כן אתה צודק.יהודה יעקבזון אמר:הסקר הזה הוא פרדוכס..
בן תורה שעונה שהוא גאוותן, הוא למעשה עניו...
[או שהוא עונה רק על אחרים...]
יצחק ב אמר:לומדי התורה היקרים מפז, נגועים יותר בגאווה, מאנשים פשוטים, ישרי דרך, ויגיעי כפיים? אשמח מאד להשתתפות הת"ח דפה.
חלילה וחס, דיברתי על בני התורה, מול אנשים כאלה,אברהם משה אמר:יצחק ב אמר:לומדי התורה היקרים מפז, נגועים יותר בגאווה, מאנשים פשוטים, ישרי דרך, ויגיעי כפיים? אשמח מאד להשתתפות הת"ח דפה.
מה ההגדרה 'אנשים פשוטים, ישרי דרך, ויגיעי כפיים'?
כל מי שאינו לומד תורה?
לזאת הייתה כוונתי בתגובה להרב @יצחק ב.חלק א׳ ממעל אמר:לא חושב, גם אם ההוא לא יושב ולומד אז הגאווה שלו זה על דברים אחרים, לא על חכמתו אלא על הצלחתו וידי הזהב שלו וכדו׳, כך שהגאווה תהי׳ בלי עבודת המידות באותו גודל בין אם הוא בן תורה ובין אם לא
ויישר כוחו של הרב @יהודי רציני אשר גילה לנו סוד ה"מקום" עליו דיברת מהתוס' בכתובות. וגם בזה די. הארכתי רבות באשכול המהווה הקדמה לסקר זה. ויעיינו הרבנים שם, אם לא מחקוני מנהלי אתרא הדין.נדיב לב אמר:סקר מגוחך. שבא ממקום לא טוב. ודי בזה.
ישראל הכהן אמר:בגדר לבקר בהיכלו
יצחק ב אמר:אשמח מאד להשתתפות הת"ח דפה.
כך מתאמרא משמיה דהגר"א, שהתורה פועלת יציאת האדם מן הכח אל הפועל, ואם בבכח הוא נגוע הרי זה מה שיצא כמאחז"ל זכה נעשית לו סם חיים, לא זכה וכו' רח"ל. דהיינו שהיא עצמה נעשית כך. ואיה"נ אצל מי שאינו מתוקן ויש בו שורש רע הרי התורה מצמיחה הרע שבו וזה נכון לא רק לגאוה. ומי שיש בו שורש טוב צומח בו כל טוב שבעולם ע"י עסק התורה ובראש המידות הטובות הוא עניו כמו שראינו אצל רועינו העניו מכל האדם שהוריד לנו התורה.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:עניתי שאין הבדל, אבל זה לא מדויק.
כי לתורה השפעה, אבל היא לכאן ולכאן. ואסביר:
יש לומדי תורה בעלי ענוה ושפלות, ויש לומדי תורה בעלי גאוה.
לימוד תורה לא מחייב ענוה, ולא מחייב גאוה.
אפשר בהחלט להיות למדן שלא לשמה, להתיהר ולקנטר, אבל זה לא אומר שכל לומדי התורה הם כאלה...
התורה מגדלת את האדם כפי שהוא. כמו מטר על העשבים. מה שיש זה מה שגדל.
אם אדם הוא ענו - אז הוא כשהוא לומד תורה הוא נהיה עוד יותר עניו.
ואם הוא בעל גאוה, אז כשהוא לומד תורה - הוא בן תורה גאותן גדול.
זה נכון, אבל חשוב להדגיש, כי כמו שבלומדי התורה יש כאלה ויש כאלה, בדיוק אותו דבר גם במי שאינו לומד תורה, יכול להיות גאוותן ויכול להיות עניו.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:עניתי שאין הבדל, אבל זה לא מדויק.
כי לתורה יש השפעה, אבל היא לכאן ולכאן. ואסביר:
יש לומדי תורה בעלי ענוה ושפלות, ויש לומדי תורה בעלי גאוה.
לימוד תורה לא מחייב ענוה, ולא מחייב גאוה.
אפשר בהחלט להיות למדן שלא לשמה, להתיהר ולקנטר, אבל זה לא אומר שכל לומדי התורה הם כאלה...
התורה מגדלת את האדם כפי שהוא. כמו מטר על העשבים. מה שיש זה מה שגדל.
אם אדם הוא ענו - אז הוא כשהוא לומד תורה הוא נהיה עוד יותר עניו.
ואם הוא בעל גאוה, אז כשהוא לומד תורה - הוא בן תורה גאותן גדול.
השאלה היתה אם נגועים יותר בגאוה, ומספיק שחושב שהוא לא יותר גאוותן מהפשוטים...יהודה יעקבזון אמר:הסקר הזה הוא פרדוכס..
בן תורה שעונה שהוא גאוותן, הוא למעשה עניו...
[או שהוא עונה רק על אחרים...]
יהודה יעקבזון אמר:הסקר הזה הוא פרדוכס..
בן תורה שעונה שהוא גאוותן, הוא למעשה עניו...
[או שהוא עונה רק על אחרים...]
שפת הים אמר:מי יתן והיו הת"ח קצת יותר 'גאוותנים' ומכירים בערך מעלתם [וממילא הערך לשאר דברים יתבטל ויתפוגג]
לענ"ד מידי הרבה מתעסקים במה שעדיין לא נעשה ובמידות שעדיין לא תוקנו [ואם כבר לא טובים אז אולי...].
חוזר ומגיד אמר:הרבה פעמים אני מתלבט מה יותר גרוע גאוה פסולה או ענוה פסולה
דומה דהמיתוס של הלמדן הגאותן שמשמש אבן יסוד בהרבה מספרי חסידות
פשוט הצליח לעבוד עלינו ולשכנע אותנו שאנחנו באמת כאלה גאוותנים.
אבל נראה גם ספרי החסידות לא כוונו לאותם שבימינו
צורם לי. מאוד.יצחק ב אמר:לומדי התורה היקרים מפז, נגועים יותר בגאווה, מאנשים פשוטים, ישרי דרך, ויגיעי כפיים? אשמח מאד להשתתפות הת"ח דפה.