חילול מעות שביעית

הערשל

משתמש ותיק
במשנה שביעית פ"ח מ"ח אין לוקחין מדמי שביעית בהמה טמאה עבדים וקרקעות ואם לקח יאכל כנגדן,ע"כ. והיינו שהדמי שביעית נשארו בקדושתן וצריך לחלל המעות על פירות ויאכל הפירות בקדושת שביעית.
וצריך להבין מה הטעם שלא התחללו המעות על העבדים וקרקעות ובהמה טמאה, ואולי נימא משום שיש איסור סחורה במעות שביעית לא חל המקח ולא היה כאן חילול דרך מקח.
ברם עדיין קשה, שהרי כתוב בראשונים [ר"ן קידושין נו: ועוד] שדמי איסורי הנאה מותרים גם למחליף מפני שאינם דמיהם, והיינו שלא חל המקח באיסורי הנאה ולא הוו דמי אסה"נ, אבל בעבודה זרה שתופסת דמיה נאסרים הדמים למרות שלא חל המקח, וא"כ הכ"נ נימא לגבי שביעית שתתפוס הדמים למרות שלא חל המקח.   
 

הערשל

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשל אמר:
וצריך להבין מה הטעם שלא התחללו המעות על העבדים וקרקעות ובהמה טמאה
מצאתי בס"ד ברמב"ן בע"ז ריש פ' הפועל שהטעם פשוט שאין קדושת שביעית נתפסת על דבר שאינו ראוי לאכילה, ורק על מעות נתפס מפני שקונה בהם דבר אחר שעליו תחול השביעית.
 
חלק עליון תַחתִית