים נבראו בער’ש ביה’ש וכו’ וי’א אף המזיקים. ופירש רע’ב, ”אף המזיקין אלו השדים שלאחר שברא הקב’ה אגם וחוה היה מתעסק בבריאתן וכשברא רוחותיהן לא הספיר לברוא גופיהן עד שקדש היום ונשארו רוחות בלא גוף.
ואין מובן לי, וכי שייך לומר שהקב’ה ’לא הספיק’ והלא אינו תלוי כלל בזמן.
ואולי ביאור העניין, שרצונו יתברך היה לברוא את השדים בצורה כזו של ’לא הספיק’, דהיינו באופן של חפזון, דאז כל מציאות בריאתן אינה שלמה וכך שייך בריאה חדשה מחד גיסא דומה לאדם בעל רוח ומאידך למלאך נטול גוף.
ויתכן שכל המציאות של חפזון ובהילות בער’ש (שבכמה מקומות בגמ’ יש בה נפק’מ להלכה) היא גופא נוצרה בבריאת השדים באופן של ’לא הספיק’.
ואכתי לא ניחא לי.
ואין מובן לי, וכי שייך לומר שהקב’ה ’לא הספיק’ והלא אינו תלוי כלל בזמן.
ואולי ביאור העניין, שרצונו יתברך היה לברוא את השדים בצורה כזו של ’לא הספיק’, דהיינו באופן של חפזון, דאז כל מציאות בריאתן אינה שלמה וכך שייך בריאה חדשה מחד גיסא דומה לאדם בעל רוח ומאידך למלאך נטול גוף.
ויתכן שכל המציאות של חפזון ובהילות בער’ש (שבכמה מקומות בגמ’ יש בה נפק’מ להלכה) היא גופא נוצרה בבריאת השדים באופן של ’לא הספיק’.
ואכתי לא ניחא לי.