האם הבורא מופתע מבחירותי?

זקן ורגיל

משתמש רגיל
שלום​
רציתי להעלות שאלה​
אקדים לכך בסיפור​
יום אחד באתי להתפלל מנחה כבר באזור חצות היום ואז היה לי עיסוקים חלקם מוצדקים וחלקם פחות שדחו את התפילה בעוד חצי שעה ובעוד שעה וכו וכו עד שכמעט שקעה השמש,​
לבסוף התפללתי ממש סמוך לשקיעה, ולא רק זאת ,אלא שגם לא הצלחתי להתרכז​
מעבר לתסכול שלי, כי התפילה בעצם באה לתת לי חיות וכוחות​
היתה גם את התחושה שדחיתי את בוראי במשך כשש שעות ,הבטחתי לו שהנה עוד מעט אתן לו את שאהבה נפשו, ולבסוף..., כזו אכזבה!​
אמת, לא ששת השעות הן שעושות את האכזבה, אלא הפתאומיות בה הבחירה מתקימת​
השאלה היא כזו, האם מעבר לצערו ואכזבתו של הבורא על מעידתי כלפיו יש גם את הצער שנוסף עם ההפתעה, הפתאומיות והרי הוא יודע מה אעשה ומצד שני הוא כן מחכה לי?​
ולהיפך, כשאני מתגבר בדבר שהתקשיתי בו, מעבר לשמחתו של בוראי, הוא גם מופתע?​
עוד דבר, כשאני מקבל מכה וכואב לי ,והבורא כואב לו עימי "בכל צרתם לו צר" האם גם הוא מקבל את המכה בפתאומיות או שהוא ידע שעוד מעט אני אצטער, (הרי הוא זה שברחמיו כלפי שלח לי את הצער הזה)
בחויה שלי, כשאני  מצפה זמן רב למשהו ולבסוף הוא לא קורה אז ככל שיותר חיכיתי יש יותר עצב
ולהיפך, אדם שמצפה זמן רב לדבר משמח ולא יודע אם זה יגיע בודאי מתרגש מאד בזמן שזה קורה
 

מסתפינא

משתמש ותיק
הקב"ה מופתע? כואב לו? מאוכזב?

אחד מעיקרי האומנה הוא שאין להקב"ה כל מיני הרגשות כאלו,
כל מה שנאמר צער וכעס אצלו ית' הינו משל בעלמא, לא שייך אצלו כלל וכלל סוג הצער והאכזבה שיש לאנשים פשוטים בשר ודם, לא בסוג הצער (כאב), לא התזמון (הפתעה), לא בציפיות (אכזבה).
 

שמן רענן

משתמש רגיל
זקן ורגיל אמר:
שלום​
רציתי להעלות שאלה​
אקדים לכך בסיפור​
יום אחד באתי להתפלל מנחה כבר באזור חצות היום ואז היה לי עיסוקים חלקם מוצדקים וחלקם פחות שדחו את התפילה בעוד חצי שעה ובעוד שעה וכו וכו עד שכמעט שקעה השמש,​
לבסוף התפללתי ממש סמוך לשקיעה, ולא רק זאת ,אלא שגם לא הצלחתי להתרכז​
מעבה לתסכול שלי, כי התפילה בעצם באה לתת לי חיות וכוחות​
היתה גם את התחושה שדחיתי את בוראי במשך כשש שעות ,הבטחתי לו שהנה עוד מעט אתן לו את שאהבה נפשו, ולבסוף..., כזו אכזבה!​
אמת, לא ששת השעות הן שעושות את האכזבה, אלא הפתאומיות בה הבחירה מתקימת​
השאלה היא כזו, האם מעבר לצערו ואכזבתו של הבורא על מעידתי כלפיו יש גם את הצער שנוסף עם ההפתעה, הפתאומיות והרי הוא יודע מה אעשה ומצד שני הוא כן מחכה לי?​
ולהיפך, כשאני מתגבר בדבר שהתקשיתי בו, מעבר לשמחתו של בוראי, הוא גם מופתע?​
עוד דבר, כשאני מקבל מכה וכואב לי ,והבורא כואב לו עימי "בכל צרתם לו צר" האם גם הוא מקבל את המכה בפתאומיות או שהוא ידע שעוד מעט אני אצטער, (הרי הוא זה שברחמיו כלפי שלח לי את הצער הזה)
בחויה שלי, כשאני  מצפה זמן רב למשהו ולבסוף הוא לא קורה אז ככל שיותר חיכיתי יש יותר עצב
ולהיפך, אדם שמצפה זמן רב לדבר משמח ולא יודע אם זה יגיע בודאי מתרגש מאד בזמן שזה קורה


אתה מתכוון לשאול על "ידיעה ובחירה"?
מדוע נראה לך שזה משנה לו מתי בתוך זמן מנחה אתה מתפלל?
מדוע את המכה ייחסת אליו ואת איחורך לתפילה או את תפילתך עצמה ייחסת אליך?
היכן אתה מרגיש או מבין, או מנין לך שבתפילתך אתה "נותן לו את שאהבה נפשו", האם זה לא דיבור שלך איתו ובקשת צרכיך ממנו?

ובעיקר, אם התשובה תהיה שזו "הפתעה" או לא "הפתעה", היכן זה נוגע לך בחיים? מדוע זה מטריד אותך? אתה לא אוהב לעשות הפתעות?
מעניין אותך לדעת מה הוא "מרגיש" ? 
אתה רוצה להזדהות איתו? אתה חושב שיש לו רגשות כשלך או כשל מושגיך?

השאלות לא לקנטר, רק להבין מה קורה מול עיני.

תודה.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
היום במסגרת פרשת השבוע

שאלתי את בני הקט

מה זה תאומים
"שיש להם אותה חולצה"

חשבתי אחר כך שזה המצב גם אצלינו כשאנחנו מדברים על הבורא ונתקעים במשל
(היינו וירח ה' את ריח הניחוח וכו)
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
פותח הנושא
תודה לכל העונים
איני יודע מה מעלתכם, מסתבר יותר ממני
אני, כאדם רגיל בדורי, לא מחונך לעשות מה שצריך(לצערי...), אני חיב להתחבר למה שאני עושה מתוך רגש
אם אני יודע שהבורא רוצה בתפילתי אז זה דוחף אותי להתפלל ואני שמח שהוא מחכה לי
יש הרבה פסוקים בתנך שמדברים על הרגש ביננו לבין ה' וכמובן שהכל זה בשבילנו, כדי שאנו נתחבר למצוות

בתגובה לשאלותיו של הרב @שמן רענן
-אני לא חושב שלבורא משנה באיזו שעה אתפלל(ואולי כן עדיף להתפלל מוקדם..) אבל במקרה הזה עלתה לי השאלה הזו
הסברתי זאת, שהרגשתי שדחיתי אותו כמה שעות ובסוף לא נתתי מה שהבטחתי
-ברור לי שה' רוצה שאתפלל אליו, ודאי שהוא שמח בכך
-התשובה מסקרנת אותי יותר ממה שהיא תועיל לי
אבל ברור שאני רוצה לדעת כמה אני מרגש את בוראי ,איפה אני מרגש,
אם כל הזמן מדברים על קשר בין אב לבן, בין בעל לאשה, לא הגיוני שאחשוב על כך?
אם לא אז למה מזכירים זאת
הרי זה שה' ציוונו להקים משפחה, לדאוג לאשה וילדים, לחיות עם חברים זה כדי שנבין מהי ידידות, לא?
תודה רבה
 

ירמיה

משתמש ותיק
שמן רענן אמר:
זקן ורגיל אמר:
היכן אתה מרגיש או מבין, או מנין לך שבתפילתך אתה "נותן לו את שאהבה נפשו", האם זה לא דיבור שלך איתו ובקשת צרכיך ממנו?
אם כך אני יכול לדלג על תפילה כשאני לא מרגיש בה צורך?
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
מסתפינא אמר:
אני פשוט נבהל מהרדידות והסכלות שיש בשאלה זו...

הקב"ה מופתע? כואב לו? מאוכזב?

אחד מעיקרי האומנה הוא שאין להקב"ה כל מיני הרגשות כאלו,
כל מה שנאמר צער וכעס אצלו ית' הינו משל בעלמא, לא שייך אצלו כלל וכלל סוג הצער והאכזבה שיש לאנשים פשוטים בשר ודם, לא בסוג הצער (כאב), לא התזמון (הפתעה), לא בציפיות (אכזבה).
ואין נמשל?
ואיזה עיקר זה מהי"ג?
 
 

שמן רענן

משתמש רגיל
סנגורן של ישראל אמר:
שמן רענן אמר:
זקן ורגיל אמר:
היכן אתה מרגיש או מבין, או מנין לך שבתפילתך אתה "נותן לו את שאהבה נפשו", האם זה לא דיבור שלך איתו ובקשת צרכיך ממנו?
אם כך אני יכול לדלג על תפילה כשאני לא מרגיש בה צורך?
אשמח להבין היכן ראית "היתר דילוג" בדבריי.
כתבתי "בקשת צרכיך" דהיינו שבתפילה יש בקשת צרכיו של האדם בין ג' ראשונות שהם "שבח, לג' אחרונות שהם "הודאה". 
ושאלתי את הרב זקן ורגיל היכן מצא שבתפילה יש בחינה של נתינה לבורא עולם את "שאהבה נפשו". ואוסיף היכן יש שאיבת "כוחות וחיות" לעצמו.

אמנם לאחר שביאר עצמו, אני מבין כי הוא יצק התוכן אל תוך חיוב והמצוה להתפלל (ומחלוקת ראשונים היא האם דאורייתא או דרבנן), ומרגיש קשר אל הבורא יתברך ואשרייו ואשרי חלקו אם אך נזהר הוא מהגשמה, ומפגם בידעה כי הבורא אינו גוף ולא דמות הגוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואהבתינו אליו כאהבת העלול לעילתו, והענף אל השורש והחיות, בלי מחשבות על "ידידות" במושגים שלנו ושל קרן ידידות, אלא קרבה ואהבה של הגוף אל שורש חייו הרואה ואינו נראה.
 
 

שמן רענן

משתמש רגיל
זקן ורגיל אמר:
תודה לכל העונים
איני יודע מה מעלתכם, מסתבר יותר ממני
אני, כאדם רגיל בדורי, לא מחונך לעשות מה שצריך(לצערי...), אני חיב להתחבר למה שאני עושה מתוך רגש
אם אני יודע שהבורא רוצה בתפילתי אז זה דוחף אותי להתפלל ואני שמח שהוא מחכה לי
יש הרבה פסוקים בתנך שמדברים על הרגש ביננו לבין ה' וכמובן שהכל זה בשבילנו, כדי שאנו נתחבר למצוות

בתגובה לשאלותיו של הרב @שמן רענן
-אני לא חושב שלבורא משנה באיזו שעה אתפלל(ואולי כן עדיף להתפלל מוקדם..) אבל במקרה הזה עלתה לי השאלה הזו
הסברתי זאת, שהרגשתי שדחיתי אותו כמה שעות ובסוף לא נתתי מה שהבטחתי
-ברור לי שה' רוצה שאתפלל אליו, ודאי שהוא שמח בכך
-התשובה מסקרנת אותי יותר ממה שהיא תועיל לי
אבל ברור שאני רוצה לדעת כמה אני מרגש את בוראי ,איפה אני מרגש,
אם כל הזמן מדברים על קשר בין אב לבן, בין בעל לאשה, לא הגיוני שאחשוב על כך?
אם לא אז למה מזכירים זאת
הרי זה שה' ציוונו להקים משפחה, לדאוג לאשה וילדים, לחיות עם חברים זה כדי שנבין מהי ידידות, לא?
תודה רבה

אני אדם רגיל בדורי גם כן, ומחונך לעשות מה שצריך.
ועם כל זאת חשוב ונצרך להתחבר למה שעושים ולא לעשותם "מלומדה".

הייתי ממליץ (לעצמי בכל אופן) שאם אך רוצה אני להתחבר, עלי למצוא ממה שכתוב על תפילה בחז"ל ובראשונים, ומדבריהם אם יש דבר התופס את ליבי, להתחבר איתו ועל ידו. ולא הייתי מחפש או ממציא רגשות ורעיונות מליבי. לדוגמא במקרה הזה, יש להסתמך על מקור כי זהו טעם או עניין בתפילה, כביכול "לתת לבורא את שאהבה נפשו" כדברי. כי ללא מקור, רק ע"י שבדינו מליבנו דבר זה אנו נכנסים למקום לא ברור של רגשות לא מבוססים ביחס למצוות ה' שסופו מי ישורנו.
ולגוף השאלה, לא עניתני על שאלתי הראשונה, האם כוונתך לשאול הסתירה בין ידיעה לבחירה. 
 

ונכתב בספר

משתמש ותיק
מסתפינא אמר:
אני פשוט נבהל מהרדידות והסכלות שיש בשאלה זו...

הקב"ה מופתע? כואב לו? מאוכזב?

אחד מעיקרי האומנה הוא שאין להקב"ה כל מיני הרגשות כאלו,
כל מה שנאמר צער וכעס אצלו ית' הינו משל בעלמא, לא שייך אצלו כלל וכלל סוג הצער והאכזבה שיש לאנשים פשוטים בשר ודם, לא בסוג הצער (כאב), לא התזמון (הפתעה), לא בציפיות (אכזבה).
ולמה אתה לא חושב שבעל השאלה התכוון למשל..
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
איני מבין דברים גבוהים כ"כ.

אבל הנשמה מתגעגעת לתפילה, וממתינה עד שהפה הגשמי יתפלל,
וכן כל הבריאה.
 

ירמיה

משתמש ותיק
שמן רענן אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
שמן רענן אמר:
היכן אתה מרגיש או מבין, או מנין לך שבתפילתך אתה "נותן לו את שאהבה נפשו", האם זה לא דיבור שלך איתו ובקשת צרכיך ממנו?
אם כך אני יכול לדלג על תפילה כשאני לא מרגיש בה צורך?
אשמח להבין היכן ראית "היתר דילוג" בדבריי.
כתבתי "בקשת צרכיך" דהיינו שבתפילה יש בקשת צרכיו של האדם בין ג' ראשונות שהם "שבח, לג' אחרונות שהם "הודאה". 
ושאלתי את הרב זקן ורגיל היכן מצא שבתפילה יש בחינה של נתינה לבורא עולם את "שאהבה נפשו". ואוסיף היכן יש שאיבת "כוחות וחיות" לעצמו.

אמנם לאחר שביאר עצמו, אני מבין כי הוא יצק התוכן אל תוך חיוב והמצוה להתפלל (ומחלוקת ראשונים היא האם דאורייתא או דרבנן), ומרגיש קשר אל הבורא יתברך ואשרייו ואשרי חלקו אם אך נזהר הוא מהגשמה, ומפגם בידעה כי הבורא אינו גוף ולא דמות הגוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואהבתינו אליו כאהבת העלול לעילתו, והענף אל השורש והחיות, בלי מחשבות על "ידידות" במושגים שלנו ושל קרן ידידות, אלא קרבה ואהבה של הגוף אל שורש חייו הרואה ואינו נראה.
1. לא ראיתי איפה הרב @זקן ורגיל הסביר את עצמו יותר מהודעתו הראשונה.
2. לא הבנתי את הפלפול על שני סוגי האהבה. 'אני' אוהב אותו. מה כל החשבונות?
3. לגבי הדילוג, כוונתי היא שהתפילה היא חובה, ולא תלויה בצורך האישי של האדם, כלומר שה' צריך את זה יותר ממה שאנחנו צריכים את זה. וממילא ברורים דברי הרב @זקן ורגיל שבתפילה הוא נותן לה' את אשר אהב, דיבור עם בנו אהובו.
 
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
פותח הנושא
תודה לכל העונים!
אשמח לקבל תשובה על כותרת האשכול
הרי כאשר אני עושה מצווה או חלילה עושה עבירה אז בוראי שמח/עצוב
אני רוצה לדעת אם כשאני עושה מצווה שהיה לי קשה לעשותה, מקום שלפעמים אני נכשל בו, ברור שאני משמח את בוראי השאלה אם השמחה היא בבחינת הפתעה
כביכול הבורא מופתע מבחירתי?!
זה לא טבעי שאשאל כזו שאלה?
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
פותח הנושא
לגבי תפילה, דיבור עם ה'
מצד אחד נראה כי התפילה באה ע"מ שנבקש את צרכינו, המשנ"ב כותב זאת.
אך מה אעשה ואני הרבה יותר נהנה לדבר בשפתי, במילותי, לא בלשוה"ק
לעיתים , אני טעון, מלא בתחושות ,תסכולים, חויות, אני מחכה לבוא לפרוק אותם מול בוראי, אני נהנה לעשות זאת בסוף שמו"ע ולא סתם באמצע היום כי אז אני מרגיש מחובר
תכלס, כל התפילה אני לא רגוע, אולי הרגש שלי הומה יותר ואני יותר מתחנן במקומות שאני מרוכז, אך אני לא כעומד לפני המלך, לא מיושב בדעתי, ואני רק מחכה ליהיו לרצון ששם אשפוך את ליבי, שם אפרש את שיחתי
אשמח לתגובות
תודה רבה
 

ירמיה

משתמש ותיק
זקן ורגיל אמר:
לגבי תפילה, דיבור עם ה'
מצד אחד נראה כי התפילה באה ע"מ שנבקש את צרכינו, המשנ"ב כותב זאת.
אך מה אעשה ואני הרבה יותר נהנה לדבר בשפתי, במילותי, לא בלשוה"ק
לעיתים , אני טעון, מלא בתחושות ,תסכולים, חויות, אני מחכה לבוא לפרוק אותם מול בוראי, אני נהנה לעשות זאת בסוף שמו"ע ולא סתם באמצע היום כי אז אני מרגיש מחובר
תכלס, כל התפילה אני לא רגוע, אולי הרגש שלי הומה יותר ואני יותר מתחנן במקומות שאני מרוכז, אך אני לא כעומד לפני המלך, לא מיושב בדעתי, ואני רק מחכה ליהיו לרצון ששם אשפוך את ליבי, שם אפרש את שיחתי
אשמח לתגובות
תודה רבה
אשריך. וגם שאלתך על ההפתעה באה ממקום של חיבור נפלא, אשריך.
 
 

שלו'

משתמש ותיק
זקן ורגיל אמר:
תודה לכל העונים!
אשמח לקבל תשובה על כותרת האשכול
הרי כאשר אני עושה מצווה או חלילה עושה עבירה אז בוראי שמח/עצוב
אני רוצה לדעת אם כשאני עושה מצווה שהיה לי קשה לעשותה, מקום שלפעמים אני נכשל בו, ברור שאני משמח את בוראי השאלה אם השמחה היא בבחינת הפתעה
כביכול הבורא מופתע מבחירתי?!
זה לא טבעי שאשאל כזו שאלה?


מצד אחד יש לי תחושה שאין לי להכנס לשאלות מסוג זה שעלולות להביא להרהורים במה שלא הורשינו ואין לנו השגה, [עכ"פ לי הקטן].
מאידך, נהנתי מהשאלה, ונהנתי לראות יהודי שמשתדל לחיות עם השם יתברך בקשר קרוב, וודאי זה לנחת רוח לו ית', [יחד עם היראה המחוייבת כמובן].

אכתוב כמה הרהורים בקצרה:
הנה הביטוי 'מופתע' כלפי הקב"ה נשמע צורם, אך לכא' יש מקום לשמוע בקשר למה שכתבת בתחילת האשכול, שבבחינה של 'עמו אנכי בצרה', כשאדם מקבל את המכה בפתאומיות ולכן היא כואבת לו יותר, מסתבר שהשי"ת שותף עמו בצער באותה מידה, דהיינו, לא שהוא 'מופתע', אלא שהוא מרגיש ומשתתף באותה רמת צער של מכה פתאומית.
אכן גם לגבי בחירות טובות, דבריך הזכירו לי מלשונות חז"ל על אלה שהשי"ת אמר לפמליא של מעלה: ראו בריה שבראתי בעולמי, שבפשוטו נשמע כלשון התפעלות.

ובעיקר הענין, כבר העירו בזה, ואולי נפרט קצת, שהנה אף אמנם שהשי"ת יודע הכל מראש, אך הוא מנהיג העולם לאו דוקא לפי ידיעתו, ע' בזה ד' הגרי"ס ז"ל באור ישראל סי' ל', ובאותה בחינת הנהגה בה הוא כביכול 'מתעלם' מידיעתו, אולי שייך גם הנהגה כדברי השואל, ולא שנא מכגון מי שהקב"ה בוכה עליו וכד'.
כמובן הדברים עמוקים ואין לי ידיעה, ואקוה שלכה"פ יהיו הדברים בגדר פטטיא דאוריי' טבין ויביאו תועלת, ולא להיפך ח"ו. 
 
 
 

שמן רענן

משתמש רגיל
סנגורן של ישראל אמר:
שמן רענן אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
אם כך אני יכול לדלג על תפילה כשאני לא מרגיש בה צורך?
אשמח להבין היכן ראית "היתר דילוג" בדבריי.
כתבתי "בקשת צרכיך" דהיינו שבתפילה יש בקשת צרכיו של האדם בין ג' ראשונות שהם "שבח, לג' אחרונות שהם "הודאה". 
ושאלתי את הרב זקן ורגיל היכן מצא שבתפילה יש בחינה של נתינה לבורא עולם את "שאהבה נפשו". ואוסיף היכן יש שאיבת "כוחות וחיות" לעצמו.

אמנם לאחר שביאר עצמו, אני מבין כי הוא יצק התוכן אל תוך חיוב והמצוה להתפלל (ומחלוקת ראשונים היא האם דאורייתא או דרבנן), ומרגיש קשר אל הבורא יתברך ואשרייו ואשרי חלקו אם אך נזהר הוא מהגשמה, ומפגם בידעה כי הבורא אינו גוף ולא דמות הגוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואהבתינו אליו כאהבת העלול לעילתו, והענף אל השורש והחיות, בלי מחשבות על "ידידות" במושגים שלנו ושל קרן ידידות, אלא קרבה ואהבה של הגוף אל שורש חייו הרואה ואינו נראה.
1. לא ראיתי איפה הרב @זקן ורגיל הסביר את עצמו יותר מהודעתו הראשונה.
2. לא הבנתי את הפלפול על שני סוגי האהבה. 'אני' אוהב אותו. מה כל החשבונות?
3. לגבי הדילוג, כוונתי היא שהתפילה היא חובה, ולא תלויה בצורך האישי של האדם, כלומר שה' צריך את זה יותר ממה שאנחנו צריכים את זה. וממילא ברורים דברי הרב @זקן ורגיל שבתפילה הוא נותן לה' את אשר אהב, דיבור עם בנו אהובו.
"ה' צריך יותר ממה שאנו צריכים",
אולי התכוונת ל"יותר משהעגל רוצה לינק הפרה רוצה להניק"
אך שם הוא עניין של "רצון" ולא של "צורך" וההבדל פשוט.
אם יש לך מקור או סיבה אישית לחשוב בכ"ז שיש לו איזה "צורך" יותר, אשמח לשמוע.
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
שמן רענן אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
שמן רענן אמר:
אשמח להבין היכן ראית "היתר דילוג" בדבריי.
כתבתי "בקשת צרכיך" דהיינו שבתפילה יש בקשת צרכיו של האדם בין ג' ראשונות שהם "שבח, לג' אחרונות שהם "הודאה". 
ושאלתי את הרב זקן ורגיל היכן מצא שבתפילה יש בחינה של נתינה לבורא עולם את "שאהבה נפשו". ואוסיף היכן יש שאיבת "כוחות וחיות" לעצמו.

אמנם לאחר שביאר עצמו, אני מבין כי הוא יצק התוכן אל תוך חיוב והמצוה להתפלל (ומחלוקת ראשונים היא האם דאורייתא או דרבנן), ומרגיש קשר אל הבורא יתברך ואשרייו ואשרי חלקו אם אך נזהר הוא מהגשמה, ומפגם בידעה כי הבורא אינו גוף ולא דמות הגוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואהבתינו אליו כאהבת העלול לעילתו, והענף אל השורש והחיות, בלי מחשבות על "ידידות" במושגים שלנו ושל קרן ידידות, אלא קרבה ואהבה של הגוף אל שורש חייו הרואה ואינו נראה.
1. לא ראיתי איפה הרב @זקן ורגיל הסביר את עצמו יותר מהודעתו הראשונה.
2. לא הבנתי את הפלפול על שני סוגי האהבה. 'אני' אוהב אותו. מה כל החשבונות?
3. לגבי הדילוג, כוונתי היא שהתפילה היא חובה, ולא תלויה בצורך האישי של האדם, כלומר שה' צריך את זה יותר ממה שאנחנו צריכים את זה. וממילא ברורים דברי הרב @זקן ורגיל שבתפילה הוא נותן לה' את אשר אהב, דיבור עם בנו אהובו.
"ה' צריך יותר ממה שאנו צריכים",
אולי התכוונת ל"יותר משהעגל רוצה לינק הפרה רוצה להניק"
אך שם הוא עניין של "רצון" ולא של "צורך" וההבדל פשוט.
אם יש לך מקור או סיבה אישית לחשוב בכ"ז שיש לו איזה "צורך" יותר, אשמח לשמוע.
לענייננו זה לא משנה, ה' רוצה או צריך את התפילה יותר ממה שאנחנו רוצים או צריכים אותה.
ולעצם העניין, יש לפלפל גם במשל הפרה והעגל, וגם בנמשל, ואיני רואה טעם לדון בזה במסגרת הדיון דידן. 
 
 

גדלס האדם

משתמש רשום
אם אני אכן אצליח להוכיח לך שהוא אכן כביכול מופתע האם אכן יש לך הבנה במשמעות של ההפתעה הזו?  האם אתה תופס משהו בהבנת מידותיו לפני שאתה שואל.

ואם אכן יש שאלה היא האם הבורא יותר אוהב לקבל את בקשותיך שמוגשות בצורה מסודרת או בצורה אקראית, זה כבר שאלה על היחס שניתן לעבודתך שהרי כל דימויו הכביכול אנושיים של הקב"ה הן דרכי הנהגתו כלפינו וא"כ אתה בעצם שואל האם הוא ינהג יתנו בצורה של מופתע, יתכן שאם יש נפ"מ ביחס שלך בין כשאתה מפתיע או לא כמו"כ תהיה ראוי  מצד מידת הצדק וחותמו של הקב"ה, שתוצאות מעשיך והשכר ועונש וכדו' יהיו במקביל.
כללו של דבר הקב"ה הוא לא מוגבל לתגובות או להרגשות רח"ל, אלא בחר להנהיג את עולמו באופן שבמידה שאדם מודד מודדין לו וכדו' ולכן אם במצבך אתה מרגיש שאתה מפתיע אותו, אולי אכן מידת הצדק תכריח שכלפיך הוא אכן ינהג כמופתע. 
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
פותח הנושא
הרב @שמן רענן
כידוע,
לבורא יש צורך לכרות עמנו ברית, 20 דורות ה' חיכה שא"א יכרות איתו ברית, עד אז כולם הכעיסו ולה' היה צער מכך
אם הבורא היה רוצה לכרות ברית עם מלאך אז אולי לא היה כאן דיבור
אבל אנו בני אדם, ואצלינו הדיבור הוא ביטוי לקשר, שם אנו מתקרבים יותר
ואם הבורא רוצה וצריך שנתקרב אז הוא רוצה לשמוע אותנו
אני מעלה כאן עלון של הרב שמואל פולק שליט"א מראש השנה,הוא מדבר על כל הברית בצורה כ"כ חיה ומקרבת,
בספריו הוא מדגיש כמה הבורא רוצה אותך!!!, כמה אתה חשוב לו!!!, (מסתבר שבעקבות הקריאה עלתה לי השאלה הפותחת)
לא הצלחתי להעלות את זה כקובץ מצורף ולכן העתקתי ,סליחה.

תכל'ס... קצר ולעניין: על רגל אחת: מה זה ראש השנה!!!!!
אה... שאלה חותכת!!! קצר ולעניין!! על מה לחשוב! מה הנושא של ראש השנה
על רגל אחת!!
אז ככה: אין בעיה... אני מוכן להגיד את זה בתמציתיות במילה אחת... אבל קח
בחשבון שאחרי הכל במילה אחת אפשר לומר מילה אחת... ובכן: העניין הוא
כך:
בראש השנה לפני התש"פ שנים התחיל סיפור שעדיין לא הסתיים... וסוף
הסיפור תלוי בידיים שלך... מעשה שהיה כך היה: הקב"ה רצה שותפות!!! רצה
בן זוג!! ובשביל זה הקב"ה ברא עולם שלם ו... וביום ששי הוא ברא את האדם
הראשון והוא רצה אותו שיהיה שותף שלו!!! מה זה שותף???? מה הכוונה
שותף?? הסמל ודוגמא לשותפות זה חיי נישואין!!!
הבעל- הוא בעל הבית... הוא מביא את הכסף... הכל פה שייך לו... והאישה??
מה היא מביאה?? עקרונית היא לא מביאה שום דבר!!! היא צריכה להביא רק
משהו אחד ויחיד: את עצמה!! היא מכניסה את עצמה תחת רשות בעלה...
היא מקבלת על עצמה להיות שלו!!! להיות איתו!! לגמרי איתו בכל מצב ובכל
מחיר!!! זה הכל!!! כשאשה מביעה נכונות להיכנס תחת רשות בעלה ולהיות
שלו... זה חתונה!!!! כאן נבנה פה בית שמורכב משותפות גמורה... הבעל
מלך!! והאישה היא הממליכה!!! הממלכה הזו בנויה מהרכב של שניהם!!!!
כמה שהבעל יהיה חזק וגדול וכוחני ושווה וחשוב הרבה יותר מאשתו... אבל
תמיד יהיה לה כח שווה אליו!! היא יכולה לחתום את הצ'קים בדיוק כמוהו... כי
הוא מלך בזכותה!! היא המליכה אותו עליה!!! ממילא היא שווה לו!! היא אשתו
כגופו!!!
זה בדיוק הסיפור בבריאת העולם... הקב"ה ברא את העולם בשביל מטרה אחת
ויחידה... הוא רצה בן זוג!!! הוא ברא את האדם ורצה שהאדם הראשון יהיה
שותף שלו!!! במה???
תביע נכונות להיכנס תחת רשותי ולהיות שלי! להתאחד איתי!! לגמרי איתי!!!!
בדיוק כמו אשה שמכניסה את עצמה תחת רשות בעלה... דא עקא!!!!
שהנכונות הזו חייבת להגיע מרצונו האישי של האדם... כמו בקידושין שהם
יכולים לחול רק מרצון האשה... ככה הקב"ה הציע נישואין ושותפות לאדם
הראשון... ואדם הראשון סירב... הוא לא הסכים להיכנס תחת חסותו של
הקב"ה... )הוא רצה לקבל מידע מעץ הדעת... בקיצור: להסתדר לבד...( אם
אדם הראשון לא מעוניין בנישואין... אי אפשר לחייב אותו... והקב"ה מגרש
אותו... בדיוק כמו אישה שלא מעוניינת בקידושין... לא אז לא... ומאז הקב"ה
בלי בן זוג!!!! אין תכלית לבריאה... כל המטרה של הקב"ה בבריאה הייתה
שיהיה לו בן זוג... אבל מה אפשר לעשות... הוא לא רוצה... וככה הקב"ה מחכה
עשרים דורות... מחכה שמישהו כן ירצה... עשרים דורות הקב"ה כועס... אין לו
שום סיבה להמשיך לקיים את העולם... עד שפתאום הגיע מישהו אחד ויחיד...
קוראים לו אברהם אבינו!!! והוא הראשון בבריאה
שרצה!! הוא פנה לקב"ה: אני רוצה להיות שותף שלך...
אני רוצה להיכנס תחת חסותך... להיות אחד איתך!!!
הקב"ה בודק אותו הדק היטב... הקב"ה מעמיד אותו
בעשר ניסיונות לבדוק אם הוא באמת "בעניין.." ומצאת
את לבבו נאמן לפניך... מזל טוב בריאה!!! הגיע התיקון
השלם!!! הבריאה הגיעה לתכליתה!!!
כעת הסתיים הסיפור!! היה אדם אחד ויחיד שלא רצה
להיות שותף!!! הגיע אדם אחד ויחיד שכן רצה להיות
שותף... וזהו... זה מספיק... לא צריך יותר מאחד...
עקרונית כאן נגמר הסיפור... מכאן ואילך כולנו אמורים
להיוולד בכלל בגן עדן... אנחנו אמורים להיוולד לעולם
מתוקן... להיות עוד אחד ממיליארדי צאצאיו של
אברהם אבינו שמקבלים הכל על מגש של כסף... הוא
עבד קשה בשבילנו... ואנחנו כבר נולדנו למצב מתוקן...
אבל לא!!! אברהם אבינו במעמד ברית בין הבתרים
התפלל לה'... אנא ה'... אני רוצה שתתן צ'אנס לכל אחד
ואחד מהצאצאים שלי להיות אברהם אבינו בעצמו!!
שלכל יהודי יהיה הזדמנות אישית לבחור בה' כשותף...
)סו"ס אל תשכח שכל תכלית הבריאה שלא יהיה נהמא
דכיסופא... אם כל צאצאים אברהם אבינו יוולדו כבר
למצב מתוקן... אצלם זה כבר יהיה נהמא דכיסופא...
לכן אברהם אבינו מבקש מהקב"ה... שיהיה צ'אנס
לכל יחיד ויחיד מהבנים שלי שיזכה להיות אברהם
אבינו בעצמו...( זהו!!! כאן אנחנו עומדים בערב ראש
השנה שנת התש"פ!!! כל אחד ואחד מאיתנו עומד לבד
לבד מול אבא שבשמים... כל אחד מאיתנו נמצא לבד
בעולם... כאברהם אבינו בשעתו... והקב"ה נותן לי ולך
צאנ'ס לבחור בו כשותף... להגיד לקב"ה בשקט בשקט:
אבא שבשמים אני מעוניין בך!!! אני רוצה להיות
איתך!! לגמרי איתך!! אני הבן זוג שלך!!! אה... ומה
עם הבקשות הפרטיות?? לא!! אל תדאג!!! יום אחרי
החתונה הגברת מתקשרת לבעלה עם רשימת קניות...
תקנה לחם, חלב, עגבניות, מלפפונים, ביום שאחרי
החתונה האשה כבר מבקשת רשימה של בקשות...
לא בשביל עצמה אלא בשבילנו... בשביל המשפחה...
אנחנו כבר אחד!!!! אבל ביום החתונה עצמו??
ביום הנישואין אני מבקשת בקשה אחת ויחידה: אני
איתך!!!! אני רוצה להיכנס תחת רשותך!!!! זה הכל!!
זה הנושא... יום אחרי שאברהם אבינו בחר בקב"ה...
מכאן ואילך הוא תיקן תפילת שחרית... לאברהם אבינו
כעת יש רשימות ארוכות של בקשות... הוא הגברת של
הקב"ה... יש כאן עולם שלם שצריך לטפל בו... יש בלי
סוף מה לבקש ומה להתחנן... אבל זה כבר שלב אחד
אחרי!!!! שלב אחד אחרי ראש השנה!!! אבל כעת ביום
הנישואין?? כעת ביום שהקב"ה מציע נישואין לכל אחד
ואחד מאיתנו... ביום הזה אני צריך להגיד לקב"ה מילה
אחת: אני רוצה אותך!! להיכנס תחת רשותך!!! זה!! זה
הכל!!! עד כאן במילה אחת מה עניינו של "אורי"- זה
ראש השנה... שנזכה כל אחד מאיתנו לעשות קורת רוח
לאבינו שבשמים ולשמוע בת קול שמכריזה ואומרת:
מקודשת!!!!! מזל טוב ראש השנה..
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
פותח הנושא
הרב @שלו' וכן הרב @גדלס האדם
תודה רבה רבה על תשובותיכם
מאד שימחתם אותי
ותודה גם לכל שאר המגיבים
אני הקטן מכולם בחכמה ובמנין
ואתם הגבתם כ"כ בכבוד(לראשונה בחיי, קראו לי רב), בסבלנות, עם נכונות לעזור 
יישר כוחכם
 

נקודה

משתמש רגיל
"כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת כִּי יִפָּלֵא בְּעֵינֵי שְׁאֵרִית הָעָם הַזֶּה בַּיָּמִים הָהֵם גַּם בְּעֵינַי יִפָּלֵא נְאֻם ה' צְבָאוֹת.
רש"י
גם בעיני יפלא" - איך שבתי מן החרון הגדול ורבותינו דרשוהו על שחיטת יצר הרע במסכת סוכה בעיני יפלא איך יוכלו הצדיקים לעמוד כנגדו בחייהם
 

חפר

משתמש ותיק
זקן ורגיל אמר:
תודה לכל העונים
איני יודע מה מעלתכם, מסתבר יותר ממני
אני, כאדם רגיל בדורי, לא מחונך לעשות מה שצריך(לצערי...), אני חיב להתחבר למה שאני עושה מתוך רגש
אם אני יודע שהבורא רוצה בתפילתי אז זה דוחף אותי להתפלל ואני שמח שהוא מחכה לי
יש הרבה פסוקים בתנך שמדברים על הרגש ביננו לבין ה' וכמובן שהכל זה בשבילנו, כדי שאנו נתחבר למצוות

בתגובה לשאלותיו של הרב @שמן רענן
-אני לא חושב שלבורא משנה באיזו שעה אתפלל(ואולי כן עדיף להתפלל מוקדם..) אבל במקרה הזה עלתה לי השאלה הזו
הסברתי זאת, שהרגשתי שדחיתי אותו כמה שעות ובסוף לא נתתי מה שהבטחתי
-ברור לי שה' רוצה שאתפלל אליו, ודאי שהוא שמח בכך
-התשובה מסקרנת אותי יותר ממה שהיא תועיל לי
אבל ברור שאני רוצה לדעת כמה אני מרגש את בוראי ,איפה אני מרגש,
אם כל הזמן מדברים על קשר בין אב לבן, בין בעל לאשה, לא הגיוני שאחשוב על כך?
אם לא אז למה מזכירים זאת
הרי זה שה' ציוונו להקים משפחה, לדאוג לאשה וילדים, לחיות עם חברים זה כדי שנבין מהי ידידות, לא?
תודה רבה
אתה מתכוון כביכול או כפשוטו, אם כפשוטו זה כפירה, אם לא כפשוטו זה רק משל
 
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
פותח הנושא
חפר אמר:
זקן ורגיל אמר:
תודה לכל העונים
איני יודע מה מעלתכם, מסתבר יותר ממני
אני, כאדם רגיל בדורי, לא מחונך לעשות מה שצריך(לצערי...), אני חיב להתחבר למה שאני עושה מתוך רגש
אם אני יודע שהבורא רוצה בתפילתי אז זה דוחף אותי להתפלל ואני שמח שהוא מחכה לי
יש הרבה פסוקים בתנך שמדברים על הרגש ביננו לבין ה' וכמובן שהכל זה בשבילנו, כדי שאנו נתחבר למצוות

בתגובה לשאלותיו של הרב @שמן רענן
-אני לא חושב שלבורא משנה באיזו שעה אתפלל(ואולי כן עדיף להתפלל מוקדם..) אבל במקרה הזה עלתה לי השאלה הזו
הסברתי זאת, שהרגשתי שדחיתי אותו כמה שעות ובסוף לא נתתי מה שהבטחתי
-ברור לי שה' רוצה שאתפלל אליו, ודאי שהוא שמח בכך
-התשובה מסקרנת אותי יותר ממה שהיא תועיל לי
אבל ברור שאני רוצה לדעת כמה אני מרגש את בוראי ,איפה אני מרגש,
אם כל הזמן מדברים על קשר בין אב לבן, בין בעל לאשה, לא הגיוני שאחשוב על כך?
אם לא אז למה מזכירים זאת
הרי זה שה' ציוונו להקים משפחה, לדאוג לאשה וילדים, לחיות עם חברים זה כדי שנבין מהי ידידות, לא?
תודה רבה
אתה מתכוון כביכול או כפשוטו, אם כפשוטו זה כפירה, אם לא כפשוטו זה רק משל
ההבדל מאד דק
אפשר להטריח את הרב בבקשה שיחדד זאת?
אסביר את עצמי: אנו מאמינים כי לבורא אין גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואנו מבינים שגם רגש אין לבורא יתברך והכל זה כדי לסבר את אוזנינו
אך אם אני עושה מצוה ורוצה לשמח את בוראי וברור שאני משמח בזה אז משהו מיטשטש בהבנה ובאמונה הזו...
תודה
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מסתפינא אמר:
הקב"ה מופתע? כואב לו? מאוכזב?

אחד מעיקרי האומנה הוא שאין להקב"ה כל מיני הרגשות כאלו,
כל מה שנאמר צער וכעס אצלו ית' הינו משל בעלמא, לא שייך אצלו כלל וכלל סוג הצער והאכזבה שיש לאנשים פשוטים בשר ודם, לא בסוג הצער (כאב), לא התזמון (הפתעה), לא בציפיות (אכזבה).
הוא מותיב לה והוא מפרק לה, כיון שלהרב"ה אין לו את לא שייך אצלו כלל וכלל סוג הצער והאכזבה שיש לאנשים פשוטים בשר ודם, לא בסוג הצער (כאב), לא התזמון (הפתעה), לא בציפיות (אכזבה), ע"כ שהשואל לא השתמש במיליםם אלו אלא כמשל בעלמא, וכמו שאתה בעצמך כתבת לגבי כל שאר ההרגשים שנאמרו על הקב"ה כביכול.
 

חפר

משתמש ותיק
זקן ורגיל אמר:
חפר אמר:
זקן ורגיל אמר:
תודה לכל העונים
איני יודע מה מעלתכם, מסתבר יותר ממני
אני, כאדם רגיל בדורי, לא מחונך לעשות מה שצריך(לצערי...), אני חיב להתחבר למה שאני עושה מתוך רגש
אם אני יודע שהבורא רוצה בתפילתי אז זה דוחף אותי להתפלל ואני שמח שהוא מחכה לי
יש הרבה פסוקים בתנך שמדברים על הרגש ביננו לבין ה' וכמובן שהכל זה בשבילנו, כדי שאנו נתחבר למצוות

בתגובה לשאלותיו של הרב @שמן רענן
-אני לא חושב שלבורא משנה באיזו שעה אתפלל(ואולי כן עדיף להתפלל מוקדם..) אבל במקרה הזה עלתה לי השאלה הזו
הסברתי זאת, שהרגשתי שדחיתי אותו כמה שעות ובסוף לא נתתי מה שהבטחתי
-ברור לי שה' רוצה שאתפלל אליו, ודאי שהוא שמח בכך
-התשובה מסקרנת אותי יותר ממה שהיא תועיל לי
אבל ברור שאני רוצה לדעת כמה אני מרגש את בוראי ,איפה אני מרגש,
אם כל הזמן מדברים על קשר בין אב לבן, בין בעל לאשה, לא הגיוני שאחשוב על כך?
אם לא אז למה מזכירים זאת
הרי זה שה' ציוונו להקים משפחה, לדאוג לאשה וילדים, לחיות עם חברים זה כדי שנבין מהי ידידות, לא?
תודה רבה
אתה מתכוון כביכול או כפשוטו, אם כפשוטו זה כפירה, אם לא כפשוטו זה רק משל
ההבדל מאד דק
אפשר להטריח את הרב בבקשה שיחדד זאת?
אסביר את עצמי: אנו מאמינים כי לבורא אין גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואנו מבינים שגם רגש אין לבורא יתברך והכל זה כדי לסבר את אוזנינו
אך אם אני עושה מצוה ורוצה לשמח את בוראי וברור שאני משמח בזה אז משהו מיטשטש בהבנה ובאמונה הזו...
תודה
אתה לא משמח את הבורא, אם תצדק מה תתן לו, מי שחושב שמשמח את בוראו הוא כופר, בכל זאת אנו משתמשים במילים אלו וצריך לזכור ולא לשכוח שזה רק כביכול.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חפר אמר:
אתה לא משמח את הבורא, אם תצדק מה תתן לו, מי שחושב שמשמח את בוראו הוא כופר,
תנו עז לאלקים על ישראל גאותו!

כמובן שהכל על דרך כביכול, אבל אכן יש כזה מושג.
 

חפר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חפר אמר:
אתה לא משמח את הבורא, אם תצדק מה תתן לו, מי שחושב שמשמח את בוראו הוא כופר,
תנו עז לאלקים על ישראל גאותו!

כמובן שהכל על דרך כביכול, אבל אכן יש כזה מושג.
למה ציטטת רק חצי משפט
 
 
חלק עליון תַחתִית