תלמד באמצע התפילה אבל אל תתפלל באמצע הלימוד! הקב"ה לא מחפש כזאת תפילה.

יענקב

משתמש חדש
ישבתי סמוך לאחד ת"ח ואברך חשוב מאוד, אך היה שם משהו שממש הפריע לי, ולא נראה לי שרק אני סובר כך.​
דבר ראשון אני מבקש עכשיו סליחה מאותו ת"ח ואברך חשוב.​
הת"ח למד כל הזמן ועיין בספרים באמצע התפילה עד שממש ריחמתי עליו וחשבתי שאולי אני אמצא בשבילו היתר לא להתפלל וילמד כל הזמן.​
פשוט הרגשתי שהתפילה בשבילו זה ממש בגדר "ביטול זמן בכמות ובאיכות".​
והאמת היא שאני לא יודע באמת עד כמה התפילה שלו חשובה, ואולי עדיף לא להתפלל כלל!!.​
זה פשוט לבייש את הקב"ה!!!!​
אתה מדבר עם המלך שהוא הוא צווה לך להתפלל בכוונה ולא ללמוד באמצע הלימוד!!!.​
הקב"ה לא צריך כאלו תפילות!!!.​
זמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד.​
עיי' בשבת י. שמבואר עד כמה האמוראים היו מכינים את עצמם לפני התפילה באימה וביראה ובבגדים ולא נראה לי שאחרי כל ההכנה הזאת הם למדו בכלל במקום התפילה!!!​
סליחה מאותו ת"ח ואברך חשוב, נראה לי שעדיף שתוותר על זמן השינה שלך או מזמן האוכל אם כ"כ דחוף לך לנצל את כל הזמן, ויהיו כאלה שישיבו לי "אולי הוא ג"כ שם לומד" אז לא התכוונתי לומר זאת בשביל התשובה הזאת וד"ל.
זה ברור שיש מקומות שהרבה אנשים לומדים אז אם זה ב"לכה דודי" או בין גברא לגברא" ששם זה סעפור אחר ובפשטות אין בעיה כ"א כמו שרוצה, אבל לא ללמוד בתוך התפילה.
שיהיה "ללמוד באמצע התפילה" ולא "להתפלל באמצע הלימוד"!.
האמת, שהיה עוד כמה דברים שראיתי עוד כמה דברים אך מפני כבוד הת"ח אם הוא יראה מאמר זה בפורום זה (לא תאמינו! הגם שהוא מנצל כל רגע ראיתיו כמה פעמים "מעיין היטב" בפורום זה (בעמדות מחשבים), אולי זה יותר חשוב מהתפילה ויל"ע, ובשביל שלא יבן לרגע הראשון שהוא הוא האיש אני לא אכתוב עוד כמה פרטים קטנים.
 ​
 

בן ראם

משתמש ותיק
יענקב אמר:
זה פשוט לבייש את הקב"ה!!!!
תורה אמיתית היא דבקות בקב"ה וברצונו, ואם הוא דבק ממש בתורה אולי הקב"ה שמח שככה בניו לא יכולים להפריד עצמם מהדביקות בו בשביל חיי שעה? [איני נכנס לגדרי ההלכה בזה]
 
יענקב אמר:
ישבתי סמוך לאחד ת"ח ואברך חשוב מאוד, אך היה שם משהו שממש הפריע לי, ולא נראה לי שרק אני סובר כך.​
דבר ראשון אני מבקש עכשיו סליחה מאותו ת"ח ואברך חשוב.​
הת"ח למד כל הזמן ועיין בספרים באמצע התפילה עד שממש ריחמתי עליו וחשבתי שאולי אני אמצא בשבילו היתר לא להתפלל וילמד כל הזמן.​
פשוט הרגשתי שהתפילה בשבילו זה ממש בגדר "ביטול זמן בכמות ובאיכות".​
והאמת היא שאני לא יודע באמת עד כמה התפילה שלו חשובה, ואולי עדיף לא להתפלל כלל!!.​
זה פשוט לבייש את הקב"ה!!!!​
אתה מדבר עם המלך שהוא הוא צווה לך להתפלל בכוונה ולא ללמוד באמצע הלימוד!!!.​
הקב"ה לא צריך כאלו תפילות!!!.​
זמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד.​
עיי' בשבת י. שמבואר עד כמה האמוראים היו מכינים את עצמם לפני התפילה באימה וביראה ובבגדים ולא נראה לי שאחרי כל ההכנה הזאת הם למדו בכלל במקום התפילה!!!​
סליחה מאותו ת"ח ואברך חשוב, נראה לי שעדיף שתוותר על זמן השינה שלך או מזמן האוכל אם כ"כ דחוף לך לנצל את כל הזמן, ויהיו כאלה שישיבו לי "אולי הוא ג"כ שם לומד" אז לא התכוונתי לומר זאת בשביל התשובה הזאת וד"ל.
זה ברור שיש מקומות שהרבה אנשים לומדים אז אם זה ב"לכה דודי" או בין גברא לגברא" ששם זה סעפור אחר ובפשטות אין בעיה כ"א כמו שרוצה, אבל לא ללמוד בתוך התפילה.
שיהיה "ללמוד באמצע התפילה" ולא "להתפלל באמצע הלימוד"!.
האמת, שהיה עוד כמה דברים שראיתי עוד כמה דברים אך מפני כבוד הת"ח אם הוא יראה מאמר זה בפורום זה (לא תאמינו! הגם שהוא מנצל כל רגע ראיתיו כמה פעמים "מעיין היטב" בפורום זה (בעמדות מחשבים), אולי זה יותר חשוב מהתפילה ויל"ע, ובשביל שלא יבן לרגע הראשון שהוא הוא האיש אני לא אכתוב עוד כמה פרטים קטנים.
 ​
ראשית 
מן הסתם אין שמחה בשמיים יותר מזו שיש לאותו ת"ח משגיח. 
אך עכשיו ברצינות. 
אינני חושב שהוא עושה את זה בגלל ניצול הזמן. 
שום קשר לניצול הזמן.... 
אלא מה? 
יש כאלה שקוראים עלון בתפילה, 
ויש כאלו שחולמים, ויש כאלו שמאחרים, 
ויש..... יש כאלו שפותחים ספרים לימודיים. 
כמו קריאת עלון... 
זה העלון שלהם. 

שאלה צדדית: האם קריאת עלון גם היתה כל כך מפריעה לך או שמא התרעמת על זה שכביכול הוא מנצל את הזמן בעוד שהוא לא? 

מבין השורות ניכר שהינך מבקרו על השקר שעושה בנפשו שכביכול מנצל את הזמן, אז שינצל גם בבית... 

לא!!!! 
הוא סה"כ קורא עלון בדמות קצות החושן 
 

צ''ע

משתמש ותיק
צודק שצריך לעסוק בתפילה כשהוא באמת אמור להתפלל אך אין חיוב להמתין על סלסוליו של החזן או עד שיתחיל שמו''ע או בחזרת הש''ץ ועוד כמה היכ''ת שבהם לא התחייבנו להקשיב בדממה כובול עץ לריק וכשם שמותר להתבונן על הפרוכת ועל האנשים שמתפללים - מותר בטח לעי' בספר קודש,
אכן יש כאלו שאוהבים 'להפגין' את התמדתם בכך שאפי' בחזרת הש''ץ רצים לעי' וזה כבר נושא של גאוה או גדלות האדם...

ואין שום חיוב להתמיד תמיד בעסק התורה בכדי שיהי' למישהו 'ריגוש' מסויים לבדוק דוקא עכשיו איזה עניין שצץ לו,
וק''ל,
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
היכן שאני מתפלל יש בערך 5 דקות שממתינים ל'תהילות', יפריע לך אם אני אלמד בזמן הזה?
ואם בשבילי יש את הדקות האלו גם כשממתינים ל'והאופנים... לעומתם... ברוך'?
מה הבעיה בזה? על מה יצא הקצף?
אולי אם תו"כ שמוציא מילות התפילה מפיו עושה זאת, זה לא נראה טוב.
בדגש על 'לא נראה'...
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
לכבוד פותח האשכול,
אם הינך רוצה להשפיע, הדרך איננה על ידי ביקורת קטלנית כמו
יענקב אמר:
הקב"ה לא צריך כאלו תפילות!!!.
או כמו
יענקב אמר:
זה פשוט לבייש את הקב"ה!!!!
וגם לא על ידי ש'תחדש' לו דברים שלא ידע מעולם, כמו
יענקב אמר:
אתה מדבר עם המלך שהוא הוא צווה לך להתפלל בכוונה ולא ללמוד באמצע הלימוד!!!.
ובודאי לא על ידי עצותיך המחכימות כמו
יענקב אמר:
נראה לי שעדיף שתוותר על זמן השינה שלך או מזמן האוכל אם כ"כ דחוף לך לנצל את כל הזמן
וגם לא יעזור מה שמיד בתחילת דבריך כתבת:
יענקב אמר:
דבר ראשון אני מבקש עכשיו סליחה מאותו ת"ח ואברך חשוב.
וחזרת וכתבת
יענקב אמר:
סליחה מאותו ת"ח ואברך חשוב,

אלא הדרך היחידה היא, על ידי שתמצא דרך איך לגרום לאנשים לחברם לעבודת התפילה. אמנם לא קל, ולא כל אחד יכול לעשות את זה, אבל זו הדרך היחידה, וכולי האי ואולי.
בברכת הצלחה
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
היכן שאני מתפלל יש בערך 5 דקות שממתינים ל'תהילות', יפריע לך אם אני אלמד בזמן הזה?
ואם בשבילי יש את הדקות האלו גם כשממתינים ל'והאופנים... לעומתם... ברוך'?
מה הבעיה בזה? על מה יצא הקצף?
אולי אם תו"כ שמוציא מילות התפילה מפיו עושה זאת, זה לא נראה טוב.
בדגש על 'לא נראה'...

חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת ומתפללים כדי שיכוונו את לבם.
אין עומדים להתפלל אלא מתוך הלכה פסוקה.

מי אמר שראוי באמת 'לנצל' כל שניה ללימוד? וכי זה לא סותר את הנ"ל?

לי אישית מפריע (לא שאני כל כך ילד טוב...) לראות שהציבור מתאסף למעריב, ואחד יושב ולומד, וכששואלים אותו אם הוא אתנו הוא עונה בחיוב, אבל הוא כל כך שקוע בלימוד וחבל לו על הזמן, שרק כשמתחילים 'והוא רחום' הוא לובש מעיל וחובש כובע...
 
איש מזרע אהרן אמר:
רואים שקוף אמר:
היכן שאני מתפלל יש בערך 5 דקות שממתינים ל'תהילות', יפריע לך אם אני אלמד בזמן הזה?
ואם בשבילי יש את הדקות האלו גם כשממתינים ל'והאופנים... לעומתם... ברוך'?
מה הבעיה בזה? על מה יצא הקצף?
אולי אם תו"כ שמוציא מילות התפילה מפיו עושה זאת, זה לא נראה טוב.
בדגש על 'לא נראה'...

חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת ומתפללים כדי שיכוונו את לבם.
אין עומדים להתפלל אלא מתוך הלכה פסוקה.

מי אמר שראוי באמת 'לנצל' כל שניה ללימוד? וכי זה לא סותר את הנ"ל?

לי אישית מפריע (לא שאני כל כך ילד טוב...) לראות שהציבור מתאסף למעריב, ואחד יושב ולומד, וכששואלים אותו אם הוא אתנו הוא עונה בחיוב, אבל הוא כל כך שקוע בלימוד וחבל לו על הזמן, שרק כשמתחילים 'והוא רחום' הוא לובש מעיל וחובש כובע...
אך פעמים שזה בדיוק הפוך 
ליהודי שלנו יש איפה להתפלל ואינו מעוניין כלל להתפלל 
אך דא עקא שיש כמה יהודים שחזרו כעת מעבודה/חתונה/סדר שלישי 
והם חייבים להתפלל עכשיו 
ובחוסר חשק היהודי שלנו מסכים... 

לדעתי הוא ראוי להערכה ואולי באמת שיאמר שלא מעוניין להצטרף (ואז הקצף עליו יהיה הרבה יותר גדול
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
יוסף מיכל אמר:
תרצו או לא תרצו
מקובלני שיש שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
ומן האשכול הזה (ועוד כמה...) מרגישים קצת מריחה.

ממש לא!

תאר לך פגישה עם המלך. יושבים כמה משתתפים, וכל אחד מציג את דבריו/בקשתו בנפרד, ובינתיים אחד הנוכחים מנצל את הזמן עם ספר משניות שבחיקו. איך זה נראה?
 
יוסף מיכל אמר:
תרצו או לא תרצו
מקובלני שיש שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
ומן האשכול הזה (ועוד כמה...) מרגישים קצת מריחה.


יהיה מעניין לבדוק אם אותו ת"ח חשוב הוא חייכן ומאיר פנים, ואוהב את הבריות ומקרבן לתורה, ומקפיד על בין אדם לחבירו... 
כי ברור שאתה צודק ויש תופעה כזו 
אך לפעמים כמו שציין הרב שטיינמן, הת"ח החשובים נודף מהם ריח מסוג אחר, ריח של גאווה והתנשאות וזלזול בכל הסובב. 
ומיד אפשר לקשר את אותו לימוד בתפילה לאותה גאווה.  

נ.ב. לא סותר לזה שהביקורת של פתיחת האשכול היתה קטלנית ובעיני לא נכונה, ולכן חלקתי עליה בתגובתי. 
רק פה גם באמת יש 2 צדדים
 
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
ניצוץ מן המדורה אמר:
אך פעמים שזה בדיוק הפוך 
ליהודי שלנו יש איפה להתפלל ואינו מעוניין כלל להתפלל 
אך דא עקא שיש כמה יהודים שחזרו כעת מעבודה/חתונה/סדר שלישי 
והם חייבים להתפלל עכשיו 
ובחוסר חשק היהודי שלנו מסכים... 

לדעתי הוא ראוי להערכה ואולי באמת שיאמר שלא מעוניין להצטרף (ואז הקצף עליו יהיה הרבה יותר גדול
נכון, אבל לא מקרה כזה הרגיז אותי. אני מדבר על אדם שהגיע לבית הכנסת כדי להתפלל - קצת לפני הזמן, והתיישב ללמוד עד שהוא יצטרך לענות "ברוך ה' המבורך"

לעמוד לפני התפילה ולהמתין מעט, זה חלק מהתפילה (ושוב, לדאבוני אני לא אוחז שם...)
 
איש מזרע אהרן אמר:
יוסף מיכל אמר:
תרצו או לא תרצו
מקובלני שיש שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
ומן האשכול הזה (ועוד כמה...) מרגישים קצת מריחה.

ממש לא!

תאר לך פגישה עם המלך. יושבים כמה משתתפים, וכל אחד מציג את דבריו/בקשתו בנפרד, ובינתיים אחד הנוכחים מנצל את הזמן עם ספר משניות שבחיקו. איך זה נראה?


השאלה היא לא איך זה נראה
אלא למה זה נראה? 
כלומר למה אתה רואה את זה ולא מתפלל?
 
איש מזרע אהרן אמר:
ניצוץ מן המדורה אמר:
כלומר למה אתה רואה את זה ולא מתפלל?
נכנסת לאישי: נגיד שאני כבר התפללתי. בסדר?
חס ושלום 
לא אישי
בוא נדבר עלי (לא בצחוק, ברצינות, גם לי יש לפעמים ראיה ביקורתית על אנשים) 
למה אני רואה את זה? גם אם התפללתי.... 
למה זה מפריע לי? 

האם התשובה לפעמים לא תהיה נעימה לי לאוזן (אולי קנאה, אולי הרגשת נחיתות, אולי עוד כל מיני) 

אולי כדאי לבדוק אם הוא היה קורא עלון מרתק גם הייתי מתעצבן עליו?
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
ניצוץ מן המדורה אמר:
יוסף מיכל אמר:
תרצו או לא תרצו
מקובלני שיש שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
ומן האשכול הזה (ועוד כמה...) מרגישים קצת מריחה.
יהיה מעניין לבדוק אם אותו ת"ח חשוב הוא חייכן ומאיר פנים, ואוהב את הבריות ומקרבן לתורה, ומקפיד על בין אדם לחבירו... 
אך לפעמים כמו שציין הרב שטיינמן, הת"ח החשובים נודף מהם ריח מסוג אחר, ריח של גאווה והתנשאות וזלזול בכל הסובב. 
אתה רק מחזק את דבריי,
[וגם אם נתלים בדברי מרן הגראי"ל, או מביאים פסוקים מפורשים מן התורה, אין הרושם מתבטל]

אם אכן יש כאן רצון להעיר לתלמידי חכמים כדי להטיב עמהם, היו פונים אליהם בעדינות, בכבוד ובמורא הראויים להם [-השוה הכתוב מוראם למורא השכינה]
 
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
ניצוץ מן המדורה אמר:
חס ושלום 
לא אישי
בוא נדבר עלי (לא בצחוק, ברצינות, גם לי יש לפעמים ראיה ביקורתית על אנשים) 
למה אני רואה את זה? גם אם התפללתי.... 
למה זה מפריע לי? 

האם התשובה לפעמים לא תהיה נעימה לי לאוזן (אולי קנאה, אולי הרגשת נחיתות, אולי עוד כל מיני) 

אולי כדאי לבדוק אם הוא היה קורא עלון מרתק גם הייתי מתעצבן עליו?
אני רואה את זה, כי אני מאוכזב מכל הגישה של הציבור שלנו לעניין. וזה כולל שמי שמגיע למנחה באמצע אשרי, לא מרגיש בכלל שהוא מאחר, שלא לדבר על מי שמגיע לשחרית 5 דקות לפני ישתבח...
אנא בהאי מילתא כחלא בר חמרא לגבי אבא זלה"ה, שהמשותף בינינו בזה, שהוא מימיו לא נכנס לבית הכנסת בדיוק בשעת תחילת התפילה (אם לא באונס), וגם אני...
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
יוסף מיכל אמר:
תרצו או לא תרצו
מקובלני שיש שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
ומן האשכול הזה (ועוד כמה...) מרגישים קצת מריחה.

ממש לא!

תאר לך פגישה עם המלך. יושבים כמה משתתפים, וכל אחד מציג את דבריו/בקשתו בנפרד, ובינתיים אחד הנוכחים מנצל את הזמן עם ספר משניות שבחיקו. איך זה נראה?
אני מסכים שיש כאן ביקורת אמיתית, ויש כאן שמתכוונים לענין ברצינות.
דבריי נכתבו על הנוסח שנכתב ועל המניע למצוא פגמים וחסרונות במי שהוא 'אברך תלמיד חכם'.
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
שמעת על המושג 'כל אחד בצלחת שלו'?
די כבר.
מה זה עניינך מה אחרים עושים?
צא מזה, תגדל.
 

א. ל. חנן

משתמש ותיק
ניצוץ מן המדורה אמר:
אינני חושב שהוא עושה את זה בגלל ניצול הזמן. 
שום קשר לניצול הזמן....
בלי קשר לאותו ת"ח שבקשו כבר את סליחתו כמה פעמים.
לפעמים, וראיתי את זה על עצמי, מדובר פשוט בבריחה, דקה מן הדקה.
פעם הייתי מצלם דפים על דפים ובחזרת הש"ץ בימים נוראים הייתי מעיין בסוגיות הנלמדות, עד שמו"ח אמר לי שזו פשוט בריחה.
עבדתי על עצמי קשה להצליח להתבונן במה שצריכים לעשות כרגע. וברצון ה' כרגע.
אולי זה קשור לענייננו
 

יענקב

משתמש חדש
פותח הנושא
באמת סליחה מכולם שהתרעמו עלי על מה שכתבתי בתחילת האשכול, אז אני רוצה לומר לכם שאין כאן שום שנאת עם הארץ לת"ח חס ושלום, ואני לא המשגיח שלו ואני לא מתכוון להיות המשגיח שלו, אבל מה שכן שיש הבדל עמוק בין קריאת עלונים למשל לבין ללמוד באמצע התפילה, משוםמ שאם אתה קורא עלונים אז בסדר אפשר להבין אתה לא מתחבר לתפילה וכו' לא צריך להבין אותו,
אבל מי שלומד כל התפילה הרי למה אתה לומד, משום שהקב"ה אמר ללמוד ואתה רוצה להתדבק בו א"כ מי שאמר לך ללמוד "צווה" עליך להתפלל!!! לא ללמוד בתפילה!!!
זה כמו שאחד יתן לך משהו להשתמש בו חוץ ממתי שלא ואתה משתמש בזה גם מתי שלא.
אותו שהקב"ה צווה לך ללמוד הוא!! הוא!! הוא!! צווה עליך להתפלל!!!!!
הוא לא צווה עליך ללמוד בזמן התפלה!!!!
סליחה מכל חברי האשכול, אבל נראה לי שזה מאוד נכון מה שכתבתי.
 

פנחס

משתמש רגיל
יענקב אמר:
אבל מה שכן שיש הבדל עמוק בין קריאת עלונים למשל לבין ללמוד באמצע התפילה, משוםמ שאם אתה קורא עלונים אז בסדר אפשר להבין אתה לא מתחבר לתפילה וכו' לא צריך להבין אותו,
מי שקורא עלונים זה מכיון שזה מה שמסקרן אותו, את אותו אברך מסקרן הלימוד.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
מי שקורא עלונים אולי יהיו לו נקיפות מצפון (או ביטוי אחר: אולי ישוב בתשובה), זה שלומד - לעולם לא.
 
פנחס אמר:
יענקב אמר:
אבל מה שכן שיש הבדל עמוק בין קריאת עלונים למשל לבין ללמוד באמצע התפילה, משוםמ שאם אתה קורא עלונים אז בסדר אפשר להבין אתה לא מתחבר לתפילה וכו' לא צריך להבין אותו,
מי שקורא עלונים זה מכיון שזה מה שמסקרן אותו, את אותו אברך מסקרן הלימוד.


בדיוק כך 
זה מה שניסיתי להבהיר בכל הודעותי

אנשים חייבים להבין שיש אברכים (אולי כולם) 
שפשוט מעניין אותם עיונים כאלו... 
גם אם הם לא עושים את זה באמצע לאכול (אולי כי בבית כנסת בתפילה זה מתחבר, כמו שהם לא יקראו עלון באמצע האוכל) 

מסקרן את האברך להסתכל בקונטרס הספיקות 
ולכן אין קשר לזה ש'הוא' הוא הוא הוא הוא הוא צווה גם להתפלל 
כי זה לא קשור 

ואולי נפתח נושא באשכול אחר 
מה זה המושג לימוד לשמה? 
כזכור לי פירושו לשם התורה, לשם הסקרנות והעניין שזה מייצר אצלי, ולא רק בגלל שהקב"ה ציווה (שזה שונה כל המצוות מלימוד תורה) 
וכנראה בגלל שלימוד תורה מסקרנות פירושו להבין את מקור הציווי, ולכן עצם הסקרנות בדבר היא מעל לעשות רק בגלל ציווי...
 
 

יענקב

משתמש חדש
פותח הנושא
אבל אני לא מצליח להבין, הוא לומד רק בגלל שהוא נהנה או זה מתחיל כי הקב"ה צווה ללמוד???
א"כ, מה שייך לומר שהוא נהנה ללמוד וע"כ הוא לומד גם בתפילה אך הקב"ה צווה עכשיו להתפלל???
 
ב. גפנר אמר:
שמעת על המושג 'כל אחד בצלחת שלו'?
די כבר.
מה זה עניינך מה אחרים עושים?
צא מזה, תגדל.
האמת שזה מה שחשבתי במושכל ראשון. 
אך בוא ננסה להבין את התסכול.... 

לכולנו, כל בני האנוש יש יצרים אנושיים חזקים, 
כבוד, כסף, ועוד כל מיני תאוות. 
וכולנו רגילים לקבל את זה בכל מיני דרכים. 

היראים לדבר ה' מקבלים זאת במקומות של הבית מדרש. 
כל לבישת פראק מהותה בסוף כבוד (כמובן כבוד הראוי לתלמיד חכם, וכך צריך) 

אך לא תמיד נתינת הכבוד ניתנת על פי האמת
כלומר, הערך המקודש של לימוד תורה, שנתפס בעיני רבים כהערך הכי גבוה (ולא נכנס בכלל אם זה נכון או לא), יכול להקטין הרבה ערכים אחרים.
ויכול להיות יהודי מוכשר ולמדן, שבכל שאר התחומים הוא אפעס... 
אך יקבל כבוד ויקר עקב היותו ת"ח 

ואז בא יהודי שמצטיין בעבודת ה' אמיתית ותפילה בכוונה וכמונה מעות, ומתוסכל מזה שאין כלל מקום והערכה לתחומיו בעבודת ה', ודווקא יהודי אחר עקב כשרונתיו מוערך מאוד!!!

ואל נאמר שאת אף אחד לא מעניין כבוד 
כי כנראה בבחינה מעמיקה, שם זה יושב 
אותו ערך עצמי וחברתי נמדד שם....
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
ב. גפנר אמר:
שמעת על המושג 'כל אחד בצלחת שלו'?
די כבר.
מה זה עניינך מה אחרים עושים?
צא מזה, תגדל.

הוא בא לעורר שלא לחקות את אותו אחד (שלדעתו וכן לדעתי הוא נוהג שלא כהוגן).
 
חלק עליון תַחתִית