רצון לשכוח את התפילה

רואים שקוף

משתמש ותיק
יום אחד התחדדה בי ההרגשה שאני חייב לשכוח את כל נוסח התפילה, מא' ועד ת', לא לזכור מילה אחת ממילות התפילה, שכן מאחר וב"ה ניחנתי בכישרון זכירה מעולה, אני זוכר את סדר התפילות ע"פ, בין תפילות חול ובין תפילות שבתות ומועדים, [כולל סליחות וחלקים נרחבים מהקינות], כשאני מתחיל להתפלל, הרי שהתפילה רצה על לשוני, כנגד רצוני, גם אם אני מצליח בחסדי ה' להתבונן בחלק כל שהוא של התפילה, וב"ה זה קורה, הרי שבזמן בו אני מתבונן ומעמיק בבקשה שבאותו החלק, אני מספיק לסיים את כל התפילה, ומוצא את עצמי בשלו' רב לאוהבי תורתך, אי לכך חשבתי שהעצה הנכונה היא לשכוח את נוסח התפילה, שכך יהיה מוטל עלי להתבונן בסידור בכל התפילה כולה, ואולי ע"י כך אזכה להתפלל בכוונה כראוי.
[סתם להתחיל להתפלל מתוך סידור, נראה לי שלא אעמוד בזה, בפרט לאור דבריו הידועים של מרן הקה"י, שהסיבה שלוקחים ברכון לברכהמ"ז, הוא כדי שיהיה לכה"פ מקום אחד בו לא תסתכל במהלך הברכה...].
התעוררתי לזה אודות אשכולו של הרב @שלו' שביקש עצה נגד רצון לשכוח, הריני מבקש בזאת עצה כיצד לשכוח, או לכה"פ עצה חילופית.
 

אברכצ'יק

משתמש ותיק
הבעיה אכן גדולה ועיין תוס' בבא בתרא קס"ד ע"ב ד"ה ועיון תפלה - ומזה אין אדם ניצול בכל יום שאין שום אדם יכול לכוין בתפלתו היטב והכי אמר בירושלמי (ברכות פ' היה קורא הל' אמר ר' מתניה מחזקנא טיבותא לרישא דכי מטי למודים כרע מגרמיה.

לי באופן אישי עזר דווקא לא פתרון כולל, לכל התפילה כולה, אלא ההיפך להתמקד בקטע מסוים ש'מדבר' אלי אישית, ללמוד פירושיו כהוגן, ולכה"פ בו לכוון כדבעי, וכמובן לאח"ז להמשיך לקטע נוסף.

[ןלגוף הדבר אם מותר להשכיח מעצמו לשון התפילה - יל"ע אי הוו ד"ת שאסור להשכיחם בכוונה.]
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברכצ'יק אמר:
לי באופן אישי עזר דווקא לא פתרון כולל, לכל התפילה כולה, אלא ההיפך להתמקד בקטע מסוים ש'מדבר' אלי אישית, ללמוד פירושיו כהוגן, ולכה"פ בו לכוון כדבעי, וכמובן לאח"ז להמשיך לקטע נוסף.
כתבת, ללמוד פרושיו כהוגן, איני מתכוון להעמקת יתר בתפילה, ושינויי לשונות וכדו', היינו, ללמוד את התפילה, אלא לכוונה הפשוטה, ביאורי מילים, האם גם בזה ראוי להחליט שישנם קטעים בתפילה, בהם לא מעניין אותי מה אני אומר? האם זה נכון באופן כללי?
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברכצ'יק אמר:
יל"ע אי הוו ד"ת שאסור להשכיחם בכוונה.
לכאו' תלוי אם לומד את התפילה או מתפלל אותה.
[נוסח התפילה הוא חלק מהרמב"ם אמנם, אך ישנו מעשה מהגר"ח קרייזווירט, שבחופה ביקש ברכון לברך מתוכו הברכות, ושאלוהו אם אינו יודע את הברכות בע"פ, הלא זו גמ' ערוכה בכתו', ענה שלא ידע היכן לעצור...].
 

אברכצ'יק

משתמש ותיק
א. להתחיל לכוון כל התפילה [בכוונתה הפשוטה] בבת אחת, הוא מן הנמנע לצערינו, [ולואי שביום מן הימים נגיע לשם] ואף 'קבלה' לכוון דוקא בקטע מסוים בתור התחלה, גדול כוחה אם נעשית ע"י התמקדות מיוחדת בו, זה יוצר בו שימת לב מיוחדת, ומיקל מאד על ההתמדה בזה. [גם כדי לזכור לכוון כל פעם בקטע מסוים כוונה פשוטה צריך הרבה סייעתא.]
 
רואים שקוף אמר:
לכאו' תלוי אם לומד את התפילה או מתפלל אותה.
ב. החילוק הזה אולי נכון ביחס לשאלה האם מקיים מצוות ת"ת בשעה שאומר מילות התפילה, [וכן שיטת החזו"א שבקריאת המגילה לא מקיים מצוות ת"ת.]
ביחס לעצם זכירת לשון התפילה לכאו' [ואיני יודע כלל] א"צ שתהיה כתובה ברמב"ם או באיזה גמ', אלא עצם זה שנכתבה ע"י עזרא ואנשכנה"ג הוו דברי תורה המסורים לנו מידיהם.
 

עוגן

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
חשבתי שהעצה הנכונה היא לשכוח את נוסח התפילה,

נא לדייק:
אין זו עצה נכונה, כי אתה לא יכול לעשות אותה.
אתה חושב שאם תשכח את נוסח התפילה תכוין יותר טוב.
וכיון שעצה זו אינה קיימת, אין ברירה אלא לעשות רצון הקב"ה, ולהשתדל ולהתאמץ לכוין טוב.
אפשר אולי ע"י חלוקת התפילה לקטעים קטעים, שמחליטים מראש שלא עוברים לברכה חדשה עד שלא גמר לכוין ברכה קודמת. להתרגל ולתרגל לעצור לפני כל ברכה וברכה בשמו"ע, לגמור לכוין את הקודם לפני שמתחילים ברכה חדשה. אם צריך אפשר גם לפני כל ברוך אתה של חתימת הברכה לשים מעצור, והעצה הטובה ביותר להתפלל לקב"ה שיעזור לכוין בתפילה.
 

כרוב ממשח

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
הריני מבקש בזאת עצה כיצד לשכוח,

להיות רגיל בזיתים...

ועכשיו ברצינות: אתה יכול להחליט להתפלל לפי נוסח אחר, זה יכול לעזור.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
כרוב ממשח אמר:
רואים שקוף אמר:
הריני מבקש בזאת עצה כיצד לשכוח,

להיות רגיל בזיתים...

ועכשיו ברצינות: אתה יכול להחליט להתפלל לפי נוסח אחר, זה יכול לעזור.
מותר???
אולי קח סידור המשלב מעט כוונות בפנים,
כגון: שמבאר כל הויה שהוא היה הוה ויהיה,
או כל סידור אחר שיש בו שינוי מהסידור שהינך רגיל אליו,
כגון כתב אשורית.
 
 

כרוב ממשח

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
כרוב ממשח אמר:
רואים שקוף אמר:
הריני מבקש בזאת עצה כיצד לשכוח,

להיות רגיל בזיתים...

ועכשיו ברצינות: אתה יכול להחליט להתפלל לפי נוסח אחר, זה יכול לעזור.
מותר???
אין לי מושג.
כנראה שאין כללים ברורים בזה.
תשאל את הרב שלך.
אני מכיר אדם חשוב ומקובל שנוהג כך - כל תקופה הוא מתפלל בסידור אחר בשביל שזה יכריח אותו לכוון, ותמיד הוא מתפלל בנוסח של אותו סידור.
 
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
או לכה"פ עצה חילופית.
שים לב על המילים שאתה מוציא מהפה איך שהם יוצאים ועם זה באה הכוונה (כמדומני הובא כאן בפורום בשם ר"נ מברסלב זצ"ל)
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין סיבה לשכוח, וכפי שהעירו - גם צ"ע אם יש לכך היתר.

העצה המומלצת היא לכוון כל פעם בקטע אחר (בהכנה מראש, כלימוד הפירושים עליו וכה"ג), ועם הזמן גם ניתן להגדיל את אורך הקטעים.
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
חשבתי שהעצה הנכונה היא לשכוח את נוסח התפילה,
חלילה, וכי לשכוח חכמה שבך אתה רוצה? ומה עם "כל השוכח דבר אחד ממשנתו, מעלה עליו הכתוב כאלו מתחייב בנפשו" (אבות ג ח)?
ואם להתפלל ע"ז, עדיף כבר להתפלל שתצליח לכווין (וזה גם פחות נס מאשר לשכוח דברים השגורים בפיך ובפי כל...).
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
העצה המומלצת היא לכוון כל פעם בקטע אחר (בהכנה מראש, כלימוד הפירושים עליו וכה"ג), ועם הזמן גם ניתן להגדיל את אורך הקטעים.
כתבו את זה כבר בתגובה הראשונה (אבל שם לא כתבו שזה העצה המומלצת...)
בכל אופן חושבני שצריך להתחיל בקטעים הבאים: שמע ישראל, ברכת אבות.
עוד קטע ששמתי לב שיש בו לכאורה כפילויות וצריך לשים לב היטב מה אומרים ועל מה, ולהתחבר אליו היטב, זוהי ברכת "מודים" שהקושי בה שבמבט ראשוני היא נראית ברכה ארוכה שתכליתה "תודה".
 

עוגן

משתמש ותיק
שוחחתי עם מישהו אודות זה, ואמר לי כי כנראה הבעיה היא בריכוז.
מי שיש לו בעיות ריכוז, דוהר במרוצת פיו בתפלה בלי לשים לב למה שהוא חושב.
אדם שיכולת הריכוז שלו טובה, לא מתאים לו שהראש והכונה לא ידביקו את פיו.
אולי כדאי לבדוק בכיוון ההז.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
הריני מבקש בזאת עצה כיצד לשכוח
יש לי רעיון בשבילך.
הרעיון הוא לא לשכוח כי הרי א"א. הרעיון הוא לזכור עוד.
דהיינו, תלמד בע"פ גם עוד נוסחי תפילה, ויהיו גם הם שגורים על לשונך טוב (ללמוד בע"פ בשעות הפנאי, בלי שם ומלכות). זה יגרום לך להתבלבל בין הנוסחים, ולכן תהיה חייב לומר את התפילה מתוך הסידור מילה במילה. ככל שתרבה ללמוד יותר נוסחי תפילה, כך ייטב (ועל הדרך תכיר עוד נוסחאות וכו', ויתחדדו אצלך הבדלים וטעמים מפני מה נוסח זה כך וזה כך).
בהצלחה רבה!
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
עוגן אמר:
כנראה הבעיה היא בריכוז
למה בלימוד אף פעם אין לי את הבעיה הזו?
שמא תאמר שאני מחובר לתורה הרבה יותר מאשר לתפילה? יתכן, אבל מה תכל'ס.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
נתנאל_ב אמר:
דהיינו, תלמד בע"פ גם עוד נוסחי תפילה, ויהיו גם הם שגורים על לשונך טוב (ללמוד בע"פ בשעות הפנאי, בלי שם ומלכות). זה יגרום לך להתבלבל בין הנוסחים, ולכן תהיה חייב לומר את התפילה מתוך הסידור מילה במילה. ככל שתרבה ללמוד יותר נוסחי תפילה, כך ייטב (ועל הדרך תכיר עוד נוסחאות וכו', ויתחדדו אצלך הבדלים וטעמים מפני מה נוסח זה כך וזה כך).
רעיון יפה.
רק אגלה את לבך, כי אני יודע אשכנז, ע"מ, ושלושה סוגים מהנוסח המכונה 'ספרד', ע"פ.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
רק אגלה את לבך, כי אני יודע אשכנז, ע"מ, ושלושה סוגים מהנוסח המכונה 'ספרד', ע"פ.
יש לך גם את נוסח הרמב"ם, שהוא שונה לגמרי. אחרי שתשנן אותו, וגם את השאר, יש מצב שתהיה חייב להתפלל מתוך הסידור מילה במילה...
 

שלמה1

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
אברכצ'יק אמר:
[וכן שיטת החזו"א שבקר"ש לא מקיים מצוות ת"ת.]
מאיפה מצאת המצאה זו??????????
מה שכן נכון כנראה שהוא סבר שבקריאת מגילה לא מקיימים 2 מצוות גם מקרא מגילה וגם תלמוד תורה אלא רק מקרא מגילה, אולי מזה נוצר הציטוט המוטעה שהבאת. ולגבי ק"ש נראה לי שאין חולק שהיא גופה לימוד תורה וחייב בברכת התורה או אהבה רבה.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלמה1 אמר:
שלמה1 אמר:
אברכצ'יק אמר:
[וכן שיטת החזו"א שבקר"ש לא מקיים מצוות ת"ת.]
מאיפה מצאת המצאה זו??????????
מה שכן נכון כנראה שהוא סבר שבקריאת מגילה לא מקיימים 2 מצוות גם מקרא מגילה וגם תלמוד תורה אלא רק מקרא מגילה, אולי מזה נוצר הציטוט המוטעה שהבאת. ולגבי ק"ש נראה לי שאין חולק שהיא גופה לימוד תורה וחייב בברכת התורה או אהבה רבה.
במשנ"ב מבואר שמי שרוצה לצאת יד"ח ברכה"ת באהבה רבה, יש עניין שילמד אחרי התפילה, עכ"פ לכתחילה.
למה לא די בקריאת שמע?
[אך אין זה נושא האכול, ניתן לפתוח על כך אשכול בפנ"ע, למעוניין].
 
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
במשנ"ב מבואר שמי שרוצה לצאת יד"ח ברכה"ת באהבה רבה, יש עניין שילמד אחרי התפילה, עכ"פ לכתחילה.
למה לא די בקריאת שמע?
צריך ללמוד מיד כדי שיהא ניכרת כוונתו לצאת יד"ח ברכה"ת, ולא רק כברכת ק"ש.
 

שלמה1

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
שלמה1 אמר:
שלמה1 אמר:
מאיפה מצאת המצאה זו??????????
מה שכן נכון כנראה שהוא סבר שבקריאת מגילה לא מקיימים 2 מצוות גם מקרא מגילה וגם תלמוד תורה אלא רק מקרא מגילה, אולי מזה נוצר הציטוט המוטעה שהבאת. ולגבי ק"ש נראה לי שאין חולק שהיא גופה לימוד תורה וחייב בברכת התורה או אהבה רבה.
במשנ"ב מבואר שמי שרוצה לצאת יד"ח ברכה"ת באהבה רבה, יש עניין שילמד אחרי התפילה, עכ"פ לכתחילה.
למה לא די בקריאת שמע?
[אך אין זה נושא האכול, ניתן לפתוח על כך אשכול בפנ"ע, למעוניין].
תוכל לצטט כאן את דבריו, או לכתוב הפניה מדוייקת למקור?
 
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלמה1 אמר:
לצטט כאן את דבריו, או לכתוב הפניה מדוייקת למקור
סי' מ"ז ס"ק ט"ו
'אם למד - דברכת אהבה רבה כיון דניתקן העיקר לק"ש לא מיתחזי לשם בה"ת אלא בשונה מיד וכתב הלבוש שאף אם התפלל וסיים התפלה אינו נקרא בזה הפסק כיון שאח"כ למד מיד'.
וכמש"כ הרב @הישר_והטוב
 
חלק עליון תַחתִית