האם יש לעודד את לימוד המוסר תמורת תשלום

מבית לוי

משתמש רגיל
מדוע יש תמריצים כספיים ללימודי גמרא. הלכה ולא ללימודי המוסר
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
באמת שאלה טובה! אפשר גם לעשות מבחן בדיוק כמו שעושים בדרשו... עם מלגה.

בדרשו יש תוכנית על הספר של מרן הח"ח הלכתו שמירת הלשון עם מלגות... אבל זה גם ספר הלכה...
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
בדר"כ לימוד כמו מוסר אם יבוא ע"י כסף לא ישיג את מטרתו, כי במוסר [וחסידות] אין די בידיעה בעלמא כבספרי ההלכה אלא צריך "אם ישים אליו ליבו רוחו ונשמתו אליו יאסוף".
 

מיושבי ביהמ''ד

משתמש ותיק
מבית לוי אמר:
מדוע יש תמריצים כספיים ללימודי גמרא. הלכה ולא ללימודי המוסר
לא נכון!
יש כמה כוללים [כוללי ערב] שחלק מסדרי הכולל הוא לימוד מוסר, ונועדו בעיקר לשם זה.
ר' זאב קאהן (ממאור התלמוד) היה ראש כולל כזה, היום הרב דסלר מפוניבז' הוא הראש כולל שם.

יש מכתב של הרב שך שנכתב ביסוד הכולל שם. (לפני כ-30 שנה ואולי יותר).

ככל הידוע לי אין הרבה אברכים שמעוניינים ללמוד בכוללים כאלו.
-באותו ענין, בזמנו עם יסוד הכולל הנ"ל (או אולי כולל אחר באותו סגנון, הפרטים לא ידועים לי במדויק), היה ויכוח גדול בין הבעלי מוסר דאז אם ראי לשלם כסף על לימוד מוסר. כמדומני שהרב וולבא התנגד.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
מבית לוי אמר:
מדוע יש תמריצים כספיים ללימודי גמרא. הלכה ולא ללימודי המוסר
לענ"ד אין לעודד כלל את לימוד המוסר, באשר כמעט ספו תמו בעלי המוסר העובדים האמיתיים מדורנו [ר' וועלוויל קאהן הוא א' מהם], ולא נשאר מהם כי אם מרה שחורה או עקמימות השכל באופן קיצוני.
צריך לעודד לימוד ענייני מוסר ויראת שמים, ובתוכם גם ספרי מוסר, אבל לא באופן של תנועת המוסר, שאינה נוהגת עוד בזמננו.
 
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
יוסף אומץ אמר:
באמת שאלה טובה! אפשר גם לעשות מבחן בדיוק כמו שעושים בדרשו... עם מלגה.

בדרשו יש תוכנית על הספר של מרן הח"ח הלכתו שמירת הלשון עם מלגות... אבל זה גם ספר הלכה...
לא נכון.
בדרשו ישנם 2 מסלולים של מוסר, אחד מסונף למשנ"ב ובו לומדים ספרי הח"ח בסדר זה: ח"ח, שמיה"ל, אהב"ח (חוץ מההלכות שם), שם עולם, זכור למרים ודבר בעתו.
והשני (קנין חכמה) שלומדים ארח"צ, מס"י, ארחות חיים להרא"ש, חובה"ל (כמעט כולו), רבינו יונה על אבות, ואולי עוד ספר.
אם כי א"א לעשות את המבחן השני בלא להבחן במקביל בעוד מסלול בדרשו. 
 
 

חדש ימינו כקדם

משתמש ותיק
ערבך ערבא צריך

כל לימוד עבור בצע כסף הוא דבר מאוס שצריכים להרחיק מן המחנה. מילגת כולל פירושו שתומכים באברך שיהיה פנוי ללמוד, אבל תשלומין עבור לימוד הוא זלזול ובזיון התורה

פעם היה דבר זה ברור לכל אחד, רק שהיחצ"נות הארורה עשתה את שלה, והוא רחום יכפר וכו'.
 

נתנאל הלוי

משתמש ותיק
למי שקצת יודע הענין בלימוד המוסר אינו לדעת מה שכתוב
אלא השינוי הפנימי שמגיע בעקבות ההתרגשות ממה שקורא. לענ"ד לימוד תמורת כסף עדיין לא מייצר חיבור רגשי ולכך אין בזה ענין
 
חלק עליון תַחתִית