שיחות בנושאי קדושה/צניעות/ופגמים אצל נערים.

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

אני עבדך

משתמש ותיק
תאמרו לי ידידיי,

ידועה הדעה הרווחת שציבור שלנו שאין לדבר על נושאים אילו, כמו פגם הברית, נגיעה במקומות אסורים בכדי לא לעורר חלילה וכו וכו..

ידוע גם הסיפור עם הח"ח שפעם אחת פתח את הנושא בפני בנו, פעם אחת ובצורה ממוקדת ותו לא.

ושואל אני, האם שייך היום לא לדבר על כך עם ילדים בכדי לא לעורר?

הרי הנושא הזה ער ועומד!!!!!! הפריצות חוגגת בכל סמטה!!!

מה דעת גדולנו בנושא זה?
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
זה ברור שמה שמקובלנו מרבותינו כבר לא שייך בזמנינו, ובאמת לאט לאט יש שינוי קצת בזה כפי הצורך, אבל מה שעושים כמה רבני מחזירי בתשובה שמחזקים את החוזרים בתשובה שבשיעורם רק על צניעות וכל הזמן מתעסקים עם זה, אין לי אלא לומר אדם מדבר בהרהורי לבו, וודאי שזה גרוע. (איני יודע אם זה דבר שהוא מצוי אבל אני מכיר רב אחד כזה).
 

אני עבדך

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני מדבר על רב'ה בת"ת,

האם לדבר? יש"ק, האם לדבר? יש"ג?
 

HaimL

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
זה ברור שמה שמקובלנו מרבותינו כבר לא שייך בזמנינו, ובאמת לאט לאט יש שינוי קצת בזה כפי הצורך, אבל מה שעושים כמה רבני מחזירי בתשובה שמחזקים את החוזרים בתשובה שבשיעורם רק על צניעות וכל הזמן מתעסקים עם זה, אין לי אלא לומר אדם מדבר בהרהורי לבו, וודאי שזה גרוע. (איני יודע אם זה דבר שהוא מצוי אבל אני מכיר רב אחד כזה).
ומה נעשה, שנפשו של אדם מחמדתן?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אוי טאטע זיסער אמר:
בוודאי שצריך לדבר על זה.
השאלה באיזה פורום, ואיך ומה מדברים.
וכפתגם ששמעתי: על הנושא של צניעות גם צריך לדבר באופן צנוע.
כמדומני שמפורש כן בהקדמת הרמב"ן לבעלי הנפש (לראב"ד), החיבור הזה חיכו ממתקים וכולו מחמדים, אבל אין מוסרים דברי צניעות אלא לצנועים.
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
אני עבדך אמר:
אני מדבר על רב'ה בת"ת,

האם לדבר? יש"ק, האם לדבר? יש"ג?

בציבור קשה מאד להתיר לרב'ה לדבר ודו"ק,
אם כבר ביחידות בינו לבינו.
אם כי הנתיבות שלום מסלונים (מח"ס נתיבי חינוך) ידועה שיטתו שהרב'ה צריך לדבר על "עבירות גדולות שהאדם קשה לו להתנתק מהם" וכדו' ומי שצריך להבין יבין בדר"כ, וחזקה על הרב'ה ג"כ שישים לב לפי תגובות התלמידים למי יש צורך להשקיע יותר בפרטי.
בישיבה זה לדעתי יותר קל כיום כי רוב ככל הבחורים יודעים פלוס מינוס וגם אפשר לדבר על "קדושה" וכותרת פרווה דומה וכך מי שיבין יבין.
 

ישראל גליס

משתמש ותיק
שו"ת אגרות משה אגרות השקפה סימן ח
ה. בענין שמירת הברית.
בעה"י י"ב טבת תשל"ח 
בודאי הוא דבר נכון מאד מה שעורר הגה"צ מסקולען שליט"א, ומשגיחי הישיבות צריכין להשגיח ע"ז בדיוק, וידברו עם אלו החשודים בזה, והעיקר במקומות שאיכא דארמיטארי [פנימיה]. וגם לאלו שחשודים ח"ו טוב מאד שיתן להם את הקונטרס קול קורא לבחורי ישראל של הגה"צ מסקולען שליט"א שנכתב באופן טוב מאד להודיע חומר האיסור.
וע"ז באתי עה"ח, משה פיינשטיין 
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
לדעתי, חובה גמורה על כל אב להודיע לבנו את כל פרטי ההלכות וממה צריכים להזהר.

מספיק בחורים נופלים הרבה מחוסר ידיעה, [ולאחמ"כ קשה להם לפרוש].
צריך לעשות לזה סוף !!! סוף !!!!

והמשתמט מזה מה שבירך "ברוך שפטרני מענשו שלזה" שקרים דיבר, כי עוונות בניו תלויים בקולרו.

[גם בחורים שיודעים, אינם יודעים "בדיוק", וב"קל" מורים לעצמם היתרים שונים בספיקות, וכן להפך מחמירים בדברים שאין בהם צורך, ואכמ"ל, וכו'].
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אני עבדך אמר:
אני מדבר על רב'ה בת"ת,

האם לדבר? יש"ק, האם לדבר? יש"ג?

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=185&t=2358

סבא אמר:
הקדמה: לרוב חברי הפורום איני צריך להקדים שאני ליטאי שורשי, ונפש החיים הוא מדריכי, אבל משום החשש שמא יש כמה חדשים שאינם יודעים, אני בכל זאת מדגיש זאת [והנפק"מ שאיני שואל כדי לפרוך, אלא כדי להבין באמת, והמטרה שלי בסוף לצאת עם תשובה ולא להישאר עם שאלה, והחילוק כמובן עצום].
הנה, כל מי שעבר על נפש החיים יודע, שהנפש החיים משתדל מאוד להוכיח שלימוד תורה אינה "עוד מצוה" [שזה דבר עצום בפני עצמו כמובן], אלא היא גבוהה למעלה למעלה מכל המצוות וכו', וחלק גדול מאוד מיסוד זה בונה על דברי הזוהר הקדוש שבהרבה מקומות מעלה את התורה לרום הפסגה,
והנה אותו הזוהר הקדוש יחד עם מה שמרומם מאוד את לימוד התורה באין ספור מקומות, יש גם עניין נוסף שמרומם לא פחות לכאו', והוא עניין שמירת הברית, שמוזכר בזוהר מאות פעמים בהפלגות נוראות המראות שממש הכל עומד על בסיס זה, ורק אזכיר דוגמא אחת [מפרשת מקץ קצ"ז א]- יוסף דנטר ליה לברית זכה לאתעטרא באתריה וזכה למלכותא דלעילא ולמלכותא דלתתא ועל דא [highlight=yellow]כל מאן דנטר ברית קדישא כאילו קיים אורייתא קדישא כולה דהא ברית שקיל ככל אורייתא[/highlight] ע"כ.
והנה זה פלא, בעניין זה יש ממש התעלמות בנפש החיים, ולמעשה בכל הספרים של ממשיכי דרכו, כאילו לא קיים עניין זה בכלל, כאילו אין שו"ע שמכנה עבירה ידועה כהעבירה הכי גדולה בתורה,
מה הפשט?

ויש כאן גם שאלה על התוצאה בפועל [עכ"פ ההנהגה בפועל]: בנינו יכול לגדול בישיבה שנים רבות, ופשוט לא להיות מודע שיש נושא כזה ושהוא כל כך חמור, הוא לעולם לא שומע שום שיחה על עניין זה, לא מזדמן לו לקרא בספרי חכמי המוסר אזהרות על זה, ואם לא הגיע לפרק זה במסילת ישרים, יעברו שנים רבות ולא יתקל בו באופן הרגיל.
איך בכלל אנחנו -שתמיד מחפשים כמה שיותר לחנך לדקדוק המצוות בכל מילתא דשכיח- פשוט מתעלמים מאחד הדברים שפשוט מאוד שהוא שכיח, שהרי כהגדרת אחד המשגיחים- לאדם יש "תובע" בתוכו?
וכי תימא משום שיצא שכרו בהפסדו, כי הדיבור על זה מעורר המחשבה וכו',
זה עוד יותר תמוה לי, הרי אנו לומדים עם בנינו כל ענייני עריות בעיון גדול, ובנינו הרי מורגלים לחשוב, זאת אומרת שהם חושבים רבות על "ביאה" אם הוא מעשה קניין או "מעשה אישות", ועל כך שחופה היא צורך ביאה, ושביאה וכסף הנאתן מרובות, ושלתוה"ר אולי כל הקניין שיש לבעל באישה הוא שעבוד לתשמיש, ונדר על תשמיש לא חל כי היא משועבדת לבעלה, ומתפלפלים אם "עונה" הוא דבר שבאיסור או בממון כי ניתן למחילה וכו' וכו', שעות על גבי שעות ממש מונחים במושגים אלו דנים בהם ודשים בהם, ובישיבות שמושפעים מדרך הגאון ר' יוסל שרייבר שליט"א [שהשמועה אומרת שבקרוב יכהן באחת הישיבות המפורסמות בארץ], אזי גם מהרהרים רבות במהותם של דברים, וממש חיים אותם, ואם באים מתנגדינו ושואלים הייתכן, תשובתנו- דברי תורה אינם מקבלים טומאה ואינם מטמאים ואינם גורמים נזקים,
ושאלתי, דווקא דברי ה' שמורה לנו איך לנהוג בעניין זה, ורוצה לדבר אלינו ולומר לנו תיזהר מחטא זה וכו', דווקא את זה אנו צריכים לחסום ולהעלים מבנינו, כי זה יטמא אותם
הייתכן?
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
סליחה על הכפירה, אבל היום צריך לחנך ליציבות נפשית, העולם סוער בחוץ המדיה תפקידה לבטל את היציבות האישית של האדם ולמנוע ממנו חשיבה אלא להכנס למערבולות של מושגים סרטים רעיונות , חשיפה להתכתבויות וטוקבקים מאנשים סכלים ונבערים שמחלחלים לתודעה, וכו וכו' כידוע ואכמ"ל
כך שעיקר החינוך הוא לשמור על יציבות נפשית ולא להגרר להקצנות במצוות ובאיסורים , וודאי לא להכנס לדכאון, ולא להגרר לפחדים ולהאשמה אישית וכדו'.
ואם בתורה כתוב וחי בהם משמע שצריך שהתורה תתן חיים ולא לגרום לחוסר חיים או רצון לחיים.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
אני עבדך אמר:
תאמרו לי ידידיי,

ידועה הדעה הרווחת שציבור שלנו שאין לדבר על נושאים אילו, כמו פגם הברית, נגיעה במקומות אסורים בכדי לא לעורר חלילה וכו וכו..

ידוע גם הסיפור עם הח"ח שפעם אחת פתח את הנושא בפני בנו, פעם אחת ובצורה ממוקדת ותו לא.

ושואל אני, האם שייך היום לא לדבר על כך עם ילדים בכדי לא לעורר?

הרי הנושא הזה ער ועומד!!!!!! הפריצות חוגגת בכל סמטה!!!

מה דעת גדולנו בנושא זה?


יש 2 נושאים:
1. כמה לדבר על כך.
2. מה לומר.

אני אתחיל דווקא מהסוף. מקובל שכשכבר מדברים על זה לא לעשות מזה הרבה עניין ולא "להגדיל" את היצה"ר הזה. רק לומר שאין בזה כלום. שזה לא מעניין. וכד'.

בימינו הרחוב החילוני כל היום זועק "עניין" מכל זה. שזה ממש הפוך ממה שראוי להחדיר לילדים.

לכן חשוב עוד יותר להמעיט בעוצמת העניין סביב זה.

כדי להמעיט כאמור. יש לנהוג בתבונה כי אם ישוחח על כך הרבה התוצאה תצא הפוך ממה שרוצים.

עוד צריך לזכור שלא כל מה שמפריע לאדם בוגר שגדל בסביבה שמורה יותר ובדור אחר מפריע לצעירים שבדורינו. ולכן לפעמים יש דבר שנראה לאבא כמזיק ודןרש שיחה דחופה. ואילו הבן לא שם לב לזה בכלל. ואכמ"ל.

גם תלוי מאוד בסביבה בה גדל הנער
 
זה שאלה לגדולי הדור

אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי
וכל ערום יעשה בדעת

הרב @מכל מלמדי השכלתי צודק מאוד שהכי גרוע הוא לעשות מזה ענין.
נאה פשוט, שגם אם מדברים, צריך לייחס חשיבות מקסימום כמו הלכה בהלכות ברכה אחרונה, ולא לעשות מזה דרמה
 

חיים חכם

משתמש חדש
צודק מאד מי שכתב שמחוסר ידיעה נכשלים ואח"כ קשה לצאת מזה . רק אוסיף שבאיזשהו שלב בחור מבין שיש משהו לא חלק בזה אבל הוא בטוח שרק הוא נכשל בזה ולכן הוא לא מעיז להעלות בכלל את הנושא ולהתייעץ עם אביו וזה יכול להמשיך ולסבך שנים ארוכות ומרות.
 

פפפפ

משתמש ותיק
חיים חכם אמר:
צודק מאד מי שכתב שמחוסר ידיעה נכשלים ואח"כ קשה לצאת מזה . רק אוסיף שבאיזשהו שלב בחור מבין שיש משהו לא חלק בזה אבל הוא בטוח שרק הוא נכשל בזה ולכן הוא לא מעיז להעלות בכלל את הנושא ולהתייעץ עם אביו וזה יכול להמשיך ולסבך שנים ארוכות ומרות.

כידוע הבחורים [והילדים] שלנו יודעים טוב טוב כל דבר וגם חומר האיסור המתפרסם במודעות וכדו', והחסרון הוא רק בוהשבות אל לבבך
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
אשתי סיפרה לי על אחיין בגיל 9!! שסיפר לאמו בתמימות על תחושה פיזית שיש לו כשרואה אשה לא צנועה, אין ספק שרוח הטומאה גוברת בעולם.
האם לדבר עם כל ילד בגיל 9? ואם הוא עדיין לא יודע?
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
תאוות היו בכל הדורות. אמנם בדורנו כנראה יש יותר.
לכאורה ה'לדבר בזה בדחילו' הינה טעות. כי הוא נותן לזה המון חשיבות ומקום.
לכאורה ההתעלמות הינה טעות, כי היא מיצרת לחניך טראומות וחוויות שהוא אינו יודע איך 'לאכול' אותן.
גם חוסר בהירות מספקת עלול ליצור עוד סקרנות המיצרת חיבור מיותר.
לכאורה לדבר מזה יותר מכדי הצריך מעורר את השכחה ומנדף את הסחת הדעת שהוא מקור הריפוי.
 

פפפפ

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
אשתי סיפרה לי על אחיין בגיל 9!! שסיפר לאמו בתמימות על תחושה פיזית שיש לו כשרואה אשה לא צנועה, אין ספק שרוח הטומאה גוברת בעולם.
האם לדבר עם כל ילד בגיל 9? ואם הוא עדיין לא יודע?

שטויות והבלים לגמרי שקר וכזב, אא"כ הוא מפותח מאד ויגיע לבגרות גופנית בתוך כמה חדשים ספורים
לחילופין בבית שם מדברים הרבה על קדושה ושמירת עינים וזה כולל הסבר של המכשולות ולא שמים לב שגם ילד קטן שומע, והם בודאי בע"ת
 

ישראל גליס

משתמש ותיק
חיים חכם אמר:
צודק מאד מי שכתב שמחוסר ידיעה נכשלים ואח"כ קשה לצאת מזה . רק אוסיף שבאיזשהו שלב בחור מבין שיש משהו לא חלק בזה אבל הוא בטוח שרק הוא נכשל בזה ולכן הוא לא מעיז להעלות בכלל את הנושא ולהתייעץ עם אביו וזה יכול להמשיך ולסבך שנים ארוכות ומרות.
בתור איש חינוך, ישנם ילדים מאד טובים שחושבים שאין בזה כלל איסור, ולהיפך יש פעמים שנראה בעיניהם... אבל בשלב מסוים שגדלים מבינים או נתפסים...
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
הבית שם ליטאי אמיתי, לא בעלי תשובה, לא מדברים שם על קדושה ושמירת העינים בכלל, זה גיסי אני מכיר אותו ואת אביו ואת רבותיו.
לגופו של ענין ק' יש גם לילדים קטנים יותר, אבל זה לא מקושר להרהור וכיוצ"ב, אז למה זה כל כך מופקע לך
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
לענ"ד הפשט בנהגה המצויה הוא כזה:
"חינוך" באופן כללי, אינו מתמקד במניעת עבירות מסויימות ובעידוד מצוות מסוימות. אלא "חינוך" מתמקד בהעמדת צורת החיים הנכונה, וכיוון הגה לסגנון החיים. ועל הפרטים, כל אחד כבר יעבוד לבד.
נושא הקדושה בציבור שלנו - בגדול - הוא ענין של סגנון חיים. כל ילד רואה היטב וברור שאין שום ביטוי מופגן לעניינים מוצנעים וממילא מבין שהכל אמור להיות באופן צנוע וראוי, או יותר נכון - כל ילד לא רואה שום ביטוי חיצוני לקשר שבינו לבינה, וזה החינוך הגדול ביותר לכך שהענין הזה אמור להיות מוצנע, קדוש ומוגדר כהלכה.
חינוך למניעת האיסור החמור, הוא כבר ענין ספציפי, שקשה 'לחנך' אליו כי הוא ענין אישי שבסתר, אבל בד"כ כ"א מבין שזה ענין לא רצוי ואסור, גם בלי שיגידו לו. וכיון שהדיבור עלול להזיק, יש המעדיפים לא לדבר, למרות המחיר...
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
חיים חכם אמר:
צודק מאד מי שכתב שמחוסר ידיעה נכשלים ואח"כ קשה לצאת מזה . רק אוסיף שבאיזשהו שלב בחור מבין שיש משהו לא חלק בזה אבל הוא בטוח שרק הוא נכשל בזה ולכן הוא לא מעיז להעלות בכלל את הנושא ולהתייעץ עם אביו וזה יכול להמשיך ולסבך שנים ארוכות ומרות.

כידוע הבחורים [והילדים] שלנו יודעים טוב טוב כל דבר וגם חומר האיסור המתפרסם במודעות וכדו', והחסרון הוא רק בוהשבות אל לבבך
פשוט לא נכון! 
כמה פעמים שמעתי תלונות של בחורים בוגרים!
שנכשלו מחוסר ידיעה. 
בחור שעבר כמה פעמים'' שובבים '' בישיבה קטנה חסידית, אמר לי שהבין שהנושא שעליו חוזרים בתשובה הוא ביטול תורה! 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
ונחנו מה אמר:
אשתי סיפרה לי על אחיין בגיל 9!! שסיפר לאמו בתמימות על תחושה פיזית שיש לו כשרואה אשה לא צנועה, אין ספק שרוח הטומאה גוברת בעולם.
האם לדבר עם כל ילד בגיל 9? ואם הוא עדיין לא יודע?

שטויות והבלים לגמרי שקר וכזב
קצת צניעות וענווה יוסיפו לך הרבה לחיים. 
 
 

אופטימי

משתמש ותיק
למי שלא מכיר הרב אביאל נריה לאחרונה מאד מתעסק בהחדרת מודעות להעלאת הנושא בצורה בריאה, ע"י קורסים וכו, בשילוב אנשי מקצוע ורבנים.
ואשרי חלקו.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית