מה היה עושה מי שהתברר לו שהוא גוי? [נושא ממוזג]

אריק

משתמש ותיק
מספר יהודים ישבו ודנו ביניהם: מה היו עושים אם לפתע יתברר להם שהם גויים. חלק אמרו שיתגיירו מיד, אחרים אמרו שלא היו מתגיירים, אלא רק היו מקיימים שבע מצוות בני נח, כמו גויים 'טובים', והגר"ש פינקוס אמר: "קודם כל, לפני שאתגייר, הייתי רץ מיד ומקריב קרבן. שהרי בעוד שבימינו יהודי אינו יכול להקריב קרבן לה', אך גוי יכול להקריב קרבן"…

יש כעין זה עוד פנינים מגדולי הדורות, אשמח אם מישהו יזכיר לי
 

בת עין

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...

הלא כתבו התוס' בחגיגה דף יג שמותר לגוי לעסוק רק בשבע מצוות בני נח!
 

HaimL

משתמש ותיק
בת עין אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...
הלא כתבו התוס' בחגיגה דף יג שמותר לגוי לעסוק רק בשבע מצוות בני נח!
נו, וכמה זמן זה לוקח, לא 24 שעות ברצף? 🙂
 
 

בת עין

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בת עין אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...
הלא כתבו התוס' בחגיגה דף יג שמותר לגוי לעסוק רק בשבע מצוות בני נח!
נו, וכמה זמן זה לוקח, לא 24 שעות ברצף? 🙂
לדעתי, לא התירו לו לגוי אלא לעסוק בדברים הנוגעים לו למעשה, אבל לא לפלפל ולחדש ולהעמיק (וודאי שאסור לו להוציא ברכת אברהם ז"כ על שבע מצוות בני נח...)
 
 
בת עין אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...

הלא כתבו התוס' בחגיגה דף יג שמותר לגוי לעסוק רק בשבע מצוות בני נח!

אולי ילמד שלא לשם מצוה.
 

HaimL

משתמש ותיק
אריק אמר:
מספר יהודים ישבו ודנו ביניהם: מה היו עושים אם לפתע יתברר להם שהם גויים. חלק אמרו שיתגיירו 
ישראל דדאיגי במצות חביל גופייהו עכו"ם דלא דאיגי במצות לא או דילמא כיון דאכלין שקצים ורמשים חביל גופייהו
---
אז דבר ראשון - לרוץ לאכול קצת ענבים בלי בדיקה, כדי למנוע הצטננות...
 
 

אליבא דאמת

משתמש חדש
למה זה תשאל לשמי אמר:
בת עין אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...

הלא כתבו התוס' בחגיגה דף יג שמותר לגוי לעסוק רק בשבע מצוות בני נח!

אולי ילמד שלא לשם מצוה.
א"כ מה הועילו חכמים בתקנתם...
 
 

אריק

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
ישראל דדאיגי במצות חביל גופייהו עכו"ם דלא דאיגי במצות לא או דילמא כיון דאכלין שקצים ורמשים חביל גופייהו
---
אז דבר ראשון - לרוץ לאכול קצת ענבים בלי בדיקה, כדי למנוע הצטננות...
או לאכול תותים ותאנים 🍓
 
 
בצעירותי היה דיון כעי"ז בסוגיא דגר קטן בכתובות, למה זה 'זכין', הרי מוטב לו שלא נברא, והביאו המהרש"א שם וכו' וכו',
ובפינת האולם ישב בחור אחד שהגיע לחיזוק [כמדומה מא' מישיבות בריסק], וכשקלט את הדיון קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
עד היום זה חקוק לי בעצמות !!

[לעצם השאלה, ההרגשה האישית שלי, שצריך כאן להגיע לדבריו של מוהרנ"ת מברסלב בליקוטי הלכות. אין לי כעת המקור. לא מצאתי בינתיים תשובה אחרת שתתיישב על הלב. כי אחרי כל הפלפולים - אם עדיף היה לא להיוולד, מה ישמח אותי שנולדתי יהודי ?]
 
אריק אמר:
HaimL אמר:
ישראל דדאיגי במצות חביל גופייהו עכו"ם דלא דאיגי במצות לא או דילמא כיון דאכלין שקצים ורמשים חביל גופייהו
---
אז דבר ראשון - לרוץ לאכול קצת ענבים בלי בדיקה, כדי למנוע הצטננות...
או לאכול תותים ותאנים 🍓


יוצאי אירופא חביל גופייהו בלאו הכי, כמו שהבאתי כאן
 
 
בלויא אמר:
בצעירותי היה דיון כעי"ז בסוגיא דגר קטן בכתובות, למה זה 'זכין', הרי מוטב לו שלא נברא, והביאו המהרש"א שם וכו' וכו',
ובפינת האולם ישב בחור אחד שהגיע לחיזוק [כמדומה מא' מישיבות בריסק], וכשקלט את הדיון קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
עד היום זה חקוק לי בעצמות !!

[לעצם השאלה, ההרגשה האישית שלי, שצריך כאן להגיע לדבריו של מוהרנ"ת מברסלב בליקוטי הלכות. אין לי כעת המקור. לא מצאתי בינתיים תשובה אחרת שתתיישב על הלב. כי אחרי כל הפלפולים - אם עדיף היה לא להיוולד, מה ישמח אותי שנולדתי יהודי ?]

בפשטות המכוון הוא שאחר שנברא, ברוך שלא נברא גוי.
 

נבשר

משתמש ותיק
בת עין אמר:
לדעתי, לא התירו לו לגוי אלא לעסוק בדברים הנוגעים לו למעשה, אבל לא לפלפל ולחדש ולהעמיק (וודאי שאסור לו להוציא ברכת אברהם ז"כ על שבע מצוות בני נח...)
עיין שם במהרש"א שלא התירו ללמדו טעם וסוד המצוות אף בז' מצוות, ועיין במהר"ץ חיות שם.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
בת עין אמר:
הלא כתבו התוס' בחגיגה דף יג שמותר לגוי לעסוק רק בשבע מצוות בני נח
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף נט עמוד א

מיתיבי, היה רבי מאיר אומר: מניין שאפילו נכרי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול - שנאמר אשר יעשה אתם האדם וחי בהם, כהנים לויים וישראלים לא נאמר, אלא האדם. הא למדת: שאפילו נכרי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול! - התם בשבע מצות דידהו.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
האם הצוות שהם מחלוקת בגמ' או בראשונים מותר לו ללמוד או שחייב להחמיר בספק?..

ולגוף הנידון לכאו' יהיה תלוי אם נשמתו עמדה בהר סיני דאז יהיה לו רצון להתגייר ולעשות מצוות למי של עמדה נשמתו בהר סיני.
וכמדומה כך אחד מהגדולים הסביר המעשה שהיה בב' אחים שאחד רצה להתגייר מיד ואחד העדיף לפרוק עול.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
בנציון אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...

אני חושב שיש בזה טעם לפגם. כאילו התפילה היא אילוץ שהיינו שמחים להתפטר ממנו.

כנראה רשב"י וחביריו ועוד שם בגמ' בברכות לא חשבו כמוך
 

HaimL

משתמש ותיק
בלויא אמר:
 קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
דִּבְרֵ֣י חֲכָמִ֔ים בְּנַ֖חַת נִשְׁמָעִ֑ים מִזַּעֲקַ֥ת מוֹשֵׁ֖ל בַּכְּסִילִֽים׃

מנ"ל שהיא ברכת הודאה ושבח, דילמא היא (ח"ו) בכלל מברך על הרעה (?)
 
 
HaimL אמר:
בלויא אמר:
 קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
דִּבְרֵ֣י חֲכָמִ֔ים בְּנַ֖חַת נִשְׁמָעִ֑ים מִזַּעֲקַ֥ת מוֹשֵׁ֖ל בַּכְּסִילִֽים׃

מנ"ל שהיא ברכת הודאה ושבח, דילמא היא (ח"ו) בכלל מברך על הרעה (?)
וכדברכינן בתריה 'שלא עשני עבד'.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
HaimL אמר:
בלויא אמר:
 קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
דִּבְרֵ֣י חֲכָמִ֔ים בְּנַ֖חַת נִשְׁמָעִ֑ים מִזַּעֲקַ֥ת מוֹשֵׁ֖ל בַּכְּסִילִֽים׃

מנ"ל שהיא ברכת הודאה ושבח, דילמא היא (ח"ו) בכלל מברך על הרעה (?)
וכדברכינן בתריה 'שלא עשני עבד'.
ומשו"ה נשי דידן מברכות שעשני כרצונו - דאתרוייהו קאי
 
 

בנציון

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
בנציון אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...

אני חושב שיש בזה טעם לפגם. כאילו התפילה היא אילוץ שהיינו שמחים להתפטר ממנו.

כנראה רשב"י וחביריו ועוד שם בגמ' בברכות לא חשבו כמוך




אז מה אתה חושב, שה' 'דפק אותנו' וציוה עלינו להתפלל ולעשות מצוות למרות שזה לא טוב לנו, ואנחנו נעבעך, לא יכולים להתפטר מזה, והיינו שמחים להיות גויים בשביל זה.
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בלויא כתב: ↑ קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
דִּבְרֵ֣י חֲכָמִ֔ים בְּנַ֖חַת נִשְׁמָעִ֑ים מִזַּעֲקַ֥ת מוֹשֵׁ֖ל בַּכְּסִילִֽים׃

ויען איוב, אין ויען אלא לשון הרמת קול
כשכואב לך אז צועקים
 
בנציון אמר:
עת הזמיר אמר:
בנציון אמר:
אני חושב שיש בזה טעם לפגם. כאילו התפילה היא אילוץ שהיינו שמחים להתפטר ממנו.

כנראה רשב"י וחביריו ועוד שם בגמ' בברכות לא חשבו כמוך
אז מה אתה חושב, שה' 'דפק אותנו' וציוה עלינו להתפלל ולעשות מצוות למרות שזה לא טוב לנו, ואנחנו נעבעך, לא יכולים להתפטר מזה, והיינו שמחים להיות גויים בשביל זה.
היה ע''ז בעבר אשכול מרתק בפורום, ולכאו' שם יש לדון בזה.
 

HaimL

משתמש ותיק
בלויא אמר:
לא הבנתי אם הרב @למה זה תשאל לשמי מסכים איתך או מפריך אותך.
לעצם הענין - אם יש לך באמת הו"א כזו, אז באמת א"י מה לומר לך..
ה' ירחם על כל עמ"י
אם אתה לא יודע מה לומר לי, אז למה כתבת להודיע לי שאינך יודע מה לומר לי? כשתדע, נדבר (אבל רק בנחת)
 
 

HaimL

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
HaimL אמר:
בלויא כתב: ↑ קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
דִּבְרֵ֣י חֲכָמִ֔ים בְּנַ֖חַת נִשְׁמָעִ֑ים מִזַּעֲקַ֥ת מוֹשֵׁ֖ל בַּכְּסִילִֽים׃
ויען איוב, אין ויען אלא לשון הרמת קול
כשכואב לך אז צועקים
כל פטטיא בישין ופטטיא דאורייתא טבין. ממתי כואב כשמדברים בדברי תורה?
 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
בת עין אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הגר''א ארלנגר זצוק''ל אמר שהיה לומד 24 שעות רצוף באין צורך להתפלל וכו'...

הלא כתבו התוס' בחגיגה דף יג שמותר לגוי לעסוק רק בשבע מצוות בני נח!
דעת המהרש"א שעכו,ם הרוצה להתגייר מותר ללמודד מקודם כל ההלכות, ולפי"ז י"ל דלכך נתכוון. אבל רעק"א בשו"ת חולק על המהרש"א
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
עת הזמיר אמר:
HaimL אמר:
בלויא כתב: ↑ קם ממקומו ושאג בקול גדול:
האם אתם נורמלים, וכי לא בירכתם היום 'שלא עשני גוי' ??
דִּבְרֵ֣י חֲכָמִ֔ים בְּנַ֖חַת נִשְׁמָעִ֑ים מִזַּעֲקַ֥ת מוֹשֵׁ֖ל בַּכְּסִילִֽים׃
ויען איוב, אין ויען אלא לשון הרמת קול
כשכואב לך אז צועקים
כל פטטיא בישין ופטטיא דאורייתא טבין. ממתי כואב כשמדברים בדברי תורה?
 

זה הרבה לפני דברי תורה זה הזהות של האדם והמהות שלו.
וחוץ מזה כשאמורא אמר לחבירו רחמנא ליצלן מדעתא דידך על סוגיא של קנין שינוי, בודאי זה נאמר בנחת וברוגע?
 
חלק עליון תַחתִית