נמר

שרביה

משתמש ותיק
בפירוש הברטנורא על משנת הוי עז כנמר כתב וז"ל:
'עז כנמר - הנמר הזה נולד מן חזיר היער והלביאה כי בעת יחם האריות הלביאה מכנסת ראשה בסבכי היער ונוהמת ותובעת את הזכר והחזיר שומע קולה ורובעה ונמר יוצא מבין שניהם ולפי שהוא ממזר הוא עז פנים אע"פ שאין בו גבורה כ"כ. אף אתה הוי עז ולא תתבייש לשאול מרבך מה שלא הבנת כאותה ששנינו לא הביישן למד'
ושאלתי היא:
א. מהיכן מקורו.

ב. האם אכן כך ידוע בימינו (לפחות שכך היה בעבר וממילא ממשיך כבר נמר עם נמרה).

ג. האם מדבר אכן על הנמר הידוע לנו.

אולי הרב @במבי יעזור בכך.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בפרק עשרה יוחסין יש כי הנמר הוא ממזר:
מַמְזֵרֵי מְנָלָן (שעלו מבבל)? דִּכְתִיב 'וְאֵלֶּה הָעוֹלִים מִתֵּל מֶלַח תֵּל חַרְשָׁא כְּרוּב אַדּוֹן וְאִמֵּר' – אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ: אָמַר אָדוֹן, אֲנִי אָמַרְתִּי יִהְיוּ יִשְׂרָאֵל לְפָנַי חֲשׁוּבִים כִּכְרוּב, וְהֵם שָׂמוּ עַצְמָם כְּנָמֵר. אִיכָּא דְאָמְרִי אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ: אָמַר אָדוֹן, אַף עַל פִּי שֶׁשָּׂמוּ עַצְמָם כְּנָמֵר, הֵן חֲשׁוּבִים לְפָנַי כִּכְרוּב.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
אודה שלא קראתי את דברי הרב פ"ז שבקישור דלעיל,
אבל ראיתי שהרב מאזוז כותב בשם אביו שפירוש הרע"ב למס' אבות מבוסס על פירוש הרשב"ץ
 

מנחם ציון

משתמש רגיל
הרב בעל הפיילוט כתב "ודאי שהנמר הקדום הוא אותו אחד עם החברבורות, שכן כבר בנביא השתמשו במשל היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו".
אולם זה עתה למדנו בדף היומי בריש פ' שמנה שרצים שאין כוונת הכתוב לנמר דא"כ הו"ל למימר "ונמר גווניו" תחת "חברברותיו", אלא כוונת הכתוב למי שקיבל מכה והמיר בשרו (עיי"ש ברש"י).
 

פלוני אלמוני

משתמש רגיל
פיילוט 0.4 אמר:
ודאי שהנמר הקדום הוא אותו אחד עם החברבורות, שכן כבר בנביא השתמשו במשל היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו.מה שמצריך אותי בביאור הפ דברי הגמ' שציין הרב @משה נפתלי שכ' להדיא שהנמר ממזר.
בנוגע למה שהבאת "ונמר חברבורותיו"  הגמרא במסכת שבת קז: לומדת ש'נמר חברברותיו' זהו לשון המרה, 
דהיינו האם כושי יכול להמיר את חבורותיו שיחזרו לקדמותם.(ומזה הגמ לומדת שחיוב חבורה בשבת היא דווקא באינה חוזרת)
שכוייח
 
 

הכהן

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
ודאי שהנמר הקדום הוא אותו אחד עם החברבורות, שכן כבר בנביא השתמשו במשל היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו.
בעא מיניה לוי מרבי מנין לחבורה שאינה חוזרת דכתיב {ירמיה יג-כג} היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו מאי חברבורותיו אילימא דקאי ריקמי ריקמי האי ונמר חברבורותיו נמר גווניו מבעי ליה אלא ככושי מה עורו דכושי אינה חוזרת אף חבורה אינה חוזרת:
אילימא דקאי ריקמי ריקמי. ונמר ממש אמר קרא שהוא מנומר בגוונים: אלא ככושי כו'. והאי נמר לשון תמורה היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו כלומר וימיר חבורת עורו לחזור לקדמותו שלא יתקשה העור במקום המכה:
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
fantian אמר:
שו"ת עטרת פז: ראיתי ב'תורה תמימה' שהביא את פירושו של רבינו 'אור החיים' הקדוש, וכתב ע"ז 'ושגגה גדולה היא'.
הרבה מגדולי הדור השביתו את הספר הזה מבתיהם, ביניהם בעל 'אמרי אמת' מגור והרב כהנמן מפוניבז'.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
fantian אמר:
שו"ת עטרת פז: ראיתי ב'תורה תמימה' שהביא את פירושו של רבינו 'אור החיים' הקדוש, וכתב ע"ז 'ושגגה גדולה היא'.
הרבה מגדולי הדור השביתו את הספר הזה מבתיהם, ביניהם בעל 'אמרי אמת' מגור והרב כהנמן מפוניבז'.

מקור?
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
הרב @פלוני אלמוני והרב @הכהן היקרים!
שימו לב שקדמכם קמעה הרב @מנחם ציון בהבאת דברי הגמ' בשבת.
כשמעלים הודעה לפורום יש לבדוק אם קדמו לכם, ואם היה זה תוך כדי כתיבה - הרי שהאתר עצמו מונע מלהגיב קודם שתראה את התגובות הקודמות.
שימו לב!
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
הכהן אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
ודאי שהנמר הקדום הוא אותו אחד עם החברבורות, שכן כבר בנביא השתמשו במשל היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו.
בעא מיניה לוי מרבי מנין לחבורה שאינה חוזרת דכתיב {ירמיה יג-כג} היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו מאי חברבורותיו אילימא דקאי ריקמי ריקמי האי ונמר חברבורותיו נמר גווניו מבעי ליה אלא ככושי מה עורו דכושי אינה חוזרת אף חבורה אינה חוזרת:
אילימא דקאי ריקמי ריקמי. ונמר ממש אמר קרא שהוא מנומר בגוונים: אלא ככושי כו'. והאי נמר לשון תמורה היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו כלומר וימיר חבורת עורו לחזור לקדמותו שלא יתקשה העור במקום המכה:
דברי חז"ל במקומם, אבל כל רבותינו מפרשי המקרא פירשוהו על החיה הידועה כנמר ורש"י הוסיף בלע"ז ליאפרט, והוא הנמר שלנו, באידיש למפרט, ובלועזית ליאופרדו.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
fantian אמר:
שו"ת עטרת פז: הרי דפירוש זה דדג השיבוטא וכו' המובא בספר 'שערי לימוד' מוזכר כבר בספר 'אור יקרות'. וכן מצאתי בשו"ת 'גנזי יוסף' שהביא כביאור הזה בשם ספר 'לוית חן', ע"ש.
היינו ספר 'אור יקרות' היינו 'ספר לוית חן', שכן במהדורות הראשונות נדפס הספר 'אור יקרות' יחד עם הספר (של אביו) 'לוית חן', עמודה מול עמודה, ונוסח השער: 'ספר לוית חן ואור יקרות'.
 
 

fantian

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
fantian אמר:
שו"ת עטרת פז: הרי דפירוש זה דדג השיבוטא וכו' המובא בספר 'שערי לימוד' מוזכר כבר בספר 'אור יקרות'. וכן מצאתי בשו"ת 'גנזי יוסף' שהביא כביאור הזה בשם ספר 'לוית חן', ע"ש.
היינו ספר 'אור יקרות' היינו 'ספר לוית חן', שכן במהדורות הראשונות נדפס הספר 'אור יקרות' יחד עם הספר (של אביו) 'לוית חן', עמודה מול עמודה, ונוסח השער: 'ספר לוית חן ואור יקרות'.
כנראה אי שימת לב, תוצאות הלימוד והקריאה במחשב
בקצב הזה גם האור שמח והמשך חכמה יחלקו כמו האגלי טל והאבני נזר.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
fantian אמר:
שו"ת עטרת פז: בספר 'אור יקרות' כתב: וצ"ע למה יחזיר הקב"ה ויתיר חזיר יותר משאר מינים טמאים.
בספר 'בן מלך' (חלק ז, ירושלים תשעט) ביאר, שהחזיר קרוב הוא אל הטהרה יותר משאר המינים הטמאים, משום שאי־העלאת־גרה חסרון קל הוא לעומת החסרון של פרסות קלוטות, ואשר על כן:​
לעתיד לבוא, כאשר רוח טהרה תגבר בעולם, הרי לעוצם רוח הטהרה ישפיע הדבר גם על אלו הקרובים לטהרה שימשכו אף הם לטהרה, וכיון שהחזיר הוא הקרוב ביותר לטהרה ישתנה טבעו ויתקרב לטהרה, ויעלה אף הוא גרה ויחזור להיות טהור ומותר באכילה.
 

בן זכאי

משתמש ותיק
בענין הנמר יש אריכות גדולה אצל הגאון היח"ס שליט"א בספרו מאמר יעקב הנדפס בסוף ספר פדה את אברהם-פלאג'י
 

שמעיה

משתמש ותיק
מנחם ציון אמר:
הרב בעל הפיילוט כתב "ודאי שהנמר הקדום הוא אותו אחד עם החברבורות, שכן כבר בנביא השתמשו במשל היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו".
אולם זה עתה למדנו בדף היומי בריש פ' שמנה שרצים שאין כוונת הכתוב לנמר דא"כ הו"ל למימר "ונמר גווניו" תחת "חברברותיו", אלא כוונת הכתוב למי שקיבל מכה והמיר בשרו (עיי"ש ברש"י).

רבותיי (הרב @פלוני אלמוני והרב @הכהן! כמה וכמה לומדים חשובים העירו את תשומת לב הרב @פיילוט 0.4 לדברי הגמ' בשבת. אך לא ראו שהגמ' עצמה מציעה כהוו''א שמדובר בנמר בעל החברבורות. נכון אמנם שהגמ' מפרשת למסקנה פירוש אחר, אך וודאי שניתן להוכיח מפסוק זה דווקא על פי הגמ' שמדובר בבעל חי שיש לו טלאי גוונים על עורו. וזה פשוט.
(לתשומת לב: @בחור צעיר)
 
דרומאי אמר:
משה נפתלי אמר:
fantian אמר:
שו"ת עטרת פז: ראיתי ב'תורה תמימה' שהביא את פירושו של רבינו 'אור החיים' הקדוש, וכתב ע"ז 'ושגגה גדולה היא'.
הרבה מגדולי הדור השביתו את הספר הזה מבתיהם, ביניהם בעל 'אמרי אמת' מגור והרב כהנמן מפוניבז'.

מקור?
ראה בספרי הגאון רי"ח סופר אריכות בעניין הספר הנ"ל.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אני ממש מתנצל בפני מרן בעל ה @פיילוט 0.4 הקדוש על הטרחתו ובזבוז זמנו היקר לריק. אני ממש מקווה שלא אשוב באוולתי.
חס ושלום, קיימת בזה, אינו דומה שונה פרקו ק' פעמים וכו'
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
הרב בצלאל דבליצקי.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=3606#p29231
לא נפתח אצלי, אבל מעניין מה מקורו של הרב דבליצקי [בענין הרב מפוניבז'].
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
מעניין מה מקורו של הרב דבליצקי [בענין הרב מפוניבז'].
.
זה לשונו שם (פורום אוצר החכמה, 'מטפחת ספרים ועיטור סופרים', 'פרה אדומה במרה?') בתגובה למאן דכתב: 'פוק חזי מאי עמא דבר, כמה הוציאו את ספר התו"ת מביתם':​
אם אתה פותח ברשימה, אז באות כ תוכל לרשום את הרב מפוניבז' זצ"ל (שבניגוד לאחרים היה לו הכרות מסוימת עם רב"א, מבית אביו).​
סתם ולא פירש, סמך מן הסתם על האמון שהצבור נותן בו.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
יואל נהרי אמר:
מעניין מה מקורו של הרב דבליצקי [בענין הרב מפוניבז'].
.
זה לשונו שם (פורום אוצר החכמה, 'מטפחת ספרים ועיטור סופרים', 'פרה אדומה במרה?') בתגובה למאן דכתב: 'פוק חזי מאי עמא דבר, כמה הוציאו את ספר התו"ת מביתם':​
אם אתה פותח ברשימה, אז באות כ תוכל לרשום את הרב מפוניבז' זצ"ל (שבניגוד לאחרים היה לו הכרות מסוימת עם רב"א, מבית אביו).​
סתם ולא פירש, סמך מן הסתם על האמון שהצבור נותן בו.
ייש''כ.
אף כי אכן איש נאמן הוא, בענין כזה הייתי מצפה לשמוע ממנו מקור מוסמך [שכנראה יש לו, אך אני אין לי אפשרות לפנות אליו].
 
 

במבי

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
@במבי אין לך מה להגיב ?


יישר כח, לא שמתי לב בכלל שהוזכרתי, אבל בכל אופן יש לי דרש שנמר היינו ישמעאל והנמר הוא צאצא של האריה שזה בבל והחזיר שזה עמלק וכדלקמן

במבי אמר:
במבי אמר:
.... וניתן לדרוש "בלא עם" - בלעם - שהוא לבן הכפוי טובה וכבר קושרים בין בלעם לעמלק שאותיותיהם משתלבות זה בזה ועמלק קשור בקשר עמוק מאד לכפיות טובה כפי שהארכתי כאן

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=31&t=17558

אותיותיהם משתלבות הכוונה

בל:עמ
עמ:לק

ו"בלא-עם" ניתן לפרשו על עמלק שבמשמעות שמו מרומז שהוא "לא-עם"

 
במבי אמר:
במבי אמר:
ובריש האשכול של חילופי הר-ל הבאתי

עמלק - עמרק (עם-ריק)

באותו מידה ע"י חילופי האותיות ר-ל ניתן לומר עמלק=עמרק=עמקר רמז לזה שקירר את האמבטיה.

 
וכתוב

הֵ֣ן ׀ אֶ֣רֶץ כַּשְׂדִּ֗ים זֶ֤ה הָעָם֙ לֹ֣א הָיָ֔ה אַשּׁ֖וּר יְסָדָ֣הּ לְצִיִּ֑ים הֵקִ֣ימוּ בחיניו [בַחוּנָ֗יו] עֹרְרוּ֙ אַרְמְנוֹתֶ֔יהָ שָׂמָ֖הּ לְמַפֵּלָֽה (ישעיה כג-יג)

וכותב ע"ז רש"י

הן ארץ כשדים זה העם לא היה. אשר לא כדאי הוא להיות עם שהרי נקראו הגוי המר והנמהר (חבקוק א׳:ו׳) עם שוטה הוא מן הבריות שהקב"ה מתחרט עליהן על שבראם כמו ששנינו שלשה הקב"ה מתחרט עליהם במסכת סוכה:

וכשדים שזה אשור נמשלו לנמר שנולד מחזיר היער והלביאה (ברטנורא אבות ה-כ) וחזיר היינו עמלק

 
במבי אמר:
נתן הבבלי אמר:
ודאי לא מישמעל שהרי קודם לכן היו ערביים אצל אאע"ה
ולמה הים הישמעליים נקראים ערבים
במבי@

ערבי מלשון ערבה-מדבר

אך נס שהשבוע הסתכלתי ברשימותי כך שאוכל להוסיף דבר שכתבתי בנידון.

הבן יהוידע רושם שנמרים היינו גלות ישמעאל שנמשלו לנמרים (אי שם במסכת תענית)

עַל־כֵּן֩ הִכָּ֨ם אַרְיֵ֜ה מִיַּ֗עַר זְאֵ֤ב עֲרָבוֹת֙ יְשָׁדְדֵ֔ם נָמֵ֤ר שֹׁקֵד֙ עַל־עָ֣רֵיהֶ֔ם כָּל־הַיּוֹצֵ֥א מֵהֵ֖נָּה יִטָּרֵ֑ף כִּ֤י רַבּוּ֙ פִּשְׁעֵיהֶ֔ם עָצְמ֖וּ משבותיהם [מְשׁוּבוֹתֵיהֶֽם׃] (ירמיה ה-ו) כותב:

רש"י

אריה. מלכות בבל:
זאב. מלכות מדי:
נמר. מלכות אשור:

יהודה בֶן תֵּימָא אוֹמֵר, הֱוֵי עַז כַּנָּמֵר, וְקַל כַּנֶּשֶׁר, וְרָץ כַּצְּבִי, וְגִבּוֹר כָּאֲרִי, לַעֲשׂוֹת רְצוֹן אָבִיךָ שֶׁבַּשָּׁמָיִם. הוּא הָיָה אוֹמֵר, עַז פָּנִים לְגֵיהִנֹּם, וּבֹשֶׁת פָּנִים לְגַן עֵדֶן וכו' (אבות ה-כ)

וכותב הברטנורא

עַז כַּנָּמֵר. הַנָּמֵר הַזֶּה נוֹלַד מִן חֲזִיר הַיַּעַר וְהַלְּבִיאָה וכו'

וכתוב על החזיר:

..... וחזיר מיער הוא עמלק כמו דכתיב (בדניאל ז') אכלה ומדקה ושארא ברגלה רפסה ויש לו (לחזיר) מקצת סימני טהרה אף עמלק יש לו זכות אבות (רש"י תהילים פ-יד)

וע"פ הבן איש חי שדורש שנמר היינו ישמעאל והנמר הוא צאצא של האריה והחזיר שזה בבל ועמלק.

 

 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
במבי אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
@במבי אין לך מה להגיב ?
יישר כח, לא שמתי לב בכלל שהוזכרתי, אבל בכל אופן יש לי דרש שנמר היינו ישמעאל והנמר הוא צאצא של האריה שזה בבל והחזיר שזה עמלק וכדלקמן
ואצטט מן הסליחות הנאמרות בנוסח ליטא (ביום ד' של עשי"ת)
אַרְבָּעָה אָבוֹת נְזִיקִין הֵן. הַזְּאֵב וְהָאֲרִי וְהַדֹּב וְגוּרֵיהֶן. נָמֵר שׁוֹקֵד עַל עָרֵיהֶם וַחֲזִיר עִמָּהֶם. תֶּן לָהֶם כְּפָעֳלָם וּכְרֹעַ מַעַלְלֵיהֶם
ושמא יועיל הדבר..
 

HaimL

משתמש ותיק
הכהן אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
ודאי שהנמר הקדום הוא אותו אחד עם החברבורות, שכן כבר בנביא השתמשו במשל היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו.
בעא מיניה לוי מרבי מנין לחבורה שאינה חוזרת דכתיב {ירמיה יג-כג} היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו מאי חברבורותיו אילימא דקאי ריקמי ריקמי האי ונמר חברבורותיו נמר גווניו מבעי ליה אלא ככושי מה עורו דכושי אינה חוזרת אף חבורה אינה חוזרת:
אילימא דקאי ריקמי ריקמי. ונמר ממש אמר קרא שהוא מנומר בגוונים: אלא ככושי כו'. והאי נמר לשון תמורה היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו כלומר וימיר חבורת עורו לחזור לקדמותו שלא יתקשה העור במקום המכה:
כמה שאלות,

א. מדוע דווקא - דקאי ריקמי ריקמי, ולא - דקאי פסי פסי (ושמא קים להו לרבנן דהוא ברדלס, ואין זה בן מינו של הנמר).

ב. א"ה, ונמר חבורותיו הל"ל, ומאי חברבורותיו (דמשמע קצת שהוא דומה לחבורות, ואינו חבורות).

ג. שהוא מנומר בגוונים. לכאורה, מנומר הוא מלשון נמר, ולא להיפך (דמאי לשון מנומר, אם הוא השורש עצמו).

ד. לכאורה, אין פשר לפסוק. היהפוך כושי עורו, והימיר (מי?) חברבורותיו? נמר הוא פועל, בלשון עתיד? אז ה"ל וימיר, לא ונמר. אלא מאי, פועל בעבר? אז מדוע לא במם קמוצה, כמו, וְחַ֥ם הַשֶּׁ֖מֶשׁ וְנָמָֽס׃ (דא"ל כמו בנביא, וְכׇל־הַמְּלָאכָ֛ה נְמִבְזָ֥ה וְנָמֵ֖ס, דהוא בלשון הווה, וא"ל פשר בפסוק).
 
 
חלק עליון תַחתִית