השגחה פרטית לעינינו

קושטא

משתמש ותיק
שאלה בפי ועצל אני לבקש בדברי רבותינו או לפחות ברחבי הפורום אחרי תשו' אם יש,​
לאחרונה תעשיית סיפורי המופתים וההשגחה פרטית הפכה למעצמה של ממש,​
וצריך אני רב בזה,​
האם לכל מה שעינינו רואות במציאות ולמה שאומר לבנו ושכלנו 'משועבד' ח''ו הקב''ה,​
דהיינו אם לרבש''ע ומדת דינו ורחמיו הי' חשבון להמית 45 נשמות אז כמובן שעכ''פ לדעת רבותינו כל דבר יש לו חשבון וסיבה למה שייעד הקב''ה ואין שום מקרה כלל, כמו זה שהי' במירון ושהי' יומא דהילולא ושהי' בצורה נוראה כזו וכו' וכו', 
אבל מאן יימר ש''אנחנו'' אמורים לדעת  ולנתח את כל החשבונות והסיבות האלו, הרי יכול להיות שהסיבות האמיתיות הם הפוכות לגמרי ממה שנראה לעינינו,
ואיך בידינו הרשות לומר שזה הי' בגלל זה וזה בגלל זה וכו'
ואטו מה שנראה לנו מחוייב הקב''ה להכניס בסיבתו?
אלא א''כ מבואר בתורה שאמורים אנו ללמוד את הגלאט והפשטות ובאמת לראות את ההשגחה והיכן מבואר דבר זה?​
לדוג' המופתים הקלאסיים הם שהוא התעצבן למה הי' פקק של שעה ובסוף התברר שבכלל הוא הי' באמת צריך לחזור ואם הוא כבר הי' מגיע אזי וכו' וכו' כיד הטובה של בעלי העלונים,
הרי הקב''ה מנהיג את עולמו בדרך הטבע ובהסתר פנים ואם היו הסיפורים האלו אמינים לכו''ע הרי נשלל לגמרי הבחירה וא''כ ע''כ שאין לנו ענין לחשבן ולחשוב את הסיבות אלא רק להאמין בפשטות שכל דבר ממש שקורה בעולם עם כל הפרטי פרטים וכו' הוא ממנו ומהשגחתו,
 

אם למישהו יש מקור ברור לכך שאיני צודק אשמח מאד אם יעמידני על האמת
 ​
 ​
 

בן ראם

משתמש ותיק
קושטא אמר:
אם למישהו יש מקור ברור לכך שאיני צודק אשמח מאד אם יעמידני על האמת
יש חיוב- אם רואה אדם שייסורים באים עליו- יפשפש במעשיו. ונפוץ בש"ס עונשים מסוימים על מה הם באים. וכן ברמב"ם שהמתעלם מכך- הרי זו אכזריות.
אמנם להחליט שכך הוא בוודאי וזו החלטה ש"מחייבת" את הקב"ה כמובן שזו טיפשות. ואתן סימן מובהק בידך- בדוק תמיד האם המוכיח והמסביר מחייב גם את עצמו בהסבריו, או שהוא תולה זאת רק בסרחונם של אחרים. זה כבר יוריד לך 80% מההסברים..
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן ראם אמר:
קושטא אמר:
אם למישהו יש מקור ברור לכך שאיני צודק אשמח מאד אם יעמידני על האמת
יש חיוב- אם רואה אדם שייסורים באים עליו- יפשפש במעשיו. ונפוץ בש"ס עונשים מסוימים על מה הם באים. וכן ברמב"ם שהמתעלם מכך- הרי זו אכזריות.
אמנם להחליט שכך הוא בוודאי וזו החלטה ש"מחייבת" את הקב"ה כמובן שזו טיפשות. ואתן סימן מובהק בידך- בדוק תמיד האם המוכיח והמסביר מחייב גם את עצמו בהסבריו, או שהוא תולה זאת רק בסרחונם של אחרים. זה כבר יוריד לך 80% מההסברים..
אמת, מחוייב לפשפש במעשיו ויסורים הרי כל החפצא שלהם הוא לכפר או לעורר
ואכן יש כל מיני דברים שחז''ל מלמדים שבאים בגלל דברים מיוחדים,

אבל כל מה שקורה במציאות לעינינו מהיכ''ת?
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אני מאוד מתחבר למה שאתה אומר, קשה לי לשמוע סיפורי ישועות. אם אדם עשה מה שצריך וקרתה לו ישועה, מצוין. אבל יש כנגדם אנשים שעשו מה שצריך ובגלל זה כביכול נפגעו. לכן אדם צריך ללכת בתמימות ולעשות את מה שהקב"ה דורש ממנו ולא להאמין שתצמח לו ישועה בגלל זה, אלא שודאי יהיה לו טוב איך שיהיה.
 

בן ראם

משתמש ותיק
חימקו אמר:
קשה לי לשמוע סיפורי ישועות.
נראה לי קצת מוגזם, תסנן מה שנראה לך שטויות. אתה כנראה גם סובל מיהדות הכספומטים, לא חייבים לצרוך אותה.
 

כרם

משתמש ותיק
כל אדם חווה חויה של השגחה פרטית, אבל לעתים נדירות, נאמר פעם בחמש שנים יש מאורע שהוא אומר: השגחה פרטית, לו היה כך וכך היה כך וכך וכדו'. זאת אומרת גילוי של השגחה פרטית.
ועל כן בחויה האישית כל אחד מכיר איזה סיפור או שנים, שהוא בעל המעשה, אבל לא בחיים היומיומיים.
אבל העלונים אוספים את הרגעים הפרטיים האלה מאלפי בני אדם ומצמידים אותם ביחד, ונדמה לקורא כי כל החיים מתנהלים בגילוי מדהים של השגחה פרטית.
תחושה זו אכן מוגזמת היא. אבל מקורה כנ"ל.
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
כרם אמר:
כל אדם חווה חויה של השגחה פרטית, אבל לעתים נדירות, נאמר פעם בחמש שנים יש מאורע שהוא אומר: השגחה פרטית, לו היה כך וכך היה כך וכך וכדו'. זאת אומרת גילוי של השגחה פרטית.
ועל כן בחויה האישית כל אחד מכיר איזה סיפור או שנים, שהוא בעל המעשה, אבל לא בחיים היומיומיים.
אבל העלונים אוספים את הרגעים הפרטיים האלה מאלפי בני אדם ומצמידים אותם ביחד, ונדמה לקורא כי כל החיים מתנהלים בגילוי מדהים של השגחה פרטית.
תחושה זו אכן מוגזמת היא. אבל מקורה כנ"ל.
לכא' לפי הנ''ל אין נפק''מ,
אלא שאתה צודק שסיפור אחד או שנים מובן יותר שהקב''ה מתגלה קצת..
 
 

כהן

משתמש ותיק
קושטא אמר:
אבל מאן יימר ש''אנחנו'' אמורים לדעת  ולנתח את כל החשבונות והסיבות האלו, הרי יכול להיות שהסיבות האמיתיות הם הפוכות לגמרי ממה שנראה לעינינו,
ואיך בידינו הרשות לומר שזה הי' בגלל זה וזה בגלל זה וכו'
ואטו מה שנראה לנו מחוייב הקב''ה להכניס בסיבתו?
אלא א''כ מבואר בתורה שאמורים אנו ללמוד את הגלאט והפשטות ובאמת לראות את ההשגחה והיכן מבואר דבר זה?
זה שיש סיבות זה פשוט ומפורסם בחז"ל, כמו מפני מה נתחייבו ישראל שבאותו הדור כליה מפני שנהנו כו' או מפני שהשתחוו לצלם וכו'.
דוד המלך ראה שמתים 100 בכל יום ותיקן 100 ברכות כנגדם.
וכן הלאה וכן הלאה.
אלא שהדגש הוא על 'אנחנו'. חז"ל ידעו בנבואה או ברוה"ק וכדומה מה הסיבה של כל דבר. אנו לא יודעים וטועים בדדמי.
לדוגמא, בסוף ימי דוד המלך כשהיה רעב בארץ שאל דוד ב' ואמרו לו על שאול ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים.
ופירשו חז"ל על שאול - שלא נספד כהלכה.
וראה זה פלא - מעשה זה היה קרוב ל40!! שנה לאחר פטירת שאול המלך. לדוגמא כמו שנאמר היום שגזירות ליברמן הם בגלל שהבבא סאלי או ר' משה פיינשטיין וכדומה לא נספדו כהלכה. מישהו בכלל חושב בכיוון הזה? אנחנו מקשרים כל דבר למה שהיה אתמול ושלשום.
גם גזירת המן ואחשורש היתה על דבר שהיה לפני 9 שנים, ולפי הדעה שהשתחוו לצלם זה היה הרבה לפני כן.
ומזה רואה שאין לנו כלל את ההסתכלות הנכונה השמיימית לדעת מה זה ועל מה זה.
וזה חלק מהגלות שאין לנו נביאים ולא רוה"ק ולא אורים ותומים וכו'.
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
כהן אמר:
זה שיש סיבות זה פשוט ומפורסם בחז"ל, כמו מפני מה נתחייבו ישראל שבאותו הדור כליה מפני שנהנו כו' או מפני שהשתחוו לצלם וכו'.
דוד המלך ראה שמתים 100 בכל יום ותיקן 100 ברכות כנגדם.
וכן הלאה וכן הלאה.

דבריך נכונים
אבל אני לא התייחסתי ליסורים ופורעוניות שברור שמיועדים לעורר או לכפר כנ''ל
אלא לסתם מופתים וסיפורי השגחה רבים למכביר... כאילו שכל התנהלות העולם וסיבוביו גלוים לנו...
 

משיב דבר

משתמש ותיק
כהן אמר:
קושטא אמר:
אבל מאן יימר ש''אנחנו'' אמורים לדעת  ולנתח את כל החשבונות והסיבות האלו, הרי יכול להיות שהסיבות האמיתיות הם הפוכות לגמרי ממה שנראה לעינינו,
ואיך בידינו הרשות לומר שזה הי' בגלל זה וזה בגלל זה וכו'
ואטו מה שנראה לנו מחוייב הקב''ה להכניס בסיבתו?
אלא א''כ מבואר בתורה שאמורים אנו ללמוד את הגלאט והפשטות ובאמת לראות את ההשגחה והיכן מבואר דבר זה?
זה שיש סיבות זה פשוט ומפורסם בחז"ל, כמו מפני מה נתחייבו ישראל שבאותו הדור כליה מפני שנהנו כו' או מפני שהשתחוו לצלם וכו'.
דוד המלך ראה שמתים 100 בכל יום ותיקן 100 ברכות כנגדם.
וכן הלאה וכן הלאה.
אלא שהדגש הוא על 'אנחנו'. חז"ל ידעו בנבואה או ברוה"ק וכדומה מה הסיבה של כל דבר. אנו לא יודעים וטועים בדדמי.
לדוגמא, בסוף ימי דוד המלך כשהיה רעב בארץ שאל דוד ב' ואמרו לו על שאול ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים.
ופירשו חז"ל על שאול - שלא נספד כהלכה.
וראה זה פלא - מעשה זה היה קרוב ל40!! שנה לאחר פטירת שאול המלך. לדוגמא כמו שנאמר היום שגזירות ליברמן הם בגלל שהבבא סאלי או ר' משה פיינשטיין וכדומה לא נספדו כהלכה. מישהו בכלל חושב בכיוון הזה? אנחנו מקשרים כל דבר למה שהיה אתמול ושלשום.
גם גזירת המן ואחשורש היתה על דבר שהיה לפני 9 שנים, ולפי הדעה שהשתחוו לצלם זה היה הרבה לפני כן.
ומזה רואה שאין לנו כלל את ההסתכלות הנכונה השמיימית לדעת מה זה ועל מה זה.
וזה חלק מהגלות שאין לנו נביאים ולא רוה"ק ולא אורים ותומים וכו'.
אבל מידת מידה כנגד מידה לא בטלה! (יצויין שבקריינא דאיגרתא (בעל הקה"י) כתוב שגם זה נסתר מעמנו בדור ההסתר שלנו).
לדעתי הנושא אינו האם יש סיבה וכו' אלא האם זה תפקיד שלנו לברר למה ה' עשה בידוק כך ובדיוק כך. לא כל דבר שפאשר לדעת מוטל עלינו לדעת. יתכן והידיעה על סיבת העונש אינה חלק ממה שאנו צריכים לדעת ולחפש. 
לנו יש תפקיד להתעורר ולשוב אל ה' ית', בלבב שלם.
 
 

כהן

משתמש ותיק
קושטא אמר:
אבל אני לא התייחסתי ליסורים ופורעוניות שברור שמיועדים לעורר או לכפר כנ''ל
אלא לסתם מופתים וסיפורי השגחה רבים למכביר... כאילו שכל התנהלות העולם וסיבוביו גלוים לנו...
זוהי אותה הנקודה ש'אנו' לא יודעים זאת, אבל בודאי שחז"ל היו יודעים לקשר כל דבר למה הגיע דוקא לאותו אדם ובאותו זמן, ולמה לאחרים אין ישועות, מהי סיבת העיכוב וכו'.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
ככל שאדם עסוק יותר באמונה והשגחה, כך הוא מושגח יותר.
ולפי הבטחון מראים לו שהוא מושגח מד', ועי''ז תתחזק אמונתו בחוש, וכך מתדבק יותר בד' ומייחל לו [משנת אהרן לר''א קוטלר], ובכל דבר הוא יותר מושגח בפרטיות משאר בני אדם וזה שרמזו כדרך שבא לראות כך בא ליראות, [פה קדוש - רות]
וממילא לא ייפלא שאם למאן דהו נראה שאפשר לראות השגחה בחוש פעם בחמש שנים, אצל רעהו זה 5 חודשים, או שבועות, ואילו אצל מי שחי עם אמונה והשגחה = אפילו כל 5 דקות.

פתי מי שלא מאמין!
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
ככל שאדם עסוק יותר באמונה והשגחה, כך הוא מושגח יותר.
ולפי הבטחון מראים לו שהוא מושגח מד', ועי''ז תתחזק אמונתו בחוש, וכך מתדבק יותר בד' ומייחל לו [משנת אהרן לר''א קוטלר], ובכל דבר הוא יותר מושגח בפרטיות משאר בני אדם וזה שרמזו כדרך שבא לראות כך בא ליראות, [פה קדוש - רות]
וממילא לא ייפלא שאם למאן דהו נראה שאפשר לראות השגחה בחוש פעם בחמש שנים, אצל רעהו זה 5 חודשים, או שבועות, ואילו אצל מי שחי עם אמונה והשגחה = אפילו כל 5 דקות.

פתי מי שלא מאמין!
ברור שמושגח יותר !
וע''ז גופא אנו דנים על מה שאנשים ''רואים'', האם באמת זה התפקיד שלנו לראות ולתת טעמים לסיבות?
או רק ''להאמין'' גרידא, ולפעמים אם ממש נעשה לך מופת גדול אזי תתחזק באמונה כנ''ל
וברור שפתי מי שלא מאמין !

ומל' של הגרא''ק משמע קצת כך ש''מראים'' לו,
ומענין שלא מצאת מקור לדבריו גופא,
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
קושטא אמר:
ומענין שלא מצאת מקור לדבריו גופא,
יש מקורות בשפע, ומה צריך יותר מהגמרא המפורסמת על ר' עקיבא והתרנגול, שהגמרא מסבירה בפרוטרוט איך התקיים לעיניהם כל מאי דעביד רחמנא לטב.
אבל המקור הכי חזק הוא המציאות עצמה.
אני לא מחפש מקור שעכשיו יום.
 

ירמיה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
קושטא אמר:
ומענין שלא מצאת מקור לדבריו גופא,
יש מקורות בשפע, ומה צריך יותר מהגמרא המפורסמת על ר' עקיבא והתרנגול, שהגמרא מסבירה בפרוטרוט איך התקיים לעיניהם כל מאי דעביד רחמנא לטב.
אבל המקור הכי חזק הוא המציאות עצמה.
אני לא מחפש מקור שעכשיו יום.
ראה כאן ובכללות האשכול ודומיו.
 
 

חידוד

משתמש ותיק
כרם אמר:
כל אדם חווה חויה של השגחה פרטית, אבל לעתים נדירות, נאמר פעם בחמש שנים יש מאורע שהוא אומר: השגחה פרטית, לו היה כך וכך היה כך וכך וכדו'. זאת אומרת גילוי של השגחה פרטית.
ועל כן בחויה האישית כל אחד מכיר איזה סיפור או שנים, שהוא בעל המעשה, אבל לא בחיים היומיומיים.
אבל העלונים אוספים את הרגעים הפרטיים האלה מאלפי בני אדם ומצמידים אותם ביחד, ונדמה לקורא כי כל החיים מתנהלים בגילוי מדהים של השגחה פרטית.
תחושה זו אכן מוגזמת היא. אבל מקורה כנ"ל.
אם קראת את העלונים הנקראים השגחה פרטית הם במפורש חותרים להפוך ממה שאתה טוען אדרבה לראות השגח"פ על כל צעד ושעל זה המוטו שלהם.
 
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
חידוד אמר:
אם קראת את העלונים הנקראים השגחה פרטית הם במפורש חותרים להפוך ממה שאתה טוען אדרבה לראות השגח"פ על כל צעד ושעל זה המוטו שלהם.

על דא קא בכינא !!!
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
אני רוצה להעיר ע''כ - שמעתי בשם אחד מחסידי חב''ד בשם ר' יואל כהן ע''ה שנפטר מאיתנו לפני זמן לא רב, כך - שהעולם חושבים שזה שחסידות חידשה, שהגשח''פ יש גם על מין הדומם, פירושה - שבאם העברתי שולחן (חפץ דומם) שנמצא במקום מסוים למקום אחר, זה לא בגללי אלא בגלל שכך נקבע בהשגח''פ,
אך האמת היא שהגשח''פ היא יותר מכך - שגם מתי שהנחתי ספר קודש (שהוא חפץ דומם), על גבי שולחן (שהוא חפץ דומם אחר) גם זה נקבע בהשגח''פ!, על אף שלכאורה נראה שהדבר הוא כך, מפני שדומם לא יכול לשלוט על דומם ויכול להזיז אותו ממקומו, בכ''ז זה עצמו - שדומם לא יכול לשלוט על דומם אחר את זאת קבע הקב''ה ונמצא א''כ שגם זה הוא בהשגח''פ.
הדברים קצת עמוקים וצריך לחשוב עליהם, אבל זה בכללות העניין.
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
קושטא אמר:
ומענין שלא מצאת מקור לדבריו גופא,
יש מקורות בשפע, ומה צריך יותר מהגמרא המפורסמת על ר' עקיבא והתרנגול, שהגמרא מסבירה בפרוטרוט איך התקיים לעיניהם כל מאי דעביד רחמנא לטב.
אבל המקור הכי חזק הוא המציאות עצמה.
אני לא מחפש מקור שעכשיו יום.

אני לא מבין על מה אתה חולק עלי ברור שהקב''ה מנהיג את העולם על כל פרטי פרטיו כנ''ל ואני לא צריך את ראיותך לזה,
[ואגב, מענין אם יש לך עדיין 'בחירה'], הרי גם אתה מודה שלא כל מסקנה שאנו רואים בעינינו היא בהכרח אמיתית וברור שלא מחייבת את הקב''ה שיכניס את זה בסיבותיו,  וא''כ מה ה''מחייב'' לנתח ולחשוב מה הסיבה לכל דבר שסובב אותנו?

ואה''נ יכול להיות שדברים ממש שקופים וגלויים כמו הסיפור של ר''ע כן ניתן לראות או שהי' זה סיפור א' מני...

אבל שוב מה הפשט בזה אם זה נכון, 


[במחיכ''ת הגדולה משאלתך אני רואה שלא הבנת אותי נכון, לא חיפשתי מקורות שהקב''ה מנהיג את כל העולם, ומהסיפור הזה לא התבאר כלל להדיא שזהו תפקידינו אלא א''כ הגמ' מספרת לנו את הסיפור ללמדנו שצריך לראות מופתים על כל דבר? פשטות הגמ' קמ''ל את עצם הענין שכל מה דעביד ה' לטב עביד כמו שרואים כאן,,]
 

להשיג

משתמש ותיק
@קושטא קאמרת
על מי בדיוק אתה שואל?
אתה רואה מי מגדו"י שמדברים כך?
יש בסגנון הזה בדברי רבותינו ראשונים ואחרונים זצוק"ל ושיבלח"א?

בעוד שבשיח השולט היום זה (ועוד כמה נושאים כיו"ב) תופסים את המקום העיקרי בתפיסת המחשבה היהודית!

לא נראה שיש מנוס מלבחור באחד הצדדים.
ולדידי הבחירה ברורה.
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
להשיג אמר:
@קושטא קאמרת
על מי בדיוק אתה שואל?
אתה רואה מי מגדו"י שמדברים כך?
יש בסגנון הזה בדברי רבותינו ראשונים ואחרונים זצוק"ל ושיבלח"א?

בעוד שבשיח השולט היום זה (ועוד כמה נושאים כיו"ב) תופסים את המקום העיקרי בתפיסת המחשבה היהודית!

לא נראה שיש מנוס מלבחור באחד הצדדים.
ולדידי הבחירה ברורה.
התורה שלנו לא משתנה ולא נקבעת ע''י 'בחירות' !!

ודנתי לגופו של ענין ובדר''כ לכלל ישראל יש חוש ריח מאד מאד מפותח...
 
 

להשיג

משתמש ותיק
קושטא אמר:
להשיג אמר:
@קושטא קאמרת
על מי בדיוק אתה שואל?
אתה רואה מי מגדו"י שמדברים כך?
יש בסגנון הזה בדברי רבותינו ראשונים ואחרונים זצוק"ל ושיבלח"א?

בעוד שבשיח השולט היום זה (ועוד כמה נושאים כיו"ב) תופסים את המקום העיקרי בתפיסת המחשבה היהודית!

לא נראה שיש מנוס מלבחור באחד הצדדים.
ולדידי הבחירה ברורה.
התורה שלנו לא משתנה ולא נקבעת ע''י 'בחירות' !!

ודנתי לגופו של ענין ובדר''כ לכלל ישראל יש חוש ריח מאד מאד מפותח...
 
אני לגמרי מסכים עם דבריך.
לא נמצא בכל דברי רבותינו (זצ"ל ושיבדלח"א מכל העדות והחוגים מה שאני מכיר) דיבורי אמונה בסגנון המצוי כיום של סיפורי ישועות ומופתים וודאי להפוך את זה לעיקר.

התורה שלנו לא נקבעת ע"פ בחירות, וגם לא על פי 'חוש ריח'
ו"כלל ישראל" ברובו, צריך לפרוץ בבכי כשנתבונן על חוש הריח שלו.. (רוב כלל ישראל אינם שומתומ"צ)

ובאוזני שמעתי ממרן הגראי"ל זצ"ל שדחה סגנון דיבורים כאלו שמי שיעשה כך וכך ירוויח וכו'.

סוף דבר, דעתי העקרונית כדעתך שעוררת בפתיחת האשכול.
 

חימקו

משתמש ותיק
לפעמים אדם חושב שזה שהוא מתפלל לה' ותולה על הקורה עמו הן לטוב והן לרע, בהשגחה פרטית. והפסוק בישעיהו שקראנו בהפטרה השבוע צועק לעומתו 'ובפרשכם כפיכם אעלים עיני מכם גם כי תרבו תפילה אינני שמע'
 

להשיג

משתמש ותיק
ועוד, לא רק שלא מצאנו בסגנון הזה.
אלא זה סותר את מה שכן מקובלנו בעיקר התפיסה שיש הסתר והעלמה, והמציאות מכסה ומעלימה על המציאות הרצויה וכו'
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
חידוד אמר:
כרם אמר:
כל אדם חווה חויה של השגחה פרטית, אבל לעתים נדירות, נאמר פעם בחמש שנים יש מאורע שהוא אומר: השגחה פרטית, לו היה כך וכך היה כך וכך וכדו'. זאת אומרת גילוי של השגחה פרטית.
ועל כן בחויה האישית כל אחד מכיר איזה סיפור או שנים, שהוא בעל המעשה, אבל לא בחיים היומיומיים.
אבל העלונים אוספים את הרגעים הפרטיים האלה מאלפי בני אדם ומצמידים אותם ביחד, ונדמה לקורא כי כל החיים מתנהלים בגילוי מדהים של השגחה פרטית.
תחושה זו אכן מוגזמת היא. אבל מקורה כנ"ל.
אם קראת את העלונים הנקראים השגחה פרטית הם במפורש חותרים להפוך ממה שאתה טוען אדרבה לראות השגח"פ על כל צעד ושעל זה המוטו שלהם.
ובפרט בקו הטלפון שלהם שמה שמובן בעלון זה המבחר שבמבחר מהסיפורים הנאמרים שם בקו.
 
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
בעצם העניין ידועים דברי חז'''ל על הפסוק בעניין בז לדבר יחבל לו לגבי דוד המלך שבגדים לא חיממו אותו מפני שגזר מעילו דשאול
ולמדו חכמי המוסר שבכל דבר, אם אדם לא מאמין בערך של הדבר אז אין סיכוי שהדבר ישפיע עליו למשל בתורה
וה''נ בנ''ד
 

דניאלי

משתמש ותיק
לא זכיתי להבין מה כואב פה ומה הבעיה לנסות לחבר את הנסיבות הפשוטות
וכי יש ענין לעצום את העיניים כדי לומר שהכל בהסתר פנים ובהעלמה ואנחנו לא מבינים כלום
מצטער, אבל אני לא לגמרי מאמין שהנושא הזה מגיע ממקום טוב וממקום של יידישקייט ו'דאגה לאמונה'...
ואדרבה אם מדברים על מקובלנו, אז כן, מקובלנו מרבותינו שבכל דבר ראו את יד ה' ואיך הקב"ה חושב עלינו בכל פרט ופרט.
זה נכון שא"א לקבוע מסמרות בשום דבר, למה ועל מה, אבל אם אחד מאחר את האוטובוס ורואה שהוא רק הרויח בזה, או אם אחד עשה עבירה וראה מיד שהפסיד מזה, וכן אם סתם ויתר על חלק מהתפילה וראה בעיניו שלא הרויח כלום, נתן צדקה וראה מיד ישועה וכל הרבה כה"ג מעשים שבכל יום שקורים אצל כל אחד.
אז למה לעצום את העינים ולומר: לא, זה לא בגלל זה, הכל הסתר פנים.
אם זה לא נקרא כופר בטובתו של מקום, אז מה זה כן!  
 

דניאלי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
לפעמים אדם חושב שזה שהוא מתפלל לה' ותולה על הקורה עמו הן לטוב והן לרע, בהשגחה פרטית. והפסוק בישעיהו שקראנו בהפטרה השבוע צועק לעומתו 'ובפרשכם כפיכם אעלים עיני מכם גם כי תרבו תפילה אינני שמע'
אני מזועזע מהדברים!
אתה באמת חושב שתפלה בזמננו אינה משפיעה?
הכל בדרך הטבע?
עזב ד' את הארץ?
רק שלא יתפללו מחר לא תצא בצבאותינו ר"ל....

 
 
 

קושטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
דניאלי אמר:
לא זכיתי להבין מה כואב פה ומה הבעיה לנסות לחבר את הנסיבות הפשוטות
וכי יש ענין לעצום את העיניים כדי לומר שהכל בהסתר פנים ובהעלמה ואנחנו לא מבינים כלום

מצטער שאני לא מתבטא בפשטות בפשטות ודבריי אינם מובנים כ''כ

ברור שלא צריך לעצום את העינים,
ואפשר תמיד להסתפק הרי הקב''ה הוא א''ס ולא שייך להשגותינו כלל ואיך באים אנו וכבר מפענחים ומנתחים את כל חשבונותיו
להסיק מסקנות וכל אחד מספר שבגלל זה נגרם לו כך וכו' ע''ז בא הספק האם זהו תפקידינו?

ואכן יש דברים שהם ממש שקופים אבל לא במסות שמיצרים היום העלונים,
ואין לי שום בעי' שאנשים תמימים שצריכים 'חיזוק' באמונה יתחזקו בזה
אבל שאלתי האם זה נכלל באיזה מצוה כמו בטחון\אמונה?
הרי בכל ענין אין לנו חיוב לדעת חשבונות שמים ומאי שנא הכא?
 
חלק עליון תַחתִית