לימוד תורה רצוף של 10 שעות

הוי דן

משתמש ותיק
שלום עליכם.
ידוע בשם החזו''א שאדם שלומד  5 שעות מרגיש את מתיקות התורה, וב 10 שעות כבר "מרחף בעולמות העליונים" וכו'.

בעבר למדתי בישיבה קטנה, והיינו לומדים שם 10 שעות רצוף!!! 

ואני שואל את עצמי?
איפה נעלמו דברים של החזון איש?!
אמנם אתה מקבל חשק, אך לא עד כדי כך בגבורה עילאית.

אשמח להבהרת הדברים.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
שלום עליכם.
ידוע בשם החזו''א שאדם שלומד  5 שעות מרגיש את מתיקות התורה, וב 10 שעות כבר "מרחף בעולמות העליונים" וכו'.

בעבר למדתי בישיבה קטנה, והיינו לומדים שם 10 שעות רצוף!!! 

ואני שואל את עצמי?
איפה נעלמו דברים של החזון איש?!
אמנם אתה מקבל חשק, אך לא עד כדי כך בגבורה עילאית.

אשמח להבהרת הדברים.
שיש מודעות לסגולה היא פועלת יותר חזק ונראה לענ"ד שהדברים פשוטים
 
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
בעבר למדתי בישיבה קטנה, והיינו לומדים שם 10 שעות רצוף!!!
לא בטוח שממולץ בגיל הזה לדעתי רב ההיזק על התועלת בכזה גיל..
לגופם של דברים ברור שאין הכוונה סתם לשבת וללמוד רק מתוך רצון ללמוד ולא מתוך לימוד
(היינו יש אנשים שיושבים ללמוד כי יש מצוות ת"ת וזה יעודנו בעולם וכו' וזה דבר גדול אבל אין להם חיבור עם עצם הלימוד. הרוממות מגיעה שמצליחים ללמוד עם המוח ובאמת להיות שקועים בסוגיא או בלימוד)
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
איפה נעלמו דברים של החזון איש?!
זה לא היה לימוד רצוף.
בלימוד רצוף, לא צריך 10 שעות, גם חמש מספיק.
ורצוף, הכוונה דלא מבעיא שלא יפטפט באמצע, אלא גם לא לחלום סתם, אלא רק ללמוד, ברצף, בלי לאבד שנייה.
מי שרוצה שיהיה לו קל, שיקח גמ' שכבר למד, והיא אהובה עליו.
ועוד תנאי קטן שאני מוסיף לענ"ד, שהלימוד יהיה בשמחה, ובצנעה (ללכת לאיזה בית כנסת וללמוד בצד, בלי להרשים ולעשות פוזות על אף אחד, וכמש"כ "את צנועים חכמה").
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
שלום עליכם.
ידוע בשם החזו''א שאדם שלומד  5 שעות מרגיש את מתיקות התורה, וב 10 שעות כבר "מרחף בעולמות העליונים" וכו'.

בעבר למדתי בישיבה קטנה, והיינו לומדים שם 10 שעות רצוף!!! 

ואני שואל את עצמי?
איפה נעלמו דברים של החזון איש?!
אמנם אתה מקבל חשק, אך לא עד כדי כך בגבורה עילאית.

אשמח להבהרת הדברים.
יתכן וכדי להרגיש זאת צריכים לעמוד בדרגה זאת 
מי שמאמץ את עצמו ואין לו שייכות אמיתית לדבר לא ירגיש כלום
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
הרעיון לכאו' הוא משום שלא כל אחד התורה נהנית שלומד בה ומשפיעה לו מהאור שבה וכידוע במקורות לזה.
וכן יש ללמוד עשר שע' היינו להיות בסביבת הגמ' עשר שע' אך לשתות ולאכול באמצע וכדו' ויש ללמוד ברמה מושלמת עד כדי שלא יבחין אפי' מי יושב לידו.
ואני יכול להעיד ע"כ שכל שבוע בליל שישי אני לומד בדר"כ כעשר שע' אך אין זה מספיק איכותי, ופ"א למדתי ברמה כזו שלא ידעתי מי התיישב לידי וכדו' והרגשתי הרגשה מיוחדת.
 

אריק

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
ואני יכול להעיד ע"כ שכל שבוע בליל שישי אני לומד בדר"כ כעשר שע' , ופ"א למדתי ברמה כזו שלא ידעתי מי התיישב לידי וכדו' והרגשתי הרגשה מיוחדת.
מבהיל שיש בפורום כאלו מתמידים.
וודאי שהאמת שאינך "שפל באמת" אלא מתמיד עצום באמת".
 
 

E. W

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
הרעיון לכאו' הוא משום שלא כל אחד התורה נהנית שלומד בה ומשפיעה לו מהאור שבה וכידוע במקורות לזה.
וכן יש ללמוד עשר שע' היינו להיות בסביבת הגמ' עשר שע' אך לשתות ולאכול באמצע וכדו' ויש ללמוד ברמה מושלמת עד כדי שלא יבחין אפי' מי יושב לידו.
ואני יכול להעיד ע"כ שכל שבוע בליל שישי אני לומד בדר"כ כעשר שע' אך אין זה מספיק איכותי, ופ"א למדתי ברמה כזו שלא ידעתי מי התיישב לידי וכדו' והרגשתי הרגשה מיוחדת.
וואו אני ממש מקנא בך, אשריך!
אולי לתועלת הכלל תכתב כמה עצות איך לעשות זאת. 
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
הוי דן אמר:
איפה נעלמו דברים של החזון איש?!
זה לא היה לימוד רצוף.
בלימוד רצוף, לא צריך 10 שעות, גם חמש מספיק.
ורצוף, הכוונה דלא מבעיא שלא יפטפט באמצע, אלא גם לא לחלום סתם, אלא רק ללמוד, ברצף, בלי לאבד שנייה.
מי שרוצה שיהיה לו קל, שיקח גמ' שכבר למד, והיא אהובה עליו.
ועוד תנאי קטן שאני מוסיף לענ"ד, שהלימוד יהיה בשמחה, ובצנעה (ללכת לאיזה בית כנסת וללמוד בצד, בלי להרשים ולעשות פוזות על אף אחד, וכמש"כ "את צנועים חכמה").
כל זה עשיתי בבחרותי ויותר מפעם אחת
לא מיניה ולא מקצתיה.
 
 

איפכאניק

משתמש רגיל
אדיר במרום אמר:
לגופם של דברים ברור שאין הכוונה סתם לשבת וללמוד רק מתוך רצון ללמוד ולא מתוך לימוד
(היינו יש אנשים שיושבים ללמוד כי יש מצוות ת"ת וזה יעודנו בעולם וכו' וזה דבר גדול אבל אין להם חיבור עם עצם הלימוד. הרוממות מגיעה שמצליחים ללמוד עם המוח ובאמת להיות שקועים בסוגיא או בלימוד)
אולי לא הבנתי נכון את כוונתך, וודאי שהלומד צריך שיהיה שקוע בתורה ולא יעשה תורתו קרעין קרעין,
אבל אין זה סתירה לעניין צורת הלימוד אלא להיפך, שהרי אדם שלומד תורה לשם התורה הר"ז דרגה נשגבת עד מאוד, וכמו שכתב בנפש החיים שזה הוא לימוד תורה לשמה וודאי השאיפה של כ"א צריכה להיות להגיע דרגה זו,
ואם כך צריך ללמוד ודאי כשתגיע לדרגה זו תרגיש רוממות ולא סיפוק בעלמא.
 

א סו

משתמש ותיק
מה לדעתכם עדיף בכדי להרגיש מתיקות וטעם בתורה ?
ללמוד סוגיה אחת או ללמוד גפ"ת ולהתקדם ?
לכאו' אם זה ענין של סוגיה, ניתן לשער שתוך שעתיים של ריכוז וכניסה וחדירה אל תוך חדרי הסוגיא הוא ירגיש מאוד מרומם, ולפ"ז דברי החזו"א לא יהיו אלא בגדר 'שיעור חזו"א' חח..
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
איפכאניק אמר:
אדיר במרום אמר:
לגופם של דברים ברור שאין הכוונה סתם לשבת וללמוד רק מתוך רצון ללמוד ולא מתוך לימוד
(היינו יש אנשים שיושבים ללמוד כי יש מצוות ת"ת וזה יעודנו בעולם וכו' וזה דבר גדול אבל אין להם חיבור עם עצם הלימוד. הרוממות מגיעה שמצליחים ללמוד עם המוח ובאמת להיות שקועים בסוגיא או בלימוד)
אולי לא הבנתי נכון את כוונתך, וודאי שהלומד צריך שיהיה שקוע בתורה ולא יעשה תורתו קרעין קרעין,
אבל אין זה סתירה לעניין צורת הלימוד אלא להיפך, שהרי אדם שלומד תורה לשם התורה הר"ז דרגה נשגבת עד מאוד, וכמו שכתב בנפש החיים שזה הוא לימוד תורה לשמה וודאי השאיפה של כ"א צריכה להיות להגיע דרגה זו,
ואם כך צריך ללמוד ודאי כשתגיע לדרגה זו תרגיש רוממות ולא סיפוק בעלמא.

ודאי שאתה צודק שצריך ללמוד תורה לשמה וכו' וכו' אבל מה שאני טענתי שללמוד זה לא רק לא להתבטל ולכוף את עצמך בקריאת גמרא אלא ללמוד היינו בצורה שמבין נהנה ומחובר. מי שיושב ללמוד אבל מוחו נתון בחישוב כמה זמן נשאר עד סוף הסדר או סתם בשאר מילי דעלמא שכרו הרבה מאוד אבל אי"ז הלימוד המביא לידי רוממות
 

פפפפ

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
שלום עליכם.
ידוע בשם החזו''א שאדם שלומד  5 שעות מרגיש את מתיקות התורה, וב 10 שעות כבר "מרחף בעולמות העליונים" וכו'.

בעבר למדתי בישיבה קטנה, והיינו לומדים שם 10 שעות רצוף!!! 

ואני שואל את עצמי?
איפה נעלמו דברים של החזון איש?!
אמנם אתה מקבל חשק, אך לא עד כדי כך בגבורה עילאית.

אשמח להבהרת הדברים.

החזו"א דיבר על לימוד עיוני של סוגיא כדרכו בלימוד ולא על בקיאות עשר שעות [שזה מעלה עצומה לאין שיעור] וגם לא על לימוד עיוני שנהוג בישיבות ז"א הגדרות והברקות למדניות [אמיתיות] אחד אחרי השני, שאז כל דבר הוא נושא חדש והתחלה חדשה ולא נקרא רצף של עשר שעות
ועוד דבר קטן נדרש גם להתחיל מעמדה של חזו"א 
 

פפפפ

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
פפפפ אמר:
ועוד דבר קטן נדרש גם להתחיל מעמדה של חזו"א 
כל השאר הגיוני, ויתכן שכך הוא. אבל, החזו"א לא אמר את זה על עצמו, אלא לבחורים שהיו במחיצתו.
רצה ללמדם עד היכן ניתן להגיע
 
 

הוי דן

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא יודע מה פטפטתם.
אבל סדר הלימוד הוא כלדלהלן.

באים ב 7 מתפללים ואוכלים.
ב 9 וחצי- מתחילים ללמוד עיון עד הצהריים.
כאשר כל שעה מחליפים חברותא


בצהריים אוכלים כריך, או אוכל.

ועד 7:30 לומדים בשטייגן בקיאות
ולאח''כ כמובן ארוחה בשרית חגיגית.


ולקינוח, לא הולכים לבית- נשארים בסדר ג'.

את הסדר הזה אנו עושים כמעט כל חודש פעם אחת

ומתוך שיעור של 22 בחורים, אולי רק 2 היו עושים 8 שעות.
 

עץ פרי

משתמש ותיק

נתנאל_ב

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
יש התעלות ויש תפיסת מלאכים וד"ל...
לא התכוונתי על איזה דרגה, על הדרגה שאליה מגיעים כפי שנ"ל שהובנתי (ועל כן באה תשובתך השנונה... ואגב, לא תפסתי שם מלאכים...)
אלא התכוונתי שתלוי באיזה דרגה של עמל התורה, כמה בשמחה, כמה אוהבים ללמוד את אותו דבר ולא מפסיקים בו, וכו'.
דוגמה לדבר: תלמד את הרש"י ביבמות ט' ע"ב, ד"ה והאמר, וד"ה אשת. בלי שום ספרי עזר של ציורים וכדומה, אלא רק בראש לחשב את הכל.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
דוגמה לדבר: תלמד את הרש"י ביבמות ט' ע"ב, ד"ה והאמר, וד"ה אשת. בלי שום ספרי עזר של ציורים וכדומה, אלא רק בראש לחשב את הכל.
לא כזה קשה, זה תלוי בסגנון חשיבה
הרבה יותר קשה פרקים ט-יא מאוהלות.
 

אברך ירא שמים

משתמש ותיק
בכל לימוד רצוף ברצינות מרגישים כך, אבל רק אם סוג של התחייבות לסך השעות.
כמו שצום זה רק עם קבלת תענית, ואם סתם לא אכל זה לא כזה חשוב, כך צריך מראש להחליט אני לומד עכשיו ג' שעות ללא הפסק, וכן אותו ספר, כך נראה לי, אבל ללא קבלת עול, וכן בבריחה מספר לספר, אין דרגא זו.
 

mmh

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
שיש מודעות לסגולה היא פועלת יותר חזק ונראה לענ"ד שהדברים פשוטים
.
.
לדבריך, היא פועלת במהלך פסיכולוגי מסוים או בגדר אפקט פיגמליון?


תרופה שעוזרת - צריכה לעזור גם אם המטופל לא יודע שקיבל את התרופה.
וזה כל הרעיון שכשעושים מחקר על תרופה, יש שלשה קבוצות,
קבוצה שמקבלת תרופה פעילה, קבוצה שלא מקבלת תרופה בכלל, וקבוצה שמקבלת פלצבו,
ואף אחד לא יודע מה הוא קיבל כדי למנוע את ההטיות.
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
אברך ירא שמים אמר:
אבל רק אם סוג של התחייבות לסך השעות.
לדעתי הפוך!
התחייבות רק הורסת כי אתה מרוכז בזה שאתה חייב ללמוד ואז אתה לא נהנה מללמוד כראוי בריכוז מלר לעצם לימוד תורת ד'
אדרבה כאשר זה בא כמה שיותר טבעי ללמוד בריכוז בלי להפסיק כדי ללמוד תורת ד' כמה שאני יכול אז דבק בתורה ובנותנה וזוכה לחוש מתיקות זו
ומכאן תשובה גם לרב @הוי דן שכאשר לומדים עם השעון שצריך למלא עשר שעות אתה מונע את הריכוז המלא ולא חי את הלימוד כי אתה במובן מסוים אנוס עליו
ובאמת לא דבר קל הוא
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
E. W אמר:
השפל באמת אמר:
הרעיון לכאו' הוא משום שלא כל אחד התורה נהנית שלומד בה ומשפיעה לו מהאור שבה וכידוע במקורות לזה.
וכן יש ללמוד עשר שע' היינו להיות בסביבת הגמ' עשר שע' אך לשתות ולאכול באמצע וכדו' ויש ללמוד ברמה מושלמת עד כדי שלא יבחין אפי' מי יושב לידו.
ואני יכול להעיד ע"כ שכל שבוע בליל שישי אני לומד בדר"כ כעשר שע' אך אין זה מספיק איכותי, ופ"א למדתי ברמה כזו שלא ידעתי מי התיישב לידי וכדו' והרגשתי הרגשה מיוחדת.
וואו אני ממש מקנא בך, אשריך!
אולי לתועלת הכלל תכתב כמה עצות איך לעשות זאת. 
אם זה מעניין אותך - הדרך היא לכתוב ולסכם בבהירות בעט ודף ולא במחשב.
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
הוי דן אמר:
שלום עליכם.
ידוע בשם החזו''א שאדם שלומד  5 שעות מרגיש את מתיקות התורה, וב 10 שעות כבר "מרחף בעולמות העליונים" וכו'.

בעבר למדתי בישיבה קטנה, והיינו לומדים שם 10 שעות רצוף!!! 

ואני שואל את עצמי?
איפה נעלמו דברים של החזון איש?!
אמנם אתה מקבל חשק, אך לא עד כדי כך בגבורה עילאית.

אשמח להבהרת הדברים.

רצוף הכוונה בלי שום היסח הדעת
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
ההסבר הוא פשוט שהחזו''א לא שמע מהסיפור על החזו'''א על מעלת והרגשת מי שלומד 10 שעות...
 
חלק עליון תַחתִית