המוצא כלי וכתוב עליו.. - חיב להכריז!?

מסכת מע"ש פ"ד מי"א:
 הַמוֹצֵא כֶלִי, וְכָתוּב עָלָיו ק', קָרְבָּן;
מֵ', מַעֲשֵׂר וכו';.
 
אז אני שואל
למה הוא צריך לדעת מה המשמעות של הסימן
שיעשה השבת אבידה
 כדתנן בב"מ פ"ב מ"ב:
וְאֵלּוּ חַיָּב לְהַכְרִיז:
מָצָא פֵרוֹת בַּכֶּלִי,
אוֹ כֶלִי כְמוֹת שֶׁהוּא
 

דיין

משתמש ותיק
תפתר במצא ברוב גויים או בכלי שאין בו סימן והאותיות האלו אינם סימן כיון שזה היה מקובל לרשום אותם
 

זעירא קטינא

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
מסכת מע"ש פ"ד מי"א:
 הַמוֹצֵא כֶלִי, וְכָתוּב עָלָיו ק', קָרְבָּן;
מֵ', מַעֲשֵׂר וכו';.
 
אז אני שואל
למה הוא צריך לדעת מה המשמעות של הסימן
שיעשה השבת אבידה
 כדתנן בב"מ פ"ב מ"ב:
וְאֵלּוּ חַיָּב לְהַכְרִיז:
מָצָא פֵרוֹת בַּכֶּלִי,
אוֹ כֶלִי כְמוֹת שֶׁהוּא

אולי מיירי שמצא בבית אביו לאחר מותו
 

דיין

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
דיין אמר:
תפתר במצא ברוב גויים
זה אינו, דהא ק' פתרינן לקרבן, ובוודאי שלא מסר הקרבן לנכרי.
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אבידה ומציאה סימן רנט
אם רוב העיר עובדי כוכבים, או אפי' רובה ישראל, ומצאה במקום שרוב העוברים שם עובדי כוכבים, אינו חייב, אפילו אם ידע שמישראל נפלה ויש בה סימן, שודאי נתייאשו הבעלים;
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
למה הוא צריך לדעת מה המשמעות של הסימן? שיעשה השבת אבידה!
המוצא פירות – מצוה עליו למוכרם, שלא יפסדו; ואם תרומה הן – מצוה עליו לתיתה לכהן.
המוצא מעות הקדש – מצוה עליו לתיתן לגזבר.
המוצא מעות מע"ש – מצוה עליו לטרוח להעלותן לירושלים ולהוציאן שם.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בשאוצנ אמר:
למה הוא צריך לדעת מה המשמעות של הסימן? שיעשה השבת אבידה!
המוצא פירות – מצוה עליו למוכרם, שלא יפסדו; ואם תרומה הן – מצוה עליו לתיתה לכהן.
המוצא מעות הקדש – מצוה עליו לתיתן לגזבר.
המוצא מעות מע"ש – מצוה עליו לטרוח להעלותן לירושלים ולהוציאן שם.
אף דמאי וטבל יש שם, אלא שכולהו יש ליישבם במוכרם ע"מ שלא יפסדו.
 

דיין

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
דיין אמר:
האותיות האלו אינם סימן כיון שזה היה מקובל לרשום אותם
אם היה מקובל לרשום כך מה באה המשנה להשמיענו?

קמ"ל שמתכוונים לסימנים לאפוקי מדר' יוסי שהכל שמות בני אדם הם

אבל לקושטא אני חוזר בי מהתירוץ הזה, כי בכלי יש מעות או פירות ואין לך סימן גדול מזה, לכן צ"ל או שמצא במקום רוב גוים או כמו שכתבו החו"ר דירש מאביו או נפק"מ למוכרם וכו'
 

דיין

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
לבי במערב אמר:
דיין אמר:
ואין לך סימן גדול מזה
מדוע ולמה?
וממקום שבא פותח האשכול מוכח שאין זה סימן שהרי פרש"י שם בכלי ובתוכו פירות דדרך כלי להיות בו סימן.

אמת, טעיתי שהפירות או המעות נחשבים סימן
 
 
חלק עליון תַחתִית