למה אני לא שמח בסיום מסכת?

שלו'

משתמש ותיק
שאלה זו כואבת ומציקה לי הרבה שנים,
גם מסכת שלמדתי לא בשטחיות,
גם מסכת שלמדתי עם חזרות,
גם מסכת ארוכה,
כשאני מגיע לסיום -
לא מרגיש שום דבר מיוחד.

מהו החסרון העמוק שמעכב אותי?

הבו עצה!
 

שירת העשבים

משתמש ותיק
זה לא רק אצלך...
ולגוף הדבר, נראה לי שזה מטעם שההרגשה היא שאמנם סיימתי מסכת זו, אבל נשאר לי את כל התורה,
וההרגשה היא ש"אפס קצהו תראה ואותו לא תראה", ולכן יש הרגשה שעוד לא קניתי איזה קנין רציני.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
אני לא מכיר אותך אבל אולי אתה אמנם מעמיק אך לא עובד על לזכור את החומר שהוא משמח מאוד
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
מה אתה מצפה? לראות מלאכים? שמחה זה הסיפוק שיש לך מההישג, ואני מאמין שזה יש לך.
ככלל, כל שמחה וכדו' שמתכננים ומצפים לה מראש, ומנסים למשש את השמחה ולבחון האם אני שמח עכשיו, סופה אכזבה. שמעתי פעם מהרב יעקבסון, שהרבה מתלוננים אצלו, למה דוקא בחתונה הם מרגישים לפעמים היפך שמחה. לדעתי לא צריך לצפות לכלום, והסיפוק הטבעי שיש ברגע שמסיימים וכדו' הוא השמחה, גם אם לא רואים מלאכים.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אולי יעזור לרדת יותר להלכה. זה לא תמיד שייך בכל מסכת. אבל במסכתות שזה כן שייך (ברכות שבת נדה חולין וכו'), לכאורה זה יהיה סיפוק רב ושמחה גדולה לסיים אותה עם ידיעות הלכתיות שבה, באופן שאפשר ליישם את הידע ביום יום.
 

0548415779

משתמש ותיק
לדעתי אין לך משמעות ב'סיום' ומה לי אמצע מה לי סוף, לומדים ושמחים.
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
0548415779 אמר:
לדעתי אין לך משמעות ב'סיום' ומה לי אמצע מה לי סוף, לומדים ושמחים.
אני חושב שיש צדק בדבריך. [אם כי יתכן גם צירוף של חוסר ידיעה כמו שהעירו כאן].

יש לך מה לבאר בנושא, מדוע באמת הסיום - הסוף חשוב במיוחד?
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
באמת לשון הגמרא בשבת הוא כד שלים צורבא מרבנן מסכתא, ולא כד סיים.
ו'שלים' היינו לשון שלמות.
ואפשר בזה תלויה השמחה.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משהו שלא שמח בחתונה של הבת שלו ולא פתח על זה אשכול ב'פורום לתורה'.

לפחות הלך להתיעץ עם ת''ח הבקי בנבכי הנפש לראות מה לא בריא אצלו?

אם לא, תציע לו להרשם. כאן זה חינמי ואנונימי.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שלו' אמר:
0548415779 אמר:
לדעתי אין לך משמעות ב'סיום' ומה לי אמצע מה לי סוף, לומדים ושמחים.
אני חושב שיש צדק בדבריך. [אם כי יתכן גם צירוף של חוסר ידיעה כמו שהעירו כאן].

יש לך מה לבאר בנושא, מדוע באמת הסיום - הסוף חשוב במיוחד?
 
שמעתי פעם מהגראי"ל שטיינמן זצוק"ל (לפני כמה שנים כשהבאתי את בני נ"י אצלו לברכה כשסיים פעם ראשונה ללמוד מסכת שלמה ונבחן על כולו), שבאמת אנו צריכים לדעת את כל הש"ס, אבל חכמנו עשו לנו חסד, שחילקו את הש"ס למסכתות מסכתות, כדי שנוכל לשמוח על סיום מסכת, שיש בו שלימות מסויימת, למרות שלא סיים את כל הש"ס. ואחרי כל מסכת שאנו מסיימים, ויודעים אותו, רואים אנו שאנו יכולים לקנות דברים בשלמותם, וזה נותן לנו חיזוק להמשיך לקראת השלמת ידיעת כל הש"ס.
ע"כ דברי מרן הגראי"ל זצוק"ל.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
שלו' אמר:
שאלה זו כואבת ומציקה לי הרבה שנים,
גם מסכת שלמדתי לא בשטחיות,
גם מסכת שלמדתי עם חזרות,
גם מסכת ארוכה,
כשאני מגיע לסיום -
לא מרגיש שום דבר מיוחד.

מהו החסרון העמוק שמעכב אותי?

הבו עצה!
מה אתה כן מרגיש?
מה אתה מצפה להרגיש?
איזה דברים בחיים גורמים לך להרגיש שמח או מרוצה?
אולי אתה פרפקטציוניסט? אולי ציפיות גבוהות מידי?
אולי צריך להשקיע קצת ב''יומא טבא לרבנן'' בשביל לעורר את השמחה?

מה אחרים מרגישים?
החסרון שלך הוא רוחני או בתכונות הנפש?
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משהו שלא שמח בחתונה של הבת שלו ולא פתח על זה אשכול ב'פורום לתורה'.

שיהיה במזל טוב, בניין עדי עד. לא כולם חייבים להיות להיות כמוהו
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משהו שלא שמח בחתונה של הבת שלו ולא פתח על זה אשכול ב'פורום לתורה'.
תפנה אותו לפסיכולוג דחוף

אם כי יכול להיות שבתו לא הלכה בדרכיו ה"י ואז זה מובן
אבל בד"כ כזה מקרה מצריך טיפול  
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
שואל כעניין אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משהו שלא שמח בחתונה של הבת שלו ולא פתח על זה אשכול ב'פורום לתורה'.
תפנה אותו לפסיכולוג דחוף

אם כי יכול להיות שבתו לא הלכה בדרכיו ה"י ואז זה מובן
אבל בד"כ כזה מקרה מצריך טיפול  
חדש לך המושג קאלטער'ס? נראה לך שהוא היה עצוב? וודאי שלא, אלא מאי, לא חזה פרצי שמחה כאנשים רגשיים, לא קרה כלום!
ובעניין סיום מסכת עדיין לא הוברר מה כן מרגיש, כלום ממש, או שמרגיש "נחמד" ותו לא, יש הבדל.
 
 

ובכן

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משהו שלא שמח בחתונה של הבת שלו ולא פתח על זה אשכול ב'פורום לתורה'.

לפחות הלך להתיעץ עם ת''ח הבקי בנבכי הנפש לראות מה לא בריא אצלו?

אם לא, תציע לו להרשם. כאן זה חינמי ואנונימי.
ויש כאן הרבה פסיכולוגים...
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
שלו' אמר:
שאלה זו כואבת ומציקה לי הרבה שנים,
גם מסכת שלמדתי לא בשטחיות,
גם מסכת שלמדתי עם חזרות,
גם מסכת ארוכה,
כשאני מגיע לסיום -
לא מרגיש שום דבר מיוחד.

מהו החסרון העמוק שמעכב אותי?

הבו עצה!
כמוני כמוך.
רק שאני לא מרגיש שזה בעייה. 
אולי אם אני ילמד מסכת ממש בע"פ, יהיה לי שמחה גדולה. (היה לי שמחה גדולה מאוד כשלמדתי משניות בע"פ, ואני מניח שגמ' תהיה דומה)
 
 
 
שלו' אמר:
שאלה זו כואבת ומציקה לי הרבה שנים,
גם מסכת שלמדתי לא בשטחיות,
גם מסכת שלמדתי עם חזרות,
גם מסכת ארוכה,
כשאני מגיע לסיום -
לא מרגיש שום דבר מיוחד.

מהו החסרון העמוק שמעכב אותי?

הבו עצה!
אשריך שאתה זוכה לסיים מסכתות. כן תזכה ללמוד ספרים אחרים ולסיימם ללמוד וללמד לשמור ולעשות וכו'.

השמחה במצוות לא אמורה להיות מאליה, זו עבודה של התבוננות בערך ויוקר המצוות והנקודות הטובות שלנו.
מטבע הדברים אנשים לא נוטים להיות שמחים בחלקם. טבע האדם לראות את החסרון.
מסתמא אנחנו חושבים אם היינו מקבלים מליון דולר זה היה משמח אותנו מאד, אבל המציאות שאנשים מליונרים אינם שמחים יותר בחייהם, כפי שרואים בחוש.
עלינו להתבונן ולחשוב ולשים לב על יוקר הטוב שאנו עושים. לשמוח בכל יום על עצם היותנו יהודים, ועוד יותר על הזכות לקיים כל מצווה, ובפרט ת"ת שהיא כנגד כולם ראוי לשמוח מאד מאד על כל זכיה ללמוד אפילו שורה אחת, שזה נצח נצחים, עאכו"כ לסיים מסכת!!!
צריך לעשות מעשים כדי לגרום לעצמנו לשמוח בכל זה ובכלל. כי טבע האדם, שיסודו מעפר, להימשך לעצבות.
ואכן רואים שנוהגים בסיום מסכת, לא רק סתם "לשמוח", אלא לעשות מעשה של שמחה. לשתות לחיים לפחות, ויש מי שמקפידים לעשות סעודה (וכמו שנוהגים בשיעורי דף היומי ובישיבות), וביותר מי שלא זוכה לדבר כזה בקלות וכל זמן קצר. (וגם מי שמרבה לסיים מסכתות במהירות, עכ"פ כשמסיים הש"ס עושה סעודה גדולה)
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
שואל כעניין אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משהו שלא שמח בחתונה של הבת שלו ולא פתח על זה אשכול ב'פורום לתורה'.
תפנה אותו לפסיכולוג דחוף

אם כי יכול להיות שבתו לא הלכה בדרכיו ה"י ואז זה מובן
אבל בד"כ כזה מקרה מצריך טיפול  


שום טיפול. קורה במשפחות הכי טובות.
 
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
שואל כעניין אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מכיר משהו שלא שמח בחתונה של הבת שלו ולא פתח על זה אשכול ב'פורום לתורה'.
תפנה אותו לפסיכולוג דחוף

אם כי יכול להיות שבתו לא הלכה בדרכיו ה"י ואז זה מובן
אבל בד"כ כזה מקרה מצריך טיפול  


שום טיפול. קורה במשפחות הכי טובות.

בסביבתי הקרובה לא ראיתי אף פעם, זה מאוד מוזר
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
שואל כעניין אמר:
קדמא ואזלא אמר:
שואל כעניין אמר:
תפנה אותו לפסיכולוג דחוף

אם כי יכול להיות שבתו לא הלכה בדרכיו ה"י ואז זה מובן
אבל בד"כ כזה מקרה מצריך טיפול  


שום טיפול. קורה במשפחות הכי טובות.

בסביבתי הקרובה לא ראיתי אף פעם, זה מאוד מוזר
לא יודע על סביבתך הקרובה, אבל בהכירי אנשים שמתעסקים בענינים האלו, אני יודע שזה דבר נפוץ ולא נדיר, ואינו מצביע על בעיה מיוחדת.
 
 
אני משער שהוא התחייב הרבה כסף, שאין לו.
הצער והדאגה מהחובות לא נתן לו לשמוח בחתונה.

לא נושא האשכול, ודובר בזה רבות, אז לא אומר יותר מזה.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אני משער שהוא התחייב הרבה כסף, שאין לו.
הצער והדאגה מהחובות לא נתן לו לשמוח בחתונה.

לא נושא האשכול, ודובר בזה רבות, אז לא אומר יותר מזה.

אם זוהי השערתך, אם כן יש לענות ל @שלו' כי זוהי אולי גם בעייתו, שמרוב חובות שלקח ע"ע בלימוד, לא יכול לשמוח.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
שירת העשבים אמר:
זה לא רק אצלך...
ולגוף הדבר, נראה לי שזה מטעם שההרגשה היא שאמנם סיימתי מסכת זו, אבל נשאר לי את כל התורה,
וההרגשה היא ש"אפס קצהו תראה ואותו לא תראה", ולכן יש הרגשה שעוד לא קניתי איזה קנין רציני.


ההרגשה הזו היא לאו דווקא בגלל שהתורה ארוכה מני ים, כלומר מחמת שאר כל התורה.
אלא במסכת זו גופה,
מה נשאר לי מזה?
מה אני זוכר?
וכמו שכתבו כאן כמה רבנים.
אולם נ"ל שהשמחה צריכה להיות על עצם הלימוד, עוד התקרבות לנותן התורה, עוד שעות של טהרה, והרי אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות.
זה השמחה ב'סיום', אמנם איני זוכר את החומר כ"כ, אולם הנה הגעתי לשלב הגמר, כ"כ הרב יגיעה ועמל. 
 
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אני משער שהוא התחייב הרבה כסף, שאין לו.
הצער והדאגה מהחובות לא נתן לו לשמוח בחתונה.

לא נושא האשכול, ודובר בזה רבות, אז לא אומר יותר מזה.

אם זוהי השערתך, אם כן יש לענות ל @שלו' כי זוהי אולי גם בעייתו, שמרוב חובות שלקח ע"ע בלימוד, לא יכול לשמוח.
וכי ר' חיים לא שמח בלימודו?? אתמהה
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
שואל כעניין אמר:
השפל באמת אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אני משער שהוא התחייב הרבה כסף, שאין לו.
הצער והדאגה מהחובות לא נתן לו לשמוח בחתונה.

לא נושא האשכול, ודובר בזה רבות, אז לא אומר יותר מזה.

אם זוהי השערתך, אם כן יש לענות ל @שלו' כי זוהי אולי גם בעייתו, שמרוב חובות שלקח ע"ע בלימוד, לא יכול לשמוח.
וכי ר' חיים לא שמח בלימודו?? אתמהה
לא כל אחד הוא ר' חיים. וכי אתה שמח בלימודך כשם שר' חיים שמח?
ואכן נכון כי גישה כזו ללימוד אינה נכונה, אך מ"מ יתכן זה טעמו של פותח האשכול, וממילא אולי בזכות דברי יתקיים בו "אין שמחה כהתרת הספיקות"
 
 
שואל כעניין אמר:
השפל באמת אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אני משער שהוא התחייב הרבה כסף, שאין לו.
הצער והדאגה מהחובות לא נתן לו לשמוח בחתונה.

לא נושא האשכול, ודובר בזה רבות, אז לא אומר יותר מזה.

אם זוהי השערתך, אם כן יש לענות ל @שלו' כי זוהי אולי גם בעייתו, שמרוב חובות שלקח ע"ע בלימוד, לא יכול לשמוח.
וכי ר' חיים לא שמח בלימודו?? אתמהה
 

אדרבה דווקא מפני שהוא כן שמח בלימודו - זה מה שנותן לו את הכח לקחת עוד "חובות"...
 
חלק עליון תַחתִית