שלי שלי שלך שלך = קפיטליזם

סיידוף

משתמש רגיל
אבות פ"ה מ"י "אַרְבַּע מִדּוֹת בָּאָדָם. הָאוֹמֵר שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ, זוֹ מִדָּה בֵינוֹנִית. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, זוֹ מִדַּת סְדוֹם."
לכאורה "שלי שלי שלך שלך" זו שיטת הקפיטליזם הרווחת בהרבה מן מדינות המערב. ושאלתי האם זו מידת סדום וכל אלו המדינות מידותיהם מידות סדום?
 

דבש לפי

משתמש ותיק
המשנה דיברה על ארבע מידות באנשים החיים במדינה קפיטליסטית.
לא מדובר כאן כלל על מה השלטון אמור לומר, ואי בעית אימא שכן מדובר על השלטון, אז דרך החסידות היא שעל השלטון לומר "שלי שלך, ושלך שלך" דהיינו שנכסי השלטון הם לטובת הציבור (והשולטים הם רק אפוטרופסים על נכסי הציבור ועליהם לשקול את טובת הציבור בלבד) ונכסי היחידים הם (מבחינת השלטון) שייכים ליחידים, כל דבר לבעליו.
אין במדינות הקפיטליסטיות שום התנגדות לכך שמי שרוצה יאפשר לאחרים להשתמש בממונו כרצונם.
 

nls

משתמש ותיק
התורה מחייבת לתת מעשר ולתת צדקה ותרומה ועוד הרבה ערכים מאוד שמאליים, גם הקפיטליזם ברוב העולם כפי שאני יודע לפחות מחייב להפריש מהמשכורת בשביל ביטח לאומי שדואג לעניים וכדו'
 

קפלן

משתמש רגיל
על חסד הלאומים נאמר "חסד לאומים מחטאת". ש"חסדם" אינו נובע מחיבור לזולתם, אלא מרצון להרגיש טוב עם עצמם. והוא חטאת. והחטא הוא הרצון להיות "מעל" לזולתם. וכן רחמי רשעים אכזרי. שהרחמים מגיעים מתוך האכזריות.
 

בשלמא

משתמש ותיק
לא מסתבר שהמשנה שוללת את השלי שלי לפחות בחלק מהתחומים, השלילה של מידת סדום כאשר השלי שלי ושלך שלך הוא בכל דבר וענין.
 
סוציאליזם הוא צדקה בכפיה.
וחוקי העבודה הסוציאליים הרבה פעמים הם נגד התורה.
ופעמים כופים על המעסיק חוקים סוציאלים ההורסים את העסק, והעובד עובר בגזל ועוד כיוצא בו.
 

דודעלע

משתמש ותיק
כפי שכתב הרב @לעצמו נברא הקפיטליזם לא שולל פילנתרופיה ולהזכיר שהכוונה כמובן להבדיל ממידת סדום שאסרו את הנדבה והצדקה בצורה מבהילה.

בלי קשר, למיטב הבנתי האישית דרך התורה בהתנהלות כלכלית מקבילה לקפיטליזם מתון, כלומר, מידה בסיסית של סוציאליזם, אבל בגדול -שוק חפשי
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
לענ"ד יש להפריד את התורה מהענין טענת הקפיטליזם היא שלא יתכן שאדם אחר יכפה אותי (כמערכת עכ"פ) לעשות דברים או לתת כסף אבל דעת התורה איננה שהמדינה כופה לתת כסף שאז עולה השאלה הנ"ל מהי הסמכות שיש למדינה וסוגיות חופש הפרט וכד' אלא שהקב"ה כופה אותך ואינו קשור כלל לנידון וכל מי שמחבר בין הדברים ה"ז הגשמה וביטול ענין המצוה לגמרי
 

מהו דתימא

משתמש ותיק
הסוציאליזם אומר שעשיר יותר משלם יותר אחוזים, לא רק יותר כסף [שלפי האחוזים תמיד יוצא יותר כסף, גם אליבא דהקפיטליזם הקיצוני ביותר]
לכאו' אין בתורה משהו שאפילו מזכיר דבר כזה
 

זנון האילייטי

משתמש ותיק
אבות פ"ה מ"י "אַרְבַּע מִדּוֹת בָּאָדָם. הָאוֹמֵר שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ, זוֹ מִדָּה בֵינוֹנִית. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, זוֹ מִדַּת סְדוֹם."
לכאורה "שלי שלי שלך שלך" זו שיטת הקפיטליזם הרווחת בהרבה מן מדינות המערב. ושאלתי האם זו מידת סדום וכל אלו המדינות מידותיהם מידות סדום?
הסואצליזם הוא שלי שלך שלך שלי וגרוע שבעתיים.
אין דרך להיות חסיד כאשר מדובר על מערכת מדינית, וודאי המצב התקין של התנהלות ממסדית הוא מידת שלי שלי, אך כשמדברים על האיש הפרטי הוי מידת סדום, ומעולם לא עלה על דעת לב חכמי התלמוד שהמערכת המדינית צריכה להיות סוציאליסטית שלא לומר קומוניסטית רח"ל (האיסיים), וכל המצוות ניתנו כהוראה לאנשים פרטיים שמחויבים במתנות עניים כמו שמחויבים במתנות כהנים.

לא מצינו בדבריהם ז"ל מושג של מס רווחה בשונה ממה שמצינו מס שמירה וכדומה ומזה למדים אנו לעניינו.
 
חלק עליון תַחתִית