מה המבחן בין יראת שמים, לocd!?

ובכן

משתמש ותיק
מה המבחן בין לפחד מאריה הרץ ברחובות לבין O.C.D. ?
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
יואל הרשקוביץ אמר:
איך אפשר לדעת?
אם כוונתך לשאול איך מבחינים בין נערוון דקדושה לנערוון של חולי, התשובה פשוטה.
מי שבודק עשר פעמים אם שכח לנעול הדלת, אז כשנוטל ידיו עשר פעמים הוא מאותו חולי הנפש.
אבל אם בעניני עלמא הוא רגוע, ורק במצוות הוא מדקדק וחושש שמא לא קיים אז זה נערוון דקדושה.
אמנם לא בטוח שזה מראה על יראת שמים, אבל זה מראה על רצון טוב להיות ירא שמיים.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
אבל אם בעניני עלמא הוא רגוע, ורק במצוות הוא מדקדק וחושש שמא לא קיים אז זה נערוון דקדושה.
אמנם לא בטוח שזה מראה על יראת שמים, אבל זה מראה על רצון טוב להיות ירא שמיים.
לא מוכרח כלל.

כיון שהוא חונך להעמיד את הערך הרוחני כמרכז החיים, ממילא אל המקום הזה מתנקזים כל ענייני ה'נערוון'.

ודאי שיש בכך עדות על יראת השמים של המדובר, כדבריך, אך אין זה מעיד שאין בכך גם הפרעה כל שהיא.

בקיצור, ה'יראת שמים' וה'נערוון' הולכים יחדיו, שלובים זרוע, וגבול דק עד מאוד מפריד ביניהם.
 

מםאלף

משתמש ותיק
בדיוק בשביל זה יש פסיכיאטר..
במרבית הפעמים, כאשר אדם כבר מסתפק על מעשיו, הטובים הם אם מטורפים, אז זה כבר לא 'גלאט'.
רוב יראי השמים לא עלתה על דעתם שהם חולים בocd, ומי שחושש לדבר זה מסתבר שיש דברים בגו. יש מומחים לדבר שלמדו את המקצוע, אבחון קצר יכול להציל בן אדם.
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
אז כשנוטל ידיו עשר פעמים הוא מאותו חולי הנפש.
כשנוטל ידיו 10 פעמים זה ודאי לא בריא
וזו היא התשובה, כשעושה מעשים שוב ושוב למרות שאין סיבה שלא יצא ידי חובה בפעם הראשונה, אין לזה קשר לירא"ש
 

עוגן

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
בדיוק בשביל זה יש פסיכיאטר..
במרבית הפעמים, כאשר אדם כבר מסתפק על מעשיו, הטובים הם אם מטורפים, אז זה כבר לא 'גלאט'.
רוב יראי השמים לא עלתה על דעתם שהם חולים בocd, ומי שחושש לדבר זה מסתבר שיש דברים בגו. יש מומחים לדבר שלמדו את המקצוע, אבחון קצר יכול להציל בן אדם.

נראה יותר שהנידון הוא כלפי הזולת ולא כלפי עצמו.
לא מדובר באדם שיש לו נערוון כלפי עצמו אולי הנערוון שלו הם כפייתיות.
אלא שרואים מישהו אחר עושה דברים ורוצים לדעת אם זה כפייתיות או יראת שמים.
 
OCD יתאפיין בדרך כלל באובססיה לדבר אחד, או לקבוצת דברים, והזנחת כל הדברים האחרים מסביב, למשל, הסובל, מרוב יראת שמים שהגוף שלו לא נקי, הוא יבלה את שעות הבוקר בבית הכסא ויפסיד בגלל זה זמן קר"ש, זה לא יראת שמים, כי הוא הפסיד בגלל זה מצוה אחרת, זה OCD.
ירא שמים, נזהר בכל המצוות כולם, ובפרט בבין אדם לחבירו, ושוקל שכר מצוה כנגד הפסדה.
אגב, OCD הרבה פעמים מעביר את הנעערווין שלו ממצוה למצוה, כלומר בתקופה מסויימת הוא מקפיד מאוד על גוף נקי, לאחריה הוא מקפיד מאוד על תפילין מרובעות, ואחר כך על חציצה בטבילה (של אשתו, כמובן), כל תקופה הוא בנערוון על שתי שלושה מצוות, ומבחינה טכנית הוא משקיע בזה כל כך הרבה אנרגיות שאינו יכול להחמיר במצוות אחרות כלל, ולפעמים הוא אף מבטלם לגמרי.
אגב, כשהמצב גורם לקשיים לסובבים אותו, ומספיק קושי אפילו קצת, כדאי מאוד לקחת תרופות שעוזרים פלאי פלאים בזה.
בלי התרופות הסיכוי לחולה או החולנית למצוא את עצמם גרושים, הוא די גבוה.
 

ובכן

משתמש ותיק
ובכן אמר:
מה המבחן בין לפחד מאריה הרץ ברחובות לבין O.C.D. ?
אבאר את דברי.
כשבן אדם צריך לעשות פעולה כלשהיא, עולה בו הידיעה שהוא צריך לעשות את זה. כשהוא עושה את זה, עולה בו מעין 'אישור', שמחזיר אותו למצב שקט. (כמו מצב אפס בתוכנה המופעלת כל עוד האלגוריתם הוא יותר מאפס).
כפייתיות הינה קושי ביכולת לקבל 'אישור' זה, למרות הפעולה שנעשתה, או במקרים אחרים, למרות שהמצב כלל לא מצריך את הצורך.

ה'צורך' לעשות יכול לבוא מיראת שמים, מפחד מנטישה, מגועל נפש, או מחיבה יתרה למשהו.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
יואל הרשקוביץ אמר:
איך אפשר לדעת?

אולי לנו ... 

אוי לנו שהגענו למצב שאנישם לא יודעים מהו - "יראת שמים" ???

יראת שמים = OCD  ???

ה' ירחם !!!

הגיע הזמן ללמוד קצת מוסר ... אגדות חז"ל ... מחשבה ... תורה עם כל התנאים ... וכל מיני שאלות כאלו לא יצוצו לאף אחד !!!
 

משכיל לאיתן

משתמש ותיק
על יראת שמים נאמר "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"
יוצא מזה שההרגשה הכי בסיסית ביראת שמים היא תחושת שחרור להחליט אם לעשות או לא

זה ההיפך הגמור מתחושה של OCD
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
שיחות הר״ן רלה
כְּבָר מְבֹאָר בְּ"לִקּוּטֵי תִּנְיָנָא" (סִימָן מ"ד) שֶׁרַבֵּנוּ ז"ל, הִזְהִיר מְאֹד לִבְלִי לְהַחְמִיר חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת בְּשׁוּם דָּבָר, כִּי 'אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּא בִּטְרוּנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו' (עֲבוֹדָה זָרָה ג.) וְלֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת (בְּרָכוֹת כה:) וְכוּ'.
וְאָמַר אָז: שֶׁאִיתָא: שֶׁרָאוּי לְכָל אָדָם שֶׁיִּבְחַר לְעַצְמוֹ מִצְוָה אַחַת, שֶׁבְּאוֹתָהּ הַמִּצְוָה יְדַקְדֵּק הַרְבֵּה וִיקַיֵּם אוֹתָהּ הַמִּצְוָה עִם כָּל הַחֻמְרוֹת וְהַדִּקְדּוּקִים, (וּכְעֵין שֶׁמָּצִינוּ בַּגְּמָרָא (שַׁבָּת קיח:): 'אָבִיךָ בְּמַאי זָהִיר טְפֵי' וְכוּ'). וְאַף עַל פִּי כֵן, גַּם בְּאוֹתָהּ הַמִּצְוָה, אַל יִכְנֹס בְּחֻמְרוֹת שֶׁל שִׁגָּעוֹן וּשְׁטוּת וּמָרָה שְׁחוֹרוֹת, רַק יְדַקְדֵּק בָּהּ בְּלִי שִׁגָּעוֹן בְּכָל הַחֻמְרוֹת. אֲבָל בִּשְׁאָר כָּל הַמִּצְווֹת אֵין צְרִיכִין לְהַחְמִיר כְּלָל. וְהַלְוַאי שֶׁנִּזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת כָּל מִצְווֹת הַתּוֹרָה כִּפְשׁוּטָן מַמָּשׁ בְּלִי שׁוּם חֻמְרוֹת.

וְגַם בְּעִנְיַן הַחֻמְרוֹת יְתֵרוֹת בְּפֶסַח לֹא הָיָה מַסְכִּים כְּלָל עַל הַמַּרְבִּים לְדַקְדֵּק יוֹתֵר מִדַּאי וְנִכְנָסִים בְּמָרָה שְׁחוֹרוֹת גְּדוֹלוֹת. וְהֶאֶרִיךְ בְּשִׂיחָה זוֹ אָז, כִּי אִישׁ אֶחָד מֵאֲנָשֵׁינוּ שָׁאַל לוֹ ז"ל שְׁאֵלָה אַחַת בְּעִנְיַן אֵיזֶה חֻמְרָה בְּפֶסַח 'אֵיךְ לְהִתְנַהֵג?'. וְאָז הִתְלוֹצֵץ מִמֶּנּוּ מְאֹד. וְהִרְבָּה לְדַבֵּר מֵעִנְיַן זֶה – שֶׁאֵין צְרִיכִין לְחַפֵּשׂ אַחַר חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת וְשִׁגָּעוֹן וּבִלְבּוּלִים.
וְאָמַר שֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ גַּם כֵּן כְּבָר הָיָה שָׁקוּעַ בְּעִנְיָן זֶה מְאֹד שֶׁהָיוּ עוֹלִים עַל דַּעְתּוֹ חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת מְאֹד מְאֹד. וּפַעַם אֶחָד הָיָה חוֹשֵׁב מַחֲשָׁבוֹת בְּעִנְיַן הַמַּיִם עַל פֶּסַח שֶׁחָשַׁשׁ שֶׁמָּא יֵשׁ אֵיזֶה מַשֶּׁהוּ בַּמַּיִם שֶׁשּׁוֹאֲבִין. וְאִם יָכִין לוֹ מַיִם עַל כָּל יְמֵי הַפֶּסַח כְּמוֹ שֶׁנּוֹהֲגִין קְצָת, גַּם זֶה לֹא הוּטַב בְּעֵינָיו, כִּי קָשֶׁה לִשְׁמֹר הֵיטֵב הַמַּיִם מֵעֶרֶב פֶּסַח עַל כָּל יְמֵי הַפֶּסַח. וְלֹא הוּטַב בְּעֵינָיו שׁוּם מַיִם, רַק מֵי מַעְיָן הַנּוֹבְעִים וְיוֹצְאִים וְהוֹלְכִים וּבָאִים מַיִם חֲדָשִׁים בְּכָל עֵת. אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁהוּא ז"ל הָיָה יוֹשֵׁב לֹא הָיָה שׁוּם מַעְיָן כָּזֶה, וְהָיָה בְּדַעְתּוֹ לִנְסֹעַ עַל פֶּסַח לְמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ שָׁם מֵי מַעְיָן כָּזֶה, כָּל כָּךְ נִכְנַס בְּחֻמְרוֹת וּמָרָה שְׁחוֹרוֹת וְדִקְדּוּקִים יְתֵרִים. אֲבָל עַכְשָׁו הוּא מִתְלוֹצֵץ מִזֶּה, כִּי אֵין צְרִיכִין לְחַפֵּשׂ אַחַר חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת, אֲפִלּוּ בְּפֶסַח.

וְהֶאֱרִיךְ בְּשִׂיחָה זוֹ הַרְבֵּה אָז, כִּי עִקַּר הָעֲבוֹדָה בֶּאֱמֶת הוּא: תְּמִימוּת וּפְשִׁיטוּת, לְהַרְבּוֹת בְּתוֹרָה וּתְפִלָּה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, בְּלִי לְחַפֵּשׂ לְחַדֵּשׁ דַּוְקָא חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת. רַק לֵילֵךְ בְּדֶרֶךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקַּדְמוֹנִים. וְלֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת.
וְאָמַר אָז: שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה עָזְבוּ הָעוֹלָם חָכְמוֹת הַדִּקְדּוּק וְאֵינָם עוֹסְקִים בּוֹ כְּלָל. כִּי דִּקְדּוּק אֵין צְרִיכִין כְּלָל, כִּי אֵין צְרִיכִין לְדַקְדֵּק עַל עַצְמוֹ יוֹתֵר מִדַּאי לְבַקֵּשׁ חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת. וְהֶאֱרִיךְ בָּזֶה עוֹד. וְאָמַר אָז שֶׁאֵין שׁוּם דָּבָר שֶׁיִּהְיֶה חִיּוּב בְּדַוְקָא וְאִם לָאו וְכוּ'. רַק אִם יוּכַל – יוּכַל וְאִם לָאו – אֹנֶס רַחֲמָנָא פַּטְרֵהּ (וּכְבָר מְבֹאָר זֹאת בְּמָקוֹם אַחֵר).

שיחות הר"ן רל"ה. הועתק מאתר רבינו בוק;
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
משכיל לאיתן אמר:
על יראת שמים נאמר "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"
יוצא מזה שההרגשה הכי בסיסית ביראת שמים היא תחושת שחרור להחליט אם לעשות או לא
זה היפך העבדות. ואנחנו עבדי השי"ת.
 

משכיל לאיתן

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
משכיל לאיתן אמר:
על יראת שמים נאמר "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"
יוצא מזה שההרגשה הכי בסיסית ביראת שמים היא תחושת שחרור להחליט אם לעשות או לא
זה היפך העבדות. ואנחנו עבדי השי"ת.
לא התכוונתי שחרור להחליט מצד הדעת
אלא מצד הדחף
 
 

יענקלה המשיב

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
יואל הרשקוביץ אמר:
איך אפשר לדעת?

אולי לנו ... 

אוי לנו שהגענו למצב שאנישם לא יודעים מהו - "יראת שמים" ???

יראת שמים = OCD  ???

ה' ירחם !!!

הגיע הזמן ללמוד קצת מוסר ... אגדות חז"ל ... מחשבה ... תורה עם כל התנאים ... וכל מיני שאלות כאלו לא יצוצו לאף אחד !!!
סליחה על הבוטות אך מהתוכן הודעתך נראה שאינך יודע על מה מדברים?
 
 

שינובה

משתמש ותיק
יואל הרשקוביץ אמר:
איך אפשר לדעת?

אולי כבודו יהיה יותר ספציפי לשאלה ,

אכן OCD בציבור חרדי מתנקז הרבה פעמים במצוות ,
מאופיין בפעולות החוזרות ונשנות ללא סימון V במח שהפעולה כבר נעשתה בדיוק כמו אחד שמשקיע לא מעט פעמים בבדיקה אם הדלת נעולה ,

האם כל מי שחוזר על מילים בתפילה חייב כדור ? תלוי כמה זמן נמשכת התפילה והאם הבעיה נמצאת רק בעת התפילה , אם מדובר בקטעים מסוימים בתפילה בלבד אינני בטוח על הצר השווה בנזק ,



 
 

עתניאל בן קנז

משתמש רגיל
אין שום קשר בין יראת שמים ל OCD.

OCD זה בעיה נפשית.
יראת שמים, זה בחירה של אדם לירא מהקב"ה.

מי שיש לו את הבעיה האמורה. הרי אם אין לו יראת שמים יתבטא הכפתייות בדברים אחרים, ומי שיש לו יראת שמים, יתבטא הבעיה האמורה בדברים שקשורים לדת.

אז יש שאלה מהו ההגדרה הקלינית לOCD. בשביל זה יש פסיכולוגים.


בכל אופן בתמצית:

לפי DSM-5, פסיכיאטר יאבחן אצל אדם הפרעה טורדנית כפייתית אם יתקיימו התנאים הבאים[4]

א. נוכחות של כפייתיות או טקסים או שניהם. אובססיות מוגדרות על ידי סעיפים 1+2

מחשבות החוזרות על עצמן בקביעות שתוכנן דחפים או תמונות שנחוות לפחות בחלק מהזמן כפולשניות ובלתי רצויות והגורמות למרבית בני האדם לחרדה ומצוקה.
האדם מנסה להתעלם מהמחשבות או להדחיק אותן או להפוך אותן לטבעיות בעזרת מחשבה או פעולה (כלומר - מבצע פעולה כלשהי בעלת משמעות טקסית).
קומפולסיות (טקסים) מוגדרות על ידי סעיפים 1+2 להלן:

התנהגויות חוזרות (למשל שטיפת ידיים, בדיקות חוזרות) או פעולות מנטליות (למשל ספירה בלחש) שהאדם חש צורך חזק לבצע כתגובה לאובססיה, או בהתאם לחוקים שחייבים להתקיים באופן נוקשה.
ההתנהגויות או הפעולות שמטרתן להפחית את החרדה או המצוקה, או למנוע התרחשות אירוע או מצב מחריד. עם זאת פעולות אלה אינן מתיישבות עם הדרך הריאליסטית לפתור בעיות אלה או למנוע אותן. (ילדים עשויים להתקשות לתאר פעולות אלו).
ב. האובססיות או הקומפולסיות הם גוזלי זמן (לוקחות יותר משעה אחת ביום), או שהן גורמות למתח ניכר ולמצוקה ולפגיעה בתפקוד החברתי המשפחתי התעסוקתי או כל תפקוד אחר המשמעותי לאדם.

ג. לא ניתן להסביר את האובססיות והקומפולסיות על ידי מצב רפואי לרבות שימוש בסמים או תרופות.

ד. ההפרעה אינה ניתנת להסבר טוב יותר על ידי מצב נפשי זמני הנובע מנסיבות חיים (דאגה בעקבות משבר מסוים). כמו כן היא אינה ניתנת להסבר על ידי אבחנת הפרעה נפשית אחרת כמו הפרעת חרדה מוכללת, עיסוק מתמשך בגוף עקב הפרעת גוף דיסמורפית, או הפרעת חיטוט בעור, או אגירה כפייתית תנועות סטריאוטיפיות כתוצאה מהפרעת תנועות סטראוטיפיות, טקסים הנוגעים לאוכל כתוצאה מהפרעות אכילה, עיסוק מרובה בהתנהגות בעקבות התמכרות אליה (למשל הימורים), עיסוק באפשרות של מחלה בעקבות חרדת מחלה (היפוכונדריה), הפרעות פסיכוטיות מספקטרום הסכיזופרניה, הפרעות הספקטרום האוטיסטי ועוד.
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
מגנא ומצלא אמר:
"יראת ה' תוסיף חיים"
"נערבען" הורס את החיים
זה בערך החמישי שחוזר על אותה נקודה.
אין כאן שאלה למה יראת שמים היא לא OCD השאלה איך אפשר לדעת על אדם שעושה מעשה מסוים שאכן הוא מירא"ש ולא מOCD.
 
 

מגנא ומצלא

משתמש ותיק
איש פשוט מאד אמר:
מגנא ומצלא אמר:
"יראת ה' תוסיף חיים"
"נערבען" הורס את החיים
זה בערך החמישי שחוזר על אותה נקודה.
אין כאן שאלה למה יראת שמים היא לא OCD השאלה איך אפשר לדעת על אדם שעושה מעשה מסוים שאכן הוא מירא"ש ולא מOCD.
וזה בדיוק מה שכתבתי אם לא הבנת אסביר:
מי שירא שמיים לא אמור להתעצבן ולסבול. מי שעצבני וסובל יש לו בעיה.
 
איש פשוט מאד אמר:
אין כאן שאלה למה יראת שמים היא לא OCD השאלה איך אפשר לדעת על אדם שעושה מעשה מסוים שאכן הוא מירא"ש ולא מOCD.
ועיקר הדגש, לא איך האדם יודע על עצמו אם זה יראת שמים או OCD
אלא איך הסובבים אותו יכולים לזהות אם מדובר ביראש שמים או בOCD
ורוב הצווחות כאן לא ענו לשאלה הזו.

מאוד רצוי שהורה/ מחנך, יזהה על חניכיו, אם יראת שמים שלהם לא נובע מOCD
בפרט יש בחורים מתמידים מאוד, וזה לא מכח ההתמדה ומיראת שמים אלא מOCD
ויש מאריכים בתפילה מאותו הסיבה.

ויש ישיבות שמהווים טריגר לOCD ובחורים שיש להם נטיה לזה, מקבלים את המחלה בישיבה הנ"ל.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ויש מאריכים בתפילה מאותו הסיבה.
ויש אחרים שמאריכים ב"תפילה", כי יותר נוח לזרום לאט באמירת תיבות התפילה, מאשר לסיים אחרי 6 דקות, ואח"כ לחכות עד תחילת חזרת הש"ץ, ואח"כ לשמוע את כל חזרת הש"ץ (בפרט כשהיא לא זורמת במהירות ובנעימות)
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ויש מאריכים בתפילה מאותו הסיבה.
ויש אחרים שמאריכים ב"תפילה", כי יותר נוח לזרום לאט באמירת תיבות התפילה, מאשר לסיים אחרי 6 דקות, ואח"כ לחכות עד תחילת חזרת הש"ץ, ואח"כ לשמוע את כל חזרת הש"ץ (בפרט כשהיא לא זורמת במהירות ובנעימות).
ואצל אחרים ענין זה ש"מעצבן" אותם לשמוע את חזרת הש"ץ שמתנהלת לאיטה, מביא אותם לא להתפלל בישיבה.
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
בדיוק בשביל זה יש פסיכיאטר..
במרבית הפעמים, כאשר אדם כבר מסתפק על מעשיו, הטובים הם אם מטורפים, אז זה כבר לא 'גלאט'.
רוב יראי השמים לא עלתה על דעתם שהם חולים בocd, ומי שחושש לדבר זה מסתבר שיש דברים בגו. יש מומחים לדבר שלמדו את המקצוע, אבחון קצר יכול להציל בן אדם.

פסיכיאטר חרדי ופסיכיאטר חילוני ייתן אותה דיאגנוזה בנושא זה? אני לא בטוח
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
מםאלף אמר:
בדיוק בשביל זה יש פסיכיאטר..
במרבית הפעמים, כאשר אדם כבר מסתפק על מעשיו, הטובים הם אם מטורפים, אז זה כבר לא 'גלאט'.
רוב יראי השמים לא עלתה על דעתם שהם חולים בocd, ומי שחושש לדבר זה מסתבר שיש דברים בגו. יש מומחים לדבר שלמדו את המקצוע, אבחון קצר יכול להציל בן אדם.

פסיכיאטר חרדי ופסיכיאטר חילוני ייתן אותה דיאגנוזה בנושא זה? אני לא בטוח

אם שניהם מקצועיים באותה רמה - אין הבדל.
 
חלק עליון תַחתִית