עולם הכוללים 2022

עולם הכוללים 2022​
    הגלגלים נעים במהירות עצומה, האנשים רצים ומחפשים משמעות לחיים, הדרכות לסיפוק ורעיונות חדשים לתת לאנשים את הדרך לסיפוק עצמי, צצות כל יום מחדש כפטריות אחרי הגשם, אבל התוצאות בשטח הם שאין פתרון קסם או איזה גלולה לבלוע בשביל לקבל סיפוק, רק אם יהיה לאדם מטרה עם משמעות אז יהיה לו סיפוק ושמחה, מטרה לבד לא תעזור צריך גם משמעות, זקן שיושב מבוקר עד ערב וסופר את המכוניות סתם לא יתמלא מכך שום סיפוק, ומעבר לכביש יושב לו סטודנט שלצורך מחקר סופר את המכוניות הוא כן יתמלא סיפוק על הספירה, אף ששניהם עושים אותו מעשה בדיוק אבל המשמעות היא שמבדילה ביניהם.
    במה דברים אמורים, בתוך כל העולם יש את בחירי הבריאה -אברכי הכוללים, הלא הם הקומנדו שבצבא אנשים שאין להם בעולמם אלא ד' אמות של תורה ויר"ש, אנשים אלו מלאים בסיפוק ושמחה עסוקים הם בתפקיד הנעלה והנחשק לימוד התורה ומעמידי העולם, פוגשים אנו אותם בשטיבל ובמכולת גאים אנו בהם וששים בקיומם.
    אבל, עתה מגיעה האבל הגדול, א"א לקחת מי שטבעו  לבשל ואוהב את המטבח ללכת ולהילחם בקרב, יש אלפי נשמות שנמצאים בקומנדו ללא בחירה, אבותיהם משרתים שם וכל הסביבה לוחצת על הילד "אתא תהיה כמו אבא" אף שבטבעו יש לו גישה לילדים והסברה ברורה וכל חלומו ללמד ילדי תשב"ר מקרא ומשנה, אבל לא, הוא כלוא בסביבה שלוחצת ברגע שהוא יעז לחשוב ולעשות את אשר בלבבו ואשר מתאים לפי טבעו, הוא מיד יקבל מבטי בוז וזלזול, יביטו בו בהתנשאות, מאחורי גבו ילחשו פחח.. הוא לא אברך, ומחמת כך הוא כן אברך אבל איזה אברך הוא מבזבז את זמנו בכולל, כן לא שהוא לא לומד, הוא קצת מפטפט, טיפה מנמנם, הולך להכין קפה, וחוזר למקום, לא, אל תזלזלו הוא "אברך כולל".
    זה סיפור של הרבה אנשים [יש שרוצים לעצב, יש שמתאים להם לשרטט, וכו'] וחבל, אם הם יתעסקו במה שהם מתחברים ונהנים, בזמן שנשאר להם הם ילמדו, הם יהנו מהלימוד, כל החיים שלהם יהיו טובים יותר, יהיה להם סיפוק הם יחיו מבחירה ולא מכפיה וגדולה מלאכה וכו'.
    לסיום, חובה להדגיש עולם הכוללים זה עולם נפלא, אבל, למי שזה מתאים, רוב האברכים נהנים מלימודם [ואני הקטן זכיתי להיות בתוכם] אבל עיני רואות וכלות יש אברכים שהמקום הנעלה ה"כולל" שורף את חייהם ושמחתם.
    הפתרון, להפסיק למתג אנשים בצורה מעוותת כל כך, אלא לבדוק האם הוא עושה את מה שה' שואל מעמו, ואם כן אז הוא האדם המושלם.


חובה להדגיש:

נתבקשתי להעלות את הדברים מידידי שאין לו גישה לאינטרנט, שרוצה ושמח לקבל את ביקורת הציבור על מה שכתב.

 אני לא עומד מאחורי כל הדברים כלל.

מכיוון שזה נושא רגיש נא לנהוג באיפוק ולרמת הפורום ולדון בנושא בצורה עניינית ושכלית.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
את בש אמר:
בהקשר לזה לדעתי יש צורך דחוף בדורינו להקים מסגרות לאנשים עובדים שעתיים לימוד בבוקר או בערב כי כיום מי שיוצא מהכולל נשאר בלי כלום ולא צריך לשלם על זה כסף אלה סיוע כללי ערבי חיזוק וגיבוש וכו
דבריך נכונים
יש כבר אחוות תורה
ראה כאן https://www.hamichlol.org.il/%D7%90%D7%97%D7%95%D7%95%D7%AA_%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94

 
 

ששמואל

משתמש ותיק
טעות חמורה.
כיום רוב העוסקים בתחום טוענים כי עדיף לאדם להיות בכולל ממורמר ומתוסכל ולא לצאת לעבוד מכיון שהיום אין כמעט אמצע, אין כמעט אנשים שעזבו את הכולל ונשארו ללמוד 5 שעות ביום ברציפות (בדור הקודם התופעה הייתה נפוצה מאוד).
היום, בגלל הניסיונות, בגלל הסמארטפון, בגלל הגישה של רוב החרדים העובדים שמסתכל בזלזול על האברכים, כמעט לא שייל לצאת מהכולל ולהישאר עם אותם רמת חומרות והנהגות כמו בכולל.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ששמואל אמר:
טעות חמורה.
כיום רוב העוסקים בתחום טוענים כי עדיף לאדם להיות בכולל ממורמר ומתוסכל ולא לצאת לעבוד מכיון שהיום אין כמעט אמצע, אין כמעט אנשים שעזבו את הכולל ונשארו ללמוד 5 שעות ביום ברציפות (בדור הקודם התופעה הייתה נפוצה מאוד).
היום, בגלל הניסיונות, בגלל הסמארטפון, בגלל הגישה של רוב החרדים העובדים שמסתכל בזלזול על האברכים, כמעט לא שייל לצאת מהכולל ולהישאר עם אותם רמת חומרות והנהגות כמו בכולל.
והלכה מקיימים?
 
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
טעות חמורה.
כיום רוב העוסקים בתחום טוענים כי עדיף לאדם להיות בכולל ממורמר ומתוסכל ולא לצאת לעבוד מכיון שהיום אין כמעט אמצע, אין כמעט אנשים שעזבו את הכולל ונשארו ללמוד 5 שעות ביום ברציפות (בדור הקודם התופעה הייתה נפוצה מאוד).
היום, בגלל הניסיונות, בגלל הסמארטפון, בגלל הגישה של רוב החרדים העובדים שמסתכל בזלזול על האברכים, כמעט לא שייל לצאת מהכולל ולהישאר עם אותם רמת חומרות והנהגות כמו בכולל.


לא כל אחד שעוזב את הכולל ישר הולך להיטק (היה רוצה..) ויש מספיק עבודות תורניות או שמורות.
לגבי רמת החומרות וההנהגות מי שיוצא לעבוד ממקום טהור ולא ממקום של פריקת עול מסתמא ישאר עם אותה ירא"ש.
וגם אם יהיה לו ירידה כ"ש בירא"ש אז מה אתה מציע שישאר כלוא בכולל? שישנא את החיים שלו בגלל מחויבות לחומרא?
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
טעות חמורה.
כיום רוב העוסקים בתחום טוענים כי עדיף לאדם להיות בכולל ממורמר ומתוסכל ולא לצאת לעבוד מכיון שהיום אין כמעט אמצע, אין כמעט אנשים שעזבו את הכולל ונשארו ללמוד 5 שעות ביום ברציפות (בדור הקודם התופעה הייתה נפוצה מאוד).
היום, בגלל הניסיונות, בגלל הסמארטפון, בגלל הגישה של רוב החרדים העובדים שמסתכל בזלזול על האברכים, כמעט לא שייל לצאת מהכולל ולהישאר עם אותם רמת חומרות והנהגות כמו בכולל.


מי אמר שזה בגלל הסמארטפון אולי זה בגלל שכיון שלא נתנו אופציה כזו ולא העמידו קו ברור של שילוב עבודה עם לימוד ממילא כל מי שעושה את זה עושה את זה בצורה לא מכוונת ונופל, צריך לראות מה המצב באמריקה, (איני יודע מה הולך שם אבל כמדומני שזה שונה).
 
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
אדיר במרום אמר:
ישאר עם אותה ירא"ש.
הלוואי.
ביודעי ובמכירי קאמינא

גם אם לא מצטרף אני לדעת חברי הפורום שהפיתרון הוא לא בהישארות בכולל אלא במציאת / הקמת מסגרת כ"ש לעמלים לפרנסתם דוג' אחוות התורה
 

חימקו

משתמש ותיק
יהודים בכל הדורות תמיד ידעו שעסק התורה הוא החשוב ביותר.
גם כשהיו עובדים לפרנסתם, עיניהם היו נשואות לזמן שהם יכולים ללכת וללמוד.

אברך כולל צריך לדעת שהוא בר מזל גדול, מה שיהודים חלמו כל הדורות, הוא יכול לעשות (בדרך כלל) ברוגע ושלווה, ולא אחרי יום עבודה מפרך.

הרצון לעסוק בדברים אחרים נובע (להבנתי) מרצון לדמות לתרבות המערב של עשיית קרירה, התקדמות, כבוד, וכו..
אם אברך יבין את גודל מעלתו ואת מזלו הטוב, יבין שהדבר הטוב ביותר זה לקום בבוקר וללכת ללמוד ולעסוק בתורת נצח.
 

ששמואל

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ששמואל אמר:
טעות חמורה.
כיום רוב העוסקים בתחום טוענים כי עדיף לאדם להיות בכולל ממורמר ומתוסכל ולא לצאת לעבוד מכיון שהיום אין כמעט אמצע, אין כמעט אנשים שעזבו את הכולל ונשארו ללמוד 5 שעות ביום ברציפות (בדור הקודם התופעה הייתה נפוצה מאוד).
היום, בגלל הניסיונות, בגלל הסמארטפון, בגלל הגישה של רוב החרדים העובדים שמסתכל בזלזול על האברכים, כמעט לא שייל לצאת מהכולל ולהישאר עם אותם רמת חומרות והנהגות כמו בכולל.


מי אמר שזה בגלל הסמארטפון אולי זה בגלל שכיון שלא נתנו אופציה כזו ולא העמידו קו ברור של שילוב עבודה עם לימוד ממילא כל מי שעושה את זה עושה את זה בצורה לא מכוונת ונופל, צריך לראות מה המצב באמריקה, (איני יודע מה הולך שם אבל כמדומני שזה שונה).




אם אני מבין אתה מנסה לומר שעצם המצב שבו אברך שיוצא מהכולל הוא נהפך לסוג ב' זה מה שגורם להתחברותו עם כל מי שהוא לא אברך ולקלקולו משא"כ אם ימשיכו לכבד אותו ולהסתכל עליו כעל אדם נורמלי ולא יחשבו שהוא פושע בעצם יציאתו לעבודה אז הוא ימשיך לחיות כרגיל.
יש צדק בדבריך, אבל שוב, אנחנו מדברים על 'סטטוס חברתי' וזה דבר שאי אפשר להילחם איתו כידוע.
ואגב, למיטב ידיעתי, בקהילות קטנות (מצוי בפריפריה) אכן יש יותר אנשים כאלה שיצאו לעבוד (אפי' בתור מלמדים) כי ברגע שחיים במקום יותר קטן מטבע הדברים הסטיגמות פחות משמעותיות ויש פחות לחץ חברתי ואחד מהדברים הוא שמי שקשה לו בכולל לא מרגיש בושה להמשיך במסגרת של חצי יום.

[במאמר המוסגר, התבוננתי פעם לראות כמה הלחץ החברתי מגוחך, כי אם בן אדם שגר בסביבה קטנה יותר בה כולם מכירים אותו ולכן הוא לא מתבייש ללכת עם עגלה יד שלישית ברחוב, או שאשתו יוצאת לסיבוב של ליל שבת אחרי הסעודה בלי פאה וכדו' (אל תתפוס אותי אל דוגמאות) זה אומר שהסיבה שאחרים לא עושים את זה זה בגלל אנשים שהם לא מכירים..... ודוק ותשכח, וכשתצחק נזכור שאנחנו צוחקים על עצמנו!!]
 
 

ששמואל

משתמש ותיק
חימקו אמר:
הרצון לעסוק בדברים אחרים נובע (להבנתי) מרצון לדמות לתרבות המערב של עשיית קרירה, התקדמות, כבוד, וכו..
אם אברך יבין את גודל מעלתו ואת מזלו הטוב, יבין שהדבר הטוב ביותר זה לקום בבוקר וללכת ללמוד ולעסוק בתורת נצח.
צר לי לאכזב אותך.
לא כולם מסוגלים, גם לא אחרי ההבנה בגודל מזלו הטוב לעסוק בתורת נצח, לשבת וללמוד יום שלם.
בנקודה הזאת אני מסכים לגמרי עם פות"ש, למרות שהעזתי להביע דעה שונה במישור המעשי.
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ששמואל אמר:
טעות חמורה.
כיום רוב העוסקים בתחום טוענים כי עדיף לאדם להיות בכולל ממורמר ומתוסכל ולא לצאת לעבוד מכיון שהיום אין כמעט אמצע, אין כמעט אנשים שעזבו את הכולל ונשארו ללמוד 5 שעות ביום ברציפות (בדור הקודם התופעה הייתה נפוצה מאוד).
היום, בגלל הניסיונות, בגלל הסמארטפון, בגלל הגישה של רוב החרדים העובדים שמסתכל בזלזול על האברכים, כמעט לא שייל לצאת מהכולל ולהישאר עם אותם רמת חומרות והנהגות כמו בכולל.


מי אמר שזה בגלל הסמארטפון אולי זה בגלל שכיון שלא נתנו אופציה כזו ולא העמידו קו ברור של שילוב עבודה עם לימוד ממילא כל מי שעושה את זה עושה את זה בצורה לא מכוונת ונופל, צריך לראות מה המצב באמריקה, (איני יודע מה הולך שם אבל כמדומני שזה שונה).
 
לא צריך לרוץ לארהב אפשר להסתכל בחלק מהחסידויות כאן אמנם יש חילוק בין חסידים ללטאים
 

רוצה להיות טוב

משתמש ותיק
אגב, עצה לחברי הפורום , קחו בחשבון לפני פתיחת נושא שיש בו דיונים והבעת דעות ,שהוא דוחק לאחור (דף2 3..) נושאים שיש בהם דברי תורה וכיו"ב. (ואולי אני טועה ויש תועלת מעשית מדיון שכזה והריני מבטל דברי!!)
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ששמואל אמר:
[במאמר המוסגר, התבוננתי פעם לראות כמה הלחץ החברתי מגוחך, כי אם בן אדם שגר בסביבה קטנה יותר בה כולם מכירים אותו ולכן הוא לא מתבייש ללכת עם עגלה יד שלישית ברחוב, או שאשתו יוצאת לסיבוב של ליל שבת אחרי הסעודה בלי פאה וכדו' (אל תתפוס אותי אל דוגמאות) זה אומר שהסיבה שאחרים לא עושים את זה זה בגלל אנשים שהם לא מכירים..... ודוק ותשכח, וכשתצחק נזכור שאנחנו צוחקים על עצמנו!!]
דברים נכונים מאוד!!!
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אברך כולל צריך לדעת שהוא בר מזל גדול, מה שיהודים חלמו כל הדורות, הוא יכול לעשות (בדרך כלל) ברוגע ושלווה, ולא אחרי יום עבודה מפרך.

הרצון לעסוק בדברים אחרים נובע (להבנתי) מרצון לדמות לתרבות המערב של עשיית קרירה, התקדמות, כבוד, וכו..
אם אברך יבין את גודל מעלתו ואת מזלו הטוב, יבין שהדבר הטוב ביותר זה לקום בבוקר וללכת ללמוד ולעסוק בתורת נצח.
זה נשמע כמו שיחה של משגיח דברים נכונים שקשה לחוות אותם וקשה לשכנע בהם..
מלבד זאת יש כאלה שבאמת לא בנוים לזה וכל הסבר כזה או אחר לא ישנה את המציאות הזאת
 

חימקו

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
חימקו אמר:
הרצון לעסוק בדברים אחרים נובע (להבנתי) מרצון לדמות לתרבות המערב של עשיית קרירה, התקדמות, כבוד, וכו..
אם אברך יבין את גודל מעלתו ואת מזלו הטוב, יבין שהדבר הטוב ביותר זה לקום בבוקר וללכת ללמוד ולעסוק בתורת נצח.
צר לי לאכזב אותך.
לא כולם מסוגלים, גם לא אחרי ההבנה בגודל מזלו הטוב לעסוק בתורת נצח, לשבת וללמוד יום שלם.
בנקודה הזאת אני מסכים לגמרי עם פות"ש, למרות שהעזתי להביע דעה שונה במישור המעשי.
דיברתי על אלה שמסוגלים, אך קשה להם לותר על עיסוק מהנה ומתגמל, הכרה בהם, סיפוק ביצירה וכו.. בקיצור - עבודה וקרירה.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
חימקו אמר:
יהודים בכל הדורות תמיד ידעו שעסק התורה הוא החשוב ביותר.
גם כשהיו עובדים לפרנסתם, עיניהם היו נשואות לזמן שהם יכולים ללכת וללמוד.

אברך כולל צריך לדעת שהוא בר מזל גדול, מה שיהודים חלמו כל הדורות, הוא יכול לעשות (בדרך כלל) ברוגע ושלווה, ולא אחרי יום עבודה מפרך.

הרצון לעסוק בדברים אחרים נובע (להבנתי) מרצון לדמות לתרבות המערב של עשיית קרירה, התקדמות, כבוד, וכו..
אם אברך יבין את גודל מעלתו ואת מזלו הטוב, יבין שהדבר הטוב ביותר זה לקום בבוקר וללכת ללמוד ולעסוק בתורת נצח.



נכון, אבל כל זה שנעשה מרצון לא מכפיה.

ברגע שמי שירצה יוכל לעבוד בלי לחץ.... האיכות של הכוללים יעלה פי מאה.

ונכון, יתכן שבין הממורמרים היום, אז הם ירוצו לכולל כי הם בוחרים-

שאתה לוקח את הבחירה אתה מוחק את האדם.
 

חימקו

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
חימקו אמר:
דיברתי על אלה שמסוגלים, אך קשה להם לותר על עיסוק מהנה ומתגמל, הכרה בהם, סיפוק ביצירה וכו.. בקיצור - עבודה וקרירה.
חזרה למעלה
זה לא נושא האשכול
אני הבנתי שרק על אלו נושא האשכול.

יבוא פותח האשכול ויכריע...
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
יש הנהגה לכלל והיא במקומה עומדת גם אם יש יחידים שניזוקים מכך וזהי ההתנהלות החרדית בכל עניין ציבורי.
כמובן שכל יחיד ויחיד צריך לעשות חשבון לנפשו, אבל אין שום מקום לקריאה לשינוי ההנהגה הכללית.
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
לעצמו נברא אמר:
יש הנהגה לכלל והיא במקומה עומדת גם אם יש יחידים שניזוקים מכך וזהי ההתנהלות החרדית בכל עניין ציבורי.
כמובן שכל יחיד ויחיד צריך לעשות חשבון לנפשו, אבל אין שום מקום לקריאה לשינוי ההנהגה הכללית.
יש צדק בדבריך אבל השאלה היא מתי האם לא הגענו לאחוזים גבוהים מדי שאי אפשר כבר להפילם תחת העגלה הנוסעת בשם הכלל
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
תמיד לא הבנתי מדוע מלמד בחיידר חשוב פחות מר"מ בישיבה קטנה, הלא שניהם לומדים פחות מהרמה של אברכים.
צריך לדעת שלהיות מלמד בחיידר זה מלאכת קודש שאין שני לה, כל פרגון וכל רוממות של ילדים זה עולמות!!! גם בישיבה קטנה זה כך. וחבל שהאלו שהולכים להיות מלמדים בחיידר זה כאלה שצריכים פרנסה, ולא כאלה שבאים לעשות נפשות לקב"ה.
 

אב חי

משתמש חדש
אין כל חידוש בדברים אך המציאות תוכיח,שרוב מי שלא מוצאים את מקומם בכולל אכן יוצאים לשוק (העבדות) העבודה תוך מס' שנים לא רב אחרי נישואיהם. ישנו מיעוט שנשאר מטעמים שונים וברוב המקרים אלו אנשים שגם בעבודה לא ימצאו מקום ברור, ומשכך חושבני שאין צורך לפתוח כאן פולמוס בענין
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
לעצמו נברא אמר:
יש הנהגה לכלל והיא במקומה עומדת גם אם יש יחידים שניזוקים מכך וזהי ההתנהלות החרדית בכל עניין ציבורי.
כמובן שכל יחיד ויחיד צריך לעשות חשבון לנפשו, אבל אין שום מקום לקריאה לשינוי ההנהגה הכללית.

כידוע שהנהגת כלל זו היא הוראת שעה אחרי השואה.
אולי הגיע הזמן לשינוי
 
לילה כיום יאיר אמר:
תמיד לא הבנתי מדוע מלמד בחיידר חשוב פחות מר"מ בישיבה קטנה, הלא שניהם לומדים פחות מהרמה של אברכים.
צריך לדעת שלהיות מלמד בחיידר זה מלאכת קודש שאין שני לה, כל פרגון וכל רוממות של ילדים זה עולמות!!! גם בישיבה קטנה זה כך. וחבל שהאלו שהולכים להיות מלמדים בחיידר זה כאלה שצריכים פרנסה, ולא כאלה שבאים לעשות נפשות לקב"ה.


מצטרף לדבריך הנכונים
אגב, מלמד בחיידר זה הרבה הרבה יותר גבוה וחשוב כי זה יותר 'לשמה' ובלי 'כבוד' (כך אמר הרב שטינמן - לא ביחס לר"מ ביש"ק, אבל הדברים פשוטים שזה גם ביחס לר"מ ביש"ק)
 
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
כידוע שהנהגת כלל זו היא הוראת שעה אחרי השואה.
אולי הגיע הזמן לשינוי
אם לא משנים כנראה שלא הגיע הזמן...
לא מונעים מאף אחד לצאת לעבוד יש יוצרים אווירה כללית ללכת לכוללים.
 

well

משתמש ותיק
נושא כאוב.
לדעתי יש כאן בעיה יותר עמוקה מעבר לנושא החברתי.
הענין הוא שגם אלו שלא מתאים להם לשבת וללמוד, לא ימצאו סיפוק כל כך מהר בסתם פעילות אחרת חסרת משמעות.
המשמעות שעשויה להיות בפעילות אחרת היא לפרנס את המשפחה, כך היה גם בכל הדורות, אבל בדור שלנו שבו המצב ה"נורמלי" הוא שהאשה מפרנסת והבעל יושב ולומד, וכך חיים הרבה משפחות באופן שזה נהיה "נורמה" בציבור, בהרבה מקרים אין סיבה אמיתית לבעל להיות חריג ולצאת לפרנס את המשפחה. מה גם שעל פי רוב החיים מחוץ לכולל דורשים הרבה הקרבה מצד הבעל ומצד המשפחה, כך שהתועלת בלפרנס לא שוה את זה.
מה שיוצא הוא שהבעל יוצא לעבוד בלי סיבה אמיתית חוץ מזה שאין לו יכולת לשבת וללמוד, ודבר כזה לא נותן סיפוק לאורך זמן. נוסיף על זה גם את הנושא החברתי ועוד כמה קשיים שיש ביציאה מחוץ לחממה של הכוללים... אז מה יוצא לו מזה?
במילים אחרות - אם נשאל כלפי שמיא מה הקב"ה דורש מאברך שאין לו יכולת לשבת וללמוד וגם לא צריך לפרנס את המשפחה, במה הוא נדרש למלא את סדר יומו?
לכאו' נראה שהכיוון הוא שצריך למצוא איזו שהיא פעילות חינוכית או חסד וכדומה ולא לצאת לעבוד, אבל גם זה לא כ"כ מתאים לכל אחד וצ"ע.
 
חלק עליון תַחתִית