כלה שנולד בה נגע

המכיר את מקומו

משתמש רגיל
חתן שנולד בו נגע נותנין לו ז' ימי המשתה שא"צ להראות בהן הנגע לכהן

שאלתי בזאת, האם ידוע מה הדין בכלה שנראה בה נגע? אשמח למקורות בנידון
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
הטעם הוא דאם ממתינים לדבר הרשות לא ימתינו לו לדבר מצוה, לכאו׳ זה תלוי אם אשה מצווה בפו"ר

ואם ל"ח דבר מצוה לדידה יהיה זה תלוי בפלו' במו"ק ז ב אם ב' הטעמים חולקים לדינא.

[עוד יל"ע אם יש חילוק בין שמחת הרגל לשמחת כלה]
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
א. הפשטות שהמשנה בנגעים ג ב הוא כר"י, ועי"ש תיו"ט ומשנ"א
ב. אם כלה כרגל, מה החידוש בחתן, תיפוק לי׳ משמחת הרגל
 

אבי חי

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
א. הפשטות שהמשנה בנגעים ג ב הוא כר"י, ועי"ש תיו"ט ומשנ"א
ב. אם כלה כרגל, מה החידוש בחתן, תיפוק לי׳ משמחת הרגל
א. כמדומה שכת"ר מכוין לפלו' ר"מ ור"י. ואני כיונתי לפלו' תנאי בברייתות שם, אי ילפי' מביום הראות בו או מוצוה הכהן, ולפלו' אביי ורבא אי איכא בינייהו משמעות דורשין או דבר הרשות. וע"ע במל"מ פ"ט מנגעים.

ב. ודלמא הא גופא קמ"ל דחתן כרגל. אא"כ הכונה להקשות מדברי הר"מ דחתן חשיב דבר מצוה משום דעוסק בפו"ר, ואכן צ"ע.


דרך אגב, פשיטא שכותרת האשכול לא מכוונת אלי, וסמכתי ע"ז שמסתמא אין קפידא בזה)
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
א. הפשטות שהמשנה בנגעים ג ב הוא כר"י, ועי"ש תיו"ט ומשנ"א
ב. אם כלה כרגל, מה החידוש בחתן, תיפוק לי׳ משמחת הרגל
א. כמדומה שכת"ר מכוין לפלו' ר"מ ור"י. ואני כיונתי לפלו' תנאי בברייתות שם, אי ילפי' מביום הראות בו או מוצוה הכהן, ולפלו' אביי ורבא אי איכא בינייהו משמעות דורשין או דבר הרשות. וע"ע במל"מ פ"ט מנגעים.

ב. ודלמא הא גופא קמ"ל דחתן כרגל. אא"כ הכונה להקשות מדברי הר"מ דחתן חשיב דבר מצוה משום דעוסק בפו"ר, ואכן צ"ע.


דרך אגב, פשיטא שכותרת האשכול לא מכוונת אלי, וסמכתי ע"ז שמסתמא אין קפידא בזה)


כל דבריך צודקים (בתחילה הסתפקתי אם לציין את דברי הרמב"ם הנ"ל בפיה"מ, אבל חשבתי שאפשר לדחות שגם היא עוסקת במצות פו"ר, אמנם היא עצמה לא חייבת בזה אבל היא עוסקת במצוה הזו)
 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
ומש"ש דמשום שמחה דחתן לא יראו נגעי הכלה, לא זכיתי להבין.
לא ראיתי דבריו, ואולי כוונתו למש"כ הרמב"ם "לא יראה עד אחר הרגל או החופה כדי שלא יעצב באופן מאופני העצבון" (ועי׳ לשון המשנ"א בסו"ד)
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק

אבי חי

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
אבי חי אמר:
ומש"ש דמשום שמחה דחתן לא יראו נגעי הכלה, לא זכיתי להבין.
לא ראיתי דבריו, ואולי כוונתו למש"כ הרמב"ם "לא יראה עד אחר הרגל או החופה כדי שלא יעצב באופן מאופני העצבון" (ועי׳ לשון המשנ"א בסו"ד)
‏‏לכידה.PNG
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
מצאתי בס' שמועת חיים לר"ח יוז'וק עמ"ס ערכין שנקט כהרב עלברג בתרתי (לדייק ל' חתן, ולומר שאין רואים נגעי אשת חתן) ופליג עלי' בחדא (שאין רואים נגעי כלה)
אוצר החכמה_50786.jpg
אוצר החכמה_50786 (1).jpg
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
מצאתי בס' שמועת חיים לר"ח יוז'וק עמ"ס ערכין שנקט כהרב עלברג בתרתי (לדייק ל' חתן, ולומר שאין רואים נגעי אשת חתן) ופליג עלי' בחדא (שאין רואים נגעי כלה)
אוצר החכמה_50786.jpg
אוצר החכמה_50786 (1).jpg
פלאי פלאים!
עשית לי את ה׳שמחת חנוכה׳ (נר מצוה ותורה אור...)
 
 
חלק עליון תַחתִית