חומרו-קולו.
משתמש חדש
היום ההילולא של יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האוהל. (שו"ע תק"פ)
יהושע בן נון זכה להכניס את עמ"י לארץ ובכך להחיל עליהם שם חיוב של תורה ומצוות, כדדריש ר' שמלאי בסוטה יד, למה נתאווה משה להיכנס לארץ ישראל? וכי לאכול מפריה הוא צריך?
אלא לזכות לקיים המצוות שבה.
כי רק באר"י אפשר להשלים את כל התרי"ג מצוות.
והנה יהושע בן נון מלמד אותנו את סוד "התלמיד"- כי המונע הכי גדול לנפש זה הידיעה הבטוחה ש"אנחנו יודעים".
וכל מה שיהושע בן נון מלמד- זה עד כמה אנחנו לא יודעים.
עד כדי כך שאפי' אחרי שאלדד ומידד מתנבאים ש"משה מת ויהושה מכניס"-שזה לכאו' מחמאה וברכה גדולה ליהושע, הוא אומר לו אדני משה כלאם- כי כל סודו הוא לדעת שלא יודעים.
לכן ממנו אפשר לשאוב את ההתחזקות והתקוה של עם ישראל גם במצבים הקשים-גם במלחמת כיבוש האר., גם בנסיונות היותר מורכבים, ובצדדים היותר חשוכים.
כי הוא לא יודע..
כשעם ישראל הולך עם משה רבינו הוא יודע משה רבינו הוא הביא לנו את התורה והוציאנו ממשצרים וכו' וכו' וכל כך הרבה פעמים המתיק את חרון אף ה' ממנו.
אך על יהושע פחות סומכים.
וגם יהושע לא בטוח בעצמו כ"כ.
ולכן דווקא הוא יכול לגלות לנו את הכח "רק חזק ואמת כי אתה תנחיל את הארץ"-הייאוש הפושה בא מתוך הביחון המופרז שיש לנו בצדקתינו, הצלחתנו, וידיעתנו. אבל כשאדם ההוא במצב של "לא יודע"-שהוא יודע שהוא לא יודע.
שהוא יודע שהוא כלי- ואיננו צינור ומקור האור-הוא מלא תקווה כי הוא מאמין שזה כח עליון שצריך להזרים בו חיים חדשים, ולולי זה הוא איננו.
וזה הנקודה של יהושע בן נון.
לכן הוא יכול לעצור את השמש בגבעון דום וירח בעמק אילון, כי אם חיים באמונה כזאת, שאנחנו לא "מ"ד"-כאן, אלא רק בובות וחיילים... אז גם כל חוקיות הטבע יכולים להשתנות.
יה"ר שנזכה להיות כלים ומבוטלים לאור העליון, ולקבל ולשמור את תורתו של משה רבינו, ולהאמין בחוסר כוחנו לעשות-ורק להיות כלים לאור עליון.
שאז נהיה מלאים, שמחה ותקווה לנצח.
יהושע בן נון זכה להכניס את עמ"י לארץ ובכך להחיל עליהם שם חיוב של תורה ומצוות, כדדריש ר' שמלאי בסוטה יד, למה נתאווה משה להיכנס לארץ ישראל? וכי לאכול מפריה הוא צריך?
אלא לזכות לקיים המצוות שבה.
כי רק באר"י אפשר להשלים את כל התרי"ג מצוות.
והנה יהושע בן נון מלמד אותנו את סוד "התלמיד"- כי המונע הכי גדול לנפש זה הידיעה הבטוחה ש"אנחנו יודעים".
וכל מה שיהושע בן נון מלמד- זה עד כמה אנחנו לא יודעים.
עד כדי כך שאפי' אחרי שאלדד ומידד מתנבאים ש"משה מת ויהושה מכניס"-שזה לכאו' מחמאה וברכה גדולה ליהושע, הוא אומר לו אדני משה כלאם- כי כל סודו הוא לדעת שלא יודעים.
לכן ממנו אפשר לשאוב את ההתחזקות והתקוה של עם ישראל גם במצבים הקשים-גם במלחמת כיבוש האר., גם בנסיונות היותר מורכבים, ובצדדים היותר חשוכים.
כי הוא לא יודע..
כשעם ישראל הולך עם משה רבינו הוא יודע משה רבינו הוא הביא לנו את התורה והוציאנו ממשצרים וכו' וכו' וכל כך הרבה פעמים המתיק את חרון אף ה' ממנו.
אך על יהושע פחות סומכים.
וגם יהושע לא בטוח בעצמו כ"כ.
ולכן דווקא הוא יכול לגלות לנו את הכח "רק חזק ואמת כי אתה תנחיל את הארץ"-הייאוש הפושה בא מתוך הביחון המופרז שיש לנו בצדקתינו, הצלחתנו, וידיעתנו. אבל כשאדם ההוא במצב של "לא יודע"-שהוא יודע שהוא לא יודע.
שהוא יודע שהוא כלי- ואיננו צינור ומקור האור-הוא מלא תקווה כי הוא מאמין שזה כח עליון שצריך להזרים בו חיים חדשים, ולולי זה הוא איננו.
וזה הנקודה של יהושע בן נון.
לכן הוא יכול לעצור את השמש בגבעון דום וירח בעמק אילון, כי אם חיים באמונה כזאת, שאנחנו לא "מ"ד"-כאן, אלא רק בובות וחיילים... אז גם כל חוקיות הטבע יכולים להשתנות.
יה"ר שנזכה להיות כלים ומבוטלים לאור העליון, ולקבל ולשמור את תורתו של משה רבינו, ולהאמין בחוסר כוחנו לעשות-ורק להיות כלים לאור עליון.
שאז נהיה מלאים, שמחה ותקווה לנצח.