יושב אוהלים
משתמש ותיק
ברמב"ם הלכות תשובה פרק י':
א אל יאמר אדם הריני עושה מצות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל כל הברכות הכתובות בה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא ואפרוש מן העבירות שהזהירה תורה מהן כדי שאנצל מן הקללות הכתובות בתורה או כדי שלא אכרת מחיי העולם הבא אין ראוי לעבוד את ה' על הדרך הזה שהעובד על דרך זה הוא עובד מיראה ואינה מעלת הנביאים ולא מעלת החכמים ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה.
ב העובד מאהבה עוסק בתורה ובמצות והולך בנתיבות החכמה לא מפני דבר בעולם ולא מפני יראת הרעה ולא כדי לירש הטובה אלא עושה האמת מפני שהוא אמת וסוף הטובה לבא בגללה ומעלה זו היא מעלה גדולה מאד ואין כל חכם זוכה לה והיא מעלת אברהם אבינו שקראו הקב"ה אוהבו לפי שלא עבד אלא מאהבה והיא המעלה שצונו בה הקדוש ברוך הוא על ידי משה שנאמר ואהבת את ה' אלהיך ובזמן שיאהוב אדם את ה' אהבה הראויה מיד יעשה כל המצות מאהבה. עכ"ל.
הרי שהרמב"ם מבאר שיש דרך בעבודת ה' שהוא עבודה מיראה, וזה דרך של נשים וקטנים, והדרך היותר מעולה הוא לעבוד את ה' מאהבה.
וקשה לי שהרי אמרו חז"ל (ברכות לג:) אמר רבי חנינא הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים שנאמר {דברים י-יב} ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כי אם ליראה:
ופירש"י שם הכל בידי שמים. כל הבא על האדם ביד הקב''ה כגון ארוך קצר עני עשיר חכם שוטה לבן שחור הכל בידי שמים הוא אבל צדיק ורשע אינו בא על ידי שמים את זו מסר בידו של אדם ונתן לפניו שני דרכים והוא יבחר לו יראת שמים:
הרי שהכל תלוי בגזירת שמים חוץ מיראת שמים, ורש"י כתב להדיא שביד האדם לבחור להיות צדיק או רשע על ידי בחירת יראת שמים.
וא"כ קשה איך יתכן לומר שהאדם יקיים את המצוות מצד האהבה ולא מצד היראה, הרי רק בחירת היראה ניתן בידו, ולא בחירת האהבה.
א אל יאמר אדם הריני עושה מצות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל כל הברכות הכתובות בה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא ואפרוש מן העבירות שהזהירה תורה מהן כדי שאנצל מן הקללות הכתובות בתורה או כדי שלא אכרת מחיי העולם הבא אין ראוי לעבוד את ה' על הדרך הזה שהעובד על דרך זה הוא עובד מיראה ואינה מעלת הנביאים ולא מעלת החכמים ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה.
ב העובד מאהבה עוסק בתורה ובמצות והולך בנתיבות החכמה לא מפני דבר בעולם ולא מפני יראת הרעה ולא כדי לירש הטובה אלא עושה האמת מפני שהוא אמת וסוף הטובה לבא בגללה ומעלה זו היא מעלה גדולה מאד ואין כל חכם זוכה לה והיא מעלת אברהם אבינו שקראו הקב"ה אוהבו לפי שלא עבד אלא מאהבה והיא המעלה שצונו בה הקדוש ברוך הוא על ידי משה שנאמר ואהבת את ה' אלהיך ובזמן שיאהוב אדם את ה' אהבה הראויה מיד יעשה כל המצות מאהבה. עכ"ל.
הרי שהרמב"ם מבאר שיש דרך בעבודת ה' שהוא עבודה מיראה, וזה דרך של נשים וקטנים, והדרך היותר מעולה הוא לעבוד את ה' מאהבה.
וקשה לי שהרי אמרו חז"ל (ברכות לג:) אמר רבי חנינא הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים שנאמר {דברים י-יב} ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כי אם ליראה:
ופירש"י שם הכל בידי שמים. כל הבא על האדם ביד הקב''ה כגון ארוך קצר עני עשיר חכם שוטה לבן שחור הכל בידי שמים הוא אבל צדיק ורשע אינו בא על ידי שמים את זו מסר בידו של אדם ונתן לפניו שני דרכים והוא יבחר לו יראת שמים:
הרי שהכל תלוי בגזירת שמים חוץ מיראת שמים, ורש"י כתב להדיא שביד האדם לבחור להיות צדיק או רשע על ידי בחירת יראת שמים.
וא"כ קשה איך יתכן לומר שהאדם יקיים את המצוות מצד האהבה ולא מצד היראה, הרי רק בחירת היראה ניתן בידו, ולא בחירת האהבה.