יהושע בן נון.

חומרו-קולו.

משתמש חדש
היום ההילולא של יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האוהל. (שו"ע תק"פ)
יהושע בן נון זכה להכניס את עמ"י לארץ ובכך להחיל עליהם שם חיוב של תורה ומצוות, כדדריש ר' שמלאי בסוטה יד, למה נתאווה משה להיכנס לארץ ישראל? וכי לאכול מפריה הוא צריך?
אלא לזכות לקיים המצוות שבה.
כי רק באר"י אפשר להשלים את כל התרי"ג מצוות.
והנה יהושע בן נון מלמד אותנו את סוד "התלמיד"- כי המונע הכי גדול לנפש זה הידיעה הבטוחה ש"אנחנו יודעים".
וכל מה שיהושע בן נון מלמד- זה עד כמה אנחנו לא יודעים.
עד כדי כך שאפי' אחרי שאלדד ומידד מתנבאים ש"משה מת ויהושה מכניס"-שזה לכאו' מחמאה וברכה גדולה ליהושע, הוא אומר לו אדני משה כלאם- כי כל סודו הוא לדעת שלא יודעים.
לכן ממנו אפשר לשאוב את ההתחזקות והתקוה של עם ישראל גם במצבים הקשים-גם במלחמת כיבוש האר., גם בנסיונות היותר מורכבים, ובצדדים היותר חשוכים.
כי הוא לא יודע..
כשעם ישראל הולך עם משה רבינו  הוא יודע משה רבינו הוא הביא לנו את התורה והוציאנו ממשצרים וכו' וכו' וכל כך הרבה פעמים המתיק את חרון אף ה' ממנו.
אך על יהושע פחות סומכים.
וגם יהושע לא בטוח בעצמו כ"כ.
ולכן דווקא הוא יכול לגלות לנו את הכח "רק חזק ואמת כי אתה תנחיל את הארץ"-הייאוש הפושה בא מתוך הביחון המופרז שיש לנו בצדקתינו, הצלחתנו, וידיעתנו. אבל כשאדם ההוא במצב של "לא יודע"-שהוא יודע שהוא לא יודע.
שהוא יודע שהוא כלי- ואיננו צינור ומקור האור-הוא מלא תקווה כי הוא מאמין שזה כח עליון שצריך להזרים בו חיים חדשים, ולולי זה הוא איננו.
וזה הנקודה של יהושע בן נון.
לכן הוא יכול לעצור את השמש בגבעון דום וירח בעמק אילון, כי אם חיים באמונה כזאת, שאנחנו לא "מ"ד"-כאן, אלא רק בובות וחיילים... אז גם כל חוקיות הטבע יכולים להשתנות.
יה"ר שנזכה להיות כלים ומבוטלים לאור העליון, ולקבל ולשמור את תורתו של משה רבינו, ולהאמין בחוסר כוחנו לעשות-ורק להיות כלים לאור עליון.
שאז נהיה מלאים, שמחה ותקווה לנצח.




 
 

חומרו-קולו.

משתמש חדש
פותח הנושא
ידוע שיש על הסיפור הבא פולמוס, וכמדומה שמרן ר' חיים אמר למחוק אותו ואת זכרו מארץ החיים, אך אכתי לא אמנע מלהביאו ולשמוע את דבריכם עליו.
(יש באחד האשכולים בפורום מו"מ בעניינו) אם מישהו ירצה יכול להעלות.
סיפור יהושע בן נון מובא בספר חבור יפה מהישועה לרבנו נסים גאון (הוצאה ראשונה פירארה שי״ז) ומביאו המקובל ר׳ נתן נטע בשם מדרש, הטעם שנקרא יהושע בן נון, והמרגלים קראו אותו דין ריש קטיעא (עי' סוטה ל״ה. ריש קטיעא ימלל, ופירש״י מי שראשו קטוע שאין לו בנים ליטול חלק בארץ, והערוך ע׳ רש פי' להכי קרו ליה קטיע לפי שהוסיף לו משה אות יו״ד שהיא קטיעא.), שאביו של יהושע דר במצרים ואשתו עקרה, והיה הצדיק מתפלל לנכח אשתו ויעתר לו ה׳. ויהי כי הרתה היה הצדיק מתענה ובוכה יום ולילה מאין הפוגות, וירע הדבר בעיני אשתו ותאמר לו היה לך לשמוח כי שמע ה׳ את תפלתך ולא ענה אותה, ויהי כדברה אליו יום ויום ותאלצהו בדבריה, ויגד לה את כל לבו, כי הגידו לו משמי מרום כי הבן הזה הנולד לו יתי את ראשו והאמינה לדבריו, כי ידעה כי כל דבריו באמונה. ויהי כאשר ילדה והנה הוא בן, ותקח לו אמו תיבה ותחמרה בחמר ובזפת ותשם בה את הילד ותשלך אותו בתוך היאור, וימן ה' דג גדול לבלוע אה התיבה, ויהי היום ויעש המלך משתה לכל שריו ועבדיו, וילכוד את הדג שבלע התבה ויביאהו לפני המלך, וישסעהו והנה נער בוכה, ויתמה המלך וכל שריו, ויאמר המלך להביא אשה להניק את הילד, ויגדל הנער בבית המלך ויפקד אותו להיות סנדטור (תליון, שר הטבחים). ויהי אחר הדברים האלה חטא אותו הצדיק אביו יהושע למלך מצרים ויצו המלך להסנדטור לחתוך את ראשו וליקח את אשתו ובניו ורכושו לעצמו כמשפטם בעת ההיא, ויהי כאשר קרב אל אמו לבוא עליה, אז נתמלא כל המטה חלב מדדיה, ויחרד חרדה גדולת מאד ויטול את חניתו להרגה באמרו כי מכשפה היא, ותזכור אמו את דברי אביו הצדיק ז״ל, אף היא תשיב אמריה לו, אין זה כשוף כי אם חלב שהניקו אותך מפני שאני אמך, וספרה לו כל המאורע, מיד בדל עצמו ממנה, כי גם הוא נזכר שמועתו שנמצא בדג, אפס לא ידע כי היה אביו ועשה תשובה, ולכן קראו אותו בן נון מפני שנמצא בדג ובלשון ארמי נון, וריש קטיעא קראו אותו המרגלים על שם מעשיו הראשונים מה שעשה לאביו עכ״ל (עי' הקדמה לרב פעלים צד 23).
עיינתי כעת בהערותיו של ר"ח לאוצר המדרשים ולא השמיט את זה.
ומה שמופיע שם שהשמיט (אגרת יהושע בן נון) זה לא זה אלא האגרת שיהושע שלח לגבעוניים.

מצו"ב ההערות ר"ח על האוצר המדרשים.
הצג קובץ מצורף הגהות שי''ח השדה על אוצר המדרשים.pdf
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
חומרו-קולו. אמר:
ידוע שיש על הסיפור הבא פולמוס, וכמדומה שמרן ר' חיים אמר למחוק אותו ואת זכרו מארץ החיים, אך אכתי לא אמנע מלהביאו ולשמוע את דבריכם עליו.
עי' בברכת אלישע ח"א עמ' קעד-קצג מה שהאריך לסתור מכל וכל את השטויות האלה

חומרו-קולו. אמר:
עיינתי כעת בהערותיו של ר"ח לאוצר המדרשים ולא השמיט את זה.
כדאי שתעיין בהערות של הרב יצחק ישעיה ווייס לאוצר מדרשים בהוצאת מישור (אותם דברים שבברכת אלישע שציינתי)
 

חומרו-קולו.

משתמש חדש
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
חומרו-קולו. אמר:
ידוע שיש על הסיפור הבא פולמוס, וכמדומה שמרן ר' חיים אמר למחוק אותו ואת זכרו מארץ החיים, אך אכתי לא אמנע מלהביאו ולשמוע את דבריכם עליו.
עי' בברכת אלישע ח"א עמ' קעד-קצג מה שהאריך לסתור מכל וכל את השטויות האלה
חומרו-קולו. אמר:
עיינתי כעת בהערותיו של ר"ח לאוצר המדרשים ולא השמיט את זה.
כדאי שתעיין בהערות של הרב יצחק ישעיה ווייס לאוצר מדרשים בהוצאת מישור (אותם דברים שבברכת אלישע שציינתי)
האם תוכל להעלותו?
 
 
חלק עליון תַחתִית