תלמידים שחולקים על רבם?

במסכת מע"ש פ"ב מ"ד יש מחלוקת, בה בין השאר חולקים שמאי ובית שמאי
ונשאלת השאלה:
כיצד בית שמאי - תלמידיו של שמאו חלקו על שמאי - רבם?
 

אבי חי

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
במסכת מע"ש פ"ב מ"ד יש מחלוקת, בה בין השאר חולקים שמאי ובית שמאי
ונשאלת השאלה:
כיצד בית שמאי - תלמידיו של שמאו חלקו על שמאי - רבם?
לכמה מהמפרשים שם שמאי וב"ש אזלי בחדא שיטתא.
 
בשלמא אמר:
ראה גם עדיות פ"א מ"ז
ובשאר המשניות שם.
 
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
בשאוצנ אמר:
במסכת מע"ש פ"ב מ"ד יש מחלוקת, בה בין השאר חולקים שמאי ובית שמאי
ונשאלת השאלה:
כיצד בית שמאי - תלמידיו של שמאו חלקו על שמאי - רבם?
לכמה מהמפרשים שם שמאי וב"ש אזלי בחדא שיטתא.
 
בשלמא אמר:
ראה גם עדיות פ"א מ"ז
ובשאר המשניות שם.
באיזה מפרשים?
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בשאוצנ אמר:
כיצד בית שמאי - תלמידיו של שמאי, חלקו על שמאי רבם?
מה הבעיה?
במחילה, זה לא פֶר להפריח סתם ככה שאלות באויר.
ז"ל התוספות (יבמות קיז א ד"ה בית הלל): ותימה וכי נחלקו ב"ה על הלל רבן.

ובמקו"א כתבו (כתובות נג ב): ומיהו קשה מבית הלל אהלל הזקן ושמא אע''ג דבית הלל הם תלמידי הלל הזקן פליגי עליה אי נמי וכו'
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
במסכת מע"ש פ"ב מ"ד יש מחלוקת, בה בין השאר חולקים שמאי ובית שמאי
ונשאלת השאלה:
כיצד בית שמאי - תלמידיו של שמאו חלקו על שמאי - רבם?

ציטוט מדברי הגרי"א הלוי בספרו המפורסם "דורות הראשונים" [ח"ג רעח. -רפ"ו]. [מועתק מספר וירא מנוחה].

"יכול להיות כי הלל עצמו עמד בשיטת בית שמאי או ששמאי עצמו עמד בשיטת בית הלל וכו', כי באמת הנה בית שמאי ובית הלל אינם תלמידי שמאי והלל כי אם חכמי שני הבתים האלה, חכמי המתיבתא אשר בראשה עמד הלל, וחכמי המתיבתא אשר בראשה עמד שמאי".
 

אבי חי

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
אבי חי אמר:
בשאוצנ אמר:
במסכת מע"ש פ"ב מ"ד יש מחלוקת, בה בין השאר חולקים שמאי ובית שמאי
ונשאלת השאלה:
כיצד בית שמאי - תלמידיו של שמאו חלקו על שמאי - רבם?
לכמה מהמפרשים שם שמאי וב"ש אזלי בחדא שיטתא.
באיזה מפרשים?

רבינו שמשון משאנץ ורבינו עובדיה מברטנורא.
(להבנתי)
 

בן עזאי

משתמש ותיק
תוספות מסכת נדה פרק ב - כל היד [דף יג עמוד א] 

מאי לאו בזקנותו - פרש"י מדפליג על רבי ואין נראה דמצינו הרבה תלמידים שחולקים על רבם בילדותם ורשב"ם פירש דרבי חייא תחילה למד בבבל ולעת זקנתו עלה ולמד לפני רבי כדאמרינן (סוכה דף כ.) חזרה ונשתכחה עלו רבי חייא ובניו ויסדוה ועי"ל מדקאמר רבי חייא אף אתה עשיתו כתם ולא קאמר אף אתה רבי ש"מ דבזקנותו היה דהוה תלמיד חבר כדאמר בשילהי מי שמת (ב"ב דף קנח:) בן עזאי תלמיד חבר של רבי עקיבא דאמר ליה (שב אתה ולא קאמר שב מר).
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
תוספות מסכת נדה פרק ב - כל היד [דף יג עמוד א] 

מאי לאו בזקנותו - פרש"י מדפליג על רבי ואין נראה דמצינו הרבה תלמידים שחולקים על רבם בילדותם ורשב"ם פירש דרבי חייא תחילה למד בבבל ולעת זקנתו עלה ולמד לפני רבי כדאמרינן (סוכה דף כ.) חזרה ונשתכחה עלו רבי חייא ובניו ויסדוה ועי"ל מדקאמר רבי חייא אף אתה עשיתו כתם ולא קאמר אף אתה רבי ש"מ דבזקנותו היה דהוה תלמיד חבר כדאמר בשילהי מי שמת (ב"ב דף קנח:) בן עזאי תלמיד חבר של רבי עקיבא דאמר ליה (שב אתה ולא קאמר שב מר).
יש"כ, אך כנראה השאלה היא דוקא כאן שנקראו בית שמאי על שם רבן, ויש בזה דוחק שכלל ה'בית' נחלק על רבו.

(דרך אגב, דברי התו' עוסקים בתלמידים שחולקים בילדותם, אבל בזקנותם זה אינו צריך להאמר)

 
 

בן עזאי

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אך כנראה השאלה היא דוקא כאן שנקראו בית שמאי על שם רבן, ויש בזה דוחק שכלל ה'בית' נחלק על רבו.
אה"נ, וכפי שהבאת לעיל
אבי חי אמר:
התוספות (יבמות קיז א ד"ה בית הלל): ותימה וכי נחלקו ב"ה על הלל רבן.
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא

אבי חי

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
אבי חי אמר:
בשאוצנ אמר:
באיזה מפרשים?

רבינו שמשון משאנץ ורבינו עובדיה מברטנורא.
אשמח לציטוט בבקשה​
כי לא ראיתי במפרשים הנ"ל​
ר"ש מע"ש ב ד - צריד. לשון יובש כמו צריד של מנחות בפ"ב דחולין (דף לו.) דהוא יובש מנחה שלא נבלל בה שמן בכולה כלומר מה שהתרנו להאכיל בטומאה ובלבד שיהיו עושים בשעת אכילה שלא יהא ניכר שהוכשרו א"נ לאדם טמא התירו לאכול יבש שלא הוכשרו ולא לטמא במגע דאם נטמאו הן עצמן לא שרו ב"ש לאוכלן:

וכן ברע"ב שם ובעדיות א ח - יאכלו צריד - לשון יובש, כמו צריד של מנחות [פסחים כ] שהוא מקום של המנחה שלא הגיע שם שמן. כלומר יאכלו יבשים שלא יהא עליהם משקה בשעת אכילה, כדי שלא יהיה ניכר שהוכשרו לקבל טומאה:

כך הבנתי בדבריהם. וע"ע במלאכ"ש שם.



 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
בשאוצנ אמר:
אשמח לציטוט בבקשה​
כי לא ראיתי במרשים הנ"ל​
*במפרשים​
ידידנו הרב @בשאוצנ היקר, היות ואין באפשרותך לקבל הודעות פרטיות על כן אמרתי ליידע אותך, כי ישנה אפשרות עריכה ותיקון בגוף ההודעה, על ידי לחיצה על הלחצן השני מימין שסימונו כעין עט, והוא מאפשר את עריכת ההודעה, ותיקון שגיאות כתיב שנפלו בה.

1.JPG 2.JPG
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
נחמן הקטן אמר:
בשאוצנ אמר:
במסכת מע"ש פ"ב מ"ד יש מחלוקת, בה בין השאר חולקים שמאי ובית שמאי
ונשאלת השאלה:
כיצד בית שמאי - תלמידיו של שמאו חלקו על שמאי - רבם?

ציטוט מדברי הגרי"א הלוי בספרו המפורסם "דורות הראשונים" [ח"ג רעח. -רפ"ו]. [מועתק מספר וירא מנוחה].

"יכול להיות כי הלל עצמו עמד בשיטת בית שמאי או ששמאי עצמו עמד בשיטת בית הלל וכו', כי באמת הנה בית שמאי ובית הלל אינם תלמידי שמאי והלל כי אם חכמי שני הבתים האלה, חכמי המתיבתא אשר בראשה עמד הלל, וחכמי המתיבתא אשר בראשה עמד שמאי".
מסכת יבמות דט"ו:​
 ר' יוחנן החורני...
ואע"פ שתלמיד שמאי היה
כל מעשיו לא עשה אלא כדברי ב"ה
לפי הגרי"א אפשר לומר
שאכן נהג כמו שמאי רבו
 
חלק עליון תַחתִית