מדוע רוב המפרשים אשכנזים??!

הוי דן

משתמש ותיק
שלום לכם
אני לומד מפרשים, וכניראה כמו כל ישיבה- יש מפרשים
ורוב ככל (!!!) המפרשים  -- -אשכנזים
תהיתי!
האם אין מפרשים ספרדיים????
יש!
אם כך מדוע תמיד מזכירים אנו מפרשים אשכנזים שהקה''י, ישעורי ר'... 
לולי הרמב''ם ועוד כמה ראשונים- לא מצאתי כדבר הזה


אשמח לתגובתכם, המאירת עניים
תודה.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
שלום לכם
אני לומד מפרשים, וכניראה כמו כל ישיבה- יש מפרשים
ורוב ככל (!!!) המפרשים  -- -אשכנזים
תהיתי!
האם אין מפרשים ספרדיים????
יש!
אם כך מדוע תמיד מזכירים אנו מפרשים אשכנזים שהקה''י, ישעורי ר'... 
לולי הרמב''ם ועוד כמה ראשונים- לא מצאתי כדבר הזה


אשמח לתגובתכם, המאירת עניים
תודה.
במאות השנים האחרונות (עד לפני השואה) רוב מוחלט של היהודים בעולם היו אשכנזים. בשנים לפני השואה כ90% מהיהודים היו אשכנזים (16 מליון מתוך 18 מליון). בזמן הראשונים החלוקה היתה יותר שווה, ועל כן באמת חלקם של הראשונים הספרדים אינו פחות מזה של האשכנזים.

(ההסבר למציאות זו כנראה נעוץ בעובדה שאחרי גירוש ספרד חלק גדול מהיהודים הגיעו למדינות אירופה, אם מיד ואם במשך הדורות).
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
התשובה מתחלקת לשתים
א' ביחס לעולם הישיבות עולם הישיבות בארץ הועמד ברובו ע"י האשכנזים לבד מפורת יוסף
(כאשר הספרדים באותו הדור לצערנו נגררו הרבה יותר אחר הציונות מחוסר היכרות מיהם הציונים באמת וכו')
ולכן הם שהעמידו את עיקר התלמידים גם מבני עה"מ והם העימידו את רבותיהם והמשיכו את הלימוד ע"פ רבותיהם
פעם שמעתי סימפוזיון עם ראשי ישיבות ספרדים ושאלו אותם למה אתם מלמדים בישיבה בשיטה האשכנזית ולא בשיטת פורת יוסף
אז הרב סלים ענה כי השיטה הזו מושכת הרבה יותר את הבחורים והיום צריך למשוך את הבחורים ללימוד
ור"י אחר שאינני זוכר את שמו ענה כי הוא למד אצל אשכנזים ומה שקיבל זה הוא יכול למסור כראוי ומה שלא קיבל בעצמו איך ימסור?
וביחס לדורות שקדמו ספרי האחרונים הנפוצים צריך לדעת שהדפוס בארצות המזרח היה יקר ומיושן והדפיסו שם הרבה פחות ספרים מה שגרם לתפוצה מועטת של ספרי חכמי ספרד וממילא למיעוט הכרתם ומיעוט הלימוד בהם וע"ז נאמר הכל תלוי במזל ואפי' ס"ת שבהיכל.
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
במאות השנים האחרונות (עד לפני השואה) רוב מוחלט של היהודים בעולם היו אשכנזים. בשנים לפני השואה כ90% מהיהודים היו אשכנזים (16 מליון מתוך 18 מליון). בזמן הראשונים החלוקה היתה יותר שווה, ועל כן באמת חלקם של הראשונים הספרדים אינו פחות מזה של האשכנזים.
צר לי אך הנתון הזה לא הגיוני למי שמכיר את תפוצת יהדות ספרד.
והמקור של הנתון הזה מעוות מסיבה פשוטה שבארצות המזרח לא התנהל רישומים לא קהילתיים ואף לא רישומים ממשלתיים ואלה שמפרסמים נתונים אלו לא בדקו לעומק רק לפי נתונים שטחיים
וכל מי שיטען שיש לו ידע מדויק בנושא זה הוא מבלבל את המוח ומקסימום יש השערות בגדול ממש ולא יותר מזה
 
הערה לגבי פורת יוסף. בלי להיכנס לנבכי הפה-לא-תהא-קאי הספרדית, פורת יוסף הכותל היא בסגנון ישיבתי, וגאולה בסגנון 'ספרדי'.

לעצם השאלה, גאוני ספרד בדורות האחרונים עסקו ככל הנראה בענייני הלכה בעיקר.

יוצאים מן הכלל הם גאוני ארץ תוניסיא.

ניתן לראות זאת גם ב'מפרשי האוצר' שודאי לא ניפו את המפרשים על רקע עדתי.
 

mmh

משתמש ותיק
.
.
אולי נפתח את הנושא מכיוון אחר, לפי מה הוחלט אילו מפרשים יופיעו בתוך הש"ס בהוצאת וילנא?
האם ידעתם שהיו ששילמו להוצאה כדי להכניס את חידושיהם?
ז"א שעצם העובדה שדברי מחבר פלוני נמצא בתוך כרך הגמ', לא הופכת את דבריו לחשובים יותר.

המפרשים שהיום מוכרים מאוד, מוכרים כי הודפסו.
יתכן מאוד שלפני 300 שנה היו ספרים מקבילים ברמתם, שנכתבו ע"י גאוני המזרח, ולא זכינו לאורם.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
שלום לכם
אני לומד מפרשים, וכניראה כמו כל ישיבה- יש מפרשים
ורוב ככל (!!!) המפרשים  -- -אשכנזים
תהיתי!
האם אין מפרשים ספרדיים????
יש!
אם כך מדוע תמיד מזכירים אנו מפרשים אשכנזים שהקה''י, ישעורי ר'... 
לולי הרמב''ם ועוד כמה ראשונים- לא מצאתי כדבר הזה


אשמח לתגובתכם, המאירת עניים
תודה.


יש הרבה ספרים מגדולי הספרדים, והידועים שבהם, שער המלך, חמרא וחיי על סנהדרין ועוד ועוד, אבל הסגנון שלהם מצריך בקיאות עצומה כידוע ולא כל אחד מסוגל לזה ובפרט בדור עני, ודלא כהדרך המקובלת כיום שהוא יותר בהעמקה על המקום וכו' שלזה כל אחד מסוגל כפי דרגתו.
דוגמא לכך הוא ספרי גדולי פולין וגאליציא שגם הם כבר לא שומעים עליהם כ"כ בדורינו העני, מטעם הנ"ל
 
 
mmh אמר:
האם ידעתם שהיו ששילמו להוצאה כדי להכניס את חידושיהם?

הגר''א גנחובסקי זללה''ה אמר לבחור שאמר זאת אחר שהגר''א הקשה על הרש''ש: מי לא היה מוכן לשלם כדי שיכניסו את חידושי הרש''ש המתוקים מדבש לש''ס וילנא...
 

עמנואל

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
(ההסבר למציאות זו כנראה נעוץ בעובדה שאחרי גירוש ספרד חלק גדול מהיהודים הגיעו למדינות אירופה, אם מיד ואם במשך הדורות).
אכן הגיעו הרבה ספרדים למדינות אירופה (איטליה, הולנד, אנגליה, גרמניה, וינה, צרפת, בולגריה, יוון, בוסניה, רומניה ועוד) אבל לא הכירו את התופעה החדשה של ההשתכנזות. להיפך, יהודי בולגריה, יוון ועוד הסתפרדו (זה היה אז יותר מכובד).
 

מרוטת לחי

משתמש חדש
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א גנחובסקי זללה''ה אמר לבחור שאמר זאת אחר שהקשה על הרש''ש: מי לא היה מוכן לשלם כדי להכניס את חידושיו לש''ס וילנא..
סליחה, אבל חיבור הרש"ש זה אחד החיבורים הנפלאים ביותר שיש, מלבד שהוא חיבור כמעט בלעדי על כל מסכתות הש"ס כולל זרעים וטהרות, וש"ס שלא היה מכניס אותו פשוט לא היה נמכר כמו ש"ס שמכניס אותו, הוי אומר שגם אם שילם כסף, מדפיסי הש"ס קיבלו הרבה יותר, וכמו שפירוש הגר"ח על הירושלמי נדפס על הדף לא בגלל ששילם כסף אלא שש"ס כזה נמכר יותר ושווה יותר.
 

beri

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
מבקש אמת אמר:
(ההסבר למציאות זו כנראה נעוץ בעובדה שאחרי גירוש ספרד חלק גדול מהיהודים הגיעו למדינות אירופה, אם מיד ואם במשך הדורות).
אכן הגיעו הרבה ספרדים למדינות אירופה (איטליה, הולנד, אנגליה, גרמניה, וינה, צרפת, בולגריה, יוון, בוסניה, רומניה ועוד) אבל לא הכירו את התופעה החדשה של ההשתכנזות. להיפך, יהודי בולגריה, יוון ועוד הסתפרדו (זה היה אז יותר מכובד).


עובדתית יש משפחות שידועות שהגיעו מספרד והשתכנזו .(כגון חרלפ ועוד)  למה לא ייתכן שעל פי דין היו צריכים לנהוג כמנהגי המקום 
 
 

beri

משתמש ותיק
יש הרבה ספרים של רבנים ספרדים וזה מדהים הפשטים שם מיישבים הרבה דברים למשל רבי משה מימרן הוצאת אהבת שלום
 

עמנואל

משתמש ותיק
beri אמר:
עובדתית יש משפחות שידועות שהגיעו מספרד והשתכנזו .(כגון חרלפ ועוד)  למה לא ייתכן שעל פי דין היו צריכים לנהוג כמנהגי המקום
ברור שיהודי ספרד נבדלו בדרך כלל מהאשכנזים (וברוב המקומות הקימו קהילה נפרדת ואף גברה ידם - הכל מתועד בשו"תים כמו למשל שו"ת מהרשד"ם). בסופו של דבר אין עובדות רבות על אשכנזים מלפני מאה שנה שמוצאם מספרד, אלא בעיקר להיפך (כמו משפחות: אשכנזי, צרפתי, ואחרות). אני לא מכיר את סיפור של חרל"פ, אבל נתקלתי ברבים שייחסו עצמם לגדולי הספרדים, כמו השיטה מקובצת, מרן רבי יוסף קארו, החיד"א, רבי חיים בנבנישתי, רבי מאיר הלוי אבולעפיה, ואחרים, ובכל המקרים המילה מפוקפק הייתה די מכבדת.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
mmh אמר:
.
.
אולי נפתח את הנושא מכיוון אחר, לפי מה הוחלט אילו מפרשים יופיעו בתוך הש"ס בהוצאת וילנא?
האם ידעתם שהיו ששילמו להוצאה כדי להכניס את חידושיהם?
ז"א שעצם העובדה שדברי מחבר פלוני נמצא בתוך כרך הגמ', לא הופכת את דבריו לחשובים יותר.

המפרשים שהיום מוכרים מאוד, מוכרים כי הודפסו.
יתכן מאוד שלפני 300 שנה היו ספרים מקבילים ברמתם, שנכתבו ע"י גאוני המזרח, ולא זכינו לאורם.
הרש''ש שילם כדי שיכניסוהו, אבל כידוע מלבד המהרש''א ומהרש''ל, הוא הארי שבחבורה, ובתיבות קצרות יחדור עד התהום, והגהותיו הם מצרך צריכה בסיסי שאי אפשר בלעדיהם להבין.

לגוף האשכול צריך ללמוד את ההיסטוריה, כי עד גלות ספרד צמחו בספרד אריות העולם, אם זה הרשב''א הרמב''ן ורבינו יונה והרמב''ם והראב''ד והמאור והמאירי והאשכול ועוד הרבה בלי סוף.
ולאחר הגירוש צמחו מצאצאי הגירוש אריות כמו משנה למלך הב''י מהרשד''ם המבי''ט מהרלנ''ח מחנה אפרים ועוד הרבה.
ורק במאתיים שנה האחרונות פחתו הגדולים הספרדיים מחמת הגלויות, אבל באמת ראוי ללמוד יותר את דברי הקדמונים מאשר את דברי הדורות האחרונים, וכדברי הרמב''ן במלחמות- הלומד תורתן של ראשונים כשותה יין ישן.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
מבקש אמת אמר:
במאות השנים האחרונות (עד לפני השואה) רוב מוחלט של היהודים בעולם היו אשכנזים. בשנים לפני השואה כ90% מהיהודים היו אשכנזים (16 מליון מתוך 18 מליון). בזמן הראשונים החלוקה היתה יותר שווה, ועל כן באמת חלקם של הראשונים הספרדים אינו פחות מזה של האשכנזים.
צר לי אך הנתון הזה לא הגיוני למי שמכיר את תפוצת יהדות ספרד.
והמקור של הנתון הזה מעוות מסיבה פשוטה שבארצות המזרח לא התנהל רישומים לא קהילתיים ואף לא רישומים ממשלתיים ואלה שמפרסמים נתונים אלו לא בדקו לעומק רק לפי נתונים שטחיים
וכל מי שיטען שיש לו ידע מדויק בנושא זה הוא מבלבל את המוח ומקסימום יש השערות בגדול ממש ולא יותר מזה
איני מבין מה שייך להתווכח על מציאות?
המציאות היא שבמהלך השנים מאז השואה עלו לא"י כמליון וחצי מבני עדות המזרח, ולחו"ל לא היגרו יותר מכמה מאות אלפים (לכל היותר). איפה כל השאר?
זאת לעומת 16 מליון יהודים אשכנזים שהיו בעולם לפני השואה.

גם היום יש בארץ כ3 מליון מבני עדות המזרח, ובחו"ל עוד כמה מאות אלפים. לעומת זאת יש בעולם בסביבות 11 מליון יהודים אשכנזים.
 
 

הערשל

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אבל כידוע מלבד המהרש''א ומהרש''ל, הוא הארי שבחבורה,
לדעתי, ר"ש מדעסוי וראמ"ה נחתו לאמת הרבה יותר בהבנה נכונה, אבל הרש"ש עשה עבודה שאין לה מתחרים שמדבר בהרבה יותר מקומות בהערות נכונות ובהיקף נפלא של ידיעות.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מלבד שזה לא נכון והרש"ש גאון מבהיל, ואינני יודע מהיכן שאבת 'אבחנתך',
רציתי לציין אודות העובדה הלא נכונה שהזכירו פה באשכול שהרש"ש שילם כסף בשביל שיכניסו את פירושו לש"ס וילנא..
ובכן הרש"ש היה בן משפחתם של האלמנה והאחים ראם, ואת פירושו הכניסו כי היה מגאוני העולם והתכבדו בו ג"כ.
אני חושב שהעוילעם גוילם טועה בין חידושי הרש"ש, לבין ההערות של בנו רמ"ש, שאף שהערותיו נכבדות יש להניח שלא היו מכניסים אותם אילולי שהיה שאר בשרם.
 

לביא

משתמש ותיק
זה לא שאין מפרשים ספרדיים, זה פשוט שהאשכנזים יותר נפוצים הואיל והם הולכים בזרם הישיבתי.

ובאופן כללי רוב גדולי ספרד עסקו יותר בהלכה. מי שילמד שו״תים וחיבורי הלכה ספרדיים ימצא שם פשטים של חכמי ספרד,מלבד ספרים על הגמרא.
(למרות שאודה שרובם מצפון אפריקה, לחם אבירים וכד׳)
ואם אני לא טועה יש גם אסיפה של עוז והדר שמביא רק מפרשי הספרדים.
 

הערשל

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
מלבד שזה לא נכון והרש"ש גאון מבהיל, ואינני יודע מהיכן שאבת 'אבחנתך',
את ההבחנה שאבתי מתוך שימוש ועיון ממושך בדבריהם של הנזכרים וכך יצא לי, אמנם גאונותו של הרש"ש אינה נתונה לויכוח, אבל יש פעמים שלענ"ד אינו מכוין לאמת, בין בסברא ובין בהבנת הסוגיא, משא"כ רש"מ ורא"מ שכל דבריהם מזוקקים ואין בהם דופי.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כך גם אצל הרש"ש. לא נתקלתי בדברים כאלו. ואדרבא.
זה שקשה לך מסברא, ואכן מותר להתקשות על כל אחרון שלא יהיה. אבל ההשוואה של יחס מספר ההערות של הרש"ש לעומת של הר"מ מדעסוי ורא"מ, גם מהווה כנראה סיבה לכך.
 

נבשר

משתמש ותיק
הערשל אמר:
את ההבחנה שאבתי מתוך שימוש ועיון ממושך בדבריהם של הנזכרים וכך יצא לי, אמנם גאונותו של הרש"ש אינה נתונה לויכוח, אבל יש פעמים שלענ"ד אינו מכוין לאמת, בין בסברא ובין בהבנת הסוגיא, משא"כ רש"מ ורא"מ שכל דבריהם מזוקקים ואין בהם דופי.
אינני יודע להביע עמדה לגבי חידושיו של הרב מדעסוי, אבל רא"מ חידושיו מפליאים, ולדעתי כל לומד סוגיא פתאום באמצע לימוד הסוגיא בתוך כדי הערפל וריבוי הדעות, הלומד לפי תפיסתו עולה על נקודה כללית בסוגיא שממנה הכל מתפתח ונבנה, ויש בזה מחידושיו של הרא"מ אמנם לא בדווקא מה שאמר ומה שתירץ על תוס', אבל הוא נוגע בפרט מסוים שתירץ באיזה ציר מרכזי שאפשר דרכו להבין על מה הסוגיא סובבת, ובחידושי הרש"ש זה יותר נקודתי ומסוים והערות שצריך להתמודד כדי ליישבם. ואמנם לדעתי גם מחידושיו אפשר לעמוד על תפיסה מסוימת לסוגיא.
 

פרג' אזרק

משתמש רגיל
האמת שאני בהלם מהבורות המוחלטת הזו שראיתי כאן לאורך כל האשכול הזה...
תראו רק ספרים שנדפסו בטורקיה בלבד..... כל אחד יותר חזק מחבירו...
רבני איזמיר.
רבני קושטא.
ממליץ מאוד לראות ספר גנזי חיים פלאג'י בכל עניין שלומדים. הוא מציין שם להמון חיבורים יקרי הערך.
את רובם יש באוצר החכמה.
לפני שמגיבים כאן על דברי. לבדוק את מה שכתבתי כאן.
אחרי זה כבר לא ישארו טענות...
בהצלחה.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
mmh אמר:
האם ידעתם שהיו ששילמו להוצאה כדי להכניס את חידושיהם?

הגר''א גנחובסקי זללה''ה אמר לבחור שאמר זאת אחר שהקשה על הרש''ש: מי לא היה מוכן לשלם כדי להכניס את חידושיו לש''ס וילנא...
הסיפור לא יתכן, הרי המו"ל (דפוס וילנא) היו נכדים של הרש"ש.
 

שניאור

משתמש ותיק
מרוטת לחי אמר:
סליחה, אבל חיבור הרש"ש זה אחד החיבורים הנפלאים ביותר שיש, מלבד שהוא חיבור כמעט בלעדי על כל מסכתות הש"ס כולל זרעים וטהרות, וש"ס שלא היה מכניס אותו פשוט לא היה נמכר כמו ש"ס שמכניס אותו, הוי אומר שגם אם שילם כסף, מדפיסי הש"ס קיבלו הרבה יותר, וכמו שפירוש הגר"ח על הירושלמי נדפס על הדף לא בגלל ששילם כסף אלא שש"ס כזה נמכר יותר ושווה יותר.
אתה מזכיר לי את הסיפור שהיה עם הגאון מטשעבין זצוק"ל שהזכיר פעם בשיעור שלו קושיא מהרש"ש, אחרי השיעור ניגש אליו אחד הבחורים שהיה מהחוג שלא לומדים רש"ש ושאל אותו הרי קושיא זו שואלים עוד כמה למה לרב להזכיר את הקושיא בשם הרש"ש דוקא, אמר לו הגאון מטשעבין נכון, אבל אי אפשר להתעלם מבן אדם שלמד את כל הש"ס בעיון!
 
חלק עליון תַחתִית