יצחק אלחנן שמאלה???

יצחק ב

משתמש ותיק
לפי"ז יוצא שרוב עם ישראל כל הבעלי בתים העגלונים הפשוטים החנוונים וכו' וכו'
יקבלו גיהנם ע"ז שלא היו הח"ח או לכל הפחות בדרגה גבוהה יותר?
וביותר בצירוף מה שלימד החזו"א ש(כמעט) כל א' יכול להיות גדול בישראל.

אני תמיד ידעתי שעל עבירות מקבלים גיהנם ולא על מה שלא עשה יותר מצוות.

מסילת ישרים פ"ד
הנה יש מהפתאים המבקשים רק להקל מעליהם, שיאמרו, למה נייגע עצמנו בכל כך חסידות ופרישות, הלא די לנו שלא נהיה מהרשעים הנידונים בגיהנם.
אנחנו לא נדחוק עצמנו ליכנס בגן עדן לפני ולפנים. אם לא יהיה לנו חלק גדול, יהיה לנו חלק קטן. אנו די לנו בזה, ולא נכביד על משאנו בעבור זאת.

אמנם שאלה אחת נשאל מהם: היוכלו כל כך על נקלה לסבול בעולם הזה החולף, לראות אחד מחבריהם מכובד ומנושא יותר מהם ומושל עליהם וכל שכן אחד מעבדיהם או מן העניים הנבזים ושפלים בעיניהם ולא יצטערו ולא יהיה דמם רותח בקרבם? לא, ודאי!
כי הנה עינינו הרואות: כל עמל האדם, להנשא על כל מי שיוכל ולשים מקומו בין הרמים יותר, כי היא קנאת איש מרעהו. ואם יראה חברו מתרומם והוא נשאר שפל, ודאי שמה שיסבול הוא מה שיוכרח לסבלו, כי לא יוכל למנוע, ולבבו יתעשש בקרבו.
 מעתה, אם כך קשה עליהם להיות שפלים מזולתם במעלות המדומות והכוזבות, שאין השפלות בם אלא לפנים, ולא ההנשא אלא שוא ושקר, איך יוכלו לסבול שיראו עצמם שפלים יותר מאותם האנשים עצמם אשר הם עתה שפלים מהם. וזה במקום המעלה האמיתית והיקר הנצחי, שאף על פי שעכשו אין מכירים אותו ואת ערכו, על כן לא יחושו אליו, אבל בזמנו, ודאי שיכירוהו לאמיתו לצערם ולבשתם, ודאי שלא יהיה להם זה אלא צער גדול ונצחי.

מוכח מהנ"ל שאין לאדם גיהנם אם יכל להיות בדרגא יותר גבוהה.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
הבושה מפני חבריו לראות להיכן היה יכול להגיע היא גם סוג של גהנום כמבואר בספרי בעלי המוסר.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
אתה מסתפק האם מי שלא עשה מצוה קיומית (להוציא חיובית) מקבל גיהנם?
לענין ציצית נאמר שבעידנא דריחתא מענישים, ז"א שיש ע"ז תביעה מסויימת.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
יצחק ב אמר:
לפי"ז יוצא שרוב עם ישראל כל הבעלי בתים העגלונים הפשוטים החנוונים וכו
לפי מה? היית בשמים וראית מה הדין שם?
ידוע כבר מה שצווח הגרא"י סולוביצ'יק על אותם בחורים שיתבעו מהם בשמיים היכן הנעלים היפות שיכלו להכין או הארון הנאה שיכלו ליצור...
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
לפי"ז יוצא שרוב עם ישראל כל הבעלי בתים העגלונים הפשוטים החנוונים וכו' וכו'
יקבלו גיהנם ע"ז שלא היו הח"ח או לכל הפחות בדרגה גבוהה יותר?
וביותר בצירוף מה שלימד החזו"א ש(כמעט) כל א' יכול להיות גדול בישראל.

אני תמיד ידעתי שעל עבירות מקבלים גיהנם ולא על מה שלא עשה יותר מצוות.

מסילת ישרים פ"ד
הנה יש מהפתאים המבקשים רק להקל מעליהם, שיאמרו, למה נייגע עצמנו בכל כך חסידות ופרישות, הלא די לנו שלא נהיה מהרשעים הנידונים בגיהנם.
אנחנו לא נדחוק עצמנו ליכנס בגן עדן לפני ולפנים. אם לא יהיה לנו חלק גדול, יהיה לנו חלק קטן. אנו די לנו בזה, ולא נכביד על משאנו בעבור זאת.

אמנם שאלה אחת נשאל מהם: היוכלו כל כך על נקלה לסבול בעולם הזה החולף, לראות אחד מחבריהם מכובד ומנושא יותר מהם ומושל עליהם וכל שכן אחד מעבדיהם או מן העניים הנבזים ושפלים בעיניהם ולא יצטערו ולא יהיה דמם רותח בקרבם? לא, ודאי!
כי הנה עינינו הרואות: כל עמל האדם, להנשא על כל מי שיוכל ולשים מקומו בין הרמים יותר, כי היא קנאת איש מרעהו. ואם יראה חברו מתרומם והוא נשאר שפל, ודאי שמה שיסבול הוא מה שיוכרח לסבלו, כי לא יוכל למנוע, ולבבו יתעשש בקרבו.
 מעתה, אם כך קשה עליהם להיות שפלים מזולתם במעלות המדומות והכוזבות, שאין השפלות בם אלא לפנים, ולא ההנשא אלא שוא ושקר, איך יוכלו לסבול שיראו עצמם שפלים יותר מאותם האנשים עצמם אשר הם עתה שפלים מהם. וזה במקום המעלה האמיתית והיקר הנצחי, שאף על פי שעכשו אין מכירים אותו ואת ערכו, על כן לא יחושו אליו, אבל בזמנו, ודאי שיכירוהו לאמיתו לצערם ולבשתם, ודאי שלא יהיה להם זה אלא צער גדול ונצחי.

מוכח מהנ"ל שאין לאדם גיהנם אם יכל להיות בדרגא יותר גבוהה.
תמיד טענתי שזה אינו נכון.
ויש בישיבות עשרות סיפורים לא נכונים תורנית, אבל הרבה זה תלוי במה יחזק את הבחורים וכו', מה לעשות נושא כאוב.
 
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
לפי"ז יוצא שרוב עם ישראל כל הבעלי בתים העגלונים הפשוטים החנוונים וכו' וכו'
יקבלו גיהנם ע"ז שלא היו הח"ח או לכל הפחות בדרגה גבוהה יותר?
וביותר בצירוף מה שלימד החזו"א ש(כמעט) כל א' יכול להיות גדול בישראל.

אני תמיד ידעתי שעל עבירות מקבלים גיהנם ולא על מה שלא עשה יותר מצוות.

מסילת ישרים פ"ד
הנה יש מהפתאים המבקשים רק להקל מעליהם, שיאמרו, למה נייגע עצמנו בכל כך חסידות ופרישות, הלא די לנו שלא נהיה מהרשעים הנידונים בגיהנם.
אנחנו לא נדחוק עצמנו ליכנס בגן עדן לפני ולפנים. אם לא יהיה לנו חלק גדול, יהיה לנו חלק קטן. אנו די לנו בזה, ולא נכביד על משאנו בעבור זאת.

אמנם שאלה אחת נשאל מהם: היוכלו כל כך על נקלה לסבול בעולם הזה החולף, לראות אחד מחבריהם מכובד ומנושא יותר מהם ומושל עליהם וכל שכן אחד מעבדיהם או מן העניים הנבזים ושפלים בעיניהם ולא יצטערו ולא יהיה דמם רותח בקרבם? לא, ודאי!
כי הנה עינינו הרואות: כל עמל האדם, להנשא על כל מי שיוכל ולשים מקומו בין הרמים יותר, כי היא קנאת איש מרעהו. ואם יראה חברו מתרומם והוא נשאר שפל, ודאי שמה שיסבול הוא מה שיוכרח לסבלו, כי לא יוכל למנוע, ולבבו יתעשש בקרבו.
 מעתה, אם כך קשה עליהם להיות שפלים מזולתם במעלות המדומות והכוזבות, שאין השפלות בם אלא לפנים, ולא ההנשא אלא שוא ושקר, איך יוכלו לסבול שיראו עצמם שפלים יותר מאותם האנשים עצמם אשר הם עתה שפלים מהם. וזה במקום המעלה האמיתית והיקר הנצחי, שאף על פי שעכשו אין מכירים אותו ואת ערכו, על כן לא יחושו אליו, אבל בזמנו, ודאי שיכירוהו לאמיתו לצערם ולבשתם, ודאי שלא יהיה להם זה אלא צער גדול ונצחי.

מוכח מהנ"ל שאין לאדם גיהנם אם יכל להיות בדרגא יותר גבוהה.
מתפלא אני עליך נורא נוראות ...

איך הבנתך מסיפור של מו"ר הגרב"מ אזרחי שליט"א הבנת שכל העגלוניןם יקבלו גיהנם ...
בדיוק אבל ההפך (פום פאקרט) דווקא מרן רשכבה"ג ר' יצחק אלחנן ספקטור דווקא הוא היה יכול לאבד את עולמו אם היה סנדלר או נגר או עגלון ... אבל שאר העגלונים וודאי שאם יעשו את תכליתם בנאנמנות ובשלמות ... ודאי גן עדן יהיה חלקם ונחלתם !!!

אך הקב"ה יודע לנתב ולהוביל מי היה רשכבה"ג ומי יהיה עגלון ... אך על אותם בחורי חמד יראי אלוקים בעלי מידות תרומיות אשר נשמתם גבוהה גבוהה ויכולים להגיע גבוהה גבוהה ... על אלו הקב"ה יושב ובוכה עליהם ... 
על אלה הקב"ה אומר : יצחק אלחנן ------------------------------------- שמאלה !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

והדברים פשוטים ...





 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
זכור לטוב השמוסע'ר.. של הדור רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א לרפו"ש, כשהיה מגולל בביתו את הסיפור המרטיט של 'יצחק אלחנן' לעשרות בחורי ישיבה שנתקבצו ובאו, או אז היה מגביה בדרמטיות את קולו ומרעים - "יצחק אלחנן שמאלה"! אי אי.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
אך הקב"ה יודע לנתב ולהוביל מי היה רשכבה"ג ומי יהיה עגלון
כל אדם ראוי להיות כמשה רבינו
זה מה שכתבי בזה בספרי.
 
תשובה- כתב הרמב''ם בהל' תשובה ה,ב, כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם, ע''כ, ותמהו העולם וכי כל אדם יכול להיות כמשה רבינו, והיו שסברו שהוא גוזמא, אמנם לק''מ דהרמב''ם לא כתב שאדם יכול לדעת תורה או לעשות נסים או שתשרה עליו שכינה או לעשות מצוות כמשה רבינו, אלא צדיק כמשה רבינו, וההגדרה של צדיק היא בכמות כח הרצון שיש בו לעשות רצון בוראו, דור דור וניסיונותיו, ודור דור וכוחות הנפש שלו, ואם יקום אדם ויהיה צדיק כמשה רבינו, עוצמת קדושתו ומעשיו יהיה תלוי בכל דור לגופו, דבכל דור ודור הצדיקים של אותו דור אינם דומים לצדיקי הדור הקודם בקדושתם ומעשם, אבל ודאי דומים להם בצדקותם, דהצדקות היא בכח הרצון ביחס לכח הנפש של האדם, ובזה יובן יותר מאמרם ז''ל בב''ב י:, עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה, דכל אחד נמדד לפי כוחותיו וניסיונותיו.

1334 עמודים

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf


 
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
זכור לטוב השמועסר.. של הדור רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א לרפו"ש, כשהיה מגולל בביתו את הסיפור המרטיט של 'יצחק אלחנן' לעשרות בחורי ישיבה שנתקבצו ובאו, או אז היה מגביה בדרמטיות את קולו ומרעים - "יצחק אלחנן שמאלה"! אי אי.

א. זה אף פעם לא היה בביתו.
ב. זה היה רק במחנה בני תורה שהיה עושה לבחורי ישיבות יחד עם בחורים מישיבות תיוכוניות.
ג. לא היו עשרות אלא מאות.
ד. לא עשה אף פעם אי אי אי ...
ה. אכן שיהיה לזכותו ולרפואה שלימה 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
נדיב לב אמר:
זכור לטוב השמועסר.. של הדור רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א לרפו"ש, כשהיה מגולל בביתו את הסיפור המרטיט של 'יצחק אלחנן' לעשרות בחורי ישיבה שנתקבצו ובאו, או אז היה מגביה בדרמטיות את קולו ומרעים - "יצחק אלחנן שמאלה"! אי אי.

א. זה אף פעם לא היה בביתו.
ב. זה היה רק במחנה בני תורה שהיה עושה לבחורי ישיבות יחד עם בחורים מישיבות תיוכוניות.
ג. לא היו עשרות אלא מאות.
ד. לא עשה אף פעם אי אי אי ...
ה. אכן שיהיה לזכותו ולרפואה שלימה 

טעות בדבר משנה. אני עצמי נוכחתי בביתו באחת השבתות.
אי, אי, זה תוספת שלי... שבאה לבטא את הזכרון המתוק...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
אני תמיד ידעתי שעל עבירות מקבלים גיהנם ולא על מה שלא עשה יותר מצוות.
וכי יעלה על דעתו שעל ביטול מצוות עשה לא נענשים?? אתמהה.

ולגופו של השאלה, העונש מגיע רק למי שיכול בכוחותיו ובתכונותיו להגיע ליותר ולא הגיע, ולכן לגבי הגרי"א זצוק"ל שהוא היה יכול להגיע ליותר היה נענש אם ח"ו לא היה מגיע לאן שהגיע, משא"כ עגלונים שלא ניתן להם כוחות אלא להגיע לדרגת "צדיק" של העגלונים, לא יענשו על שלא הגיעו להיות הגרי"א.
ומה שאמרו שכל א' יכול להגיע למדריגת משרע"ה הכוונה הוא ג"כ כנ"ל שכמו שמשה רבנו הגיע לדרגא כל כך גבוה של יכלתו, גם כל א' יכול לנצל את כל כוחותיו ולהגיע לשיא מעלתו ונחשב למדריגת משה רבנו בזה שעשה את כל תפקידו בעולם והיה עבד נאמן לה' ולתורתו לעשות כל רצונו של הקב"ה שהיה מתבקש ממנו.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אני תמיד ידעתי שעל עבירות מקבלים גיהנם ולא על מה שלא עשה יותר מצוות.
וכי יעלה על דעתו שעל ביטול מצוות עשה לא נענשים?? אתמהה.

ולגופו של השאלה, העונש מגיע רק למי שיכול בכוחותיו ובתכונותיו להגיע ליותר ולא הגיע, ולכן לגבי הגרי"א זצוק"ל שהוא היה יכול להגיע ליותר היה נענש אם ח"ו לא היה מגיע לאן שהגיע, משא"כ עגלונים שלא ניתן להם כוחות אלא להגיע לדרגת "צדיק" של העגלונים, לא יענשו על שלא הגיעו להיות הגרי"א.
ומה שאמרו שכל א' יכול להגיע למדריגת משרע"ה הכוונה הוא ג"כ כנ"ל שכמו שמשה רבנו הגיע לדרגא כל כך גבוה של יכלתו, גם כל א' יכול לנצל את כל כוחותיו ולהגיע לשיא מעלתו ונחשב למדריגת משה רבנו בזה שעשה את כל תפקידו בעולם והיה עבד נאמן לה' ולתורתו לעשות כל רצונו של הקב"ה שהיה מתבקש ממנו.
ציטטת את שמי עם דברי מישהו אחר.
לגופו של ענין, איזה ביטול עשה אתה מדבר?
תלמוד תורה?
וכי אדם חייב ללמוד כל היום? הלא יכול לעבוד לפרנסתו.
ואדרבה כבר אמר אחד הגדולים שהת''ח יתבעו על ביטול תורה יותר כי אלו שעסוקים במחיית משפחתם שפיר מתבטלים אבל העוסקים למה מתבטלים פה ושם (זה הקצנה אבל זה מסביר את הדברים).
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ציטטת את שמי עם דברי מישהו אחר.
תיקנתי, ואיתכם הסליחה.
כמעיין המתגבר אמר:
לגופו של ענין, איזה ביטול עשה אתה מדבר?
תלמוד תורה?
וכי אדם חייב ללמוד כל היום? הלא יכול לעבוד לפרנסתו.
גם לגבי ביטול תורה, מי שלפי כוחותיו יכול ללמוד כל היום, ולא להתעסק בפרנסה אכן אסור לו לעבוד לפרנסתו, וייענש על ביטול תורה אם אינו לומד כל היום, וגם מי שעוסק בפרנסתו חייב הוא להרהר בדברי תורה כל זמן עיסוקו בפרנסתו, וכמפורש בנפש החיים להגר"ח מוולוזין, וכמו שהבאתי כאן,
וכן בשאר מצוות עשה, אם יכול לקיים מצוה ומבטלו ייענש על זה בגיהנום.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
ציטטת את שמי עם דברי מישהו אחר.
תיקנתי, ואיתכם הסליחה.
כמעיין המתגבר אמר:
לגופו של ענין, איזה ביטול עשה אתה מדבר?
תלמוד תורה?
וכי אדם חייב ללמוד כל היום? הלא יכול לעבוד לפרנסתו.
גם לגבי ביטול תורה, מי שלפי כוחותיו יכול ללמוד כל היום, ולא להתעסק בפרנסה אכן אסור לו לעבוד לפרנסתו, וייענש על ביטול תורה אם אינו לומד כל היום, וגם מי שעוסק בפרנסתו חייב הוא להרהר בדברי תורה כל זמן עיסוקו בפרנסתו, וכמפורש בנפש החיים להגר"ח מוולוזין, וכמו שהבאתי כאן,
בדיוק על זה סובב הויכוח, ולא מצאתי לזה סמך מחז''ל כלל שחייבים ללמוד במקום פרנסה, וכמדומני שהוא טעות.

גבי מי שעוסק בפרנסתו צריך להרהר בתורה- זה תימה גדול כי א''כ לא שבקת חיי לכל בריה. 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
בדיוק על זה סובב הויכוח, ולא מצאתי לזה סמך מחז''ל כלל שחייבים ללמוד במקום פרנסה, וכמדומני שהוא טעות.
כך מפורש בדברי נפש החיים.ולשונו הוא "כי ודאי שאין דעת ר' ישמעאל שיהא הרשות נתונה לאדם לפרוש ח"ו אף זמן מועט מעסק התורה, ולעסוק בפרנסה ויהי' בטל אותו העת מעסק התורה לגמרי ח"ו."

וכבר כתבתי שם שאם אינו מסוגל לכך בשום פנים ואופן, אז צריך לעסוק בפרנסתו משום פיקוח נפש, ולא גרע מכל שאר עבירות שבתורה שנדחים משום פיקו"נ.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
בדיוק על זה סובב הויכוח, ולא מצאתי לזה סמך מחז''ל כלל שחייבים ללמוד במקום פרנסה, וכמדומני שהוא טעות.
כך מפורש בדברי נפש החיים.ולשונו הוא "כי ודאי שאין דעת ר' ישמעאל שיהא הרשות נתונה לאדם לפרוש ח"ו אף זמן מועט מעסק התורה, ולעסוק בפרנסה ויהי' בטל אותו העת מעסק התורה לגמרי ח"ו."
אני יודע מה לומר.
מימות משה ועד זמנינו, רוב עם ישראל עסק לפרנסתו ולא חשב כל רגע בלימודו, והוא נראה בעיני דבר תמוה מאוד, ודרכיה דרכי נועם ואי אפשר לחייב כך בר תמותה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
מימות משה ועד זמנינו, רוב עם ישראל עסק לפרנסתו ולא חשב כל רגע בלימודו, והוא נראה בעיני דבר תמוה מאוד, ודרכיה דרכי נועם ואי אפשר לחייב כך בר תמותה.
וכי אתה יכול לדעת מי מהם לא הרהר בתורה בשעת עבודתו?
וכי מביאים ראיות מאנשים שלא קימו את התורה כמו שצריך?
ומי שאינו יכול הוא אנוס.
במחיכ"ת לא על זה נאמר דרכיה דרכי נועם, וכי כל אדם יכול לפטור עצמו מכל מצוה שבתורה כי "לא נעים לו ח"ו??
וכי אפשר לחייב אדם להתגבר על מידותיו? ואיפה הדרכי נועם בזה??
וכי התורה מצווה רק מצוות קלות ח"ו? ובפרט שלגבי מצוות ת"ת דרש בגמ' הפסוק אדם לעמל יולד, וכי זה "נועם" לעמול??
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מימות משה ועד זמנינו, רוב עם ישראל עסק לפרנסתו ולא חשב כל רגע בלימודו, והוא נראה בעיני דבר תמוה מאוד, ודרכיה דרכי נועם ואי אפשר לחייב כך בר תמותה.
וכי אתה יכול לדעת מי מהם לא הרהר בתורה בשעת עבודתו?
וכי מביאים ראיות מאנשים שלא קימו את התורה כמו שצריך?
ומי שאינו יכול הוא אנוס.
במחיכ"ת לא על זה נאמר דרכיה דרכי נועם, וכי כל אדם יכול לפטור עצמו מכל מצוה שבתורה כי "לא נעים לו ח"ו??
וכי אפשר לחייב אדם להתגבר על מידותיו? ואיפה הדרכי נועם בזה??
וכי התורה מצווה רק מצוות קלות ח"ו? ובפרט שלגבי מצוות ת"ת דרש בגמ' הפסוק אדם לעמל יולד, וכי זה "נועם" לעמול??
האמת יורה דרכו.
אני מתחייב לך שלא תמצא כן בחז''ל או בראשונים.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אני מתחייב לך שלא תמצא כן בחז''ל או בראשונים.
הגר"ח לומד כך פשט בגמ', והוא אומר את זה בלשון "ודאי", א"כ כשזה הפשט בגמ' לא צריך שיהיה כתוב בראשונים.
 

איסתרא בליגנא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
זכור לטוב השמועסר.. של הדור רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א לרפו"ש, כשהיה מגולל בביתו את הסיפור המרטיט של 'יצחק אלחנן' לעשרות בחורי ישיבה שנתקבצו ובאו, או אז היה מגביה בדרמטיות את קולו ומרעים - "יצחק אלחנן שמאלה"! אי אי.

למען האמת ההיסטורית הסיפור עצמו לא היה ולא נברא ואיננו אלא משל מה יכל להיות לו גאון הגאונים רבי יצחק אלחנן היה בוחר בדרך אחרת, רבי יצחק אלחנן עצמו מעולם לא היה במצב והתלבטות כפי המסופר וכמדומני שגם רבי ברוך מרדכי אמר לא פעם שזהו משל בעלמא עייין בספר "רבי יצחק אלחנן ספקטור" ספר תולדותיו שיצא בשנים האחרונות בעמ' 8 הע' 2 ודו"ק כמובן שחלילה אין זה ממעט מעוצמת המשל הנפלא כפי שיצא מפיו של רבי ברוך מרדכי ואשר נחרט בלב כל מי ששמעו
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
איסתרא בליגנא אמר:
למען האמת ההיסטורית הסיפור עצמו לא היה ולא נברא ואיננו אלא משל
אבל משל צריך להיות מיוסד על דבר אמת, ואם זה לא נכון שמענישים על שלא הגיע לשיא גדלותו לפי כוחותיו בתורה, לא היה שייך להביא סיפור זה אף כמשל.
ודלא כדרשנים שמביאים בדרשותיהם דברים שכל היסוד הוא פשוט לא נכון על פי האמת, רק "למען הווארט החזק"
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
לפי"ז יוצא שרוב עם ישראל כל הבעלי בתים העגלונים הפשוטים החנוונים וכו' וכו'
יקבלו גיהנם ע"ז שלא היו הח"ח או לכל הפחות בדרגה גבוהה יותר?
וביותר בצירוף מה שלימד החזו"א ש(כמעט) כל א' יכול להיות גדול בישראל.

אני תמיד ידעתי שעל עבירות מקבלים גיהנם ולא על מה שלא עשה יותר מצוות.

מסילת ישרים פ"ד
הנה יש מהפתאים המבקשים רק להקל מעליהם, שיאמרו, למה נייגע עצמנו בכל כך חסידות ופרישות, הלא די לנו שלא נהיה מהרשעים הנידונים בגיהנם.
אנחנו לא נדחוק עצמנו ליכנס בגן עדן לפני ולפנים. אם לא יהיה לנו חלק גדול, יהיה לנו חלק קטן. אנו די לנו בזה, ולא נכביד על משאנו בעבור זאת.

אמנם שאלה אחת נשאל מהם: היוכלו כל כך על נקלה לסבול בעולם הזה החולף, לראות אחד מחבריהם מכובד ומנושא יותר מהם ומושל עליהם וכל שכן אחד מעבדיהם או מן העניים הנבזים ושפלים בעיניהם ולא יצטערו ולא יהיה דמם רותח בקרבם? לא, ודאי!
כי הנה עינינו הרואות: כל עמל האדם, להנשא על כל מי שיוכל ולשים מקומו בין הרמים יותר, כי היא קנאת איש מרעהו. ואם יראה חברו מתרומם והוא נשאר שפל, ודאי שמה שיסבול הוא מה שיוכרח לסבלו, כי לא יוכל למנוע, ולבבו יתעשש בקרבו.
 מעתה, אם כך קשה עליהם להיות שפלים מזולתם במעלות המדומות והכוזבות, שאין השפלות בם אלא לפנים, ולא ההנשא אלא שוא ושקר, איך יוכלו לסבול שיראו עצמם שפלים יותר מאותם האנשים עצמם אשר הם עתה שפלים מהם. וזה במקום המעלה האמיתית והיקר הנצחי, שאף על פי שעכשו אין מכירים אותו ואת ערכו, על כן לא יחושו אליו, אבל בזמנו, ודאי שיכירוהו לאמיתו לצערם ולבשתם, ודאי שלא יהיה להם זה אלא צער גדול ונצחי.

מוכח מהנ"ל שאין לאדם גיהנם אם יכל להיות בדרגא יותר גבוהה.
אינני יודע אם מקבלים גהנום על מה שהיו יכולים להגיע, אמנם יש להביא בזה 2 נקודות.
1. הגר"א זיע"א כותב ש"דין" זה על עבירות שעשה, ו"חשבון" זה על מה שהיה יכול לעשות בזמן שעשה את העבירה, ומזה משמע שנענשים גם על מה שהיה יכול לעשות ולא עשה.
2. מה שהמס"י כותב שהמעמד שלהם יהיה פחות מחבריהם, זה לא אומר שלא יקבלו ע"ז גהנום, ויכול להיות שיענשו ע"ז בגהנום עד י"ב חודש מהפטירה, ואח"כ כשיבואו לגן עדן יראו שחבריהם נמצאים במעלות יותר מהם.
 
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
לילה כיום יאיר אמר:
הלא די לנו שלא נהיה מהרשעים הנידונים בגיהנם.
לילה כיום יאיר אמר:
אינני יודע אם מקבלים גהנום על מה שהיו יכולים להגיע, אמנם יש להביא בזה 2 נקודות.
1. הגר"א זיע"א כותב ש"דין" זה על עבירות שעשה, ו"חשבון" זה על מה שהיה יכול לעשות בזמן שעשה את העבירה, ומזה משמע שנענשים גם על מה שהיה יכול לעשות ולא עשה.
2. מה שהמס"י כותב שהמעמד שלהם יהיה פחות מחבריהם, זה לא אומר שלא יקבלו ע"ז גהנום, ויכול להיות שיענשו ע"ז בגהנום עד י"ב חודש מהפטירה, ואח"כ כשיבואו לגן עדן יראו שחבריהם נמצאים במעלות יותר מהם.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
אך הקב"ה יודע לנתב ולהוביל מי היה רשכבה"ג ומי יהיה עגלון
כל אדם ראוי להיות כמשה רבינו
ודאי כוונתך היא, שכל אדם צריך להשתמש במלוא הכלים והכוחות שהקב"ה נתן לו, כפי שמשה רבינו ניצל את כל הכלים והכוחות שהקב"ה נתן לו.
אך ודאי שלא התכוונת שניתן להגיע לרום דרגתו של משה רבינו, שהינו אדון הנביאים וכו'.

הרי בדברים אלו, רום מעלת הנשמה שנכנסה בגוף, תלוי מהיכן נחצבה.
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
אני מכיר אישית אדם שבא ממשפחה שהיתה חילונית והמשפחה התחזקה ונכנסה לזרם הדתי.
אותו אדם למד במוסדות דתיים, והגיע למחנה בני תורה, והסיפור של רב יצחק אלחנן נכנס בליבו, ועבר לישיבה חרדית.

כל משפחתו של אותו אדם התחזקו יותר והפכו לחרדים, הוריו, אחיו ואחיותיו, וכמובן שלכולם צאצאים וצאצאי צאצאים שהולכים בדרך התורה.
 
חלק עליון תַחתִית