אין כזה דבר בשום אגרת של החזו"א.בן אהרון אמר:זכור לי כי ראיתי בא' מאגרות חזו''א שחלק מעמל התורה הוא לטרוח להביא ולהחזיר את הספרים למקומם בכל פעם ולא להכין את הכל מראש.(עד כמה שאני מדייק כמובן).
אשמח בכפליים אם מישהו יוכל למצוא לי את הציון המדיוייק להנ''ל.
(עוד חזון למועד לדון בגופו של דבר...)
מחפש תואר אמר:יש בהקדמה לאוצר מפרשי התלמוד מכתב של ר יצחק הוטנר שזה המעלה שלא צריך ללכת ולבזבז את הזמן בחיפוש של ספרים.
ובמכתבים מאמרים של הרב ש"ך כתב שזה חלק מהעמל התורה
לפעמים לחפש באוצר החכמה זה הרבה יותר מסובך...4568734 אמר:לפי זה עדיף לא לקנות אוצר החכמה, וכשתצטרך ספר - תחפש ותשוטט ותרוץ ברחבי 'אוצר הספרים', מאוצר לאוצר, ומספריה לספריה, עד שתמצא את הספר, ועד שתמצא מכונת צילום לצלם אף הדף, הכל כדי להרבות "עמל התורה"!!!
יל"ד האם עמל התורה עדיף על ידיעת התורה.4568734 אמר:לפי זה עדיף לא לקנות אוצר החכמה, וכשתצטרך ספר - תחפש ותשוטט ותרוץ ברחבי 'אוצר הספרים', מאוצר לאוצר, ומספריה לספריה, עד שתמצא את הספר, ועד שתמצא מכונת צילום לצלם אף הדף, הכל כדי להרבות "עמל התורה"!!!
ברוךווייס אמר:זכור לי שהמהרש"ל כותב באחת מהקדמותיו שהסיבה שלבן דודו (הרמ"א) היתה הצלחה יותר ממנו וספריו יותר התקבלו זה עקב אותו עמל התורה המדובר כי המהרש"ל היה עשיר והיתה לו ספריה מלאה ספרים והרמ"א היה צריך לעמול הרבה להשיג כל ספר.
אבוקה כנגדו אמר:יש לקט יושר שכותב שהבחורים של היום אי"צ לטרוח להביא הספרים שעשו לעצמם שולחן מסתובב, משהו כזה וחסר להם בעמל התורה [בשם רבו התרוה"ד].
רבותי! מישהו יכול להביא מקור מדוייק? כי על פניו הדברים נראים תמוהים.מחפש תואר אמר:במכתבים מאמרים של הרב ש"ך כתב שזה חלק מהעמל התורה.
ז"ל הלקט יושרשמעון רבינוביץ אמר:ברוךווייס אמר:זכור לי שהמהרש"ל כותב באחת מהקדמותיו שהסיבה שלבן דודו (הרמ"א) היתה הצלחה יותר ממנו וספריו יותר התקבלו זה עקב אותו עמל התורה המדובר כי המהרש"ל היה עשיר והיתה לו ספריה מלאה ספרים והרמ"א היה צריך לעמול הרבה להשיג כל ספר.אבוקה כנגדו אמר:יש לקט יושר שכותב שהבחורים של היום אי"צ לטרוח להביא הספרים שעשו לעצמם שולחן מסתובב, משהו כזה וחסר להם בעמל התורה [בשם רבו התרוה"ד].רבותי! מישהו יכול להביא מקור מדוייק? כי על פניו הדברים נראים תמוהים.מחפש תואר אמר:במכתבים מאמרים של הרב ש"ך כתב שזה חלק מהעמל התורה.
המקור המחודש הוא רק האחרון, כי כלפי הקודמים לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר, כמו שפשוט שיש מעלה יותר לבחורי ישיבות שהפליגו בספינה ונסעו ימים ולילות על סוסים ועגלות ע''מ ללמוד. מה שק' הוא כאשר מחפשים את עמל הטכני הזה בעוד שקיימים עוד אין סוף מקומות שאפשר לעמוד בהם (ברור שאפ' מי שהביא אתו את כל ספרי הלימוד לידו לא יחסר לו מקום לעמול בלימוד התורה בהמשך).שמעון רבינוביץ אמר:ברוךווייס אמר:זכור לי שהמהרש"ל כותב באחת מהקדמותיו שהסיבה שלבן דודו (הרמ"א) היתה הצלחה יותר ממנו וספריו יותר התקבלו זה עקב אותו עמל התורה המדובר כי המהרש"ל היה עשיר והיתה לו ספריה מלאה ספרים והרמ"א היה צריך לעמול הרבה להשיג כל ספר.אבוקה כנגדו אמר:יש לקט יושר שכותב שהבחורים של היום אי"צ לטרוח להביא הספרים שעשו לעצמם שולחן מסתובב, משהו כזה וחסר להם בעמל התורה [בשם רבו התרוה"ד].רבותי! מישהו יכול להביא מקור מדוייק? כי על פניו הדברים נראים תמוהים.מחפש תואר אמר:במכתבים מאמרים של הרב ש"ך כתב שזה חלק מהעמל התורה.
דניאלי אמר:אדרבה כשמבקש אחר הספר ובא לו בטורח גדול זכור באותו מעשה מה שרוצה ללמוד.
רבותי! התערבו כאן ב' ענינים:בן אהרון אמר:לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר.
שמעון רבינוביץ אמר:רבותי! התערבו כאן ב' ענינים:
לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר, ושכשהוא מבקש אחר הספר, הוא זכור יותר, אמנם זה שייך גם בהכנה לשאר מצוות, כהטורח בהשגתם, והקושי בהבאתם ובטיפולם וכו', אבל "עמל התורה" כמדומה שהיא עבודה נכבדת בפנ"ע.
ואדרבא, יבואו חו"ר הפורום ויכריעו!
'מסתייעא מילתא טפי' לענ"ד אינה 'עמל התורה', עמל התורה איננה אמצעי לידיעת התורה גרידא, אלא עבודה בפנ"ע.מקץ אמר:כך מסתיעא מילתא טפי. והיינו שגם הליכה כדי לברר השמועה היא עמל התורה.
השתא דאתית להכי, שהמדובר כאן הוא ב'עמל' השייך לכל המצוות, מי שמע כזאת על אחד ההולך לעיר אחרת כדי לקנות אתרוג וכדו' רק כדי להשיג 'עמל' בעשיית המצוה? וכזה אפשר להוסיף בעוד הרבה דוגמאות אפי' מוזרות.בן אהרון אמר:מסתבר שנכון אבל מלבד העמל המיוחד שבלימוד התורה לא יהיה בו ג''כ העמל השייך בכל המצוות.שמעון רבינוביץ אמר:רבותי! התערבו כאן ב' ענינים:
לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר, ושכשהוא מבקש אחר הספר, הוא זכור יותר, אמנם זה שייך גם בהכנה לשאר מצוות, כהטורח בהשגתם, והקושי בהבאתם ובטיפולם וכו', אבל "עמל התורה" כמדומה שהיא עבודה נכבדת בפנ"ע.
ואדרבא, יבואו חו"ר הפורום ויכריעו!
יתכן שכשזה להשיג סתם עמל אין בזה עניין דעדיף לעמול ע''מ להרבות בקיום המצוות, אך כשמשפיע על איכות המעשה בודאי שזה נשמע, למשל ללכת לשיעור ולא סתם להקשיב בנגן משפיע ומועיל יותר כמש''כ.שמעון רבינוביץ אמר:השתא דאתית להכי, שהמדובר כאן הוא ב'עמל' השייך לכל המצוות, מי שמע כזאת על אחד ההולך לעיר אחרת כדי לקנות אתרוג וכדו' רק כדי להשיג 'עמל' בעשיית המצוה? וכזה אפשר להוסיף בעוד הרבה דוגמאות אפי' מוזרות.בן אהרון אמר:מסתבר שנכון אבל מלבד העמל המיוחד שבלימוד התורה לא יהיה בו ג''כ העמל השייך בכל המצוות.שמעון רבינוביץ אמר:רבותי! התערבו כאן ב' ענינים:
לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר, ושכשהוא מבקש אחר הספר, הוא זכור יותר, אמנם זה שייך גם בהכנה לשאר מצוות, כהטורח בהשגתם, והקושי בהבאתם ובטיפולם וכו', אבל "עמל התורה" כמדומה שהיא עבודה נכבדת בפנ"ע.
ואדרבא, יבואו חו"ר הפורום ויכריעו!
אי"ז דבר המסתבר, ואף אם מצאנו כזאת בקצת המקורות דלעיל, נראה שלמעשה לא נהגו כן!
שמעון רבינוביץ אמר:דניאלי אמר:אדרבה כשמבקש אחר הספר ובא לו בטורח גדול זכור באותו מעשה מה שרוצה ללמוד.רבותי! התערבו כאן ב' ענינים:בן אהרון אמר:לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר.
לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר, ושכשהוא מבקש אחר הספר, הוא זכור יותר, אמנם זה שייך גם בהכנה לשאר מצוות, כהטורח בהשגתם, והקושי בהבאתם ובטיפולם וכו', אבל "עמל התורה" כמדומה שהיא עבודה נכבדת בפנ"ע.
ואדרבא, יבואו חו"ר הפורום ויכריעו!
אדרבה תביא אתה מקור לדבריך להמצאת ה'צווי דינים'...שמעון רבינוביץ אמר:'מסתייעא מילתא טפי' לענ"ד אינה 'עמל התורה', עמל התורה איננה אמצעי לידיעת התורה גרידא, אלא עבודה בפנ"ע.מקץ אמר:כך מסתיעא מילתא טפי. והיינו שגם הליכה כדי לברר השמועה היא עמל התורה.
רבינו בחיי (בהקדמה לפר' עקב) כתב: "ועוד יכלול [במה שנאמר (תהלים מט, ו)] 'עון עקבי יסובני', שבא להזהיר על אותן מצוות שהוא חייב לפסוע בהן, והן פסיעות של מצוה, כגון ללכת אל ביהכ"נ ולביהמ"ד, ולבקר את החולים וללוות את המתים ולנחם אבלים, כל אלו מצוות של פסיעות ושכרן גדול... ואם אינו מקיים מצוות של פסיעות אותו עון יסובהו ליום הדין, זהו 'עון עקבי יסובני'...". עכ"ל.דניאלי אמר:שמעון רבינוביץ אמר:דניאלי אמר:אדרבה כשמבקש אחר הספר ובא לו בטורח גדול זכור באותו מעשה מה שרוצה ללמוד.רבותי! התערבו כאן ב' ענינים:בן אהרון אמר:לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר.
לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר, ושכשהוא מבקש אחר הספר, הוא זכור יותר, אמנם זה שייך גם בהכנה לשאר מצוות, כהטורח בהשגתם, והקושי בהבאתם ובטיפולם וכו', אבל "עמל התורה" כמדומה שהיא עבודה נכבדת בפנ"ע.
ואדרבא, יבואו חו"ר הפורום ויכריעו!
אדרבה תביא אתה מקור לדבריך להמצאת ה'צווי דינים'...שמעון רבינוביץ אמר:'מסתייעא מילתא טפי' לענ"ד אינה 'עמל התורה', עמל התורה איננה אמצעי לידיעת התורה גרידא, אלא עבודה בפנ"ע.מקץ אמר:כך מסתיעא מילתא טפי. והיינו שגם הליכה כדי לברר השמועה היא עמל התורה.
אבל לא שמענו ב'פסיעות' אלו מי שאומר שיש ענין דוקא בעמל ולא למשל ליסוע באוטו..יושב אוהלים אמר:רבינו בחיי (בהקדמה לפר' עקב) כתב: "ועוד יכלול [במה שנאמר (תהלים מט, ו)] 'עון עקבי יסובני', שבא להזהיר על אותן מצוות שהוא חייב לפסוע בהן, והן פסיעות של מצוה, כגון ללכת אל ביהכ"נ ולביהמ"ד, ולבקר את החולים וללוות את המתים ולנחם אבלים, כל אלו מצוות של פסיעות ושכרן גדול... ואם אינו מקיים מצוות של פסיעות אותו עון יסובהו ליום הדין, זהו 'עון עקבי יסובני'...". עכ"ל.דניאלי אמר:שמעון רבינוביץ אמר:רבותי! התערבו כאן ב' ענינים:
לית מאן דפליג שדבר הנעשה בעמל שווה יותר, ושכשהוא מבקש אחר הספר, הוא זכור יותר, אמנם זה שייך גם בהכנה לשאר מצוות, כהטורח בהשגתם, והקושי בהבאתם ובטיפולם וכו', אבל "עמל התורה" כמדומה שהיא עבודה נכבדת בפנ"ע.
ואדרבא, יבואו חו"ר הפורום ויכריעו!
אדרבה תביא אתה מקור לדבריך להמצאת ה'צווי דינים'...שמעון רבינוביץ אמר:'מסתייעא מילתא טפי' לענ"ד אינה 'עמל התורה', עמל התורה איננה אמצעי לידיעת התורה גרידא, אלא עבודה בפנ"ע.
לכאורה משמע מדבריו שה"פסיעות" דהיינו ההשקעה שהוא משקיע בהם, הוא מעלה בעצם המצוה , כי הוא קורא להם "מצוות של פסיעות", ולא רק תוספת הכנה למצוה.
אכן, אני כתבתי זאת רק על סמך זכרון מעורפל, וכוונתי היתה שיביאו חו"ר הפורום ראיות לכאן ולכאן.דניאלי אמר:אדרבה תביא אתה מקור לדבריך להמצאת ה'צווי דינים'...
המקור שלי אני יכול לכתוב לקט יושר יורה דיעה [עמ' 39]שמעון רבינוביץ אמר:רבותי! מישהו יכול להביא מקור מדוייק? כי על פניו הדברים נראים תמוהים.