מצעירותי שמעתי בשם כמה גדולים שאברך שלמד עשר שעות ויכל ללמוד 12 שעות, יהיה בעוה"ב מתחת לסנדלר שלמד שעה ביום כיון שניצל את זמנו לגמרי במה שיכל.
ומעודי תמהתי א. איך יתכן שבן תורה המרומם יותר בשכלו ובמדותיו יהיה מתחת לסנדלר שהשגותיו פחותות ממנו ב. ברור שבעוה"ז המכובד הוא האברך שהוא הת"ח שהדין לכבד אותו ולא את הסנדלר, ואיך יתכן ששם הוא להיפך ודחוק לומר שעל זה כיונה הגמ' עליונים למטה ותחתונים למעלה.
עד שמצאתי את דברי הח"ח בשם עולם שער התחזקות פ"ו, ותוכן דבריו הם שכל נפש חוצבה מהיכל מסויים והיא חוזרת למקור מחצבתה לאחר המיתה, וככל שנפשו יותר זכה שורשה יותר גבוה, וא"כ פשוט שהסנדלר והבן תורה לא ישבו באותו עולם, אלא כוונת אותם גדולים שהסנדלר בעולם שלו ביחס לכל האנשים בדרגה שלו ישב בדרגה הגבוהה ביותר לפי שניצל את זמנו, אך הבן תורה ישב בעולם הגבוה יותר ושם יבוש כשישב עם אנשים בעלי נפש כמותו שניצלו את זמנם ויהיו מעליו, ובכך נתיישבו הדברים.
אמנם תמוה מהסיפור של רבי יהושע בן אלם וננס הקצב שמשמע שישבו ביחד בגן עדן, למרות שלפי הסיפור רבי יהושע היה אור עולם בתורתו וננס הקצב מעלתו היתה במצות כיבוד אב ואם שקיימה כראוי.
אשמח לשמוע דעת החכמים בהנ"ל, ואם יש למישהו ידיעות נוספות נא להעלותם.
ומעודי תמהתי א. איך יתכן שבן תורה המרומם יותר בשכלו ובמדותיו יהיה מתחת לסנדלר שהשגותיו פחותות ממנו ב. ברור שבעוה"ז המכובד הוא האברך שהוא הת"ח שהדין לכבד אותו ולא את הסנדלר, ואיך יתכן ששם הוא להיפך ודחוק לומר שעל זה כיונה הגמ' עליונים למטה ותחתונים למעלה.
עד שמצאתי את דברי הח"ח בשם עולם שער התחזקות פ"ו, ותוכן דבריו הם שכל נפש חוצבה מהיכל מסויים והיא חוזרת למקור מחצבתה לאחר המיתה, וככל שנפשו יותר זכה שורשה יותר גבוה, וא"כ פשוט שהסנדלר והבן תורה לא ישבו באותו עולם, אלא כוונת אותם גדולים שהסנדלר בעולם שלו ביחס לכל האנשים בדרגה שלו ישב בדרגה הגבוהה ביותר לפי שניצל את זמנו, אך הבן תורה ישב בעולם הגבוה יותר ושם יבוש כשישב עם אנשים בעלי נפש כמותו שניצלו את זמנם ויהיו מעליו, ובכך נתיישבו הדברים.
אמנם תמוה מהסיפור של רבי יהושע בן אלם וננס הקצב שמשמע שישבו ביחד בגן עדן, למרות שלפי הסיפור רבי יהושע היה אור עולם בתורתו וננס הקצב מעלתו היתה במצות כיבוד אב ואם שקיימה כראוי.
אשמח לשמוע דעת החכמים בהנ"ל, ואם יש למישהו ידיעות נוספות נא להעלותם.