עין טובה בתורה כשחבירו 'גונב' ממנו חידושיו

פלוני רגיל לפרסם (בכתב או בעל פה) חידושים שהוא שומע מאחרים, על שמו שלו.
לפעמים הוא קונה את החידושים ב'שינוי', ולפעמים לא...
האם להימנע מלומר לו חידושיך בתורה יש בזה משום עין צרה ח"ו?
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
לענ"ד אין בזה עין צרה, ועי' בתוספתא ב"ק (ז יג) שקראוהו גנב, ועי' בש"ך (חו"מ רצב לה).
 

במבי

משתמש ותיק
רואים מזה שאסתר נזהרה לומר לאחשווירוש על בגתן ותרש בשם מרדכי ומה היא גרמה כתוצאה מזהירות זו שהביאה גאולה לעולם.

אבל מהגמ׳ רואים שכתוב ״ומה אכפת לי, מיניה ומינה יתקלס עילאה״
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
נלענ"ד שמצד האמת בכזה מצב בעל החידוש מקבל יותר שכר כי אין לו את שכר הכבוד בעולם הזה אך כדי להביא גאולה לעולם אין לעשות כן
 

תיובתא

משתמש ותיק
שמעתי מתלמיד הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בשמו:
אמרו דברים שלי בשמכם כמה שאתם רוצים, אבל אל תגידו דברים שלכם בשמי...
 

HaimL

משתמש ותיק
אברהם זינגר אמר:
תיובתא אמר:
שמעתי מתלמיד הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בשמו:
אמרו דברים שלי בשמכם כמה שאתם רוצים, אבל אל תגידו דברים שלכם בשמי...
אני מכיר זאת מהחת"ס.
בדיוק להמחיש את נושא הדיון. מן הסתם הגרש"ז זצ"ל אמר בשם החת"ס זצ"ל, והשומע לא דקדק לומר הדבר בשם אומרו - שאמר בשם אומרו...
 
 

דרופתקי דאורייתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
איכא בשוקא אמר:
לענ"ד אין בזה עין צרה, ועי' בתוספתא ב"ק (ז יג) שקראוהו גנב, ועי' בש"ך (חו"מ רצב לה).

זה שהוא גנב זה ענין אחר,
השאלה האם יש מושג כזה למנוע מלגלות את התורה שלי, לשני, בטענות כאלה, שהרי התורה הק' היא לא שלי, אני 'רק' זוכה לעסוק בה ומחובתי להעבירה הלאה, ואין לי רשות לשמור אותה לעצמי,
חז"ל הפליגו על עין צרה בתורה מטעם זה.

בקיצור, אני אשמח למקור בנושא
 
חלק עליון תַחתִית