בירור בענין התאנים ואופן השימוש בהם בעבר

משתמש מקצוען

משתמש רגיל
אני לומד כעת משניות סדר זרעים, ופעמים רבות נתקלתי יחד עם החברותא כשהמשנה מזכירה דין ונוקטת אותו לגבי תאנים, פעמים הדין נאמר לגבי תאנים בדווקא, ופעמים נקטה המשנה תאנים רק כדוגמא בעלמא.בחלוף הזמן נוצר אצלי בלבול רב בין סוגי התאנים והצורה שבה היו מקיימים אותם בזמנם
שאלותי הם
א) מדוע תאנה נקראת גם בשם דבילה ומה מקורו.
ב) כיצד היו עושים את הקציעות, גרוגרות, עיגול של דבילה (והאם לעגל במגורה זה אופן נוסף).דהיינו מה הפירוש בדיוק לדרוס ולעגל וכדומה.
ג) ומה מטרת האדם בעשותו קציעות גרוגרות ועיגול של דבילה, דהיינו מהם היתרונות באחד על פני חבירו, מדוע שאדם יעדיף לעשות קציעות על פני דבילה, ולהיפך.תודה רבה
 

בבלי

משתמש ותיק

משתמש מקצוען אמר:
ב) כיצד היו עושים את הקציעות, גרוגרות, עיגול של דבילה
קציעות=עיגולי דבילה.​

משתמש מקצוען אמר:
ב) כיצד היו עושים את הקציעות

דרך הכנת הקציעות לשוטחם בשמש במקום הנקרא מוקצה על מחצלאות הנקראות מקצוע עד יבושן, ואז דורסין אותן. 
או לשיטת המלאכת שלמה לפי הסברו את הערוך (שביעית ח ו) שמקצוע היינו מוקצה והלשון קציעות היא מזה שקוצעין את העוקץ ויבוש התאנים הוא בכלי של ברזל (כלומר סכין) הנקרא מקצוע.​
או לשיטת הרע"ב במכשירין (ו ב) והמלאכת שלמה בתענית (ד ה) וזה לשון הברטנורא: ואת הקציעות - כותשים התאנים במכתש ועושים אותן כעין ככרות גדולות, והן נקראין קציעות.
 
דרך כלל קציעות היינו התאנים הטריות.
והיו דוחסים אותם לתוך חבית וכיוצא בזה ואחר זמן רב זה היה מתייבש והוא העיגול.
זה לא מתקלקל לעולם.
 
חלק עליון תַחתִית